BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Kanon att vi ser olika på saker och ting, att du tycker MP har rätt och att du tycker M eller jag har fel.

Så som jag sa från början detta är intressant samnt bör granskas.

Edit: menar som svar till dig @BirgitS
Nu var det ju en kristdemokrat som jag citerade.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Rätt KD inte MP, fel av mig

D
T Thomas_Blekinge skrev:
Det måste finnas kännbara påföljder om man inte följer rekommendationer. Och rekommendationere måste omvandlas till lagar och förordningar.
Ingen skulle väl komma på idén att ha trafikregler som rekommendationer, eller? Du bör köra på höger sidan. Du bör undvika köra full.
Ja, och som du vet händer allt detta hela tiden, folk bryter mot trafikregler varje sekund, stjäler, mördar och har sig, så det verkar inte stoppa folk. I detta fallet hade nog straffen också varit låga så det hade nog inte gjort någon skillnad. Det verkar heller inte göra någon skillnad i länderna som har straff.

Det här är nog tyvärr väsentligt mer komplext och svårare än så.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
[länk]

Intressant nu i media också(y)
Det där är politik, han har ingen kompetens inom detta eller något annat relevant, däremot erfaren politiker som vet hur man spelar på folks känslor och skapar opinion.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Det där är politik, han har ingen kompetens inom detta eller något annat relevant, däremot erfaren politiker som vet hur man spelar på folks känslor och skapar opinion.
Ja, verkar vara politikernas dag i dag. En annan anser att regeringen ska öka vaccintakten.
https://www.skd.se/2021/02/05/annie-loof-regeringen-maste-oka-vaccintakten/
Vet inte riktigt vad hon har tänkt sig, att regeringen ska ställa sig i vaccinfabrikerna och då skulle mängden färdigt vaccin bli dubbelt så hög eller? ;)

• Gilla
  • Haha
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, verkar vara politikernas dag i dag. En annan anser att regeringen ska öka vaccintakten.
[länk]
Vet inte riktigt vad hon har tänkt sig, att regeringen ska ställa sig i vaccinfabrikerna och då skulle mängden färdigt vaccin bli dubbelt så hög eller? ;)
Mmm, förstärker min bild av media, vari ligger nyhetsvärdet i att någon vill att vaccineringen ska gå snabbare? I min värld hade jag nog krävt att någon skulle anstränga sig lite mer innan jag gav utrymme. Det är nog rätt torrt med andra nyheter nu, tidningen är rätt tunn på morgnarna, kanske lite panik att fylla sidorna?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart är det politik när man pratar hur en vaccinkö ska se ut, konstigt vore det annars.

Gissar att varken du eller jag har rätt kompetens för att veta hur den perfekta vaccinkön ska se ut. Med det sagt så måste väll vi ändå ta upp frågan?

Jag däremot finner det intressant att illegala ska få förtur, du gör det inte. Helt okey med mig. Lets agree to disagree

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Självklart är det politik när man pratar hur en vaccinkö ska se ut, konstigt vore det annars.
Det är nog inte politik utan snarare vetenskapligt baserade beslut utifrån hur vi skall kunna rädda flest människor i Sverige.

Politik är när Kristersson går ut i media och förklarar att det är fel, av politiska anledningar, inte av smittskyddsskäl.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
D
Luddis_1 Luddis_1 skrev:

Gissar att varken du eller jag har rätt kompetens för att veta hur den perfekta vaccinkön ska se ut. Med det sagt så måste väll vi ändå ta upp frågan?

Jag däremot finner det intressant att illegala ska få förtur, du gör det inte. Helt okey med mig. Lets agree to disagree
Vi är iaf inte överrens om att ta medicinska beslut är politik, vaccin är ett medicinskt preparat och administrationen av detta bör planeras av de med medicinsk kompetens.

Samma gällande vilka som ska få, jag struntar helt i hudfärg eller social status, i min värld sker prioriteringen efter landets bästa, detta inkluderar ditt bästa, vare sig du förstår varför eller inte.

Det är varken det första eller sista beslutet som tas åt oss, med vårt bästa i minne, som vi inte förstår alla detaljer av.

• Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
""MUTATIONERNA 50 PROCENT MER SMITTSAMMA

Den nya coronavirusmutationerna är runt 50 procent mer smittsamma.

Det visar sammanställda data från Storbritannien, Danmark och Nederländerna enligt chefen för Tysklands smittskyddsinstitut, rapporterar nyhetsbyrån Reuters."" Expressen

Som upplagt för en tredje våg och kraftigt ökad smitta inom några veckor. Det enda som kan bromsa detta imo är om flockimmuniteten är väldigt hög. Läge att stänga ner nu.
Frågan är om det är Expressen som har missuppfattat något eller om det är Reuters. De har i alla fall inte samma budskap. Så här skriver Reuters:
The data have shown that the reproduction rate of infections - or ‘R’ - was around 0.5 higher, Lothar Wieler said at a news conference.
https://www.reuters.com/article/us-...more-infectious-german-official-idUSKBN2A5116
Om R-talet går från 3 till 3,5 är det en liten procentuell förändring jämfört med de 50 % som Expressen skriver om enligt ditt citat.

Mer information behövs innan det går att dra några slutsatser över huvud taget.

