D
optimum optimum skrev:
Har du svårt att förstå våra råd?
Det handlar inte om munskyddets funktion utan om myndigheternas råd att vi ska använda dessa enligt den som står på Folkhälsomyndighetens sida.

På den sidan jag hänvisade till står även detta

"– Det är mer effektivt att hålla avstånd än att befinna sig nära andra och ha munskydd. Men vi vet att kollektivtrafiken innebär situationer där trängsel kan vara svår att undvika trots rekommendationen om att i första hand välja andra färdmedel. Då kan munskydd vara till nytta, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

Alltså här anger Anders Tegnell att munskydd kan vara till nytta.
Och det ingår i våra råd.
Nu kommer du explodera, men här kommer ett medgivande, -ibland går jag mot röd gubbe!

• Gilla
  • Haha
Snigla och 5 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller med dig om "på läktaren spelare" som efter matchen vill berätta om hur det skulle gjorts.
Utbrett både i pressen likväl som hos en del deltagare i denna tråd.

Men oavsett, så kan man föra både bra förhandlingar, skriva bra kontrakt och samtidigt undvika att lägga alla ägg i samma korg.
Har tillverkarna bättre kunder att leverera till samt avtal som öppnar för detta så är nog resultatet ganska givet, de bedriver inte välgörenhet eller drivs av ett överdrivet rättvisepatos.
Nä men vi har en rätt stor framtida inköpsvolym (som ett enat EU) och ganska många andra godkännande som vi förmodligen får titta på en extra gång.

Vad jag förstår det som så säljs vaccinerna mer eller mindre till självkostnadspris så de pengarna är nog mindre intressanta att prata om men självklart får dessa stora läkemedelsbolag mycket andra stöd och inkomster från EU-länderna och det får man ju naturligtvis överväga om det har någo strategiskt värde för oss.

Mikael_L
Men avtalen som skrivits verkar inte riktigt vattentäta, då tillverkaren så lätt kan frångå sitt åtagande.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men avtalen som skrivits verkar inte riktigt vattentäta, då tillverkaren så lätt kan frångå sitt åtagande.
Nä, vilka är det, men framtida pengar är på riktigt, tycker att de genast ska diskutera dessa istället.

Det är ju svårt som kund att planera framtida affärer med en leverantör som just blåste dig.

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Har du svårt att förstå våra råd?
Det handlar inte om munskyddets funktion utan om myndigheternas råd att vi ska använda dessa enligt den som står på Folkhälsomyndighetens sida.

På den sidan jag hänvisade till står även detta

"– Det är mer effektivt att hålla avstånd än att befinna sig nära andra och ha munskydd. Men vi vet att kollektivtrafiken innebär situationer där trängsel kan vara svår att undvika trots rekommendationen om att i första hand välja andra färdmedel. Då kan munskydd vara till nytta, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

Alltså här anger Anders Tegnell att munskydd kan vara till nytta.
Och det ingår i våra råd.
Självklart spelar det roll att munskydd inte fungerar.

Intressant att du hänvisar till Anders Tegnell, hans beslut brukar ju sågas jämns med fotknölarna här.

Och hur var det nu, finns det råd från myndigheterna att använda munskydd på tågperrongen? Det var ju det du kritiserade från början.

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Och hur var det nu, finns det råd från myndigheterna att använda munskydd på tågperrongen? Det var ju det du kritiserade från början.
Nä, det måste ju vara bokstavstroget, så när börjar kollektivtrafiken, när man går hemifrån, när man anländer till hållplats, på hållplatsen, när man ser sin buss, jag tycker det är VÄLDIGT otydligt, typiskt Tegnell, han är sämst?

Sånt här godtycke mår vi alla bara dåligt av och det skapar onödiga debatter.

• Haha
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu vet jag inte hur avtalen ser ut, men det verkar rätt rimligt att de inte är "vattentäta" åt något håll. Hur skulle det fungera i praktiken när man säljer produkter som inte testats färdigt ännu? Det är ju omöjligt.

I övrigt har jag lite svårt att se att produktionsproblemen har en avtalsteknisk bäring - eller finns det en sådan logik?

