optimum
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej de är nog INTE dumma i huvudet på FHM men de verkar ha otur när de tänker.
Eller så tror de vi är totalt blåsta som går på deras sagor om scenarier.
Jag följde ditt råd och tänkte själv men kom till en helt annan slutsats :thinking:

nämligen den att sätta sig själv och sina egna erfarenheter som referens och måttstock för kunskap ger en begränsad och felaktig bild av en komplicerad verklighet.

Jag har väldigt svårt att förstå denna polarisering och åtföljande nedvärderingar av allt som FoHM informerar om, inte för att jag utgår att de alltid har rätt men min inställning är att de använder sig av tillgänglig vetenskap och erfarenhet för att göra det bästa av denna svåra situation, kan översättas med tilltro. Vi sitter alla i samma båt nämligen, kunskapsresistens kostar liv och lögnen har lätt att få fötter idag. Krävs bara en beredvillighet hos de som väljer att sprida den.

• Gilla
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
optimum
A Abies koreana skrev:
Jag följde ditt råd och tänkte själv men kom till en helt annan slutsats :thinking:

nämligen den att sätta sig själv och sina egna erfarenheter som referens och måttstock för kunskap ger en begränsad och felaktig bild av en komplicerad verklighet.

Jag har väldigt svårt att förstå denna polarisering och åtföljande nedvärderingar av allt som FoHM informerar om, inte för att jag utgår att de alltid har rätt men min inställning är att de använder sig av tillgänglig vetenskap och erfarenhet för att göra det bästa av denna svåra situation, kan översättas med tilltro. Vi sitter alla i samma båt nämligen, kunskapsresistens kostar liv och lögnen har lätt att få fötter idag. Krävs bara en beredvillighet hos de som väljer att sprida den.
Bra att tänka själv.
Då undviker man att luras av felaktiga analyser.

Just att ha riktiga indata till analyser var faktiskt från den akademiska världen där sådant påpekas att det är ett vanlig misstag att göra för stora antaganden som inte är verifierade och sedan köra in detta i något analysverktyg och sedan lita på resultatet.
Kan bli förödande beslut att fatta på sådant underlag.

Det var väl dessa scenarier man tog fram inför att öppna upp äldreboenden då vi redan sett att smittspridningen ökade och även smittspridning på våra äldreboenden. Intressant samband men synd om de drabbade. Jo beslutet kom tidigare när smittspridningen var låg men träffsäkerheten verkar kass och troligen dessa scenarier som fick AT att hävda att det inte skulle bli en andra våg.

Nej jag ger inget för dessa scenarier. Rent humbug.

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
I iberggren skrev:
De har också sagt att gravida, barn, allergiker och långtidssjuka inte ska ta vaccinet. Inga varningar i Sverige?
Visst är det märkligt. De som tar mediciner som påverkar immunförsvaret t ex kortison ska inte heller ta men i Sverige kan i stort alla ta.

BirgitS
I iberggren skrev:
Visst är det märkligt. De som tar mediciner som påverkar immunförsvaret t ex kortison ska inte heller ta men i Sverige kan i stort alla ta.
Det finns undantag i Sverige också, graviditet och kraftiga allergiska reaktioner på andra vaccin är de mest kända men nedsatt immunsystem är också ett. Du kan antagligen hitta mer information på Läkemedelsverkets webbplats genom att t.ex. läsa bipacksedlarna.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin#hmainbody1

BirgitS
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
sunnis
E El-Löken66 skrev:
Massdepression+vodka=?
Snarare lunginflammation. Ryssland har enligt flera nyhetsartiklar haft ett väldigt besvärligt år med lunginflammationer på deras akutmottagningar såhär i coronatider :thinking:

https://sverigesradio.se/artikel/7495093

Nu är nog Ryssland ett extremt exempel men det kommer troligen visa sig att många fler länder har väldigt svårt att få ihop sin corona-statistik med överdödligheten. Ryssland behöver ju i alla fall upp på Nr.1 i världen med antal avlidna per 100tkr invånare för att överdödligheten ska stämma någorlunda. Skrämmande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Lite om när norska Folkehelseinstituttet tror att alla i riskgrupperna resp. alla vuxna som vill kan ha blivit vaccinerade:
Folkehelseinstituttets eget mest optimistiska scenario går i stället ut på att alla i riskgrupp – omkring 1,4 miljoner – ska ha erbjudits en första dos vaccin fram till i slutet av maj. Vaccineringen kommer att pågå en bit in i juli.
– I det här bästa falls-scenariot kan man vara färdig med att vaccinera alla över 18 år innan mitten av september, sade myndighetens chef Camilla Stoltenberg i torsdags.

