optimum
Nissens Nissens skrev:
Att de hjälper är din personliga åsikt, inte byggd på fakta.
Du är förstås fri att tro vad du vill, men det förändrar inte det faktumet att munskydd är meningslöst, kanske tom förvärrar smittan om man har lite otur.
Du måste försöka förstå skillnaden på ett ffp3 skydd i sjukhusmiljö jämfört med de enkla munskydden dom används utanför sjukhusmiljö av outbildade människor dessutom.
Din fru kan säkert förklara skillnaden för dig annars.
Hahaha
Jag har läst på om munskydd och det gjorde jag för mer än ett år sedan innan vi reste till Thailand.
Då fanns det med ett antal FFP3 av typen med röda band på som är faktiskt av samma modell som sjukvården använder.
Jo de fanns att köpa i januari.
Faktabaserade beslut.
Jo frugan fick uppdraget att kolla modellbeteckningar på jobbet innan jag köpte likadana av fabrikat 3M.
Sedan har jag kollat med henne om jag lärt mig rätt om hur man sköter hygien och tar på sig samt av munskydden.

Ett FFP3 funkar faktiskt utanför sjukhusmiljö också och givetvis använt på rätt sätt.
På jobbet används det sedan flera år FFP3 vid vissa moment som kräver att man inte får i sig mindre partiklar vid rengöring av våra lasermärkmaskiner.

De enklare ger faktiskt ett bättre skydd än vad många tror. Mest från att sprida viruset vid hostning eller mot salivdroppar som inte kommer så långt om man har en enklare papperslapp framför munnen.

Men du har alltså blivit vilseförd av att vi inte ska använda munskydd för att det inte är jämlikt.
Du använder alltså inget sådant när du kapar stan för det kan ju vara någon granne som inte har råd att köpa sådan också.

Ber om ursäkt att vi skrivit om munskydd i denna tråden och jag vet att det finns en separat för detta men av hövlighet svarade jag på missuppfattningarna som Nissens har.3
Munskydd fungerar. Det gör kondom också och båda använda på rätt sätt. En kondom kvar i fickan ger väldigt lite skydd.

optimum optimum skrev:
Men du, varför försvarar du rena tokigheter de kommer med. Tycker du det var fel av ledningen på Spotify att de lät folk jobba hemifrån?
Försvarar du uttalandet AT kom med? (det jag skrev om till dig nyss)
Anser du att det är ojämlikt att vissa vill använda munskydd?
Jag har varken försvarat eller anklagat någon eller någonting, jag undrade bara varför du ständigt tar upp frågan om jämställdhet, dels för att det inte står i myndigheternas makt att själv bestämma innehållet i uppdraget, dels för att du som chef också har samma uppdrag i ditt arbete. Jag utgår från att du inte tycker att det jämställdhetsarbete du ansvarar för gör ditt uppdrag så komplext att du misslyckas.

Jämlikhet är något annat så det kan du lämna, det var inte min fråga.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Hahaha
Jag har läst på om munskydd och det gjorde jag för mer än ett år sedan innan vi reste till Thailand.
Då fanns det med ett antal FFP3 av typen med röda band på som är faktiskt av samma modell som sjukvården använder.
Jo de fanns att köpa i januari.
Faktabaserade beslut.
Jo frugan fick uppdraget att kolla modellbeteckningar på jobbet innan jag köpte likadana av fabrikat 3M.
Sedan har jag kollat med henne om jag lärt mig rätt om hur man sköter hygien och tar på sig samt av munskydden.

Ett FFP3 funkar faktiskt utanför sjukhusmiljö också och givetvis använt på rätt sätt.
På jobbet används det sedan flera år FFP3 vid vissa moment som kräver att man inte får i sig mindre partiklar vid rengöring av våra lasermärkmaskiner.

De enklare ger faktiskt ett bättre skydd än vad många tror. Mest från att sprida viruset vid hostning eller mot salivdroppar som inte kommer så långt om man har en enklare papperslapp framför munnen.

Men du har alltså blivit vilseförd av att vi inte ska använda munskydd för att det inte är jämlikt.
Du använder alltså inget sådant när du kapar stan för det kan ju vara någon granne som inte har råd att köpa sådan också.

Ber om ursäkt att vi skrivit om munskydd i denna tråden och jag vet att det finns en separat för detta men av hövlighet svarade jag på missuppfattningarna som Nissens har.3
Munskydd fungerar. Det gör kondom också och båda använda på rätt sätt. En kondom kvar i fickan ger väldigt lite skydd.
Människor i allmänhet är inte utbildade på detta med munskydd, om det är därför det inte fungerar vet jag inte, men det fungerar bevisligen inte.
Varför du tar upp jämlikhet i detta ämne begriper jag inte, jag har öht inte nämnt något om jämlikhet, kan inte se att det är relevant.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du missade visst att han bla även har en Master of Science-examen i epidemiologi.....
[länk]

Nej jag missade inte det. Det är grundutbildningen för att kunna titulera sig som epidemiolog. Jag har själv en MSc liksom alla civilingenjörer har i landet har det.

Nissens Nissens skrev:
Människor i allmänhet är inte utbildade på detta med munskydd, om det är därför det inte fungerar vet jag inte, men det fungerar bevisligen inte.

Vi vet att munskydd fungerar i ett otal olika studier.

Det är lite farligt att som du påstå motsatsen på samma sätt som att påstå att vaccin inte fungerar.

