1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Allmänbildning att förkylning smittar åtminstone några timmar innan symtomen kommer. Det brukar då varenda barnfamilj veta av erfarenhet. Även kontaktsmitta förekommer: https://sv.wikipedia.org/wiki/Förkylning#Överföring https://www.kry.se/fakta/forkylning/N Nybergzzz skrev:
Men eftersom du så gärna vill förbättra ditt vetande:
https://www.apoteksgruppen.se/radgivning/forkylninginfektioner/forkylningens-olika-faser/
https://www.expressen.se/halsoliv/h...-kan-jag-borja-jobba-efter-att-ha-varit-sjuk/ Folkhälsomyndigheten är intervjuad för den artikeln
Kan du då berätta var man hittar något om att förkylningar smittar före symptom.B b8q skrev:
Här är den texten som diskuteras.
"Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning
Det finns ett mycket stort antal virus som kan ge upphov till förkylning. Många av dessa tillhör gruppen rhinovirus, men förkylningsvirus kan också återfinnas inom bland annat coronavirus, parainfluensavirus och adenovirus.
En förkylning är mycket smittsam, framför allt under de första sjukdomsdagarna, och sprids som en luftburen smitta till exempel vid hosta och nysning. En förkylning kan också smitta genom direktkontakt, till exempel via händerna.
Inkubationstiden är kort, ett till fem dygn.
Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik
Klassiska symtom vid förkylning är rinnsnuva och halsont. Vanligen uppträder också hosta, som från början i regel är ”torr” men som successivt blir allt mer ”slembildande”. Andra vanliga symtom är lockkänsla från öronen och tryckkänsla över bihålorna. Feber förekommer ibland men är i så fall måttlig. Trötthet är ett vanligt symtom.
Eftersom en förkylning orsakas av virus blir behandlingen helt inriktad på att mildra symtomen. Smärtlindrande och febernedsättande mediciner brukar hjälpa liksom nässpray och hostmedicin. Rikligt med dryck rekommenderas, framför allt när det gäller små barn.
En okomplicerad förkylning går över inom någon vecka. Bland de komplikationer som ibland tillstöter kan nämnas bihåleinflammation (sinuit), öroninflammation (otit) och lunginflammation (pneumoni). Dessa är alla bakteriellt orsakade och kan behandlas med antibiotika. En annan vanlig komplikation hos småbarn är krupp.
Diagnosen ställs utifrån de typiska symtomen. Vid en vanlig förkylning utförs sällan virusisolering.
Allmänt förebyggande åtgärder
Eftersom förkylningar är mycket smittsamma är det ofta svårt att skydda andra från att smittas. Det är ändå viktigt att man vid hosta eller nysning gör detta i armvecket eller i en pappersnäsduk som du genast slänger, samt att vara noga med handhygienen. Småbarn som är påverkade av sin förkylning ska man hålla hemma från förskolan.
Det finns inget förkylningsvaccin."
Haha du tar seriöst med Wikipedia som vem som helst kan skriva på som fakta?BirgitS skrev:
Allmänbildning att förkylning smittar åtminstone några timmar innan symtomen kommer. Det brukar då varenda barnfamilj veta av erfarenhet. Även kontaktsmitta förekommer: [länk] [länk]
Men eftersom du så gärna vill förbättra ditt vetande: [länk]
[länk] Folkhälsomyndigheten är intervjuad för den artikeln
Sen tar du med en nyhetsite som lever på klick.
Du tar även med 2 bolag som tjänar pengar på att folk köper förkylnings preparat?
Men en oberoende myndighet som fhm sprider fake news?