Mer vaccin! igen! Extraeveranserna till Sverige kommer i april.

Ganska väntat precis som det var väntat att vaccin skulle utvecklas mycket snabbare än vanligt under en pandemi. Eller hur?

"EU säkrar ytterligare 300 miljoner vaccindoser
EU har kommit överens med läkemedelsbolagen Pfizer och Biontech om leveranser av ytterligare 300 miljoner doser covid-19-vaccin, meddelar EU-kommissionen.

Unionen säkrade 300 miljoner doser av Pfizer-Biontechs vaccin i november. Och uppgav tidigare på måndagen att en preliminär överenskommelse nåtts om lika många till. Det avtalet är nu färdigförhandlat."

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
WHO pressträff i Wuhan
Skulle startat 09:00 svensk tid men de är lite sena.

Någon som tror vi får veta om det kommer från ett labb där eller om man skyller på att västerlänningar smittat ned dem?

Rubrik med texten "JUST NU: WHO kallar till pressträff i Wuhan" ovanför en underbanner om live-rapportering av pandemin.

EDIT: Fel uppgift från AB, det är kl 10:00 svensk tid som gäller

Redigerat:
BirgitS
En grupp franska forskare har studerat förekomsten av antikroppar hos förskolebarn efter förra våren. Eftersom skolorna normalt var stängda under våren så gäller det barn vars föräldrar har samhällskritiska jobb.
Forskarnas slutsats är att mängden infektioner bland yngre barn inom förskolan är liten.
- Våra resultat visar att det är mycket mer sannolikt att ett yngre barn får covid-19 hemma, än på förskolan,, säger artikelns huvudförfattare, Camille Aupiais vid Hôpital Jean-Verdier i Paris, i ett pressmeddelande.
TT t.ex. via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 06.48

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Mer vaccin! igen! Extraeveranserna till Sverige kommer i april.
Ganska väntat precis som det var väntat att vaccin skulle utvecklas mycket snabbare än vanligt under en pandemi. Eller hur?

"EU säkrar ytterligare 300 miljoner vaccindoser
EU har kommit överens med läkemedelsbolagen Pfizer och Biontech om leveranser av ytterligare 300 miljoner doser covid-19-vaccin, meddelar EU-kommissionen.

Unionen säkrade 300 miljoner doser av Pfizer-Biontechs vaccin i november. Och uppgav tidigare på måndagen att en preliminär överenskommelse nåtts om lika många till. Det avtalet är nu färdigförhandlat."
Vet inte var du har hittat att den nya beställningen ska levereras i april för jag har bara läst att 200 miljoner av dem ska levereras i år. #3304
Eller har du blandat ihop två saker?
Att försenade leveranser kommer senare är ju inte precis en nyhet utan har ju varit planen hela tiden.

Ulltand Ulltand skrev:
Ska du vara självgod så kan jag ju då påminna dig om att precis det som EMA sa om Astra Zenecas vaccin när det gäller äldre är detsamma som jag försökte få dig att förstå, alltså att det var för lite data för att veta något om skyddseffekten för de äldsta. Liksom att du mängder med gånger skrev att vaccinet skulle komma till hösten medan andra skrev januari (eller kring årsskiftet) och vaccinet kom mycket riktigt precis innan årsskiftet, bara en vecka innan januari.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
WHO pressträff i Wuhan
Skulle startat 09:00 svensk tid men de är lite sena.

Någon som tror vi får veta om det kommer från ett labb där eller om man skyller på att västerlänningar smittat ned dem?

EDIT: Fel uppgift från AB, det är kl 10:00 svensk tid som gäller
Man kan se presskonferensen här om man vill: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-s-grupp-i-wuhan-haller-presstraff
och troligen kommer där också att skrivas det viktigaste de säger. Men man kan ju inte förvänta sig några underverk efter två veckors besök på olika ställen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.