D
D djac skrev:
Dett är det bara du som vet, många politiker vill att det ska funka, en annan grupp tror att det funkar, bara du och dina gelikar vet.
Ulltand Ulltand skrev:
På riktigt. Den stora tyska studien publicerades ganska nyligen och jag jag la in den i tråden här.

Den hade dock misstolkas av din gelikar här som trodde att den bara berörde en stad i Tyskland.

Resultaten var entydiga. Munskydd hade god effekt på att bromsa pandemin i alla undersöka städer.

Så nu vet vi att munskydd fungerar också genom studier i verkligheten.
Detta förhållningssätt är giltigt för alla frågor, tar du tex den negativa effekten av att förbränna fossila bränslen så hittar du faktiskt rapporter gjorda av folk med långa titlar (förvisso illa dolt sponsrade av oljeindustrin) som säger att ju mer olja du tar upp och bränner desto bättre mår planeten. Detta är såklart inte sant men rapporterna finns ändå, de blir inte heller mer sanna ju fler som delar dessa eller övertygar varandra.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej han lutar sig mot sin mentor Johan Giesecke.

När såg du senast en artikel i DN av 26 forskare som försvarar FHM stratergi?

Är de ens tillräckligt många för att utgöra en folksamling enligt Norges coronadefinition?
Nej, hela Fohm lutar sig mot WHO och europeiska motsvarigheter. Samt på pandemiplanen som är mer än 10 år gammal.

En artikel som berömmer Fohm skulle inte komma in på DN:s debattsida.
Sen är det ju alltid de som opponerar sig som samlar ihop sig för att protestera.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Två professorer varnar för risken att det uppstår en svensk mutation av coronaviruset.

Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala universitet, säger till Expressen att Folkhälsomyndigheten varit "saktfärdiga" med att övervaka nya varianter.

– Övervakningen är viktig både för att hitta kända varianter, som den brittiska, sydafrikanska och brasilianska. Men också för att hålla koll så att vi inte utvecklar en svensk variant, utan att veta om det.

Även Anders Vahlne, professor emeritus i klinisk virologi vid Karolinska institutet, varnar för att en sådan kan uppstå.

– Hög smittspridning är grogrund för nya mutationer. Av de varianter vi har i Sverige har några kommit hit genom resor, medan vi i andra fall inte vet om de har uppträtt helt av sig själv. Den här förändringen som vi har sett på aminosyran, position 501, tror jag kan uppträda spontant i Sverige också, säger han till Expressen.
Vad är nyheten?
Det är väl självklart att det uppstår mutationer av viruset även i Sverige och har hänt hela tiden det har funnits här.
Alla, inkl. Fohm, vet att övervakning av virusgenom behövs och det har ju pågått hela tiden också. Finns nu väl tre rapporter utspridda i tiden med resultaten från de studierna på Fohms webbplats.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad vad det jag sa. Till skillnad mot FHM har jag egen prognos i tråden när det brittiska varianten står för över 50 % av alla fall.
Tur att vi slipper att Fohm håller på och gissar offentligt. Däremot har de nog interna analyser om det. Men när det sker beror ju på hur väl folk håller sig till de restriktioner som finns och det kan ju ingen veta i förväg så alla sådana prognoser är gissningar.

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Du har helt missat retoriken. Det var Nissen som lyfte in vikten av utbildning.

Jag svarade honom då att det är andra faktorer som är viktigare än längst utbildning när det kommer till att fatta rätt beslut.

Jag kritiserar inte heller Tegnell för hans utbildning, den är säkert fullt tillräcklig. Men det leder inte per automatik till bra beslut men ville ändå visa Nissen att AT inte har någon exceptionell kunskap inom sitt område där han inte ens doktorerat.
Ja hahaha:rofl:

Underligt att vissa sätter ihop att utbildning = rätt analys och beslut.

Ungefär som att köpa ett avancerat verktyg och tro att man samtidigt kan använda det.

Även hur många det är som har en egen hjärna och inte fattat att den faktiskt kan fungera rätt så bra utan högskoleutbildning.
Tänk själv, brukar jag ha som ledord.

Tänka själv? Är det tillåtet i Svärje?!

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nissens visste du att ATs doktorsavhandling handlar om infektionsrisker vid hjärtkirurgi?

Han har inte ens några vetenskapliga meriter inom sitt kärnområde.

Därför mailar han sin mentor Giesecke om R-tales betydelse för pandemins utveckling.
Och du vet inte om att Tegnell har arbetat inom epidemologi och samlat på sig kunskap och erfarenhet om det under ett långt yrkesliv?
Vilket också är vetenskapliga meriter.

Ditt sista påstående är ju bara löjligt för naturligtvis har Tegnell använt sig av sådan kunskap under de andra epidemier han har jobbat med.

