Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Enkelt att införa krav på negativt test för inresande.

Är det ett 100% skydd? Nej.

Är det bättre än inget alls? Ja.
Meningslöst med andra ord...

Nissens Nissens skrev:
Resonera du på samma sätt om vaccin?

De ger ju bara 90-95% skydd och är då meningslöst?

Jag börjar dock inse att det är "meningslöst" att försöka nå fram till "hard core FHM confirmation bias" personer som du själv.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Resonera du på samma sätt om vaccin?

De ger ju bara 90-95% skydd och är då meningslöst?

Jag börjar dock inse att det är "meningslöst" att försöka nå fram till "hard core FHM confirmation bias" personer som du själv.
Nja, det är skillnad. Att släppa in en enda smittad till en oskyddad befolkning kan vara förödande.
Du svarade aldrig på vilken utbildning du har i detta ämnet eftersom du säger själv stt du har större kunskaper än FHM om epidemier och strategier att hantera dem... hur skall man tolka det?
Vilka examina har du och vilka uppsatser har du skrivit?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Någon har access till AB och kan dela lite mer info från denna artikel? Ingen nyhet i sig men vore intressant att se om det är något mer som tillkommit.

Corona kan göra dig kroniskt trött
Nu varnar svenska och utländska experter för att viruset kan utlösa sjukdomen ME/CFS

[länk]

Svår ME brukar jämföras med cancer i livets slutskede avseende livskvalié
Så länge som det bara är AB som skriver om det och de har med orden "kan" och "varnar" i en click-bait-rubrik kan du nog ta det lugnt. Om det hade funnits mer substans så hade de inte använt de orden.

Nissens Nissens skrev:
Du svarade aldrig på vilken utbildning du har i detta ämnet eftersom du säger själv stt du har större kunskaper än FHM om epidemier och strategier att hantera dem... hur skall man tolka det?

Att jag ansåg den för dum för att besvaras.

BirgitS BirgitS skrev:
Så länge som det bara är AB som skriver om det och de har med orden "kan" och "varnar" i en click-bait-rubrik kan du nog ta det lugnt. Om det hade funnits mer substans så hade de inte använt de orden.
Sveriges främsta ME-forskare varande för detta i våras vilket jag länkade och tror stämmer bra.

Frågan är mer om det tillkommit något mer? Tex från de utländska forskare som nämns i rubriken?

Kommer ni håg rapporterna från Israel i tråden? Vaccinet ger inte alls så högt skydd!!!

Jo det gör det. Om man väntar den tid det tar.

Hade jag rätt eller hade jag rätt?

""
Hittills har vaccinet visat sig ha en effektivitet på 92 procent i Israel, enligt en studie från sjukförsäkringsfonden Maccabi. Det skriver Jerusalem Post, något som även Omni skriver om.

Endast 317 personer av totalt 715 425 vaccinerade personer har testat positivt för coronaviruset.

– Det här är mycket, mycket goda nyheter, säger Maccabis vaccinanalytiker Ekka Zohar.

Av dem som fått dubbla doser av Pfizers och Biontechs coronavaccin är det enbart 0,04 procent som efter en vecka har utvecklat covid-19. Det rapporterar Times of Israel, som hänvisar till siffror från Israels hälsomyndighet. """

Nissens Nissens skrev:
Lika meningslöst som att testa personalen som ska jobba med de äldre? Man hittade väl 50 personer som inte visste om att de vars sjuka i någon kommun (Mölndal?). Det har varit uppe förut i tråden.

Eller att det var meningslöst för att resultatet kan vara falskt? Det har vi väl också skrivits om tillräckligt tidigare.
Ska vi sluta kontrollera pass på flygplatserna för att de kan vara falska?

I Spanien har det iaf hänt att folk som skall flyga utomlands har upptäkt att de varit infekterade just för att de varit tvungna att uppvisa negativt testsvar och har fått sätta sig i karantän i stället.

Har du tänkt tanken hur Sveriges smittspridning skulle sett ut om alla som rest till Sverige under första vågen hade kunnat testa sig för covid innan de fått resta till Sverige?
Nu har vi chansen med det nya virusvarianten. Vill vi ha in den nya virusstammen som alla är så rädda för, så blundar vi och håller gränserna vidöppna.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Att jag ansåg den för dum för att besvaras.
Jag och antagligen fler tycker att det är intressant att veta hur djup kunskap du har.

