1 013 563 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ska vi bara hugga bort bron, hamnarna och flygplatserna då?Ulltand skrev:
Nej rekommenderat mellan vissa tiderE El-Löken66 skrev:
Alla dessa rader gäller
1. Gäller allmänheten i Sverige
2. Personer som reser med kollektivtrafiken
3. Undantager där det går boka plats.
4. Kl 7-9 samt 16-18 vardagar
5. Gäller hela Sverige
6. Gäller personer födda 2004 och tidigare
Busenkelt.
Inget undantag som du skrev.
Nu får du gärna visa var du hittade din regel.
"Folkhälsomyndigheten har fattat beslut om ett nytt allmänt råd som vänder sig till allmänheten i Sverige. Personer som reser med kollektivtrafik, där det inte går att hålla avstånd genom att boka plats, rekommenderas att bära munskydd under de tider på vardagar då många människor vanligtvis reser: klockan 7–9 samt 16–18 vardagar."
"Rådet riktar sig till personer födda 2004 och tidigare, det vill säga till personer från gymnasieåldern och äldre."
"Det nya allmänna rådet omfattar hela landet, även om problem med trängsel i kollektivtrafiken ofta är störst i storstäderna."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Fohm har skickat ett förslag till regeringen om att ett negativt covidtest ska krävas vid inresa till Sverige följt av en veckas karantän med ytterligare test.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...gativt-covid-19-test-for-inresa-till-sverige/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...gativt-covid-19-test-for-inresa-till-sverige/
Nu behöver vi bara följa kinesernas exempel så vi inte släpper in en massa asymtomatiska superspridare men den nya generationens mutation.BirgitS skrev:
E El-Löken66 skrev:
Japp nu händer det!
https://www.expressen.se/nyheter/fo...infora-krav-pa-negativt-covidtest-for-inresa/
Och här kommer en bild ur ett större mer objektivt perspektiv med bild och länk:Ulltand skrev:
https://www.motherjones.com/kevin-d...rowth-in-western-countries-january-28-update/
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Eftersom vi inte är en isolerad önation många hundra mil från närmaste landmassa är det fullkomligt omöjligt att ”göra som NZ”.Ulltand skrev:
Deras import kommer från lastbåtar (där man kan hindra besättningen från att gå i land) eller från lastplan (där man kan sätta besättningen i karantän tills de flyger hem igen). De har heller ingen pendling över nationsgränser.
Deras folkmängd är ca 5 miljoner, varav den absoluta majoriteten aldrig åker någonstans utanför landet.
Absolut samma förutsättningar som Sverige, eller?
Edit; och med att befolkningen inte reser betyder att de inte fick in smittan på samma sätt som andra länder dvs innan man förstod vad som var på gång.
Redigerat:
Aha, de har inte ens påbörjat några vaccinationer. Gör vi fel i Sverige då?Ulltand skrev:
Tänkte snarare något i stil med detta:Ulltand skrev:
Some Chinese cities are using samples taken from the anus to detect potential COVID-19 infections as China steps up screening to make sure no potential carrier of the new coronavirus is missed amid regional outbreaks and ahead of the Lunar New Year holidays.
Anal swabs require inserting a cotton swab 3 to 5 centimetres (1.2 to 2.0 inch) into the anus and gently rotating it. Last week, a Beijing city official said that anal swabs were taken from over 1,000 teachers, staffers and students at a primary school in the city after an infection had been found. Their nose and throat swabs and serum samples were also collected for testing.
Bara så vi inte missar något. Detta kan få folk att tänka en gång extra innan de bokar semesterresa.
KristinaRT skrev:
Nej inte alls.
Men det är lite svårare i den meningen att enstaka individer kan ta sig över gränsen osett.
Dessa ljusskygga finländare och norrmän i gränstrakten på jakt efter sprit och snus är inget hot mot strategin om man också testar, smittspårar och sätter smittade i karantän.
Precis som NZ gjort när någon smitta kommit in under radarn.
Jag finner det imposant att någon fortsatt kan tvivla på att FHM valde flockimmunitet och att det haft tråkiga konsekvenser.
Ulltand on behalf of the dead
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Det är ingen slump att små önationer klarat smittspårning bra, det är avsevärt mycket enklare att smittspåra och isolera om det bor en begränsad mängd människor på ön och alla kommer in via en flygplats. Det är också väldigt mycket enklare att smittspåra och testa om det kommer något misstänkt fall per dag eller per vecka. Det är också väldigt mycket enklare att hantera en pandemi som lindras under sommaren, om det är sommar när den slår till.Ulltand skrev:
Nej inte alls.
Men det är lite svårare i den meningen att enstaka individer kan ta sig över gränsen osett.
Dessa ljusskygga finländare och norrmän i gränstrakten på jakt efter sprit och snus är inget hot mot strategin om man också testar, smittspårar och sätter smittade i karantän.
Precis som NZ gjort när någon smitta kommit in under radarn.
Jag finner det imposant att någon fortsatt kan tvivla på att FHM valde flockimmunitet och att det haft tråkiga konsekvenser.
Ulltand on behalf of the dead
Är det verkligen så svårt att förstå att situationen för Sverige var helt olik hur den var på NZ, och att det inte alls går att säga att vi skulle gjort som NZ så hade vi sluppit döda och allt hade varit bra.
Små önationer har helt klart en fördel så länge de får en förvarning om smittan innan den slår till och de får in så få fall att deras resurser för testning och smittspårning räcker till. Men om smittan kommer in är de mer illa ute pga svårigheten att transportera mediciner, utrustning och vaccin. Detta är inte kärnfysik, precis....
