E
optimum optimum skrev:
Har du svårt för fakta när det gäller dina idoler?

Han har åkt buss utan munskydd.
Visst har även varit på perrongen utan munskydd.

Du kan ju fundera på hur han rengjorde händerna innan han tog på sig munskyddet när han klev på bussen.
Pinsamt.
Även pinsamt att du förnekar fakta.
Plockar ut delar av verkligheten.

[bild]
Inget som bryter mot rekommendationerna, det är i sin ordning att inte ha munskydd på perrong eller efter 16.

optimum
E El-Löken66 skrev:
Inget som bryter mot rekommendationerna, det är i sin ordning att inte ha munskydd på perrong eller efter 16.
Du missade tydligen att han även åkte buss utan munskydd.

Varför försvarar du sådant här när myndigheter inte följer sin egna råd?
Det är demoraliserande för samhället.

Dödsfallen minskar. Känsligaste gruppen är vaccinerad och den brittiska mutationen har sannolikt låg förekomst i samhället.

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i de nordiska länderna över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
E
optimum optimum skrev:
Du missade tydligen att han även åkte buss utan munskydd.

Varför försvarar du sådant här när myndigheter inte följer sin egna råd?
Det är demoraliserande för samhället.
Ja, det kan folk?
Bara rekommenderat om bussen är proppad.

Råden bör följas, ja.

P
För den som tycker om rankningar av länder så har Lowy Institute publicerat en sammanställning av 98 länder och rankat dessa efter hur bra de klarat pandemin hittills. De har tittat på (eng):
  • Confirmed cases
  • Confirmed deaths
  • Confirmed cases per million people
  • Confirmed deaths per million people
  • Confirmed cases as a proportion of tests
  • Tests per thousand people

Resultat:
Asien bäst - Americas sämst

Demokratiska länder bättre än auktoritära

Länder med låg population (<10 milj inv) har klarat sig bättre än de med hög population

Rika länder har klarat sig bättre än utvecklingsländer

Nya Zeeland bäst (1) - Brasilien sämst (98)

Sverige är på plats 38 av de 98.

https://interactives.lowyinstitute.org/features/covid-performance/

Redigerat av moderator:
  • Gilla
brfbo och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Någon gång har du påstått att det skulle finnas vaccin i augusti 2010. I den stängda tråden.
Jag ska inte slå mig för bröstet med att haft någon bättre prognos, vid samma tidpunkt trodde jag det skulle ligga några år framåt i tiden. :)
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det har jag inte. Det går att läsa den stängda tråden så var så god backa till påstående
Jag säger det igen. Forskarna i Oxford bedömde att vaccinet i bästa fall kan finns klart till HÖSTEN.
Jag påpekade då att SEMPTEMBER är en höstmånad och alltså den tidigaste möjliga tidpunkten.
Tja, jag letade, det är ganska hopplöst, ty det fyllde tiotals hela sidor av inlägg varenda dag just du, en otrolig aktivitet.
Där någon gång i juni var det ett inlägg där jag påstod att du hade sagt augusti.
Men sen hittar jag inget inlägg där du skriver det, så jag vet inte. Jag hittade något inlägg då du skrivit september, och det var skrivet i maj.
Så det verkar stämma (jag kan inte nu iaf påstå annat) att du har skrivit september, inte augusti.

Men din tanke då, när du skrev detta, där i maj; var att Sverige borde stängt gränserna och kört maximal lock-down, för ett vaccin skulle ju ändå komma redan i September, så ett halvår i total lockdown var väl inte så farligt i jämförelse med att flera tusen skulle dött.

BirgitS
B bakterie skrev:
Ars Technica har en lång och utförlig artikel om de olika mutationerna som uppstått:

Coronavirus variants: What they do and how worried you should be
Tack, det var en mycket intressant artikel och den innehåller ett stycke som troligen är förklaringen till varför vissa PCR-analysprocesser kan flagga för att provet kan bestå av någon av de tre varianterna som man vill uppmärksamma.
The test is a three-target RT-PCR test, meaning it works by detecting three snippets of the SARS-CoV-2 genome, including one in the gene that codes for spike. When this 69-70 deletion is present, the test will show up negative for the spike gene but positive for the other two SARS-CoV-2 genetic sequences. This result is referred to as “S gene dropout” and is now used to help identify infections caused by B.1.1.7.
Jag fick ett tips om sidan https://medicalxpress.com/news/2021-01-vaccine-wars-escalate-antibody-variants.html som lite är en fortsättning/annan vinkling på den artikel du länkade till eftersom den också tar upp "escape"-mutationer och fortsätter med vad det innebär för vaccintillverkarna samt lite om det vaccinkrig som vi kan se lite av i media.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men din tanke då, när du skrev detta, där i maj; var att Sverige borde stängt gränserna och kört maximal lock-down, för ett vaccin skulle ju ändå komma redan i September, så ett halvår i total lockdown var väl inte så farligt i jämförelse med att flera tusen skulle dött.

