1 013 669 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Inte i det här inlägget:Ulltand skrev:
Utan där upprepar du en click-bait-rubrik som du inte vet hur sann den är.Ulltand skrev:
Jag vet och därför så skumt att köparen nu gnäller över ett avtal som inte anger exakt den volym man tror man ska få.MathiasS skrev:
du gör det enkelt för dig och utgår från att köparen själv kan diktera villkoren för avtalet. Så är inte fallet och därför blir också din kritik osaklig.
säljaren bestämmer under vilka villkor han säljer en vara.
Köparen bestämmer under vilka villkor han köper en vara.
Köparen kan i detta fall inte avstå att köpa varan.
som du säkert förstår behöver båda parter göra eftergifter och för den typ av avtal du föreslår hittar du ingen säljare i detta fall. Därmed är det också totalt talanglöst att kritisera köparen för situationen. Eller finns det en logik från din sida man inte kan förstå?
Därför anser jag köparen ska var nöjd med vad som levereras.
Vad jag försökte påvisa men som verkar så svårt att förstå är att avtalet inte anger en viss mängd volym doser till en viss tidpunkt.
Spelar det någon roll om de 285 personer under 70 år dör med eller av Covid-19?J Jonobe skrev:
Siffran är dock gammal och borde vara högre.
En snabb överslagsberäkning på 11000 döda och en fördelning enligt FoHMs fördelning* av dödlighet över/under 70 år skulle ge 255 döda med covid-19 under 70 år. Någon som har en riktig och aktuell siffra?
Det här viruset är så omänskligt, omoraliskt och beter sig oetiskt som ger sig på de svaga i samhället. Det drabbar unga likväl som gamla, dock i olika omfattning.
* I gruppen 70 år och äldre var dödligheten 4,3 procent, medan den var 0,1 procent bland personer yngre än 70 år. Studie visar tydligt samband mellan ålder och risken att dö i covid-19, FoHM
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det borde gå bra att summera här: https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/blackarrow skrev:
Spelar det någon roll om de 285 personer under 70 år dör med eller av Covid-19?
Siffran är dock gammal och borde vara högre.
En snabb överslagsberäkning på 11000 döda och en fördelning enligt FoHMs fördelning* av dödlighet över/under 70 år skulle ge 255 döda med covid-19 under 70 år. Någon som har en riktig och aktuell siffra?
667 i avlidna i åldersgruppen 60-69 år + 244 + 74 + 29 + 3 + 6
Men nu skrev ju Leif i Skåne explicit om gruppen 50-65 år, vilket då är 244 + en del av de 667 och det borde bli mer än 285 i alla fall.
Aha, då missförstod jag dig. Jag trodde du tyckte att köparen borde skrivit ett tydligare avtal, med ska-krav.optimum skrev:
Jag vet och därför så skumt att köparen nu gnäller över ett avtal som inte anger exakt den volym man tror man ska få.
Vad jag försökte påvisa men som verkar så svårt att förstå är att avtalet inte anger en viss mängd volym doser till en viss tidpunkt.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Faktiskt, nej. Ca 15% av patienterna i en granskning hade covid som primär dödsorsak. 15 % dog av något annat och i 70% bidrog covid.J Jonobe skrev:
https://lakartidningen.se/aktuellt/...st-inte-ensam-orsak-vid-dodsfall-bland-aldre/
Hos yngre, handlar det gissningsvis oftast om ARDS eller sekundär infektion, alt emboli. I alla fallen är covid bidragande till dödsfallet men ej direkt orsak.
Jag förstår att det kan tyckas ologiskt för personer som inte förstår hur dödsorsakintyg skrivs.
Förenklat kan man säga att för att dödsorsaken ska vara covid ska personen ha varit helt stabil innan (frisk, eller med underliggande sjukdom), drabbats av covid och fått en viral pneumoni som ledde till andningssvikt och död.
Om någon med hjärtsvikt och KOL får covid och hjärtsvikten förvärras, individen får lungödem och avlider är covid en bidragande orsak, inte enda orsaken.
Redigerat:
"Britain first!"Dan_Johansson skrev:
Fast alternativet till de otydliga formuleringarna är ju inte "tydliga formuleringar" utan "inget avtal".
Det är ju fortfarande frivilligt för AstraZeneca att skriva på avtal, och om de säljer vaccinet till självkostnadspris (som de påstår) lär det ju knappast vara svårt för dem att hitta avsättning för det på andra ställen.. Speciellt med tanke på att det inte har samma behov av frystransport som vissa andra vacccin
Det är ju det man är sur på från EUs håll. Avtal och annat i all ära men det är på goodwill och anseende man kommer att bedömas i efterhand.
Att det sedan är AZ som återigen har problem med detta är inte överraskande...
