1 013 595 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Inte alls. Vaccinets viktigaste uppgift är att minska smittspridningen. Om vaccinet haft 0% skydd mot sjukdom och fortfarande 90-95% skydd mot att sprida vidare hade det varit nästan lika bra för nästan alla människor. Det hade blivit svårare att övertyga folk att ta det och det hade inte hjälpt de gamla eller vårdpersonal nu på jättekort sikt, men på lite längre sikt är den viktigaste funktionen, även för dessa utsatta, att få ned smittspridningen.E El-Löken66 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Ett vaccin skyddar inte alla som vaccineras. Influensavaccinationen beräknas ge ett skydd kring 60 %, dvs. det skyddar inte 40 % av de vaccinerade från att bli sjuka däremot brukar de då bli lindrigare sjuka än normalt. Pfizers och Modernas vaccin beräknas skydda 90-95 % åtminstone de som inte är alltför gamla (deras egna studier har inte gett så klara besked för de äldsta) och det är därför som resultat från t.ex. Israel blir intressanta att följa.E El-Löken66 skrev:
Tror du inte det skyddar nästan 100%?BirgitS skrev:
Ett vaccin skyddar inte alla som vaccineras. Influensavaccinationen beräknas ge ett skydd kring 60 %, dvs. det skyddar inte 40 % av de vaccinerade från att bli sjuka däremot brukar de då bli lindrigare sjuka än normalt. Pfizers och Modernas vaccin beräknas skydda 90-95 % åtminstone de som inte är alltför gamla (deras egna studier har inte gett så klara besked för de äldsta) och det är därför som resultat från t.ex. Israel blir intressanta att följa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Jag fattar ingenting av ditt inlägg och på vilket sätt det hänger ihop med det jag skrev eller ditt inlägg #2751 som jag svarade på.Ulltand skrev:
Jag tycker du ofta kommer med märkliga påståenden så det är därför jag är skeptisk mot dem. Det brukar väl dessutom vara du som mest läser rubriker och korta svenska sammanfattningar medan jag läser studierna. Som nyss när du läser en rubrik och en inledning i AB om långtidscovid och går igång på det. Vem är det då som tror att något är sant bara för att det står i en tidning.Ulltand skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag kanske har missat det, men hur passar Argentina in i bilden?Ulltand skrev:
Det är förfärligt. En konsekvens av att pandemin hanteras som ett maratonlopp
Rätt skött tidigt i pandemin kunde vi haft betydligt mindre smitta och därmed isolering.
Rädslan att ta i för mycket tidigt har varit stor men de länder som gjort så har klarat sig bäst.
Tyvärr tror jag inte att FHM delar den uppfattningen ännu. Man anser att åtgärderna skall sättas in när de kan mätas. Alltså gör man tex skolstängning först när samhällsmittan är så stor att sjukvården riskerar att kollapsa istället för att göra den preventivt för att släcka pandemin.
Införde man sanktioner för sent?
Var sanktionerna för mesiga?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag tycker du ställer orimliga krav på kunskap inom området.Nissens skrev:
Se bara på de X forskarna (X varierar). Det är allt ifrån personer som arbetar inom området till fil dr i mineralogi etc. Bara man är forskare. Är man fortfarande forskare om man är professor emeritus förresten?
Jo, men om någon säger sig ha större kunskaper än FHM, och ligga jämsides med forskare så blir man ju nyfiken på hur det förhåller sig.Fairlane skrev:
Felaktiga och lögnaktiga påståenden är inte till någon nytta för någon. Men jag kan förstå att det är jobbigt att ha stöttat en linje i alla avseenden och där det mesta visat sig vara fel över tid.BirgitS skrev:
Vet du, i min värld så betyder det att du inte är intresserad av någon sanning. Du är helt uppenbart ute efter att försvara något och då är sanningen inte ett medel om den är i konflikt med dina outtalade lojaliteter.
Hade jag varit chef på det "psykologiska försvaret" hade du fått jobb direkt av mig. Där är sanningen inte det viktiga utan att stärka lojaliteten för landet/myndigheten/regeringen/partiet etc.
"Går igång på en rubrik"
Jag frågade om det var någon som hade tillgång till den låsta artikeln och vad den i huvudsak avhandlade.
Vet inte hur de svenska PCR-testarna analyseras, men jag läst någonstans att man kunde testa för 3 markörer från viruset och att en var från spike-proteinets område som muterat. Så fick man 2 av 3 träffar så ansåg man sig ha hittat det muterade viruset.BirgitS skrev:
För inte så länge sedan tror jag att det fanns drygt 46’000 RNA sekvensierade virusanalyser, i världen. Det finns en databas där länder delar med sig av sina analyser.
Vissa genförändringar uppstår på flera geografiska platser på grund av mekanismer i kroppen, replikeringen i infekterade cellen, immunförsvarets inverkan osv.
Har vi ”bevis” för att den engelska virusvariant ens är här?
Jag förespråkar inte lockdown och stängda gränser, bara för några skriker vargen kommer.
Det skulle förvandla Sverige till ett U-land på bara några veckor med många tomma hyllor i affärerna. Att mindre än 50% av maten som sälj i Sverige är producerad i Sverige är en myt. Vi producerade är faktiskt 52% 2017.
Sen tar det lite tid innan ekonomin kraschar. Att ställa om svenskt jordbruk till produktion av mat isf djurfoder mm igen lär ta tid och kosta.
Det är nog bra att införa lite mer restriktioner tills vaccinationerna får ordentlig effekt, inte bara på antalet döda, utan även effekt på smittspridningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Fast godstrafik och arbetspendling ska undantas, så det "omöjliga" verkar inte vara på gång?Ulltand skrev:
Det omöjliga tycks vara på gång![]()
""Förslaget utreds av regeringen och har skickats till berörda myndigheter. Tidigt nästa vecka väntas regeringen fatta beslut om Folkhälsomyndighetens inreseförbud och krav på negativt covid-19-test vid inresa till Sverige meddelade Mikael Damberg. Därefter avslutades den korta pressträffen."" AB idag
""Regeringen skickar Folkhälsomyndighetens krav på negativt covid-test för inresande utländska medborgare på blixtremiss. Detta för att minska risken för att olika virusmutationer, likt den brittiska, sprids i Sverige.
– Regeringen avser att snabbt fatta beslut i frågan, sa inrikesminister Mikael Damberg (S). "" Expressen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Ok, jag kan ge lite ledtrådar:Ulltand skrev:
DN: Buenos Aires stängt i 200 dagar – depressionerna har ökat kraftigt
DN: När Buenos Aires stängde staden för att skydda invånarna från coronaviruset var stängningen tänkt att pågå i tio dagar. Det var den 10 mars. Det skulle ta mer än 200 dagar innan de nästan tre miljoner invånarna fick se lättnader i karantänen och många har i dag drabbats av depression och ekonomisk katastrof.
DN: Trots den hårda stängningen i Buenos Aires har staden med omgivning registrerat 522.120 smittade och 16.513 avlidna sedan pandemin startade.
DN: – Ett tag var jag skyldig hyra för sju månader, låg efter med elräkningen sex månader tillbaka och hade räkningar för andra utgifter som jag inte hade betalat på ett halvår, berättar Daniel Aponte, som precis fått öppna sin bar för gäster utomhus, för den brittiska tidningen Telegraph.''
DN: Och trots att Buenos Aires karantän sedan några veckor har lättats något är restriktionerna fortfarande hårda. Den som vill träffa någon annan måste göra det utomhus och göra det med fysisk distans. I de centrala delarna av staden får föräldrar ta med sina barn ut två gånger i veckan plus under helgen.
DN: En undersökning som gjorts av Buenos Aires-universitetets avdelning för psykologiska studier visar att antalet depressioner har ökat med fem gånger under pandemin och att tre av fyra argentinare har problem med sömnen. Hälften av befolkningen har tvingats sluta med sina dagliga aktiviteter till följd av viruset.
Det är från en artikel i Dagens Nyheter 25 oktober. Man slog igen samhället och resultatet är inte precis Nya Zeelands eller Norges
Nya varianter av SARS-CoV-2 (december 2020– ) FoHM
Aktuella riskländer för import av SARS-CoV-2: Storbritannien, Sydafrika, Brasilien, Norge.
FoHM pratar om nämnardata helgenomsekvensering och ”Så kallade Spike Gene Target Failure (SGTF)-prov.”
Lite lösrykta citat och kommentarer.
Man gör sekvenseringar utifrån
1) smittspårning/resehistorik, 2) slumpmässigt urval, 3) PCR signalerar möjlig förekomst
”Totalt sekvenserade SGTF-positiva prov från vecka 51 till och med vecka 2: 208”
”Totalt sekvenserade prov tagna v.51, oberoende av kategori från vecka 51 till och med vecka 2: 661”
25 januari 2021
Brittiska virusvarianten, VOC202012/01 (lineage B.1.1.7)
Totalt har 95 fall upptäckts i Sverige. Fallen rapporteras från flera olika regioner. 64 av fallen är reserelaterade. 29 fall saknar resekoppling och av dessa är cirka hälften av fallen sekundärfall. För två av fallen saknas uppgift.
Sydafrikanska virusvarianten, 501.V2 (lineage B.1.351)
Tre fall har bekräftats i Sverige, fallen är kopplade till resande från Sydafrika.
Aktuella riskländer för import av SARS-CoV-2: Storbritannien, Sydafrika, Brasilien, Norge.
FoHM pratar om nämnardata helgenomsekvensering och ”Så kallade Spike Gene Target Failure (SGTF)-prov.”
Lite lösrykta citat och kommentarer.
Man gör sekvenseringar utifrån
1) smittspårning/resehistorik, 2) slumpmässigt urval, 3) PCR signalerar möjlig förekomst
”Totalt sekvenserade SGTF-positiva prov från vecka 51 till och med vecka 2: 208”
”Totalt sekvenserade prov tagna v.51, oberoende av kategori från vecka 51 till och med vecka 2: 661”
25 januari 2021
Brittiska virusvarianten, VOC202012/01 (lineage B.1.1.7)
Totalt har 95 fall upptäckts i Sverige. Fallen rapporteras från flera olika regioner. 64 av fallen är reserelaterade. 29 fall saknar resekoppling och av dessa är cirka hälften av fallen sekundärfall. För två av fallen saknas uppgift.
Sydafrikanska virusvarianten, 501.V2 (lineage B.1.351)
Tre fall har bekräftats i Sverige, fallen är kopplade till resande från Sydafrika.