1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Finns nog ingen som tycker de är dåliga människor men de gör ett dåligt jobb. Jäkligt stor skillnad.trähandtag skrev:
Glada amatörer med höga löner utan att åstadkomma så speciellt mycket.
Nu kör man med sina scenarier. Alltså ett dataprogram som man matar med mycket bristfälliga uppgifter.
Och sedan står man och gissar utifrån vad man fick fram. Det är verkligen amatörmässigt.
Alltså dålig indata brukar kallas skit in = skit ut.
Bevis. Vi har för dåligt underlag av mutationen från GB:s utbredning och det är en av många viktiga parametrar för att göra sådana analyser. Det är bara en del som har stora brister.
Jo jag har sysslat en del med datorsimuleringar av produktionsutfall och har man brister i indata kan man inte lita på det resultat man tror sig se.
Alltså värdelösa scenarier. De kunde lika gärna spå i kaffesump.
Är det sådant du sätter din tilltro till jag då kräver du inte speciellt mycket.
Saklig och bra artikel om Covid hos barn, och speciellt då de lilla fåtalet som drabbas av Mis-c, tyvärr låst men ett litet urklipp nedan: https://www.sydsvenskan.se/2021-02-07/sa-kan-covid-drabba-barn-efterat-lakare-berattar
"Covid drabbar vanligen barn milt.
– Här finns allt från lite förkylning med hosta till att de inte alls märker sjukdomen, säger Robin Kahn.
Sedan blir barnen friska. Nästan ingen får några mer besvär – utom vissa."
"– Det är inte så att man går hemma och missar detta som förälder. Man märker att barnet är riktigt sjukt och man söker sjukhusvård, säger Maria Mossberg.
– Och barnen blir friska. Ingen har dött av mis-c i Sverige, säger Robin Kahn"
"– Och det finns andra infektioner som vi ser nästan varje dag där det är ännu viktigare att komma snabbt till sjukhusvård. Mis-c är väldigt ovanligt, säger Maria Mossberg"
"Covid drabbar vanligen barn milt.
– Här finns allt från lite förkylning med hosta till att de inte alls märker sjukdomen, säger Robin Kahn.
Sedan blir barnen friska. Nästan ingen får några mer besvär – utom vissa."
"– Det är inte så att man går hemma och missar detta som förälder. Man märker att barnet är riktigt sjukt och man söker sjukhusvård, säger Maria Mossberg.
– Och barnen blir friska. Ingen har dött av mis-c i Sverige, säger Robin Kahn"
"– Och det finns andra infektioner som vi ser nästan varje dag där det är ännu viktigare att komma snabbt till sjukhusvård. Mis-c är väldigt ovanligt, säger Maria Mossberg"
Är inte det här en "tomato, tomato"-diskussion, att få ner spridningen går väl i första hand ut på att fokusera på de stora smittvägarna? Det är ju redan konstaterat att detta inte är en drivande smittväg och därför fokuserar man på de situationer som driver smittan.T tanaris skrev:Om man nu ska strunta helt och hållet i hur vetenskap fungerar och istället gissa vilka egenskaper ett sprillans nytt virus kan tänkas ha baserat på hur andra virus beter sig - vilka egenskaper och vilka andra virus ska man välja?
(Man ska naturligvis gissa direkt och inte efter ett år. Det blir förstås enklare att gissa när man redan har en massa svar, men det är ju lite fusk.)
Det är just för såna här saker man ska vara yrkesman/kvinna för att kunna ha en åsikt, lätt för amatörer (speciellt med lite drag av samhällsmisstro) att gå vilse i och förstora detaljer som är oviktiga i sammanhanget.
Du underskattar FHM. De är inga dumskallar, det du skriver om”skit in-skit ut” vet alla om och jag lovar dig att även de på FHM har koll för det.optimum skrev:
Finns nog ingen som tycker de är dåliga människor men de gör ett dåligt jobb. Jäkligt stor skillnad.
Nu kör man med sina scenarier. Alltså ett dataprogram som man matar med mycket bristfälliga uppgifter.
Och sedan står man och gissar utifrån vad man fick fram. Det är verkligen amatörmässigt.
Bevis. Vi har för dåligt underlag av mutationen från GB:s utbredning och det är en av många viktiga parametrar för att göra sådana analyser. Det är bara en del som har stora brister.