Det hade varit fantastisk bra om vi stängt gränserna och kört en hård lock down. Men en tidig hård lock down behöver inte vara långvarig. Några veckor skulle gett stort resultat och bara där smittan etablerats. Sedan kanske vi hade behöver göra om den igen någon gång under resan.

Jag tror både dödstal och ekonomi hade påverkats i rätt riktning liksom att vi hade haft en betydligt mindre vårdskuld och färre med långtidscovid.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Dödsfallen minskar. Känsligaste gruppen är vaccinerad och den brittiska mutationen har sannolikt låg förekomst i samhället.

[bild]
Nåja, smittspridningen i samhället började ju minska i december så det är ju inte så konstigt att dödsfallen minskar några veckor efter det. Med tanke på efterrapporteringen är det nog för tidigt att se någon avtrappning pga. vaccineringen är, den har ju trots allt bara pågått i 4,5 vecka och det tar ju några veckor innan den ger tillräckligt med skydd så med en efterrapportering på några veckor får du nog ge dig till tåls.

BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, smittspridningen i samhället började ju minska i december så det är ju inte så konstigt att dödsfallen minskar några veckor efter det. Med tanke på efterrapporteringen är det nog för tidigt att se någon avtrappning pga. vaccineringen är, den har ju trots allt bara pågått i 4,5 vecka och det tar ju några veckor innan den ger tillräckligt med skydd så med en efterrapportering på några veckor får du nog ge dig till tåls.

Det har gått mer än tre veckor för en hel del nu så det lär påverka dödstalen just nu. Och visst är det så att många dödsfall efterrapporteras men långt ifrån alla.

Men som du skriver så minska smittspridningen pga julhelgerna vilket också är en delförklaring.

E El-Löken66 skrev:
38.

Der är ju snudd på världsklass, att taktiken skulle vara så bra vågade jag inte ens drömma om.

Vad sa du om detta @optimum, @Ulltand @Staffan2000. Bara några önationer före där man kunnat blockera områden enkelt.
Vi ligger fortsatt i den sämre hälften och de 11500 som avlidit hade nog inte delat din uppfattning om hur bra det gått.

Vi skulle ha gjort som Nya Zeeland, dom ligger på fösta plats. Om jag inte missminner mig så var det det vi sa då. Gör som Nya Zeeland.

E
Ulltand Ulltand skrev:
Vi ligger fortsatt i den sämre hälften och de 11500 som avlidit hade nog inte delat din uppfattning om hur bra det gått.

Vi skulle ha gjort som Nya Zeeland, dom ligger på fösta plats. Om jag inte missminner mig så var det det vi sa då. Gör som Nya Zeeland.
Hugga bort Finland och Norge och flyta iväg?
Ja, så skulle vi kunnat gjort.

Eller varför inte en enorm kupol längs gränserna som är openetrerbar. Lite trist för ungarna att inte få någon snö men det hade varit skönt att sola och grilla till julafton.

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hugga bort Finland och Norge och flyta iväg?
Ja, så skulle vi kunnat gjort.

Eller varför inte en enorm kupol längs gränserna som är openetrerbar. Lite trist för ungarna att inte få någon snö men det hade varit skönt att sola och grilla till julafton.

Du tillhör dom som tror att norrmän och finnar skulle drälla in till fots över gränsen trots ett förbud och sabba allt? :)

Nu skulle ju det inte inträffa men OM så har dom ju knappt någon smitta där så det hade ändå inte gjort någon skillnad.

BirgitS
Snigla Snigla skrev:
Kör samma, men annan länk

[bild]

[länk]
Och nu är det inte bara ett rykte utan nu finns pressmeddelandet att läsa också.
https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-recommends-covid-19-vaccine-astrazeneca-authorisation-eu
EMA has recommended granting a conditional marketing authorisation for COVID-19 Vaccine AstraZeneca to prevent coronavirus disease 2019 (COVID-19) in people from 18 years of age.
These showed a 59.5% reduction in the number of symptomatic COVID-19 cases in people given the vaccine (64 of 5,258 got COVID-19 with symptoms) compared with people given control injections (154 of 5,210 got COVID-19 with symptoms). This means that the vaccine demonstrated around a 60% efficacy in the clinical trials.
There are not yet enough results in older participants (over 55 years old) to provide a figure for how well the vaccine will work in this group. However, protection is expected, given that an immune response is seen in this age group and based on experience with other vaccines; as there is reliable information on safety in this population, EMA’s scientific experts considered that the vaccine can be used in older adults. More information is expected from ongoing studies, which include a higher proportion of elderly participants.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men som du skriver så minska smittspridningen pga julhelgerna vilket också är en delförklaring.
Och även innan dess i en del regioner, inkl. Stockholm som pga. sin stora befolkning bör påverka Sverige-resultat en del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.