Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du raljerar helt i onödan. Jag nämnde inget om Belgien. Jämför med andra länder i västvärlden som hade en allmän spridning i samhället av viruset innan sommaren 2020 så ser du.
Jämför Norge med resten av västvärlden så ser du hur udda de är.
Med Belgien har de, till skillnad mot Sverie, inte mycket gemensamt. Det patetiska i Tegnells bortförkarande av dödstalen, var att han valde just Belgien.Det mest tätbefolkade landet i Europa, Som av en ren slump hade/har? ett högre dödstal än oss. Utan att vara allt för konspiratoriskt lagd, hade nog Belgarna fått stryka på foten ifall de skulle haft ett dödstal, betydligt lägre än Sverige. Eller tror du Tegnell valt landet med bara ståplats, likväl?
Jämfört med de Skandinaviska länderna, är vi den udda fågeln. Inte de övriga.

Staffan

optimum
Nissens Nissens skrev:
Så nu tycker du att FHM gör ett bra jobb?
Är inga nyheter att diskutera men jag är väluppfostrad och svarar.
Totalt gör de nog ett bra jobb men pandemin har varit för mycket av typen gissningar och som jag tidigare skrivit så har FHM ett hopplöst uppdrag i förhållande till att hantera smittskydd i landet. Ordet jämställdhet dyker upp för ofta vilket är ett bevis för det jag tidigare påpekat.

Bara för att FHM och jag har liknande teorier nu gör inte att det avfärdar det jag tidigare skrivit om deras sätt att hantera pandemin.

AT påstod tidigare att det inte skulle bli en andra våg vilket var fel och det var enkelt att se andra länder med liknande förhållanden, alltså folk som reser och rör sig som liknar oss och de hade redan påbörjat våg nr 2.
Vi fick den och nu minskar antalet som redovisas.

Samma nu men nu har även AT redovisat att han misstänker att en tredje våg är på väg och det är enkelt att se att den redan finns i andra länder.

Därför är mitt påstående inte så svårt att inse. Ihop med andra länder och den ökade smittspridning inom områden där vi inte sett så mycket på ett tag och ihop med en klarlagd redovisning av samma mutation som ligger bakom ökningen av tredje vågen hos andra så har vi redan påbörjat tredje vågen.

Vi som följt detta över ett år kan se mönstret i detta nu och kan förutse vissa delar själva utan avancerade datoranalysera av siffror.
Alltså, tänk själv, inte svårt.

Jämfört med väder, börjar himlen mörkna och de ser ut som tidigare erfarenhet av regn behöver man knappast gå in på SMHI sida för att få det bekräftat. Bara ta fram paraplyet eller bli blöt.

Nu ligger en hög med munskydd och ett visir nu framme i min bokhylla på jobbet. När jag går ut i produktion och ska prata med andra använder jag sådant numera. Munskydden är engångs och visiret tvättar jag av med 65% sprit varje dag jag är på jobbet. Råd jag fått av frugan som är utbildad på sådant. Detta kompletterar jag råden vi fått från FHM.
Jag har följt detta sedan 2020-01-17.

Hur gör du själv?
Följer du detta noga och råden vi fått och tänker själv?

Jag är fortfarande frisk och då är risken minimal att jag skulle bidraga till att sprida smittan.

Redigerat:
optimum
Mer nyheter från midnatt

3D-illustration av virus till vänster och vårdpersonal i skyddsutrustning runt patient i sjukhussal till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men är inte så svårt att förstå.
Se utvecklingen i GB när mutationen fick fart på spridningen där
Blå cirkel inom område då mutationen var dominerande ca 3/4 av alla positiva tester var av mutationen.

Det vi kan göra är att verkligen se till att följa råden nu och gärna lite extra.
T.ex. så besöker vi inte svärmor 90+ nu på äldreboenden tills hon fått vaccin och det fått sin fulla effekt.

Diagram som visar dagliga nya fall av Covid-19 i Storbritannien, med en blå cirkel runt en topp.
Skapa konto

Nissens
optimum optimum skrev:
Är inga nyheter att diskutera men jag är väluppfostrad och svarar.
Totalt gör de nog ett bra jobb men pandemin har varit för mycket av typen gissningar och som jag tidigare skrivit så har FHM ett hopplöst uppdrag i förhållande till att hantera smittskydd i landet. Ordet jämställdhet dyker upp för ofta vilket är ett bevis för det jag tidigare påpekat.

Bara för att FHM och jag har liknande teorier nu gör inte att det avfärdar det jag tidigare skrivit om deras sätt att hantera pandemin.