Eftersom du skrev att du ligger före FHM och jämsides med forskare kunskapsmässigt i området så är det intressant. Då kan man vikta dina åsikter och kommentarer på ett korrekt sätt. :)

Tegnells meriter är ju välkända, men dina vet vi inte så mycket om. :)

Risken är ju annars att man tolkar dina inlägg som tyckande från en novis, och det vore ju trist om det visar sig att du verkligen har djupa kunskaper i ämnet. :)

Redigerat:
E
Ulltand Ulltand skrev:
Kommer ni håg rapporterna från Israel i tråden? Vaccinet ger inte alls så högt skydd!!!

""
Hittills har vaccinet visat sig ha en effektivitet på 92 procent i Israel, enligt en studie från sjukförsäkringsfonden Maccabi. Det skriver Jerusalem Post, något som även Omni skriver om.

Endast 317 personer av totalt 715 425 vaccinerade personer har testat positivt för coronaviruset.

– Det här är mycket, mycket goda nyheter, säger Maccabis vaccinanalytiker Ekka Zohar.

Av dem som fått dubbla doser av Pfizers och Biontechs coronavaccin är det enbart 0,04 procent som efter en vecka har utvecklat covid-19. Det rapporterar Times of Israel, som hänvisar till siffror från Israels hälsomyndighet. """
Givetvis ger det skydd, det är ju vaccinets viktigaste och enda uppgift, det får det inte misslyckas med!

Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Lika meningslöst som att testa personalen som ska jobba med de äldre? Man hittade väl 50 personer som inte visste om att de vars sjuka i någon kommun (Mölndal?). Det har varit uppe förut i tråden.

Eller att det var meningslöst för att resultatet kan vara falskt? Det har vi väl också skrivits om tillräckligt tidigare.
Ska vi sluta kontrollera pass på flygplatserna för att de kan vara falska?

I Spanien har det iaf hänt att folk som skall flyga utomlands har upptäkt att de varit infekterade just för att de varit tvungna att uppvisa negativt testsvar och har fått sätta sig i karantän i stället.

Har du tänkt tanken hur Sveriges smittspridning skulle sett ut om alla som rest till Sverige under första vågen hade kunnat testa sig för covid innan de fått resta till Sverige?
Nu har vi chansen med det nya virusvarianten. Vill vi ha in den nya virusstammen som alla är så rädda för, så blundar vi och håller gränserna vidöppna.
Säg det till Nya Zeeländarna som nyligen fick stora problem på grund av just detta...

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det går förstås inte att uttala sig om det när det enda man kan läsa är några lösryckta citat.

Ulltand Ulltand skrev:
Okej, men det jag kommer ihåg är att du argumenterade väldigt för att det gav bra skydd efter mindre än två veckor, dvs. motsatsen mot att "vänta den tid det tar".

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Vill vi ha in den nya virusstammen som alla är så rädda för, så blundar vi och håller gränserna vidöppna.
Jag håller med dig huvudsakligen i inlägget och jag tycker det är ett vettigt beslut men vi har faktiskt redan den brittiska varianten här och folk har blivit smittade av den utan att man vet hur det kommer sig så inne är den.

BirgitS BirgitS skrev:
Det går förstås inte att uttala sig om det när det enda man kan läsa är några lösryckta citat.

Okej, men det jag kommer ihåg är att du argumenterade väldigt för att det gav bra skydd efter mindre än två veckor, dvs. motsatsen mot att "vänta den tid det tar".

Ja det tar mellan 2 och 3 veckor att utvekla ett väldigt bra skydd.

Det var det jag försökte förmedla var att data från Israel var det ackumulerade skyddet från dag 0 till dag +14.

Men flertalet feltolkade det som att skyddet efter en dos bara är typ 50%.

Så kolla data bakom rubrikerna och var skeptisk till märkliga påståenden är mitt tips till nästa gång. Tro inte på att det är sant bara för att det står i tidningen eller att en myndighetsperson säger det.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.