1 013 595 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
a.o.f skrev:
Och Gotland
"Hittills har cirka 5800 doser getts på Gotland. Det står nu också klart att alla som bor på äldreboenden är färdigvaccinerade."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/vaccinbrist-skapar-frustration-pa-gotland
Hej hej, har tyvärr inte kunnat hålla mig ajour med alla inlägg här eftersom ni producerar så in i h***vete här hela tiden. Jag satte mig ned och tog fram lite data från SBC nu precis. Här kan man äntligen uttyda lite data för förra året. Som man kan se så var dödlighetet numerärt det högsta på 2000talet!
Men om man tittar till befolkningsmängd så har vi antaldöda/100000 invånare är väldigt nära 2011 år. Och lägre än 2012 och alla år före 2011...
Datan är tagen från SBC idag. Jag måste också nämna att jag tog 2019 års befolkningsmängd även för 2020. Förmodligen är befolkningsmängden än större...
Redigerad: sorry, såg att SBC INTE var konsekventa i sin rapportering. Antal döda i tabellen uppe till vänster i bild tog jag från deras preliminära statistik som kom ut första februari. Däremot så antalet döda under 2000-talet kom från en annan tabell från SBC. Där var det 98102 döda medan i den preliminära statistiken så var det totalt 98067 döda. 45 personer differens. Sorry för det.
Men om man tittar till befolkningsmängd så har vi antaldöda/100000 invånare är väldigt nära 2011 år. Och lägre än 2012 och alla år före 2011...
Datan är tagen från SBC idag. Jag måste också nämna att jag tog 2019 års befolkningsmängd även för 2020. Förmodligen är befolkningsmängden än större...
Redigerad: sorry, såg att SBC INTE var konsekventa i sin rapportering. Antal döda i tabellen uppe till vänster i bild tog jag från deras preliminära statistik som kom ut första februari. Däremot så antalet döda under 2000-talet kom från en annan tabell från SBC. Där var det 98102 döda medan i den preliminära statistiken så var det totalt 98067 döda. 45 personer differens. Sorry för det.
Redigerat:
Vissa klarar av prioriteringarna som t.ex. Filipstads kommun.
"Åtta av 21 regioner har frångått prioriteringen för vaccinationerna
Chefer och andra högt uppsatta personer har vaccinerats före de som har behövt det mer. I flera av fallen handlar det om så kallat restvaccin, enstaka doser som av olika anledningar blivit över och som måste användas inom en viss tid.
I Filipstads kommun har man löst problemet med restvaccin genom att upprätta en lista på alla över 70 år som kan ringas in med kort varsel om någon som skulle ha vaccinerats inte dyker upp."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...r-frangatt-prioriteringen-for-vaccinationerna
"Åtta av 21 regioner har frångått prioriteringen för vaccinationerna
Chefer och andra högt uppsatta personer har vaccinerats före de som har behövt det mer. I flera av fallen handlar det om så kallat restvaccin, enstaka doser som av olika anledningar blivit över och som måste användas inom en viss tid.
I Filipstads kommun har man löst problemet med restvaccin genom att upprätta en lista på alla över 70 år som kan ringas in med kort varsel om någon som skulle ha vaccinerats inte dyker upp."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...r-frangatt-prioriteringen-for-vaccinationerna
Ja, att slå ut antalet döda på befolkningsmängden är ju mest intressant.T tobbbias skrev:Hej hej, har tyvärr inte kunnat hålla mig ajour med alla inlägg här eftersom ni producerar så in i h***vete här hela tiden. Jag satte mig ned och tog fram lite data från SBC nu precis. Här kan man äntligen uttyda lite data för förra året. Som man kan se så var dödlighetet numerärt det högsta på 2000talet!
[bild]
Många här i tråden resonerar som om vi haft en väldigt stor överdödlighet i Sverige under 2020, men så är det inte alls.
Ni vet att det finns en särskild tråd för att diskutera munskydd, va?Ulltand skrev:
Vi vet att munskydd fungerar i ett otal olika studier.
Det är lite farligt att som du påstå motsatsen på samma sätt som att påstå att vaccin inte fungerar.
Läsare kan få för sig att du har rätt och därmed utsätta sig för onödiga risker.
Munskydd fungerar både för att minska risken att bli smittad som för att minska risken att smitta någon.