Haha nu får du sluta.acceptera att du har fel ibland.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nej, det är inte den texten som diskuteras. Denna sidodiskussion började med att jag skrev att förkylningar smittar innan symtom i inlägg #3247 och detta anser Nybergzzz är fel och länkar därför först till en sida på 1177 och sedan till en sida på Fohm som källa till det men problemet är ju att på ingen av sidorna står något om presymtomatisk spridning och därför är de ju irrelevanta i sammanhanget. Däremot länkade jag i mitt förra inlägg till två sidor där det står att förkylningar smittar även innan symtom.optimum skrev:
Hahaha 2 sidor som tjänar pengar på att folk är förkylda .BirgitS skrev:
Nej, det är inte den texten som diskuteras. Denna sidodiskussion började med att jag skrev att förkylningar smittar innan symtom i inlägg #3247 och detta anser Nybergzzz är fel och länkar därför först till en sida på 1177 och sedan till en sida på Fohm som källa till det men problemet är ju att på ingen av sidorna står något om presymtomatisk spridning och därför är de ju irrelevanta i sammanhanget. Däremot länkade jag i mitt förra inlägg till två sidor där det står att förkylningar smittar även innan symtom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Och du har inte förstått att vem som helst inte kan skriva vad som helst på Wikipedia?N Nybergzzz skrev:Haha du tar seriöst med Wikipedia som vem som helst kan skriva på som fakta?
Du tar även med 2 bolag som tjänar pengar på att folk köper förkylnings preparat?
Det är ju därför som de har en lång referenslista på slutet av sidan.
Gällande kontaktsmitta på Wikipedia så står det så därför att det står så t.ex. här:
^ [a b c d e] Arroll, B (2011 Mar 16). ”Common cold.”. Clinical evidence 2011 (03). PMID 21406124.
Så det är verkligen inte vem som helst som har skrivit det.
Dessutom länkade jag till vad en läkare har skrivit. Kry tjänar inga pengar på att sälja förkylningsprodukter och de får vare sig fler eller färre läkarbesök för att de skriver att förkylningsvirus smittar innan man får symtom.
Då kan ju du förklara varför Expressen får mer klick för att de skriver att förkylning smittar även innan symtom och hur Apoteksgruppen tjänar mer pengar på det.
Men det står många gånger i denna och andra trådar om coronaviruset att man i februari förra året borde ha insett att det nya coronaviruset smittar innan symtom därför att t.ex. förkylningsvirus gör det. Det är inte jag som har skrivit de inläggen så du kan väl leta upp alla de inläggen och klaga på de personer som har skrivit dem.
Fohm sprider inga fake news så vitt jag vet och jag har inte heller påstått det. Fohm påstod vare sig att förkylningsvirus smittar innan symtom eller att det inte gör det så det är ju helt irrelevant i detta fall.
Sen är det ju lite konstigt att du envisas med att fortsätta med en diskussion om förkylningsvirus i en tråd som ska handla om nyheter gällande covid. Om du vill veta mer om förkylningar så får du skapa en egen tråd om det.
När barnen var små och gick på dagis så kom det en läkare på besök och pratade inför oss föräldrar om barn och sjukdomar, hon berättade att när man topsar dagisgrupper med friska barn så har bär och sprider ungefär en tredjedel på smitta. Hon tonade därför ner den upprördhet som många föräldrar idag har av att de ser ett snorigt barn, det spelar inte så stor roll eftersom så många av de utan symptom ändå smittar.N Nybergzzz skrev:Haha du tar seriöst med Wikipedia som vem som helst kan skriva på som fakta?
Efter hennes besök minskade tjatet och konflikterna runt detta rejält, vi lärde oss dessutom en massa annat som gjorde att barnen slapp gå till läkaren och mycket mer sällan fick antibiotika.
Hennes normala uppdrag var att utbilda läkare på VC i dessa frågor för att lyfta den allmänna kompetensen.
