optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Nu hänger jag inte med. Ska AT ”avgå” för att den privata industrin inte kan producera och leverera utlovad mängd vaccin?
Var skrev jag AT i mitt inlägg du hänvisar till?

Det är du som skriver AT och du kanske tycker det är hans fel men då får det stå för dig.
Jag namngav ingen.
Svårt?

Jag står kvar vid att den som inte klarar av sitt arbete bör skaffa ett annat.
Jag kommenterade detta inlägget av b8q men du valde att lägga dig i

https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-169#post-4054788

Här är hela min text i inlägget du valde att kommentera

"Det är i Sveriges ansvarsområde.
Den mängd vaccin vi får ska väl inte vara ett problem att använda.

Och klarar vi inte av detta på ett snabbt och rationellt sätt är det skamligt då vi haft så lång tid på oss att sätta upp arbetssätt med vaccinationer.

Hur svårt kan det vara?
De lovade att alla som skulle vaccineras var klara fram till midsommar då har de förhoppningsvis satt upp det rätt.
Kör bara.

Jag funderar över alla som enträget försvarat myndigheternas många tidigare misstag nu verkar misstro dem för att inte klara av vad de lovat.
Jag förväntar mig att de håller vad de lovar annars behöver de se sig om efter något annat jobb.
Så funkar det inom privata arbeten, klarar man inte av vad man ska göra får man skaffa sig ett annat enklare arbete."

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Möjligen beror det på att dessa ”alla” kanske klarar av att skilja mellan sak och person.

Dessa ”alla” har kanske inget behov av att kategoriskt smutskasta en viss myndighet eller en person bara för vad den är och måste inte envist misstolka allt som sägs i syfte att bara få rikta kritik åt ett visst håll.

Dessa ”alla” kanske klarar av att inte reflexmässigt med magkänslan reagera på Aftonbladets klick-beten och kanske vet bättre än att reflexmässigt alltid skjuta budbäraren.

Men det är bara en gissning.
Stor skillnad på att kritisera och smutskasta.
Du förvränger saker för att få det att se värre ut och tillskriver mig saker du hittar på.
Läs du forumreglerna igen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
Vem är förvånad. Gör väl bara som övriga som struntar i rekommendationerna,
Sätter upp sina egna regler.
Nu även Johan Carlsson. Generaldirektör för FHM. Skamligt.

Tydligen skillnad på folk och folk.

FHM-toppen Johan Carlsson fotograferad utan munskydd vid kollektivtrafik, text "JUST NU: FHM-toppen åkte utan munskydd".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Efter flera månaders debatt infördes munskyddskrav i kollektivtrafiken under rusningstrafik.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson har brutit mot riktlinjerna minst två gånger den senaste veckan.

– Det var naturligtvis genant, säger han till SVT Nyheter."

• Gilla
  • Wow
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Du förvränger saker för att få det att se värre ut och tillskriver mig saker du hittar på.
Ja, det är jättestor skillnad.
Jag tycker att du bör fundera på vilket det är du sysslar med. Jag ser aldrig något annat än gnäll från din sida, när någon sedan ifrågasätter det du skriver hänvisar du till regler, som du inte själv följer.

Det vore intressant att se något konstruktivt i stället för att bara beskriva hur fel allting har blivit.

Jag tycker nog att avvägningen mellan kostnad/vinst har varit bra i Sverige. Visst finns det vissa saker man inte håller med om men nu är det ju ett läge där man inte vet så mycket om det som händer, då får man vara lite ödmjuk och konstatera att de som jobbar med detta gör sitt bästa efter de förutsättningar som finns. När förutsättningarna sedan förändras är det ju lätt att efteråt komma med hur man egentligen skulle gjort men så fungerar det ju inte i verkligheten.

Jag tycker inte man kan fatta beslut efter "känsla" när det gäller hela landets väl och ve, jag gillar att man avvaktar observationer och undersöknignar innan man gör något, i stället för att trycka på panikknappen och göra en "selff destruction" så fort man ställs inför en risk. Du som jobbar som arbetsledare (Om jag förstått rätt?) borde ju absolut förstå det tankesättet.

Jag är seglare och seglar långt, när jag är ute på öppet hav och inte har någon annan än mig själv att förlita mig på så har jag lärt mig den hårda vägen att ogenomtänkta beslut ofta får ett dyrt efterspel och efter några gånger ha hamnat i situationer där man svarar med panik i stället för en genomtänkt åtgärd så inser jag att det i princip alltid lönar sig att tänka till över sin situation och planera, fundera och skapa en snabb konsekvensanalys innan man gör en drastisk åtgärd, som att t e x blåsa upp livbåten och överge fartyget.

Det är lite åt det hållet jag ser de diskussioner som förs här av vissa. Panik! Hoppa i livbåten!
Det är ytterst sällan det lönar sig.

• Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 10 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Eller så bevisar dessa "incidenter" just att det inte är det. Alla är ungefär lika "dåliga".

Men det är onödigt tyckar jag eftersom många uppenbarligen tillskriver detta ett stort symbolikvärde. För egen del är det fullständigt skitsamma att statsministern besöker en affär eftersom jag själv gör det, under ordnade former utan trängsel. Då kan jag inte förvänta mig att han ska låta bli heller.

• Gilla
Tabors39 och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Och klarar vi inte av detta på ett snabbt och rationellt sätt är det skamligt då vi haft så lång tid på oss att sätta upp arbetssätt med vaccinationer.