Tillägg:
Det verkar vara Expressen som är ute och cyklar för även tyska sidor med Wieler uttalande skriver att R-värdet är 0,5 högre. Vilket förstås verkligen inte är samma sak som 50 %. Även om det är allvarligt nog.
https://www.pharmazeutische-zeitung.de/doch-gefaehrlicher-als-gedacht-122694/

Redigerat:
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Självklart är det varken det första eller sista beslutet som tas åt oss. Men likväl är det politik.

[länk]
Tror nog att tjänstemännen på myndigheterna anser att de inte är politiker och inte heller tar politiska beslut, utan tycker att såna tas av t.ex. regeringen och riksdagen.

I vilken av Wikipedias betydelser anser du att en bedömning av vilka som har visat sig bli mest sjuka och avlida faller in?
Som WIkipedia skriver: "Å ena sidan menas makthavares principer och målsättningar, å andra sidan menas de aktiviteter som verkställer eller angår statens styrelse."

Som jag ser det handlar det om fakta, absoluta tal, om hur sjukdomen har drabbat olika grupper under förra året. Det är ingen politisk princip eller annat som har gjort att de som är över 80 år riskerar att avlida i mycket högre grad än de som är 50 år. På samma sätt är det med att de som lever under sådana förutsättningar att det är svårt att uppfylla råden har en större risk att bli sjuka. Det är ju därför som t.ex. medelålders som har insatser enligt LSS ingår i fas 2.

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Cancerläkemedlet bevacizumab kan vara effektivt för patienter med svår covid-19, enligt en ny svensk studie.
Resultaten är lovande, men studien är för liten för att dra stora slutsatser. Endast 26 covidpatienter från sjukhus i Kina och Italien undersöktes, mellan februari och april förra året, och ytterligare 26 covidpatienter användes som kontrollgrupp.
TT via t.ex. https://www.svd.se/cancermedicin-kan-hjalpa-mot-svar-covid-19

BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är om det är Expressen som har missuppfattat något eller om det är Reuters. De har i alla fall inte samma budskap. Så här skriver Reuters: [länk]
Om R-talet går från 3 till 3,5 är det en liten procentuell förändring jämfört med de 50 % som Expressen skriver om enligt ditt citat.

Mer information behövs innan det går att dra några slutsatser över huvud taget.

Tillägg:
Det verkar vara Expressen som är ute och cyklar för även tyska sidor med Wieler uttalande skriver att R-värdet är 0,5 högre. Vilket förstås verkligen inte är samma sak som 50 %. Även om det är allvarligt nog.
[länk]

Det är nog så att man menar att 0,5 större betyder 50% större alltså x 1,5. Man kan inte uttrycka ett R tal som en konstant då det ju påverkas av en massa saker. I en situation där det råder fullständig isolering spelar det ingen roll hur mycket mer smittsamt något är. R kan alltså inte gå från 0 till 0.5 men den går från 0 till 0 x 1,5 vilket också blir 0.

Vid ett R-tal på 3 så ökar det då till 4,5 om man släpper in den brittiska mutationen.

Det är det enda rimliga sättet att tolka detta imo.

Nu har vi haft en sjunkande trend så R-talet har nog varit 0,8-0,9. En 50 % ökning blir då ca R 1,2-1,35. vilket ger en tydlig ökning av antalet smittade inom snart.

Svårbedömda faktorer. Hur mycket spelade jullovet in för att R-talet sjönk? Hur mycket har flockimmuniteten ökat senaste två månaderna?

Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog så att man menar att 0,5 större betyder 50% större alltså x 1,5. Man kan inte uttrycka ett R tal som en konstant då det ju påverkas av en massa saker.

Vid ett R-tal på 3 så ökar det då till 4,5 om man släpper in den brittiska mutationen.

Det är det enda rimliga sättet att tolka detta imo.

Nu har vi haft en sjunkande trend så R-talet har nog varit 0,8-0,9. En 50 % ökning blir då ca R 1,2-1,35. vilket ger en tydlig ökning av antalet smittade inom snart.

Svårbedömda faktorer. Hur mycket spelade jullovet in för att R-talet sjönk? Hur mycket har flockimmuniteten ökat senaste två månaderna?
Jag har försökt hitta någon mer exakt tysk källa till uttalandet men inte lyckats. Men det är ju i linje med att man i England i december pratade om 30-70 % högre smittsamhet.

Men även den procentuella ökningen bör vara beroende på åtgärder.

Man ska nog inte hålla på och gissa för mycket om vilket R-värde som gäller utan att ha tillgång till alla de siffror som behövs för att beräkna det. Men Fohm har försökt beräkna det och det varierar ju kraftigt över landet, men i Blekinge verkar det med stor sannolikhet ligga i intervallet 0,55-0,85 under sista veckan i januari.
Stockholm kring 1
Skåne 0,7 - 0,9
Västerbotten med sitt utbrott i fabriken i Skellefteå 1 - 1,2 (där förekommer B.1.1.7)
Däremot har R-värdet varit lägre periodvis, i Stockholm nere på under 0,8 periodvis under dec./jan.
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/

I Stockholm bör smittspridningen ha nått en platå redan i mitten av november med tanke på att antalet inskrivna på vårdavdelningar kom in i en platåfas kring 25/11 och Fohm har en ungefärlig platå i antal smittade här vecka 46-51. R-talet sjönk ju redan då till omkring 1, för att sen sjunka v.52 ner mot 0,8 och nu då återigen ligga kring 1.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.