1 013 809 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Konstigt inte Israel står med där.blackarrow skrev:
Nya varianter av SARS-CoV-2 (december 2020– ) FoHM
Aktuella riskländer för import av SARS-CoV-2: Storbritannien, Sydafrika, Brasilien, Norge.
FoHM pratar om nämnardata helgenomsekvensering och ”Så kallade Spike Gene Target Failure (SGTF)-prov.”
Lite lösrykta citat och kommentarer.
Man gör sekvenseringar utifrån
1) smittspårning/resehistorik, 2) slumpmässigt urval, 3) PCR signalerar möjlig förekomst
”Totalt sekvenserade SGTF-positiva prov från vecka 51 till och med vecka 2: 208”
”Totalt sekvenserade prov tagna v.51, oberoende av kategori från vecka 51 till och med vecka 2: 661”
25 januari 2021
Brittiska virusvarianten, VOC202012/01 (lineage B.1.1.7)
Totalt har 95 fall upptäckts i Sverige. Fallen rapporteras från flera olika regioner. 64 av fallen är reserelaterade. 29 fall saknar resekoppling och av dessa är cirka hälften av fallen sekundärfall. För två av fallen saknas uppgift.
Sydafrikanska virusvarianten, 501.V2 (lineage B.1.351)
Tre fall har bekräftats i Sverige, fallen är kopplade till resande från Sydafrika.
Men är det inte samma gamla vanliga visa egentligen, i Sverige kontrollerar man ett av tio test och i Norge mångdubbelt och så är det där paniken utbryter på grund av höga siffror?
De afrikanska varianterna borde vi väl kunna börja oss mot men den brittiska tror jag blir svårt.
Jag avsåg köpande parten. Skriver man på ett så löst formulerat avtal kan man inte klaga efteråt utan får nöja sig med säljarens goda vilja.Dan_Johansson skrev:
Fast alternativet till de otydliga formuleringarna är ju inte "tydliga formuleringar" utan "inget avtal".
Det är ju fortfarande frivilligt för AstraZeneca att skriva på avtal, och om de säljer vaccinet till självkostnadspris (som de påstår) lär det ju knappast vara svårt för dem att hitta avsättning för det på andra ställen.. Speciellt med tanke på att det inte har samma behov av frystransport som vissa andra vacccin
Alltså köper jag en maskin till företaget där jag skriver på ett avtal där det står att maskinen bör tillverka 100 st/timma och sedan upptäcker att den maximalt klarar 50 st/timma så får jag vara nöjd med det resultatet.
Står det att maskinen ska tillverka 100 st/timma och den inte klarar det ´, då kan man framföra sina klagomål och inte betala för maskinen. Sådant hittar man oftast vid FAT och SAT testerna.
Du kan nog de begreppen men för den oinvigde så betyder
FAT = Factory Acceptance Test som körs hos maskinbyggaren med produktionsmaterial
SAT = Site Acceptance Test som körs efter maskinens installation i köparens fabrik.
Jo jag har ansvarat för ett antal sådan tester som kund både här i Sverige och i andra länder.
Funkar inte maskinen vid FAT så åker man hem och inväntar nytt tillfälle innan man gör om testen då maskinen ska fungera som avtalet säger. SAT är oftast bara att se att den fortfarande håller samma status och oftast med större produktionsvolymer och under längre tid. Så funkar det åtminstone när vi köper maskiner.
Rätt så enkelt att man sätter upp kraven i avtalet och sedan verifierar att maskinen stämmer med avtalet.
Och man har det i avtalet och aldrig muntligt.
Att efteråt bli besviken på ett dåligt avtal man skrivit på ja då kan man skylla sig själv.
Hoppa över ledtrådarna och berätta vad du tror istället.Fairlane skrev:
Ok, jag kan ge lite ledtrådar:
DN: Buenos Aires stängt i 200 dagar – depressionerna har ökat kraftigt
DN: När Buenos Aires stängde staden för att skydda invånarna från coronaviruset var stängningen tänkt att pågå i tio dagar. Det var den 10 mars. Det skulle ta mer än 200 dagar innan de nästan tre miljoner invånarna fick se lättnader i karantänen och många har i dag drabbats av depression och ekonomisk katastrof.
DN: Trots den hårda stängningen i Buenos Aires har staden med omgivning registrerat 522.120 smittade och 16.513 avlidna sedan pandemin startade.
DN: – Ett tag var jag skyldig hyra för sju månader, låg efter med elräkningen sex månader tillbaka och hade räkningar för andra utgifter som jag inte hade betalat på ett halvår, berättar Daniel Aponte, som precis fått öppna sin bar för gäster utomhus, för den brittiska tidningen Telegraph.''
DN: Och trots att Buenos Aires karantän sedan några veckor har lättats något är restriktionerna fortfarande hårda. Den som vill träffa någon annan måste göra det utomhus och göra det med fysisk distans. I de centrala delarna av staden får föräldrar ta med sina barn ut två gånger i veckan plus under helgen.
DN: En undersökning som gjorts av Buenos Aires-universitetets avdelning för psykologiska studier visar att antalet depressioner har ökat med fem gånger under pandemin och att tre av fyra argentinare har problem med sömnen. Hälften av befolkningen har tvingats sluta med sina dagliga aktiviteter till följd av viruset.
Det är från en artikel i Dagens Nyheter 25 oktober. Man slog igen samhället och resultatet är inte precis Nya Zeelands eller Norges
Min fösta tanke är att staden inte var så stängd som du kanske tror. Eller att den kom alldeles för sent. Själva lockdownen hade brister. Det är svårt att tänka sig någon annan förklaring för i en cykel på några veckor hav smittan försvunnit även i familj där man smittar varandra inom bostaden.
Vad finns det för alternativa förklaringar enligt dig?
Detta har säkert redan varit uppe! Tyckte att Emanuels text var intressant.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/interna-radslaget-om-flockimmunitet/
https://www.expressen.se/nyheter/qs/interna-radslaget-om-flockimmunitet/
du gör det enkelt för dig och utgår från att köparen själv kan diktera villkoren för avtalet. Så är inte fallet och därför blir också din kritik osaklig.optimum skrev:
Jag avsåg köpande parten. Skriver man på ett så löst formulerat avtal kan man inte klaga efteråt utan får nöja sig med säljarens goda vilja.
Alltså köper jag en maskin till företaget där jag skriver på ett avtal där det står att maskinen bör tillverka 100 st/timma och sedan upptäcker att den maximalt klarar 50 st/timma så får jag vara nöjd med det resultatet.
Står det att maskinen ska tillverka 100 st/timma och den inte klarar det ´, då kan man framföra sina klagomål och inte betala för maskinen. Sådant hittar man oftast vid FAT och SAT testerna.
Du kan nog de begreppen men för den oinvigde så betyder
FAT = Factory Acceptance Test som körs hos maskinbyggaren med produktionsmaterial
SAT = Site Acceptance Test som körs efter maskinens installation i köparens fabrik.
Jo jag har ansvarat för ett antal sådan tester som kund både här i Sverige och i andra länder.
Funkar inte maskinen vid FAT så åker man hem och inväntar nytt tillfälle innan man gör om testen då maskinen ska fungera som avtalet säger. SAT är oftast bara att se att den fortfarande håller samma status och oftast med större produktionsvolymer och under längre tid. Så funkar det åtminstone när vi köper maskiner.
Rätt så enkelt att man sätter upp kraven i avtalet och sedan verifierar att maskinen stämmer med avtalet.
Och man har det i avtalet och aldrig muntligt.
Att efteråt bli besviken på ett dåligt avtal man skrivit på ja då kan man skylla sig själv.
säljaren bestämmer under vilka villkor han säljer en vara.
Köparen bestämmer under vilka villkor han köper en vara.