Jo jag har sysslat en del med datorsimuleringar av produktionsutfall och har man brister i indata kan man inte lita på det resultat man tror sig se.
Är det sådant du sätter din tilltro till jag då kräver du inte speciellt mycket.
Det som skrämmer en mest är inte att man underskattar en individ, men här handlar det i princip om ett helt gammalt och erkänt skrå, för att kunna göra detta måste man nog ha en rätt speciell bild av sig själv och sin egen roll.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Detta är en nyhetstråd och inte en debattråd så vitt jag vet.optimum skrev:
Det är stor skillnad på intressant och mest relevant. Läs på och inse fakta.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Så du tycker det är bättre att de som planerar vårdbehov på sjukhusen inte har några scenarier alls att utgå från?optimum skrev:
Finns nog ingen som tycker de är dåliga människor men de gör ett dåligt jobb. Jäkligt stor skillnad.
För det är ju alternativet till att bara ha ungefärliga uppskattningar. Personligen skulle jag då föredra ungefärliga osäkra uppgifter än inga alls när jag ska planera vad som ska göras.
Ja, håller med dig. Det är många skarpa hjärnor med mycket kunskap och erfarenheter som ligger bakom det som ofta förmedlas av Anders TegnellD djac skrev:
Att man som amatör kommer fram till egna slutsatser som man själv tror är byggda på sånt som FHM missat är lite märkligt.
Men efterhand som vaccinet används så kommer vi nog ifrån det.
Jag skulle aldrig betala en konsult som kommer och vill göra en analys med bristfälliga indata och som påstår att jag kan lita på resultat.Nissens skrev:
Nej de är nog INTE dumma i huvudet på FHM men de verkar ha otur när de tänker.
Eller så tror de vi är totalt blåsta som går på deras sagor om scenarier.
Tänk själv brukar jag använda som ledord. Då inser man hur korkat det är med att stoppa in bristfällig data i en modell och tro man får ut något användbart.
De som går på sådant här är nog samma som går på mirakelmedel som säljare på marknader står och gapar om.
Men allting går att sälja med mördande reklam lät visan. "-Kom och köp konserverad gröt"
Redigerat av moderator:
Sverige är ett industrilobbyiststyrt land vilket resulterar i toppstyrning bakom myndigheter.Staffan2000 skrev:
Japp. Och det resulterade i total passivitet när det skulle smittspåras. "-Nä. Det skall inte vi göra. Det är deras jobb". Till och med ministern svor sig fri och deklarerade att inte heller hon var ansvarig. Så enligt gammal god Svensk tradition, är ingen skyldig när det går åt skogen. Och skulle det inte funka tillsätter man Dan Eliasson
Staffan
Jo. Handfallenheten var slående. Sverige i allmänhet och Svenska myndigheter i synnerhet, är gravt fredsskadade.I iberggren skrev:
När det krävs snabba beslut, tillsätter vi en utredning. Finns det inga vetenskapliga bevis på att proppen hindrar den läckande båten från att sjunka, kastar vi den överbord.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Nu har ju aldrig Fohm påstått att man kan lita på resultatet utan tvärtom producerat flera scenarier om vad som kanske kan hända. Märker du skillnaden jämfört med ditt exempel med konsulten?optimum skrev:
Jag skulle aldrig betala en konsult som kommer och vill göra en analys med bristfälliga indata och som påstår att jag kan lita på resultat.
Nej de är nog INTE dumma i huvudet på FHM men de verkar ha otur när de tänker.
Eller så tror de vi är totalt blåsta som går på deras sagor om scenarier.
Tänk själv brukar jag använda som ledord. Då inser man hur korkat det är med att stoppa in bristfällig data i en modell och tro man får ut något användbart.
De som går på sådant här är nog samma som går på mirakelmedel som säljare på marknader står och gapar om.
Men allting går att sälja med mördande reklam lät visan. "-Kom och köp konserverad gröt"
Scenarierna är inte heller avsedda för allmänheten utan för sjukvården precis som deras tidigare scenarier. Så du kan ju med gott samvete ignorera allt som har med deras scenarier att göra eftersom du inte ingår i målgruppen. Om du vill veta om scenarierna gör någon nytta får du prata med folk på regionerna som jobbar med övergripande planering.
Edit: ordval
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg