1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu gällde det väl snarare att folk bryter mot lagar som har en påföljd om de tycker att det är värt risken eller anser att de vet bättre än riksdagen.Ulltand skrev:
Av hundra olika skäl. Finns det ingen påföljd kommer ett antal personer hitta en bra ursäkt att göra det som passar hen bäst.
Men smittspridningen nu är inte drivande av potentiella förbrytare utan av folk som måste arbeta och på skolorna.
Skolorna är ju en helig ko för FHM så någon stängning är nog inte att se fram emot.
Nåja, det är många skolor som har stängt när det har behövts lokalt. Finns ju ingen anledning att stänga skolor på Gotland där det är få som är smittade så därför är ju nationella påbud om skolstängning dumt.
Känner att jag måste berätta för dig att ATs uppfattning om hur pandemin skall hanteras delas av en extremt liten del av forskarvärlden. En överväldigande majoritet av kunskapssamhället har och har haft en annan uppfattning. Ungefär som Optimums och min om man så vill.Nissens skrev:
Men det är huvudsak inte högskolepoäng som avgör om besluten blir bra. Det är istället en kognitiv förmåga att tänka utanför boxen och den kan man inte läsa sig till. För det finns inget facit i läroböckerna om hur man hanterar en pandemi med corona.
Men man vet att från spanska sjukan 1918 så klarade sig de städer som isolerade sig bäst både ekonomisk och i fråga om dödlighet.
Jasså båda mina morföräldrar har arbetat hela livet...märklig kvinnosyn du har.BirgitS skrev:
Stackars fru.
BirgitS skrev:
Nissens skrev:
Nu håller du på med personangrepp igen. Osmakligt.
Din härskarteknik är usel, du höjer inte dig själv genom att snacka skit om andra, tvärtom.
Så att du vet.
Att du tror dig veta mer än de som har en högskoleutbildning i botten, är doktorer och har ett långt yrkesliv inom området är beklämmande.
Om du läser på lite om vad tex Tegnell gjort och har för erfarenheter så hade du nog varit lite mer ödmjuk. Och AT är bara en i teamet.
De ligger ljusår före alla i den här tråden, inklusive dig.
Tror du verkligen att Anders Tegnell bara använder sin egen kunskap? Naturligtvis är han en representant för ett större team som har en stor samlad kunskap i ännet.Ulltand skrev:
Känner att jag måste berätta för dig att ATs uppfattning om hur pandemin skall hanteras delas av en extremt liten del av forskarvärlden. En överväldigande majoritet av kunskapssamhället har och har haft en annan uppfattning. Ungefär som Optimums och min om man så vill.
Men det är huvudsak inte högskolepoäng som avgör om besluten blir bra. Det är istället en kognitiv förmåga att tänka utanför boxen och den kan man inte läsa sig till. För det finns inget facit i läroböckerna om hur man hanterar en pandemi med corona.
Men man vet att från spanska sjukan 1918 så klarade sig de städer som isolerade sig bäst både ekonomisk och i fråga om dödlighet.
Och kognitiv förmåga väger fantastiskt lätt i jämförelse med reell faktakunskap.
Vad tycker du om Anders Tegnells insatser i bekämpningen av Ebola förresten?
Vad anser du om Anders tegnell massvaccinering av svininfluensan t.ex.?Nissens skrev:
Tror du verkligen att Anders Tegnell bara använder sin egen kunskap? Naturligtvis är han en representant för ett större team som har en stor samlad kunskap i ännet.
Och kognitiv förmåga väger fantastiskt lätt i jämförelse med reell faktakunskap.
Vad tycker du om Anders Tegnells insatser i bekämpningen av Ebola förresten?
Nej han lutar sig mot sin mentor Johan Giesecke.Nissens skrev:
När såg du senast en artikel i DN av 26 forskare som försvarar FHM stratergi?
Är de ens tillräckligt många för att utgöra en folksamling enligt Norges coronadefinition?
Norge är ett av de mest udda länderna i hela världen, så de vill jag inte ens kommentera.Ulltand skrev:
Hur många forskare tror du att det finns? Hur stor andel av dem är är 26 st? Just det.
Två professorer varnar för risken att det uppstår en svensk mutation av coronaviruset.
Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala universitet, säger till Expressen att Folkhälsomyndigheten varit "saktfärdiga" med att övervaka nya varianter.
– Övervakningen är viktig både för att hitta kända varianter, som den brittiska, sydafrikanska och brasilianska. Men också för att hålla koll så att vi inte utvecklar en svensk variant, utan att veta om det.