AT påstod tidigare att det inte skulle bli en andra våg vilket var fel och det var enkelt att se andra länder med liknande förhållanden, alltså folk som reser och rör sig som liknar oss och de hade redan påbörjat våg nr 2.
Vi fick den och nu minskar antalet som redovisas.

Samma nu men nu har även AT redovisat att han misstänker att en tredje våg är på väg och det är enkelt att se att den redan finns i andra länder.

Därför är mitt påstående inte så svårt att inse. Ihop med andra länder och den ökade smittspridning inom områden där vi inte sett så mycket på ett tag och ihop med en klarlagd redovisning av samma mutation som ligger bakom ökningen av tredje vågen hos andra så har vi redan påbörjat tredje vågen.

Vi som följt detta över ett år kan se mönstret i detta nu och kan förutse vissa delar själva utan avancerade datoranalysera av siffror.
Alltså, tänk själv, inte svårt.

Jämfört med väder, börjar himlen mörkna och de ser ut som tidigare erfarenhet av regn behöver man knappast gå in på SMHI sida för att få det bekräftat. Bara ta fram paraplyet eller bli blöt.

Nu ligger en hög med munskydd och ett visir nu framme i min bokhylla på jobbet. När jag går ut i produktion och ska prata med andra använder jag sådant numera. Munskydden är engångs och visiret tvättar jag av med 65% sprit varje dag jag är på jobbet. Råd jag fått av frugan som är utbildad på sådant. Detta kompletterar jag råden vi fått från FHM.
Jag har följt detta sedan 2020-01-17.

Hur gör du själv?
Följer du detta noga och råden vi fått och tänker själv?

Jag är fortfarande frisk och då är risken minimal att jag skulle bidraga till att sprida smittan.
Om man tror att man förstår pandemin bättre än de som har det som yrke så är man definitivt fel ute, de har förutom kunskap tillgång till mer info än gemene man, och då också kunskapen att tolka den. Det kommer man också fram till genom stt tänka själv.

Jag följer råden, men har sannolikt haft covid, blev smittad av en vän som besökte mig hemma i somras.
Och man kan ha covid utan att bli sjuk, så har du inte testat dig för antikroppar så vet du inte om du haft det. Många som tycker att de varit försiktiga har likväl åkt på det...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Om man tror att man förstår pandemin bättre än de som har det som yrke så är man definitivt fel ute, de har förutom kunskap tillgång till mer info än gemene man, och då också kunskapen att tolka den. Det kommer man också fram till genom stt tänka själv.

Jag följer råden, men har sannolikt haft covid, blev smittad av en vän som besökte mig hemma i somras.
Och man kan ha covid utan att bli sjuk, så har du inte testat dig för antikroppar så vet du inte om du haft det. Många som tycker att de varit försiktiga har likväl åkt på det...
Du trodde alltså på AT när han sade att det blir inte en andra våg när vi såg den redan var igång i andra länder.

Ja då är du nog väldigt naiv.
I mitten oktober sa AT att det inte blir en andra våg.

Då såg det ut så här i Sverige, se nedanstående bild och även nästa bild om GB
Vi brukar ligga ett par veckor efter i smittspridningen.
Det behöver man inte var forskare inom Rocket Science för att fatta.
Kan du utläsa graferna nedan eller tror du blint på vad de säger på FHM?

Hur det gick borde du fattat vid det här laget. AT hade tokfel eller så mörkade han det han redan fattat.

Se sedan fortsättningen på grafen från GB så är sannolikheten mycket hög för en tredje våg här i Sverige.
Nej jag behöver inte min akademiska utbildning för att förstå detta, borde de flesta förstå, även du.

Graf över dagliga nya covid-19 fall i Sverige med en markering i oktober där en andra våg börjar.
Skapa konto

Stolpdiagram som visar dagliga nya COVID-19 fall i Storbritannien, med en ökande trend som indikerar en andra våg.
Skapa konto

optimum optimum skrev:
Ordet jämställdhet dyker upp för ofta vilket är ett bevis för det jag tidigare påpekat.
Du återkommer med viss regelbundenhet till ämnet jämställdhet, är det själva ordet som väcker en reflexartad irritation eller ger det dig fantasier om att myndigheten missköter sitt uppdrag?

Du jobbar ju på en modern mönsterarbetsplats som du beskrivit så många gånger så jag utgår från att ni även bedriver ett jämställdhetsarbete och att du som chef äger en god kunskap inom området som ger ett plusvärde till verksamheten.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nissens visste du att ATs doktorsavhandling handlar om infektionsrisker vid hjärtkirurgi?

Han har inte ens några vetenskapliga meriter inom sitt kärnområde.