I en stor tysk studie som omfattade ett flertal regioner kunde forskarna se effekten av införandet av munskydd på epidemin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Varför tror du att skidåkarna ska göra det under sportlovet när de inte gjorde det under julen?optimum skrev:
Tror du att de plötsligt har tappat förmågan att uppträda med omdöme och följa riktlinjerna?
Sen är det ju en click-bait-rubrik som vanligt eftersom det i Tegnells uttalanden inte finns något om grönt ljus.
Väldigt långt från "grönt ljus".
BirgitS skrev:
Varför tror du att skidåkarna ska göra det under sportlovet när de inte gjorde det under julen?
Tror du att de plötsligt har tappat förmågan att uppträda med omdöme och följa riktlinjerna?
Sen är det ju en click-bait-rubrik som vanligt eftersom det i Tegnells uttalanden inte finns något om grönt ljus.
Tegnell kmr ej med några nya restriktioner .BirgitS skrev:
Varför tror du att skidåkarna ska göra det under sportlovet när de inte gjorde det under julen?
Grönt ljus att sprida den engelska mutationen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det finns gott om restriktioner redan nu som gör det svårt att sprida virus vidare under en fjällsemester där man inte träffar andra och äter i sin bostad. Som sagt säger han också att det kan hända saker under de kommande veckorna som gör att det blir fler restriktioner.N Nybergzzz skrev:
Tegnell kommer ju inte med nya restriktioner under en intervju utan sådana bestäms ju via diskussioner på myndigheten och tillkännages på ett officiellt sätt med pressmeddelande och ev. presskonferens. Vid en intervju får man bara reda på sånt som redan gäller så det vore konstigt om Expressen skulle ha fått reda på några nya restriktioner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
2 dagar tidigare än väntat.
TT via t.ex. https://www.nsk.se/2021/02/06/forsta-leveransen-fran-astra-zeneca-framme/
Ja precis.N Nybergzzz skrev:
Nu kommer de av Stockholmarna som inte bokat sina resor fixa det och man kommer inte våga sätta upp några hinder så folk blir av med sina pengar.
Grönt ljus.
Och går det åt skogen med rejäl smittspridning kommer Tegnell skylla på att folk inte gjorde som de blivit tillsagda. Han kommer ha ryggen fri.
Nej givetvis kommer alla sköta sig precis lika bra som hela gänget som hittade på egna bortförklaringar till sina påhitt i julas. Löfven, Eliasson Tegnell, m.fl.
Av med skidorna och fram med krökat.
Vem sa nåt om en pandemi?
Hahahaa nu gör du bort dig igen.BirgitS skrev:
Det finns gott om restriktioner redan nu som gör det svårt att sprida virus vidare under en fjällsemester där man inte träffar andra och äter i sin bostad. Som sagt säger han också att det kan hända saker under de kommande veckorna som gör att det blir fler restriktioner.
Tegnell kommer ju inte med nya restriktioner under en intervju utan sådana bestäms ju via diskussioner på myndigheten och tillkännages på ett officiellt sätt med pressmeddelande och ev. presskonferens. Vid en intervju får man bara reda på sånt som redan gäller så det vore konstigt om Expressen skulle ha fått reda på några nya restriktioner.
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/skarpta-atgarder-efter-coronautbrott-i-salenfjallen
Är det 2 m avstånd på bilden i länken?
Ja snubblade in på expressen nyss och fick se galenskaperna 2.0
Herr Tegnell, statsepidemikern i egen hög person
"Grönt ljus för sportlov i fjällen"
Lär dom sig aldrig där i huvudstaden att det är totalt huvudlöst att släppa ut stadsborna på skidresor igen???
Ja visst ja de vill ha fart på smittspridningen igen. Den ä väl för låg nu.
Lämplig dansbandslåt för partykvällarna i fjällen.
Corona, Corona, med Black Jackez
Herr Tegnell, statsepidemikern i egen hög person
"Grönt ljus för sportlov i fjällen"
Lär dom sig aldrig där i huvudstaden att det är totalt huvudlöst att släppa ut stadsborna på skidresor igen???
Ja visst ja de vill ha fart på smittspridningen igen. Den ä väl för låg nu.
Lämplig dansbandslåt för partykvällarna i fjällen.
Corona, Corona, med Black Jackez