BirgitS BirgitS skrev:
Tror nog att tjänstemännen på myndigheterna anser att de inte är politiker och inte heller tar politiska beslut, utan tycker att såna tas av t.ex. regeringen och riksdagen.

I vilken av Wikipedias betydelser anser du att en bedömning av vilka som har visat sig bli mest sjuka och avlida faller in?
Som WIkipedia skriver: "Å ena sidan menas makthavares principer och målsättningar, å andra sidan menas de aktiviteter som verkställer eller angår statens styrelse."

Som jag ser det handlar det om fakta, absoluta tal, om hur sjukdomen har drabbat olika grupper under förra året. Det är ingen politisk princip eller annat som har gjort att de som är över 80 år riskerar att avlida i mycket högre grad än de som är 50 år. På samma sätt är det med att de som lever under sådana förutsättningar att det är svårt att uppfylla råden har en större risk att bli sjuka. Det är ju därför som t.ex. medelålders som har insatser enligt LSS ingår i fas 2.
Det är Djac som menar på att medicinska val för landet inte är politik, inte jag.

Jag menar endast att det är politik när man pratat och bestämmer om tex vaccin för befolkningen och hur den distributionen ska se ut.

Om det har vetenskapliga grunder eller inte spelar mindre roll då det likväl är politik. Men tydligen tolkar vi ordets betydelse olika, länkade endast till wiki för att tydliggöra hur ordet politik kan användas pga att vi uppenbarligen ser olika på ordet.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har försökt hitta någon mer exakt tysk källa till uttalandet men inte lyckats. Men det är ju i linje med att man i England i december pratade om 30-70 % högre smittsamhet.

Men även den procentuella ökningen bör vara beroende på åtgärder.

[länk]
[länk]
Nja i huvudsak torde det bli en bra överenstämmelse att ange en ökad eller minskad smittsamhet i procent mot ett visst R-värde. Det går då hyfsat bra att använda den procentsatsen på ett annat R-värde.

Och som du skriver så det man hört om den nya smittsamheten så är det alltid uttryck i procent.

Vanlig R-värden i världen just nu är nog i spannet 0,8 -1.2 nya R-värden blir då istället 1,2-1,8 med den brittiska mutationen.

I Sverige ligger vi inte allt för lång från R= 1 nu vilket kommer att få en rejäl skjuss uppåt. Om det sedan blir 1,2 eller 1,5 har så klart betydelse men det finns goda skäl att försöka trycka ner smittan mer nu även om det bara blir 1,2. För detta händer inom loppet av veckor och vaccinationen behöver månader för att bli en bra broms av smittan.

Bra exempel är Israel som har mycket av mutationen. Dom har haft ett helsike länge nu trots att man vaccinerat 30 % av befolkningen.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om det sedan blir 1,2 eller 1,5 har så klart betydelse men det finns goda skäl att försöka trycka ner smittan mer nu även om det bara blir 1,2. För detta händer inom loppet av veckor och vaccinationen behöver månader för att bli en bra broms av smittan.
Ja, det är ju inte utan anledning som det pratas om risken för ökad smittspridning och en hårt belastad sjukvård på alla presskonferenser från Fohm och de av regeringens som har med covid att göra. Allt för att försöka få folk att fortsätta hålla fast i restriktionerna och inte släppa efter bara för att belastningen på sjukhusen minskar. (Antal inom slutenvården, oräknat IVA, är nu som i slutet av maj sett till hela landet och som mitten/slutet av juni i vissa regioner.)

D
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Självklart är det varken det första eller sista beslutet som tas åt oss. Men likväl är det politik.

[länk]
Nä, vetenskap

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Det är Djac som menar på att medicinska val för landet inte är politik, inte jag.

Jag menar endast att det är politik när man pratat och bestämmer om tex vaccin för befolkningen och hur den distributionen ska se ut.

Om det har vetenskapliga grunder eller inte spelar mindre roll då det likväl är politik. Men tydligen tolkar vi ordets betydelse olika, länkade endast till wiki för att tydliggöra hur ordet politik kan användas pga att vi uppenbarligen ser olika på ordet.
Om du vill använda det så spelar det ingen roll för mig.

Kanske enklare att säga att medicin varken förskrivs eller administreras av politiken då, och med detta menas verksamma politiker (som inte samtidigt är verksamma läkare)?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Om du vill använda det så spelar det ingen roll för mig.

Kanske enklare att säga att medicin varken förskrivs eller administreras av politiken då, och med detta menas verksamma politiker (som inte samtidigt är verksamma läkare)?
Håller helt med dig, det hade varit enklare om du sagt det från början (y)

optimum
Nissens Nissens skrev:
Du har ett scoop där!! Ring Tegnell och berätta vet jag! :)
Jag har redan mailat AT och han tackade.
Storsint av honom.

Prova tänk själv någon gång, det gör inte ont.

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
optimum
Tredje vågen närmare nu.

Bekymrad man står framför presentation med rubrik "CORONA" och text "R-talet stiger i flera regioner".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr kan jag inte hjälpa till med den förfrågan.

Nissens
optimum optimum skrev:
Tredje vågen närmare nu.

[bild]

[bild]
Så nu tycker du att FHM gör ett bra jobb?

G gaidin skrev:
Målet är att få ner antalet avlidna och svårt sjuka.
Om det krävs att papperslösa vaccineras före mig tycker jag det är helt i sin ordning.
Det kan väl inte handla om särskilt många personer? Jag tvivlar på att det dyker upp tusentals papperslösa i vaccinationskön...
Nej det är helt sjukt.
Människor som arbetat och betalat skatt hela livet ska vara prio 1 på.
Inte illegala.
Gör om gör rätt.

• Gilla
  • Arg
Snailman och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Målet är att få ner antalet avlidna och svårt sjuka.
Inte alls. Du måste ha besökt regerings hemsida den korta stund man hade ändrat målet från att sjukvården skall klara kurvan till att begränsa smittan så mycket det går.

Det var ju en "felskrivning" som rättades till när den uppdagades :)

• Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför bryter då folk mot lagarna som finns?
Av hundra olika skäl. Finns det ingen påföljd kommer ett antal personer hitta en bra ursäkt att göra det som passar hen bäst.

Men smittspridningen nu är inte drivande av potentiella förbrytare utan av folk som måste arbeta och på skolorna.

Skolorna är ju en helig ko för FHM så någon stängning är nog inte att se fram emot.

Ingen förändring i strategin och ett R-tal som ökar med 50 % kan bli en katastrof.

Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, de lär ju inte få någon kallelse hem i sin brevlåda eller i sin Kivra-mailbox...
Hade varit intressant att se logistiken i detta. En skyllt på gatan? Är du här illegalt och vill ha coronavaccin? Välkommen in.

Verkar som om någon inte tänkt klart.

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Nej det är helt sjukt.
Människor som arbetat och betalat skatt hela livet ska vara prio 1 på.
Inte illegala.
Gör om gör rätt.
Okej, så du anser att de gamla kvinnorna på äldreboendena som har varit hemmafruar inte ska vaccineras nu eftersom de inte har betalat skatt. Det var en underlig syn på dem.

• Gilla
  • Älska
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.