Är man intresserad finns en hel Wiki-artikel om NZ och covid.... https://en.m.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_New_Zealand
De enda som verkar överleva är de tokiga som hittar på alla regler men skiter i dem själva.
Måtte Korråna kommendanterna plocka fjädrarna av hönorna.
Snacka om att tala med kluven tunga.
De kan knappast sova gott med samvetet om alla de medverkat till som fått sätta livet till.
RIP min faster. 69 var för tidigt.
Måtte Korråna kommendanterna plocka fjädrarna av hönorna.
Snacka om att tala med kluven tunga.
De kan knappast sova gott med samvetet om alla de medverkat till som fått sätta livet till.
RIP min faster. 69 var för tidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser ingen ökad dödlighet förutom i Sydafrika där dödligheten ökat med mindre än 0.5%.optimum skrev:
Det är iofs oroväckande att kurvan planat ut efter att ha varit på nedåtgående.
Logga in
Skapa konto
Portugal har fortfarande ökande smittspridning.
Logga in
Skapa konto
Jag läste inlägg på Expressens nyheter om avtalet med AZ om vaccin. Där står det så här i avtalet.
Från avsnittet:
"Där står det delvis, som Astra Zeneca uppger, att företaget ”efter bästa förmåga” ska bygga kapacitet för att tillverka 300 miljoner vaccindoser inom EU.
Samtidigt säger ett annat stycke att Astra Zeneca ”efter bästa förmåga” ska använda andra fabriker som EU föreslår, om de är oförmögna att leverera från fabriker inom EU."
https://www.expressen.se/nyheter/bergstrom-om-vaccinets-effektivitet-hos-de-aldre/
Har man ingått ett sådant svagt avtal har man inget för att bråka om efteråt.
Det är ett mycket svagt avtal.
När jag köper en maskin till vår tillverkning på företaget så får sådant absolut inte finnas i avtalet.
Antag att jag skulle köpt en maskin där leverantören skriver i avtalsförslaget att de ska efter bästa förmåga leverera maskinen ett visst datum eller att den ska efter deras bästa förmåga kunna hålla en viss kvalitetsnivå på tillverkade produkter.
osv.
Skulle jag skriva på ett liknande avtal så kommer jag få avsked.
Sådan här ord enligt nedan får aldrig finnas med i ett avtal. Alltså
"Maskinen bör tillverka 100 produkter per timma"
"Maskinen borde hålla 100% felfria produkter och de som blir fel bör sorteras ut av maskinen."
Nej nej nej
Bör, hoppas, rimligen, efter bästa förmåga, förhoppningsvis, osv ska givetvis inte finnas med i ett avtal och finns det med sådant kan man vara säker på att avtalsparten är medveten om problem och därför försäkrar sig om att kunna komma runt avtalet på ett enkelt sätt.
Nu är det ett byggforum och jag tror ingen här är så naiv att man skulle skriva på ett sådant avtal.
"Vi ska leverera fönstren till ert nya hus efter bästa förmåga."
Så här ska det exempelvis stå:
Samtliga fönster enligt avtalet levereras till angiven adress senast 2021-02-10 och tidigast 2021-02-05.
Då vet man när fönstren kommer.
Man kan ju fundera över omständigheterna när man ingick ett sådant avtal om vaccin.
Från avsnittet:
"Där står det delvis, som Astra Zeneca uppger, att företaget ”efter bästa förmåga” ska bygga kapacitet för att tillverka 300 miljoner vaccindoser inom EU.
Samtidigt säger ett annat stycke att Astra Zeneca ”efter bästa förmåga” ska använda andra fabriker som EU föreslår, om de är oförmögna att leverera från fabriker inom EU."
https://www.expressen.se/nyheter/bergstrom-om-vaccinets-effektivitet-hos-de-aldre/
Har man ingått ett sådant svagt avtal har man inget för att bråka om efteråt.
Det är ett mycket svagt avtal.
När jag köper en maskin till vår tillverkning på företaget så får sådant absolut inte finnas i avtalet.
Antag att jag skulle köpt en maskin där leverantören skriver i avtalsförslaget att de ska efter bästa förmåga leverera maskinen ett visst datum eller att den ska efter deras bästa förmåga kunna hålla en viss kvalitetsnivå på tillverkade produkter.
osv.
Skulle jag skriva på ett liknande avtal så kommer jag få avsked.
Sådan här ord enligt nedan får aldrig finnas med i ett avtal. Alltså
"Maskinen bör tillverka 100 produkter per timma"
"Maskinen borde hålla 100% felfria produkter och de som blir fel bör sorteras ut av maskinen."
Nej nej nej
Bör, hoppas, rimligen, efter bästa förmåga, förhoppningsvis, osv ska givetvis inte finnas med i ett avtal och finns det med sådant kan man vara säker på att avtalsparten är medveten om problem och därför försäkrar sig om att kunna komma runt avtalet på ett enkelt sätt.
Nu är det ett byggforum och jag tror ingen här är så naiv att man skulle skriva på ett sådant avtal.
"Vi ska leverera fönstren till ert nya hus efter bästa förmåga."
Så här ska det exempelvis stå:
Samtliga fönster enligt avtalet levereras till angiven adress senast 2021-02-10 och tidigast 2021-02-05.
Då vet man när fönstren kommer.
Man kan ju fundera över omständigheterna när man ingick ett sådant avtal om vaccin.