Fairlane Fairlane skrev:
Ja delar av det stod i den nyhet jag länkade till (Nyhetstråden), även om det mesta rörde skolan.
Dina uppgifter, jag är ledsen, men jag såg inte källan. Det vore intressant att läsa mer. Var det också från Bris?
Nej jag tänkte mer på din slutsats att inte stänga ner samhället. Då får man mer död och lidande. Uppvägs det att barnen kan vara i skolan hela tiden under pandemin? Jag tror inte det.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag tänkte mer på din slutsats att inte stänga ner samhället. Då får man mer död och lidande. Uppvägs det att barnen kan vara i skolan hela tiden under pandemin? Jag tror inte det.
Sista meningen är nog lite tokig. Det borde stå "Jag anser inte det"

Vad gäller övriga delar få citerar jag dig från diskussionstråden. "Här upprepar du bara ett gammalt argument som som inte är mer än en gissning."

Det verkar som om många länder väljer 55 som gräns för Astra Zenecas vaccin. Artikel i SR väljer Spanien och Rumänien 55 år, Efter lite googling ser det ut som om Belgien, Frankrike och Italien också väljer 55 som gräns.

(...)
  • Inte heller Rumänien kommer att ge svensk-brittiska Astra Zenecas coronavaccin till personer som är äldre än 55 år.
  • I går meddelade Spanien samma sak, och det spanska hälsodepartementet hänvisade då till vetenskapliga rön
(...)

https://sverigesradio.se/artikel/inget-astravaccin-till-de-over-55-ar-i-rumanien

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar om de som hela tiden vill stänga ner samhället och stänga skolorna överhuvudtaget bryr sig om att reflektera över detta.
Var hittar du de som stänga ner samhället på detta forumet?
Jag tycker du gör dina egna tolkningar av vad du läser men jag ser ingen som har sådan förväntningar här. Måste vara hämtat från något annat forum. Kanske bättre du skriver det där.

D
optimum optimum skrev:
Jag tycker du gör dina egna tolkningar av vad du läser men jag ser ingen som har sådan förväntningar här. Måste vara hämtat från något annat forum. Kanske bättre du skriver det där.
Ser mycket rop efter hårdare regleringar här men de som skriver så kanske menar något annat, det kan man inte ana om man bara läser texterna.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E
N Nybergzzz skrev:
Tegnell kmr ej med några nya restriktioner .
Grönt ljus att sprida den engelska mutationen.
Den engelska är jag inte så orolig för, den sydafrikanska däremot! :seenoevil:

D
Intressant site som bevakar desinformation, här kan man hitta ursprunget till mycket av det som sen blir folksanningar och sprids av div influensers på youtube etc: https://euvsdisinfo.eu/

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Ser mycket rop efter hårdare regleringar här men de som skriver så kanske menar något annat, det kan man inte ana om man bara läser texterna.
Nu får du väl ge dig.
Det är väl för katten ingen lock-down om man tycker att gymnasier borde köras på distans resten av vårterminen eller att man borde testat betydligt mer än vad man gjorde.

Sådana beskyllningar är väldigt otrevliga.
Du försöker tillskriva några av oss här ständigt massa skit så man kan undra vad du har för agenda.

Jag hjälper 2 elever som går tredje året på gymnasium och vi har regelbundna skype-möten. De gör ett fördjupningsarbete som jag gärna hjälper till med. De mår knappast illa av distans men tycker det är tråkigt men har full förståelse i att minska smittspridningen. Deras ord.
Vi har normalt nu besöksförbud på företaget jag jobbar på men de fick komma till oss för ett par veckor sedan på studiebesök och då var det givetvis med munskydd och visir vilket vi har som metod för att undvika smittspridning. Självklart hade jag det också.
Kan du tänka dig att vi faktiskt kunde hantera sådana saker. Inget pillande på munskydden under de timmarna innan de lämnade fabriken igen.

Åstadkommer du något själv i dessa tider med pandemin eller enbart här inne för att skriva av dig din ångest?
Tips, logga av och gör något annat så mår du säkert bättre.

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Hoppsan

Person tittar på TV där en tjänsteman talar om virusmutationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen
Satirisk bild på fiktiva militärfigurer i karikatyrstil som påstås bevaka gränsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu får du väl ge dig.
Det är väl för katten ingen lock-down om man tycker att gymnasier borde köras på distans resten av vårterminen eller att man borde testat betydligt mer än vad man gjorde.
Från det Ulltand skriver tycker jag det verkar som att han tycker att det är betydligt fler skolor än bara gymnasier som ska ha distansundervisning. Han brukar ju skriva om den höga smittspridningen inom grundskolan, framför allt högstadiet och att de därför borde stänga.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Nu får du väl ge dig.

Sådana beskyllningar är väldigt otrevliga.
Du försöker tillskriva några av oss här ständigt massa skit så man kan undra vad du har för agenda.
Många ord, alla baserade på ett fel, använder inte det ordet eftersom jag inte tycker det är rätt användning. Men om någon skriver att de vill ha ytterliggare restriktioner så fortsätter jag anta att det är just det de menar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Hur tolkar du "Läge att stänga ner nu."..?

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Från det Ulltand skriver tycker jag det verkar som att han tycker att det är betydligt fler skolor än bara gymnasier som ska ha distansundervisning. Han brukar ju skriva om den höga smittspridningen inom grundskolan, framför allt högstadiet och att de därför borde stänga.

Det stämmer ju faktiskt!

Jag är för lock down men den skall vara tidig, hård och kort. Den kan behöva upprepas men det är ändå bättre än ett halvstryp samhälle i ett års tid med massor av död och sjukdom.

Nu är vi redan sitter i skiten finns inte längre samma god möjligheter. Men just att lägga över högstadieundervisningen på distans kan vara en viktig faktor för att vinna tid med den brittiska mutationen.

D
Ulltand Ulltand skrev:
Det stämmer ju faktiskt!

Jag är för lock down men den skall vara tidig, hård och kort. Den kan behöva upprepas men det är ändå bättre än ett halvstryp samhälle i ett års tid med massor av död och sjukdom.

Nu är vi redan sitter i skiten finns inte längre samma god möjligheter. Men just att lägga över högstadieundervisningen på distans kan vara en viktig faktor för att vinna tid med den brittiska mutationen.
Ja men då så, var inte mer dramatiskt än så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.