Läsare kan få för sig att du har rätt och därmed utsätta sig för onödiga risker.

Munskydd fungerar både för att minska risken att bli smittad som för att minska risken att smitta någon.

I en stor tysk studie som omfattade ett flertal regioner kunde forskarna se effekten av införandet av munskydd på epidemin.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
D
A Abies koreana skrev:
Du återkommer med viss regelbundenhet till ämnet jämställdhet, är det själva ordet som väcker en reflexartad irritation eller ger det dig fantasier om att myndigheten missköter sitt uppdrag?

Du jobbar ju på en modern mönsterarbetsplats som du beskrivit så många gånger så jag utgår från att ni även bedriver ett jämställdhetsarbete och att du som chef äger en god kunskap inom området som ger ett plusvärde till verksamheten.
Också intressant att bristen på just jämställdhet ligger bakom så mycket av spridningen i Sverige, så här är mycket att tjäna i framtiden!

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Vi vet att munskydd fungerar i ett otal olika studier.

Det är lite farligt att som du påstå motsatsen på samma sätt som att påstå att vaccin inte fungerar.

Läsare kan få för sig att du har rätt och därmed utsätta sig för onödiga risker.

Munskydd fungerar både för att minska risken att bli smittad som för att minska risken att smitta någon.

I en stor tysk studie som omfattade ett flertal regioner kunde forskarna se effekten av införandet av munskydd på epidemin.
Dett är det bara du som vet, många politiker vill att det ska funka, en annan grupp tror att det funkar, bara du och dina gelikar vet.

Folk i allmänhet anser sig veta så mycket men i själva verket är den tron bara ett uttryck för att man just inte vet någonting. Det är väl här det skär sig mellan populasen och professionen, som ju i allmänhet vet att de inte vet.

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Dett är det bara du som vet, många politiker vill att det ska funka, en annan grupp tror att det funkar, bara du och dina gelikar vet.
På riktigt. Den stora tyska studien publicerades ganska nyligen och jag jag la in den i tråden här.

Den hade dock misstolkas av din gelikar här som trodde att den bara berörde en stad i Tyskland.

Resultaten var entydiga. Munskydd hade god effekt på att bromsa pandemin i alla undersöka städer.

Så nu vet vi att munskydd fungerar också genom studier i verkligheten.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för COVID-19 i Norden, med Sverige som högst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Ulltand Ulltand skrev:
På riktigt. Den stora tyska studien publicerades ganska nyligen och jag jag la in den i tråden här.

Den hade dock misstolkas av din gelikar här som trodde att den bara berörde en stad i Tyskland.

Resultaten var entydiga. Munskydd hade god effekt på att bromsa pandemin i alla undersöka städer.

Så nu vet vi att munskydd fungerar också genom studier i verkligheten.
Den studien gjordes av ekonomer. Så enligt din egen retorik är den studien inte vatten värd.

• Gilla
  • Haha
Wide Glide och 5 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Den studien gjordes av ekonomer. Så enligt din egen retorik är den studien inte vatten värd.

Du har helt missat retoriken. Det var Nissen som lyfte in vikten av utbildning.

Jag svarade honom då att det är andra faktorer som är viktigare än längst utbildning när det kommer till att fatta rätt beslut.

Jag kritiserar inte heller Tegnell för hans utbildning, den är säkert fullt tillräcklig. Men det leder inte per automatik till bra beslut men ville ändå visa Nissen att AT inte har någon exceptionell kunskap inom sitt område där han inte ens doktorerat.

Man har även tittat övergripande på munskyddsanvändande och ökning av mortalitet i covid-19 i olika länder. I en studie över 198 länder fann man att: ”In countries with cultural norms or government policies supporting public mask-wearing, per-capita coronavirus mortality increased on average by just 8.0% each week, as compared with 54% each week in remaining countries.”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.22.20109231v5.full.pdf)

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Jasså båda mina morföräldrar har arbetat hela livet...märklig kvinnosyn du har.
Stackars fru.
Så du känner alltså inte till att det har varit vanligt med hemmafruar under delar av 1900-talet?
Många av de som är över 90 år och bor på äldreboenden hör till den kategorin. Det är fakta och handlar inte om kvinnosyn.
Däremot har jag aldrig sagt att alla kvinnor på äldreboenden har varit hemmafruar så jag förstår inte vad det är du protesterar mot.

Ulltand Ulltand skrev:
Moms, du glömmer momsen.
Så du menar att papperslösa invandrare inte betalar moms för den mat de köper?
Eller att folk ska vaccineras i ordning efter hur mycket skatt och moms de har betalat in under sitt liv?
Sen kan man ju fråga sig om någon som inte har några inkomster kan betala moms.

Ulltand Ulltand skrev:
Men varför missförstå inlägget med flit? För att få in en argumentationspoäng?
Diskussionen om det är lämpligt att vänta med de grupper som inte kan följa råden om att undvika att bli smittade (fas 3 prio 4) har ju redan förekommit i tråden så den vore det ju tjatigt att dra upp igen.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Vad anser du om Anders tegnell massvaccinering av svininfluensan t.ex.?
Oavsett vem det var som massvaccinerade så var det ju en del i att väldigt få fick svininfluensa i Sverige, det är ju bara att jämföra med andra länder där det inte massvaccinerades. En följdsjukdom till svininfluensan var narkolepsi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.