Kan du inte ringa till Anders Tegnell och berätta om detta. Borde vara mycket värdefulla nyheter om att förkylningar smittar före symptom. Folkhälsomyndigheten verkar ju inte ha den viktiga informationen. För inte ska vi vara konspiratoriska och tro att de undanhåller för samhället viktig information.D djac skrev:När barnen var små och gick på dagis så kom det en läkare på besök och pratade inför oss föräldrar om barn och sjukdomar, hon berättade att när man topsar dagisgrupper med friska barn så har bär och sprider ungefär en tredjedel på smitta. Hon tonade därför ner den upprördhet som många föräldrar idag har av att de ser ett snorigt barn, det spelar inte så stor roll eftersom så många av de utan symptom ändå smittar.
Efter hennes besök minskade tjatet och konflikterna runt detta rejält, vi lärde oss dessutom en massa annat som gjorde att barnen slapp gå till läkaren och mycket mer sällan fick antibiotika.
Hennes normala uppdrag var att utbilda läkare på VC i dessa frågor för att lyfta den allmänna kompetensen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Varför tror du inte att Fohm vet det?optimum skrev:
Kan du inte ringa till Anders Tegnell och berätta om detta. Borde vara mycket värdefulla nyheter om att förkylningar smittar före symptom. Folkhälsomyndigheten verkar ju inte ha den viktiga informationen. För inte ska vi vara konspiratoriska och tro att de undanhåller för samhället viktig information.
Varför skulle Tegnell som är chef för Avdelningen för folkhälsoanalys och datautveckling vilja veta det?
Det vore väl i så fall bättre att kontakta någon på Mikrobiologi eller på Smittskydd och hälsoskydd.
Som sagt ring fhm och berätta vad du vet.tydligen så vet du och Birgit mer än fhm om detta ämneD djac skrev:När barnen var små och gick på dagis så kom det en läkare på besök och pratade inför oss föräldrar om barn och sjukdomar, hon berättade att när man topsar dagisgrupper med friska barn så har bär och sprider ungefär en tredjedel på smitta. Hon tonade därför ner den upprördhet som många föräldrar idag har av att de ser ett snorigt barn, det spelar inte så stor roll eftersom så många av de utan symptom ändå smittar.
Fascinerande hur nivån sänks så fort du dyker upp i en tråd. Jag föreslår att du googlar på t ex "common cold asymptomatic infection" och läser på, det är inte särskilt svårt. Sen kan du starta en ny tråd för det ämnet om du vill diskutera vidare, för det handlar ju varken om nyheter eller corona.N Nybergzzz skrev:
optimum skrev:
Ja om det stämmer! Kunde dock inte hitta annat än att man förväntar sig fullt skydd mot svår sjukdom/död. Hoppas jag har fel.
Skyddet mot mild sjukdom är dock dåligt vilket gör att vi inte blir av med pandemin om vi inte kan hålla varianten borta eller har ett nytt vaccin.
Men herregud. Att förkylningar smittar innan symptom får väl ändå anses vara allmänbildning. Förkylning inbegriper brett även influensa (mild) och flera typer av coronavirus.
Sen smittar det säker inte lika bra om man inte hostar och nyser (precis som Sars-cov-2), men med tanke på hur små barn umgås sprider det sig ändå. Min son har redan varit hemma från dagis med förkylning en gång i år, trots att de är är ganska hårda och följer riktlinjerna. Troligen just för att det hinner smitta innan barnet får.symptom och är.hemma.
Sen smittar det säker inte lika bra om man inte hostar och nyser (precis som Sars-cov-2), men med tanke på hur små barn umgås sprider det sig ändå. Min son har redan varit hemma från dagis med förkylning en gång i år, trots att de är är ganska hårda och följer riktlinjerna. Troligen just för att det hinner smitta innan barnet får.symptom och är.hemma.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Man kan förstås inte veta hur ett framtida vaccin kommer att fungera så jag förstår inte hur de kan göra annat än att förvänta sig att det fungerar på ett visst sätt.Ulltand skrev:
Här är BBC-artikeln som svenska media verkar ha utgått ifrån: https://www.bbc.com/news/uk-55967767