Jag är infektionsläkare, har vårdat och varit med om massvis av patienter som avlidit av COVID. Det är ingen tvekan om att de allra flesta som dör på sjukhus avlider av lunginflammation pga COVID19. Generellt är det rent skit hur dödsorsaksintyg skrivs, och artikeln du länkar till handlar om patienter som avlidit utanför sjukhus - men det är ju rätt troligt att de också dör pga lunginflammation orsakad av COVID19. Sen skriver folk på dödsorsaksintygen ofta t.ex. avlidit av hjärtstopp, till följd av respiratorisk svikt, till följd av covid19 - i artikeln framgår det inte om detta betraktas som dödsfall pga covid19.KristinaRT skrev:
Faktiskt, nej. Ca 15% av patienterna i en granskning hade covid som primär dödsorsak. 15 % dog av något annat och i 70% bidrog covid.
[länk]
Hos yngre, handlar det gissningsvis oftast om ARDS eller sekundär infektion, alt emboli. I alla fallen är covid bidragande till dödsfallet men ej direkt orsak.
Jag förstår att det kan tyckas ologiskt för personer som inte förstår hur dödsorsakintyg skrivs.
Förenklat kan msn säga att för att dödsorsaken ska vara covid ska personen ha varit helt stabil innan (frisk, eller med underliggande sjukdom), drabbats av covid och fått en viral pneumoni som ledde till andningssvikt och död.
Och om du får en ARDS pga covid19 så är dödsfallet självklart pga COVID19. Sekundära infektioner är rätt ovanliga vid covid19 utanför IVA - till skillnad mot ex influensa där det förekommer i mycket högre grad. Jag upplever att få av patienterna som avlider på sjukhus gör det pga lungemboli.
Nej, köparen ska inte vara nöjd. Båda parterna har haft en annan avsikt med avtalet och det är utifrån den gemensamma avsikten som man utövar påtryckning mot säljaren så att denne anstränger sig lite extra för att uppfylla sin del av avtalet.optimum skrev:
Jag vet och därför så skumt att köparen nu gnäller över ett avtal som inte anger exakt den volym man tror man ska få.
Patienter under 60 utan underliggande sjukdomar?J Jonobe skrev:Jag är infektionsläkare, har vårdat och varit med om massvis av patienter som avlidit av COVID. Det är ingen tvekan om att de allra flesta som dör på sjukhus avlider av lunginflammation pga COVID19. Generellt är det rent skit hur dödsorsaksintyg skrivs, och artikeln du länkar till handlar om patienter som avlidit utanför sjukhus - men det är ju rätt troligt att de också dör pga lunginflammation orsakad av COVID19. Sen skriver folk på dödsorsaksintygen ofta t.ex. avlidit av hjärtstopp, till följd av respiratorisk svikt, till följd av covid19 - i artikeln framgår det inte om detta betraktas som dödsfall pga covid19.
Och om du får en ARDS pga covid19 så är dödsfallet självklart pga COVID19. Sekundära infektioner är rätt ovanliga vid covid19 utanför IVA - till skillnad mot ex influensa där det förekommer i mycket högre grad. Jag upplever att få av patienterna som avlider på sjukhus gör det pga lungemboli.
Dock är vad som står i avtalet som gäller.MathiasS skrev:
I aktuella fallet inget garanterat antal en viss datum utan löst utformat.
Båda parter skrivit på och då kan man inte efteråt protester och hävda sådant som inte står i avtalet.
Jag tycker det var bra att vi fick ta del av avtalet.
Husägare
· Skåne
· 5 382 inlägg
Jag skrev c:a då förmodligen dödstalen är mindre i första delen av åldern 60-69 årBirgitS skrev:
Hade man dött av covid-19 så hade det varit över 500´000 döda i Sverige! Dom flesta som får covid-19 tillfrisknar utan komplikationer vilket visas i statistiken se länken i BirgitS inlägg #2792, här är antal döda med covid-19 244 + 74 + 29 + 3 + 6 i åldersgrupperna under 60 år är det bara 370 döda men över 470´000 har haft covid-19!J Jonobe skrev:
Givetvis är det en väldigt liten del som dör av de som drabbas av covid19 i den åldersgruppen - mitt inväntade var mot ditt påstående att de som avlider gör det av något annat.L Leif i Skåne skrev:Jag skrev c:a då förmodligen dödstalen är mindre i första delen av åldern 60-69 år
Hade man dött av covid-19 så hade det varit över 500´000 döda i Sverige! Dom flesta som får covid-19 tillfrisknar utan komplikationer vilket visas i statistiken se länken i BirgitS inlägg #2792, här är antal döda med covid-19 244 + 74 + 29 + 3 + 6 i åldersgrupperna under 60 år är det bara 370 döda men över 470´000 har haft covid-19!
Skrivningarna i avtalet betyder inte att säljaren kan skita i att leverera, bara för att det inte finns ett datum.optimum skrev: