optimum
  • Wow
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Verkar som mutationen från GB även ger ökad dödlighet.
För att man ska kunna komma fram till något sånt måste man jämföra med antalet som insjuknar. Både i Storbritannien och Portugal har ju smittspridningen också varit brant stigande så det är ju inte säkert att risken för att dö om man blir smittad är högre bara för att många blir smittade och avlider. Portugal har legat bland de europeiska länderna med högst antal nya fall i förhållande till folkmängd.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Här kan man läsa kontraktet mellan EU och AstraZeneca
[länk] - AstraZeneca.pdf
I alla fall stora delar av det ;)

optimum
tusenett skrev:
Här kan man läsa kontraktet mellan EU och AstraZeneca
[länk] - AstraZeneca.pdf
Den här tabellen var rätt så enkel att förstå
Sidan 29.
Hoppas någon kan tolka vad som menas med avtalet.

Tabell över uppskattad leveransschema med svarta rektanglar som döljer information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

""Att EU ser ut att få 60 procent färre vaccindoser från Astra Zeneca än avtalat hindrar inte EU att uppnå det uppsatta målet att 70 procent av den vuxna befolkningen ska ha vaccinerats i sommar.

– Vi kommer att nå målet men med en annan mix av vacciner, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström."" SVD idag

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
EMA (europeiska läkemedelsmyndigheten) håller på med en genomgång av Pfizers vaccin och har kommit fram till att inga av de dödsfall som har inträffat en kort tid efter vaccineringen, och därför inrapporterats som biverkan, verkar bero på vaccinet.
EMA fastslår att överlag är resultatet i linje med vad som tidigare är känt och att "inga nya biverkningar identifierats".
TT, AFP via t.ex. https://www.svd.se/dodsfall-inte-kopplat-till-covidvaccin

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag menade förstås aldrig varit inblandad i några olyckor.
Men det var nog svårt att förstå.

Nu kanske vi ska återgå till ämnet.
Ja, det var svårt att förstå, för där jag lever betyder att köra ”prickfritt” att man inte åkt fast för någon trafikförseelse, men det är väl olika på olika ställen.
Ja, jag har frågat dig hur det kommer sig att du tycker att man skall ha munskydd på tågperrongen, för jag har aldrig uppfattat råden så.
Har du svarat innan så har jag missat det. :)

• Haha
optimum
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ja, det var svårt att förstå, för där jag lever betyder att köra ”prickfritt” att man inte åkt fast för någon trafikförseelse, men det är väl olika på olika ställen.
Ja, jag har frågat dig hur det kommer sig att du tycker att man skall ha munskydd på tågperrongen, för jag har aldrig uppfattat råden så.
Har du svarat innan så har jag missat det. :)
Har du svårt för fakta när det gäller dina idoler?

Han har åkt buss utan munskydd.
Visst har även varit på perrongen utan munskydd.

Du kan ju fundera på hur han rengjorde händerna innan han tog på sig munskyddet när han klev på bussen.
Pinsamt.
Även pinsamt att du förnekar fakta.
Plockar ut delar av verkligheten.

Skärmdump av en nyhetsartikel om en generaldirektör som åker kollektivtrafik utan munskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum optimum skrev:
Har du svårt för fakta när det gäller dina idoler?

Han har åkt buss utan munskydd.
Visst har även varit på perrongen utan munskydd.

Du kan ju fundera på hur han rengjorde händerna innan han tog på sig munskyddet när han klev på bussen.
Pinsamt.
Även pinsamt att du förnekar fakta.
Plockar ut delar av verkligheten.

[bild]
Är det mer pinsam än att ständigt påpeka för andra att de bryter mot forumets regler när man själv gör det kontinuerligt och dessutom är otrevlig mot andra?

• Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
optimum
Bra nyheter

Nyhetsrubrik om att Astra Zenecas vaccin godkänts av EMA.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
I alla fall stora delar av det ;)
Liknar minnesbilden från en tung lördagskväll, en hel del svarta luckor. :)

• Haha
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.