Köparen kan i detta fall inte avstå att köpa varan.
som du säkert förstår behöver båda parter göra eftergifter och för den typ av avtal du föreslår hittar du ingen säljare i detta fall. Därmed är det också totalt talanglöst att kritisera köparen för situationen. Eller finns det en logik från din sida man inte kan förstå?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Den alternativa förklaringen är att även i ett nedstängt samhälle träffas människor, om än mindre. Det är bara att fundera på hur många personer som har samhällskritiska arbeten i Sverige. Lägg till att deras barn ska få gå i skola/förskola. Då behövs personal på skolan/förskolan, vars barn också behöver omsorg. Det blir rätt många faktiskt.Ulltand skrev:
Hoppa över ledtrådarna och berätta vad du tror istället.
Min fösta tanke är att staden inte var så stängd som du kanske tror. Eller att den kom alldeles för sent. Själva lockdownen hade brister. Det är svårt att tänka sig någon annan förklaring för i en cykel på några veckor hav smittan försvunnit även i familj där man smittar varandra inom bostaden.
Vad finns det för alternativa förklaringar enligt dig?
Riktiga forskare har ju redan kommit fram till att det där med lockdown inte nödvändigtvis är någon hit:
"Conclusions: While small benefits cannot be excluded, we do not find significant benefits on case growth of more restrictive NPIs (non-pharmaceutical interventions). Similar reductions in case growth may be achievable with less restrictive interventions."
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/eci.13484
(Ja, den har varit uppe tidigare.)
"Conclusions: While small benefits cannot be excluded, we do not find significant benefits on case growth of more restrictive NPIs (non-pharmaceutical interventions). Similar reductions in case growth may be achievable with less restrictive interventions."
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/eci.13484
(Ja, den har varit uppe tidigare.)
Om vi inte hade accepterat avtalet med AstraZ var väl risken att vi stått utan avtal?
Det är ju skillnad på ett företag som bygger en maskin och forskning där man inte vet om resultatet blir godkänt.
Sverige tecknar vaccinavtal med Astrazeneca, Svensk Farmaci
”Sverige har idag accepterat det avtal med Astrazeneca som EU-kommissionens förhandlingsgrupp har tagit fram. Det innebär att EU får köpa 300 miljoner doser av vaccinet och att Sverige får en andel om två procent av det tilldelat efter folkmängd, det vill säga sex miljoner doser. Det finns sedan en möjlighet att köpa ytterligare 100 miljoner doser av vilka Sverige kommer att kunna få två miljoner.”
Det är ju skillnad på ett företag som bygger en maskin och forskning där man inte vet om resultatet blir godkänt.
Sverige tecknar vaccinavtal med Astrazeneca, Svensk Farmaci
”Sverige har idag accepterat det avtal med Astrazeneca som EU-kommissionens förhandlingsgrupp har tagit fram. Det innebär att EU får köpa 300 miljoner doser av vaccinet och att Sverige får en andel om två procent av det tilldelat efter folkmängd, det vill säga sex miljoner doser. Det finns sedan en möjlighet att köpa ytterligare 100 miljoner doser av vilka Sverige kommer att kunna få två miljoner.”
Husägare
· Skåne
· 5 382 inlägg
Ser man till den gruppen så är dom c:a 285 personer som har dött med covid-19.Ulltand skrev:
Man dör inte av covid-19, däremot belastar den immunförsvaret hårt så har man en annan sjukdom som samtidigt belastar immunförsvaret så tippar vågskålen över och man dör.
Typiskt är åldringar som har redan ett dåligt underhållet immunförsvar samt personer med mörk hy som saknar D-vitamin i vår solfattiga del av världen.
Lite statistik om UK varianten och självskattade symptom. Notera att statistiken gäller för privata hushåll och inte inkluderar äldrevård eller de som vårdas på sjukhus.
(Triple positive är alltså PCR test med träff för gamla varianten).
Coronavirus (COVID-19) Infection Survey: characteristics of people testing positive for COVID-19 in England, 27 January 2021, Office for National Statistics
(Triple positive är alltså PCR test med träff för gamla varianten).
Coronavirus (COVID-19) Infection Survey: characteristics of people testing positive for COVID-19 in England, 27 January 2021, Office for National Statistics
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sett dig komma med detta påstående flera gånger och det är fortfarande lika felaktigt. De allra flesta dör utan tvekan av COVID19.L Leif i Skåne skrev:Ser man till den gruppen så är dom c:a 285 personer som har dött med covid-19.
Man dör inte av covid-19, däremot belastar den immunförsvaret hårt så har man en annan sjukdom som samtidigt belastar immunförsvaret så tippar vågskålen över och man dör.
Typiskt är åldringar som har redan ett dåligt underhållet immunförsvar samt personer med mörk hy som saknar D-vitamin i vår solfattiga del av världen.
Perth i Australien går in i ”akut lockdown” efter 1 fall.
Det finns en del man kan kommentera här:
1) Hur mycket lockdown är det om man ändå får lämna hemmet för att t.ex. gå till arbetet eller ut för att handla? Hur många fler anledningar har man normalt för att lämna hemmet, liksom?
2) Även om man har som regel att alla inresande ska sitta i karantän i två veckor, så kan ändå viruset sprida sig utanför karantänen. Visst, det hindrar det mesta, men att tro att man är säker genom att införa karantän är att lura sig själv.
3) När är det motiverat att införa lockdown? Efter ett enda fall? Eller ska man vänta på samhällssmitta? Eller någonstans där emellan? 5 fall? 100?.
Logga in
Skapa konto
Det finns en del man kan kommentera här:
1) Hur mycket lockdown är det om man ändå får lämna hemmet för att t.ex. gå till arbetet eller ut för att handla? Hur många fler anledningar har man normalt för att lämna hemmet, liksom?
2) Även om man har som regel att alla inresande ska sitta i karantän i två veckor, så kan ändå viruset sprida sig utanför karantänen. Visst, det hindrar det mesta, men att tro att man är säker genom att införa karantän är att lura sig själv.
3) När är det motiverat att införa lockdown? Efter ett enda fall? Eller ska man vänta på samhällssmitta? Eller någonstans där emellan? 5 fall? 100?.
Det är säkert så att man förhindrar eller motar samhällssmitta. ....men är det relevant agerande? Hade samhällen kollapsat, med döda som ruttnar på gator, människor som går bärsärk, så kan jag förstå att man agerar. Dock är ju inte c19 av den digniteten. Jag tycker inte kostnaden står i proportion till faran. Om Sverige skulle agerat på detta sätt skulle jag ifrågasätta hur staten använder resurserna, som betalas av oss.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag såg att du hade skrivit ett inlägg med mer info efteråt men jag tänkte just på denna mening:blackarrow skrev:
Vet inte hur de svenska PCR-testarna analyseras, men jag läst någonstans att man kunde testa för 3 markörer från viruset och att en var från spike-proteinets område som muterat. Så fick man 2 av 3 träffar så ansåg man sig ha hittat det muterade viruset.
För inte så länge sedan tror jag att det fanns drygt 46’000 RNA sekvensierade virusanalyser, i världen. Det finns en databas där länder delar med sig av sina analyser.
Vissa genförändringar uppstår på flera geografiska platser på grund av mekanismer i kroppen, replikeringen i infekterade cellen, immunförsvarets inverkan osv.
Har vi ”bevis” för att den engelska virusvariant ens är här?Eller att vi skulle kunna undvika den?
Jag förespråkar inte lockdown och stängda gränser, bara för några skriker vargen kommer.
Det skulle förvandla Sverige till ett U-land på bara några veckor med många tomma hyllor i affärerna. Att mindre än 50% av maten som sälj i Sverige är producerad i Sverige är en myt. Vi producerade är faktiskt 52% 2017.
Sen tar det lite tid innan ekonomin kraschar. Att ställa om svenskt jordbruk till produktion av mat isf djurfoder mm igen lär ta tid och kosta.
Det är nog bra att införa lite mer restriktioner tills vaccinationerna får ordentlig effekt, inte bara på antalet döda, utan även effekt på smittspridningen.
"Så fick man 2 av 3 träffar så ansåg man sig ha hittat det muterade viruset."
och som jag har förstått det så anser man då att man har hittat ett misstänkt prov så man väljer att sekvensera det för att ta reda på om det är någon av de tre omtalade varianterna. Oftast verkar det inte vara så.