Får en leverantör produktionsproblem måste det ju synas någonstans.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Nu kommer du explodera, men här kommer ett medgivande, -ibland går jag mot röd gubbe!
Hahaha

Jo jag kör ofta för fort men aldrig inom 30 områden.
Men givetvis på säkert sätt, alltså mycket trafik, dåligt väglag eller sikt så kör jag oftast mycket lugnt.
Därför prick-fritt sedan jag fick körkort vid 18, ger mer än 40 år.
Alltid blinkers och alltid koll i backspeglar och lika kritisk till alla som skiter i sådant.
Nej jag går faktiskt inte mot röd gubbe. Finns en mening med sådant.
Jo jag vet att vi ska hålla hastigheten. :love:

Råden från FHM och regering sköter jag däremot väldigt bra.
Och gärna extra extra på vissa råd som hålla avstånd.
Med egna råd också att inte vistas i mindre rum med andra.
Jag tycker de råd vi fått är väldigt viktiga och därför kritisk till de som slarvar med dessa.
Jag tror du uppfattat det.

Kört bil drygt 40 år utan minsta olycka, drygt 25 år utan influensa, drygt ett år utan covid-19.
Inser mina begränsningar och agerar därefter.

D
MathiasS MathiasS skrev:
Nu vet jag inte hur avtalen ser ut, men det verkar rätt rimligt att de inte är "vattentäta" åt något håll. Hur skulle det fungera i praktiken när man säljer produkter som inte testats färdigt ännu? Det är ju omöjligt.

I övrigt har jag lite svårt att se att produktionsproblemen har en avtalsteknisk bäring - eller finns det en sådan logik?

Får en leverantör produktionsproblem måste det ju synas någonstans.
Jo, i det skedet dessa skrevs, man visste ju inte ens om man skulle få fram en produkt, man visste inte heller om man sedan skulle ha rätt produktionsanläggningar osv (en del här på tråden kunde ju supportat läkemedelsbolagen med detta, då de hade alla svar), så är nog det skarpaste språket man kan få in i ett avtal "best efforts", kanske tom "commercially best efforts" som ju är ännu vagare.

Nissens
optimum optimum skrev:
Hahaha

Men givetvis på säkert sätt, alltså mycket trafik, dåligt väglag eller sikt så kör jag oftast mycket lugnt.
Alltid blinkers och alltid koll i backspeglar och lika kritisk till alla som skiter i sådant.

Jag tycker de råd vi fått är väldigt viktiga och därför kritisk till de som slarvar med dessa.

Kört bil drygt 40 år utan minsta olycka, drygt 25 år utan influensa, drygt ett år utan covid-19.
Att du kört prickfritt betyder bara att du inte åkt fast, du har ju inte kört prickfritt - enligt dig själv. :)

T
optimum optimum skrev:
Hahaha

Är det upp till var och en att välja vilka råd och regler som är viktiga och vilka man kan göra avsteg från med lite omdöme, eller gäller det bara dig?

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nytt Novamax vaccin 60% effektivt mot sydafrikanska mutationen som 90% av de smittade sydafrikanerna bar på:

Såväl europeiska läkemedelsmyndigheten EMA som amerikanska FDA har, enligt Matti Sällberg, satt 50 procent effektivitet som gräns för godkännande av vaccin mot coronavirusets originalstam.

”Det bör rimligen nu även gälla de muterade. En effektivitet på 60 procent mot den sydafrikanska mutationen och 89 procent mot den brittiska är bra”.

Frågan är om 60 % räcker för att släcka pandemin då viruset väl både är mer dödligt och smittar lättare.

Hoppas på att man kan ta fram en boostervaccin för just den här varianten snabbt.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vidarebefordrar bara lite, som poppat upp i flödet.

[bild]
[länk]
Man får ha koll på vad det är för risk de pratar om.
Det är inte så att man vet att vaccinet fungerar dåligt (tvärs om enligt VD) eller att man vet att det medför någon känd risk för äldre.
Det handlar om att man inte har studerat vaccinet på tillräckligt många äldre tillräckligt lång tid, så eftersom man inte vet vill man inte ta några risker avråder man från EU.
blackarrow blackarrow skrev:
CNN/...AstraZeneca's chief executive, Pascal Soriot, said in an interview with Italy's la Repubblica newspaper Tuesday that "the issue with the elderly data is not so much whether it works or not. It's that we have today a limited amount of data in the older population."
Soriot said this was because the Oxford scientists running the vaccine trials did not want to recruit older people until they had "accumulated a lot of safety data" for those aged 18 to 55.

"Essentially, because Oxford started vaccinating older people later, we don't have a huge number of older people who have been vaccinated. So that's what the debate is," he said. "But we have strong data showing very strong antibody production against the virus in the elderly, similar to what we see in younger people. It's possible that some countries, out of caution, will use our vaccine for the younger group."

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Att du kört prickfritt betyder bara att du inte åkt fast, du har ju inte kört prickfritt - enligt dig själv. :)
Jag menade förstås aldrig varit inblandad i några olyckor.
Men det var nog svårt att förstå.

Nu kanske vi ska återgå till ämnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.