Även Anders Vahlne, professor emeritus i klinisk virologi vid Karolinska institutet, varnar för att en sådan kan uppstå.
– Hög smittspridning är grogrund för nya mutationer. Av de varianter vi har i Sverige har några kommit hit genom resor, medan vi i andra fall inte vet om de har uppträtt helt av sig själv. Den här förändringen som vi har sett på aminosyran, position 501, tror jag kan uppträda spontant i Sverige också, säger han till Expressen.
Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala universitet, säger till Expressen att Folkhälsomyndigheten varit "saktfärdiga" med att övervaka nya varianter.
– Övervakningen är viktig både för att hitta kända varianter, som den brittiska, sydafrikanska och brasilianska. Men också för att hålla koll så att vi inte utvecklar en svensk variant, utan att veta om det.
Även Anders Vahlne, professor emeritus i klinisk virologi vid Karolinska institutet, varnar för att en sådan kan uppstå.
– Hög smittspridning är grogrund för nya mutationer. Av de varianter vi har i Sverige har några kommit hit genom resor, medan vi i andra fall inte vet om de har uppträtt helt av sig själv. Den här förändringen som vi har sett på aminosyran, position 501, tror jag kan uppträda spontant i Sverige också, säger han till Expressen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Nu har det kommit artiklar från personer som stödjer FHM också, men medicin som kärnområde.Ulltand skrev:
Om det vore så att en större andel av forskarsverige tyckte FHM gjorde och gör så mycket fel så borde så borde man ju kunnat få ihop åtminstone 100 forskare inom medicinområdet utan större problem. Nu måste man fylla ut med folk inom helt andra discipliner. Min syn på det är inte direkt "wow, hela 26 stycken! Då finns det tyngd bakom"...
Vad vad det jag sa. Till skillnad mot FHM har jag egen prognos i tråden när det brittiska varianten står för över 50 % av alla fall.
R-talet ökar i flera regioner
Regionen konstaterar också i pressmeddelandet att de har en allmän smittspridning av den brittiska, mer smittsamma, varianten. Därför kommer regionen också att utöka analysen av covidtester för att få fatt på smittspridarna av den brittiska mutationen.
Samtidigt ser smittspridningen ut att öka igen i Sverige. I en ny rapport skriver Folkhälsomyndigheten att det så kallade R-talet, som speglar smittspridningen i samhället, återigen är på över 1 i flera regioner i Sverige. Det handlar om Gävleborg, Västerbotten, Stockholm, Värmland och Västernorrland.
Andra regioner – Kronoberg, Jönköping och Uppsala – hade ett R-tal över 1 i slutet av januari.
Folkhälsomyndigheten menar dock inte att det tyder på någon kraftigt ökad smittspridning i samhället. Enligt SvD är dock R-talet för hela Sverige 0,95.
R-talet ökar i flera regioner
Regionen konstaterar också i pressmeddelandet att de har en allmän smittspridning av den brittiska, mer smittsamma, varianten. Därför kommer regionen också att utöka analysen av covidtester för att få fatt på smittspridarna av den brittiska mutationen.
Samtidigt ser smittspridningen ut att öka igen i Sverige. I en ny rapport skriver Folkhälsomyndigheten att det så kallade R-talet, som speglar smittspridningen i samhället, återigen är på över 1 i flera regioner i Sverige. Det handlar om Gävleborg, Västerbotten, Stockholm, Värmland och Västernorrland.
Andra regioner – Kronoberg, Jönköping och Uppsala – hade ett R-tal över 1 i slutet av januari.
Folkhälsomyndigheten menar dock inte att det tyder på någon kraftigt ökad smittspridning i samhället. Enligt SvD är dock R-talet för hela Sverige 0,95.
Nissens visste du att ATs doktorsavhandling handlar om infektionsrisker vid hjärtkirurgi?
Han har inte ens några vetenskapliga meriter inom sitt kärnområde.
Därför mailar han sin mentor Giesecke om R-tales betydelse för pandemins utveckling.
Han har inte ens några vetenskapliga meriter inom sitt kärnområde.
Därför mailar han sin mentor Giesecke om R-tales betydelse för pandemins utveckling.
Det klart du inte vill. Sverie och Norge har aldrig haft något gemensamt. Belgien däremot! Och övre Volta. Med relevanta jämförelser vill du säkert kommentera läget.Nissens skrev:
Staffan
Du raljerar helt i onödan. Jag nämnde inget om Belgien. Jämför med andra länder i västvärlden som hade en allmän spridning i samhället av viruset innan sommaren 2020 så ser du.Staffan2000 skrev:
Jämför Norge med resten av västvärlden så ser du hur udda de är.