Därför mailar han sin mentor Giesecke om R-tales betydelse för pandemins utveckling.
Du missade visst att han bla även har en Master of Science-examen i epidemiologi.....
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Tegnell

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
optimum
A Abies koreana skrev:
Du återkommer med viss regelbundenhet till ämnet jämställdhet, är det själva ordet som väcker en reflexartad irritation eller ger det dig fantasier om att myndigheten missköter sitt uppdrag?

Du jobbar ju på en modern mönsterarbetsplats som du beskrivit så många gånger så jag utgår från att ni även bedriver ett jämställdhetsarbete och att du som chef äger en god kunskap inom området som ger ett plusvärde till verksamheten.
Ja jämställdhet ingår i allas arbete. Jag är stolt över företaget jag jobbar på som verkligen jobbar så. Dock som jag beskrivit tidigare så fick FHM för några år sedan massa nya uppdrag de ska få med i sitt arbete varvid jag anser de fått en för komplex och splittrad uppgift att fokus på att hantera pandemier och smittspridning fått stå tillbaka. Men sådant kommer säker coronakommisionen ta upp senare.
Jämställdhet har blivit något som påverkar arbetet på ett mycket konstigt sätt.

BEVIS.

Det dök det upp som argument mot hemarbete för snart ett år sedan att det inte var jämlikt. Jag tror du minns det. AT sade det.

"SVERIGE Anställda på musiktjänsten Spotify uppmanas att jobba hemifrån under de närmaste två veckorna för att förhindra spridningen av coronaviruset i Sverige. Något statsepidemiolog Anders Tegnell ställer sig kritisk till – med hänvisning till jämlikhet."

https://nyheteridag.se/tegnell-ojamlikt-att-spotifys-anstallda-far-jobba-hemma/

Det är ju inte klokt att sådant ska komma från en myndighet om man vill värna om minskad smittspridning.
AT har lärt sig av misstaget och säger inte sådant längre.

Sedan när munskydd var på tapeten så tog Karin Tegmark Wisell upp att det handlade om jämlikhet.

Så jäkla korkat att det inte är sant.
Orsaken att vi inte gick ut med rådet om att använda munskydd var att de sämre ekonomiskt ställa inte hade råd att köpa munskydd

Här är intervjun med henne.
https://www.expressen.se/tv/nyheter...-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/

Antingen är du blind eller så jobbar du på någon myndighet när du försvarar deras tokerier.
Detta är inga jäkla fantasier du misstror mig för utan FAKTA.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nissens visste du att ATs doktorsavhandling handlar om infektionsrisker vid hjärtkirurgi?

Därför mailar han sin mentor Giesecke om R-tales betydelse för pandemins utveckling.
Visste du att Tove Fall som du refererade till nyss och som sitter i SVT ibland och är Corona-expert är veterinär, hennes avhandling handlade om diabetes hos hundar?

Vad handlade din egen avhandling om?

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Ja jämställdhet ingår i allas arbete. Jag är stolt över företaget jag jobbar på som verkligen jobbar så. Dock som jag beskrivit tidigare så fick FHM för några år sedan massa nya uppdrag de ska få med i sitt arbete varvid jag anser de fått en för komplex och splittrad uppgift att fokus på att hantera pandemier och smittspridning fått stå tillbaka. Men sådant kommer säker coronakommisionen ta upp senare.
Jämställdhet har blivit något som påverkar arbetet på ett mycket konstigt sätt.

BEVIS.

Det dök det upp som argument mot hemarbete för snart ett år sedan att det inte var jämlikt. Jag tror du minns det. AT sade det.

"SVERIGE Anställda på musiktjänsten Spotify uppmanas att jobba hemifrån under de närmaste två veckorna för att förhindra spridningen av coronaviruset i Sverige. Något statsepidemiolog Anders Tegnell ställer sig kritisk till – med hänvisning till jämlikhet."

[länk]

Det är ju inte klokt att sådant ska komma från en myndighet om man vill värna om minskad smittspridning.
AT har lärt sig av misstaget och säger inte sådant längre.

Sedan när munskydd var på tapeten så tog Karin Tegmark Wisell upp att det handlade om jämlikhet.