BirgitS
optimum optimum skrev:
AT påstod tidigare att det inte skulle bli en andra våg vilket var fel
Som redan har diskuterats i tråden så beror det helt på vad man lägger in i begreppet en andra våg, den epidemiologiska eller allmänhetens.

optimum optimum skrev:
Därför är mitt påstående inte så svårt att inse. Ihop med andra länder och den ökade smittspridning inom områden där vi inte sett så mycket på ett tag och ihop med en klarlagd redovisning av samma mutation som ligger bakom ökningen av tredje vågen hos andra så har vi redan påbörjat tredje vågen.
Man kan knappast sägas ha påbörjat en våg medan man fortfarande är i dalen mellan två vågor.

optimum optimum skrev:
Följer du detta noga och råden vi fått och tänker själv?
Naturligtvis

Edit: stavfel

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
Nyhet influensgrafen uppdaterad

Jag har haft denna förut och då med "trasig" graf (längst ned)
Nu uppdaterad och man har lyckats "limma" ihop grafen igen.
Jag vet varför den gick "sönder" och att de är inkompetenta i att kunna hantera sådant vilket jag kan.
Amatörer.

Vi ser att smittspridningen av influensan fortfarande är mycket låg.
Bra för vem vill ha både en pandemi och influensa samtidigt.
Endast 15 fall av influensa har man hittat.

Graferna ger en indikation om att en tredje våg kan få draghjälp av motsvarande fenomen vi ser i graferna.

Graf över antal laboratorieverifierade influensafall per vecka över fyra säsonger, med olika färgade linjer för varje år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den "trasiga"
Färgkodad linjediagram som visar antal influensafall över veckor för olika år, med noteringar om olika influensastammar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Som redan har diskuterats i tråden så beror det helt på vad man lägger in i begreppet ett andra våg, den epidemiologiska eller allmänhetens.

Man kan knappast sägas ha påbörjat en våg medan man fortfarande är i dalen mellan två vågor.

Naturligtvis
Du skulle ju låta bli mina inlägg har du påstått. Klåfingrig eller sysslolös?
Har du sett en våg på havet? det är vatten mellan dem också.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Du skulle ju låta bli mina inlägg har du påstått. Klåfingrig eller sysslolös?
Har du sett en våg på havet? det är vatten mellan dem också.
Var inte det ett svar på ett inlägg från dig att du skulle låta bli och svara mig?

Men jag anser att även på havet så har inte nästa våg börjat när lutningen är 0 utan först när det börjar gå uppåt.

• Haha
optimum
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Du har helt missat retoriken. Det var Nissen som lyfte in vikten av utbildning.

Jag svarade honom då att det är andra faktorer som är viktigare än längst utbildning när det kommer till att fatta rätt beslut.

Jag kritiserar inte heller Tegnell för hans utbildning, den är säkert fullt tillräcklig. Men det leder inte per automatik till bra beslut men ville ändå visa Nissen att AT inte har någon exceptionell kunskap inom sitt område där han inte ens doktorerat.
Du har tidigare (i den förra tråden) sagt att modelleringsstudier är värdelösa.

Den tyska studien om munskydd i Tyskland är en modelleringsstudie och då enligt din egen retorik är den värdelös, så man man ju undra varför du tar upp den som argument.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det har ju några gånger varit uppe i tråden att folk som inte borde vaccineras än på länge har blivit det och en förklaring (alltså ingen ursäkt) presenterar Örebroregionens ansvarige apotekare Erik Fredholm (med i regionens styrgrupp för vaccination):
Anledningen är att Pfizer-vaccinet är rejält tidsbegränsat.
– Det är snabba ryck och under vaccineringen går tiden åt. Är någon sjuk eller plötsligt hoppar så kan det handla om en tidsram på 15 minuter. Det är små marginaler och då gäller det snabbt att ge den till någon, säger Erik Fredholm.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/darfor-gar-overblivna-vaccindoser-till-personal

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Ja hahaha:rofl:

Underligt att vissa sätter ihop att utbildning = rätt analys och beslut.

Ungefär som att köpa ett avancerat verktyg och tro att man samtidigt kan använda det.

Även hur många det är som har en egen hjärna och inte fattat att den faktiskt kan fungera rätt så bra utan högskoleutbildning.
Tänk själv, brukar jag ha som ledord.
Fast det här är ännu mer underligt och en ganska farlig trend, detta utbildnings och kunskapsförakt. Jag undrar om de som tänker så här, förutom då @optimum som även går ut med sina åsikter, verkligen lever det fullt ut.

När de ha allvarlig sjukdom så vänder man sig inte till de med rätt utbildning och erfarenhet, utan till de med "egen hjärna", dvs någon klurig jävel man har förtroende för? Kör man då aortaoperationen med dennas "oppfinningar" på köksbordet?

Eller gäller det selektivt, dvs det är bara i denna epidemi och bara de som nu (som man jobbat upp ett grupphat mot), med utbildning och erfarenhet, jobbar med detta, som kan ersättas med rebelliskt tänkande, samhällskritiska, frifräsare.

Jag blir faktiskt inte riktigt klok på vad man önskar, när man önskar detta och hur man önskar att detta ska se ut, att det kommer leda till en sorglig neråtspiral är ju det enda som är klart.

• Gilla
Ingenjören och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.