Hur svårt kan det vara?
De lovade att alla som skulle vaccineras var klara fram till midsommar då har de förhoppningsvis satt upp det rätt.
Nu är ju problemet som diskuteras inte att regionerna inte ska klara av att vaccinera folk utan att vaccintillverkarna inte levererar enligt den plan som planeringen utgår ifrån. Får vi inte tillräckligt med doser innan midsommar därför att Pfizer, Astra Zeneca och/eller någon annan inte levererar som de tidigare har sagt så blir färre vaccinerade och det är inte något som EU, regeringen, Fohm eller regionerna kan rå för och därmed inte beskyllas för.

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju problemet som diskuteras inte att regionerna inte ska klara av att vaccinera folk utan att vaccintillverkarna inte levererar enligt den plan som planeringen utgår ifrån. Får vi inte tillräckligt med doser innan midsommar därför att Pfizer, Astra Zeneca och/eller någon annan inte levererar som de tidigare har sagt så blir färre vaccinerade och det är ,inte något som EU, regeringen, Fohm eller regionerna kan rå för och därmed inte beskyllas för.
Är det något som tyder på att vi inte lyckas spruta in allt vaccin i den takt det kommer till Sverige?

P
optimum optimum skrev:
Jag kommer bara med möjliga hypoteser.
Jag hade nog förväntat mig ett tack från dig för att du fick tänkbara svar på din fundering, men du anklagar mig istället för en massa saker du hittar på om mig.

Jag föreslår att själv läser på om forumreglerna.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
MathiasS MathiasS skrev:
Är det något som tyder på att vi inte lyckas spruta in allt vaccin i den takt det kommer till Sverige?
Nej, inte som det är nu (så vitt jag vet). Några enstaka regioner hade lite svårt att starta upp just efter jul men sen rullar det väl på och flera regionerna skriker ju snarast att de vill ha större leveranser för allting bara står och väntar på dem.

Sen kan man ju inte veta hur det kommer att gå att skala upp. Det är skillnad på att vaccinera 100 000 i veckan och 1 miljon i veckan. Då kan det bli ont om sjuksköterskor etc. och/eller nålar (eller något annat).

Om jag snabbgooglar lite så fick man ut 6.1M doser under 5,5 månader 2009/2010 för fågelinfluensan, och det utan något större ståhej vad jag kan minnas.Nu är ju alla på tå sedan ett år så det skulle ju förvåna om det går långsammare nu.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag snabbgooglar lite så fick man ut 6.1M doser under 5,5 månader 2009/2010 för fågelinfluensan, och det utan något större ståhej vad jag kan minnas.Nu är ju alla på tå sedan ett år så det skulle ju förvåna om det går långsammare nu.
Nu gäller det väl ungefär dubbel takt jämfört med svininfluensan eftersom alla ska ha två doser och till skillnad från då går det inte att ha dropin-mottagning på vårdcentralerna eftersom det innebär för stor smittspridningsrisk så det finns skillnader. Men visst hoppas jag att de får tag på tillräckligt med sjuksköterskor och läkare som kan tänka sig att stå och vaccinera på heltid (utan att annan sjukvård blir lidande).

P
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gäller det väl ungefär dubbel takt jämfört med svininfluensan eftersom alla ska ha två doser och till skillnad från då går det inte att ha dropin-mottagning på vårdcentralerna eftersom det innebär för stor smittspridningsrisk så det finns skillnader. Men visst hoppas jag att de får tag på tillräckligt med sjuksköterskor och läkare som kan tänka sig att stå och vaccinera på heltid (utan att annan sjukvård blir lidande).
Jag fick höra av en före detta sjuksköterska som anmälde sig för att hjälpa till med vaccinering att det var 500 anmälda frivilliga i dennes område.

Jag vet dock inte hur stort området är men fick intrycket av att personal är inte ett problem.

Lite info om det förhoppnings snart kommande vaccinet från J&J. Detta vaccin är ett av de Sverige/EU har avtal på.

Totalt pågår nu kliniska studier av 45 coronavaccin världen över. Över 200 vaccin är under utveckling

""Bolaget förväntas i månadsskiftet januari-februari kunna lämna resultat från den kliniska prövning som nu har nått fas 3. Förhoppningen är att ha tolv miljoner doser redo i februari och 100 miljoner i slutet av juni.

Vid försök på apor har man funnit att endast en dos räcker för att skydda djuren från coronainfektion och i en studie nyligen publicerad i ansedda tidskriften New England Journal of Medicine styrks förhoppningarna. Försökspersoner som har fått endast en dos uppvisade efter 71 dagar fortfarande höga nivåer av antikroppar och i vissa fall till och med stigande nivåer.""

Dock ger två doser det allra bästa skyddet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/395VV9/tvivel-kring-vaccin-med-bara-en-dos

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Vem är förvånad. Gör väl bara som övriga som struntar i rekommendationerna,
Sätter upp sina egna regler.
Nu även Johan Carlsson. Generaldirektör för FHM. Skamligt.

[bild]

"Efter flera månaders debatt infördes munskyddskrav i kollektivtrafiken under rusningstrafik.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson har brutit mot riktlinjerna minst två gånger den senaste veckan.

– Det var naturligtvis genant, säger han till SVT Nyheter."
Han om någon vet väl hur verkningslösa munskydden är, och hur få som smittas där.
Munskydd är ju ett rent populistiskt beslut. Det är ju bevisat flera ggr om av flera länder att viruset sprids minst lika bra även med munskydd. :)

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.