Så jäkla korkat att det inte är sant.
Orsaken att vi inte gick ut med rådet om att använda munskydd var att de sämre ekonomiskt ställa inte hade råd att köpa munskydd

Här är intervjun med henne.
[länk]

Antingen är du blind eller så jobbar du på någon myndighet när du försvarar deras tokerier.
Detta är inga jäkla fantasier du misstror mig för utan FAKTA.
Du tar ständigt upp detta med munskydden. Om du följt med lite så vet du att munskydd har ingen eller marginell betydelse - alternativt förvärrar spridningen. Detta vet myndigheterna om förstås, men trycket från alla de som fortfarande tror att munskydd hjälper är så stort att det blir politiskt inkorrekt att säga som det är.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Känns det inte konstigt att du klankar ner på en som doktorerat med en avhandling om infektioner när du själv refererar till Tove Fall som är veterinär? Inser du det komiska i det? :)
AT har grymma meriter och har gjort saker många andra inom hans gebit aldrig gjort.

• Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja jämställdhet ingår i allas arbete. Jag är stolt över företaget jag jobbar på som verkligen jobbar så.
Ja, jag utgick från att du arbetar på ett modernt företag.

När det gäller myndigheter så är det riksdag och regering som som formulerar uppdraget, inget som myndigheten själv kan tillföra eller avstå ifrån.

Jämlikhet har jag öht inte nämnt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Du tar ständigt upp detta med munskydden. Om du följt med lite så vet du att munskydd har ingen eller marginell betydelse - alternativt förvärrar spridningen. Detta vet myndigheterna om förstås, men trycket från alla de som fortfarande tror att munskydd hjälper är så stort att det blir politiskt inkorrekt att säga som det är.
De fungerar men man ska inte tro de ger ett totalt skydd.
Ska man ha ett eget bra skydd så är det FFP3 som gäller och gärna med visir som komplement.
Det är vad sjukvården använder och som min hustru använder dagligen på jobbet.
Du menar att det inte fungerar. Hon kommer skratta åt mig om jag säger att Nissens påstår att de inte fungerar.

Det tokiga var att man tog upp att det inte var jämlikt.

Men du, använder inte du munskydd om du håller på med något som ryker typ kapar sten?
Eller om man sprutmålar så har man andningsskydd lämpade för sådant.
Så varför skulle de inte fungera för virus med med ett munskydd som skyddar mot virus?

Är det för att det inte är jämlikt?

Tänk själv så borde du inse att de fungerar.

Nissens
optimum optimum skrev:
De fungerar men man ska inte tro de ger ett totalt skydd.
Ska man ha ett eget bra skydd så är det FFP3 som gäller och gärna med visir som komplement.
Det är vad sjukvården använder och som min hustru använder dagligen på jobbet.
Du menar att det inte fungerar. Hon kommer skratta åt mig om jag säger att Nissens påstår att de inte fungerar.

Det tokiga var att man tog upp att det inte var jämlikt.

Men du, använder inte du munskydd om du håller på med något som ryker typ kapar sten?
Eller om man sprutmålar så har man andningsskydd lämpade för sådant.
Så varför skulle de inte fungera för virus med med ett munskydd som skyddar mot virus?

Är det för att det inte är jämlikt?

Tänk själv så borde du inse att de fungerar.
Att de hjälper är din personliga åsikt, inte byggd på fakta.
Du är förstås fri att tro vad du vill, men det förändrar inte det faktumet att munskydd är meningslöst, kanske tom förvärrar smittan om man har lite otur.
Du måste försöka förstå skillnaden på ett ffp3 skydd i sjukhusmiljö jämfört med de enkla munskydden dom används utanför sjukhusmiljö av outbildade människor dessutom.
Din fru kan säkert förklara skillnaden för dig annars.
Länderna som har haft munskyddstvång mycket länge har samma spridning som andra länder, men det väljer du att bortse ifrån eftersom det inte stämmer med din personliga subjektiva uppfattning.

Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
optimum
A Abies koreana skrev:
Ja, jag utgick från att du arbetar på ett modernt företag.

När det gäller myndigheter så är det riksdag och regering som som formulerar uppdraget, inget som myndigheten själv kan tillföra eller avstå ifrån.

Jämlikhet har jag öht inte nämnt.
Jo det är ett mycket bra företag och därför jag är kvar. Det finns något mer i företaget som heter hjärta.
Privatägt och man har alltid brytt sig om personalen.
Jag har jobbat många år på Volvo tidigare vilket också är ett bra företag men långt ifrån detta jag nu jobbar på.

Jag tycker synd om de på FHM som fått ett så komplext uppdrag som gör att de misslyckas och blandar in saker som att skydda befolkningen som inte jämlikt.

Men du, varför försvarar du rena tokigheter de kommer med. Tycker du det var fel av ledningen på Spotify att de lät folk jobba hemifrån?
Försvarar du uttalandet AT kom med? (det jag skrev om till dig nyss)
Anser du att det är ojämlikt att vissa vill använda munskydd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.