1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Att sjukvården skulle "klara kurvan" har alltid varit strategin.Ulltand skrev:
Du snackar mycket om att de hade någon form av strategi som bygger på flockimmunitet och det är något du hittat på själv med hjälp av en medveten missuppfattning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Nu pratar ju inte forskarna i Oxford svenska så de använde ju inte uttrycket "till hösten" utan det är ju du som har gjort det. Fortfarande så är det ett uttryck som inte betyder under hösten utan innan eller möjligen i början av hösten. Så något som kommer i november kommer inte till hösten utan under eller i slutet av hösten.Ulltand skrev:
Nej det har jag inte. Det går att läsa den stängda tråden så var så god backa till påstående
Jag säger det igen. Forskarna i Oxford bedömde att vaccinet i bästa fall kan finns klart till HÖSTEN.
Jag påpekade då att SEMPTEMBER är en höstmånad och alltså den tidigaste möjliga tidpunkten.
Nu kom det vaccin i början DECEMBER. Forskarna hade allttås fel på 11 DAGAR.
Det kom inget vaccin till hösten för NOVEMBER är det sista höstmånaden.
Igår länkade jag ju till en artikel på engelska om vad forskarna hade sagt och där stod det klart och tydligt "september".
Så klart att en försening påverkar. Det gör också alla produktionsökningar som inträffat tidigare och som kommer att inträffa tex för att Pfizer nyligen uppgraderade en fabrik för större produktion. Det skrivs dock inte så mycket om det i trådenBirgitS skrev:
700 000 doser under första månaden gäller inte längre.
Nu är det 30 miljoner i stället för 80 miljoner innan sista mars till EU som gäller, en mycket större sänkning än den som först blev känd. Sverige får 2 % av dessa, alltså 600 000 sammanlagt under februari och mars.
[länk]
Naturligtvis påverkar mer än en halvering hur många som blir vaccinerade under kvartal 1 och eftersom det gäller folk över 70 år och riskgrupper som blir vaccinerade senare påverkar det även antalet som avlider.
Jag har inte sett någon ny redovisning från vaccinsamordnaren efter att AZ gick ut med denna nya sänkning.
Att vi kommer att klara målet att erbjuda all svenskar vaccin till sommaren är inte förändrat enligt Bergström
Så få som möjligt är starka ord. Eller så ligger det en begränsning i vad ordet ”möjligt” betyder här. Så få som möjligt med rimliga medel? Då kan vi diskutera vad som är rimligt och så är tillbaka i samma diskussioner som tidigare.Ulltand skrev:
Forksran har sagt olika saker vi olika tillfällen. Jag kan inte ta ansvar för alla uttalnden som gjorts.BirgitS skrev:
Men två stycken har jag länkat.
1. Oxford. Vaccinet kan i bästa fall vara vara klart till hösten.
En tid senare
2. Oxford. Sannolikheten har minskat för att vaccinet blir klart till hösten beroende på att fas 3 studierna går långsammare pga få sjuka i Covid19 under sommaren
Vad jag läst så var det bara viss ombyggnad försatt förbereda för ökad produktion.Ulltand skrev:
Annars hade de väl ökat leveranserna nu?
Jag studsade också på denna nya formulering Dessutom ville man göra sken av att det skulle ha gällt länge.blackarrow skrev:
Visst är det så att går att tolka på olika sätt men det är ett tydligt avsteg från att "sjukvården skall klara kurvan" som mål
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Och till hösten betyder augusti eller möjligen september, inte november.Ulltand skrev:
Forksran har sagt olika saker vi olika tillfällen. Jag kan inte ta ansvar för alla uttalnden som gjorts.
Men två stycken har jag länkat.
1. Oxford. Vaccinet kan i bästa fall vara vara klart till hösten.
En tid senare
2. Oxford. Sannolikheten har minskat för att vaccinet blir klart till hösten beroende på att fas 3 studierna går långsammare pga få sjuka i Covid19 under sommaren
Om du nu ansåg att det var helt möjligt att deras vaccin skulle vara klart i november så varför höll du då på och klagade på alla som skrev början av januari?
Det är ju bara en månad emellan.
Till hösten betyder inte augusti i mitt huvud. Jag utgår ifrån att ni läste artikeln och uttalande från de brittiska forskarna. Det är min tolkning att de menade någon gång under hösten.BirgitS skrev:
När detta tilldrog sig våras var eran ståndpunkt att vaccinet tidigast skulle komma mot slutet av 2021 av ungefär 100 olika skäl som inte föll ut.
Ulltand skrev:Ulltand skrev:
Till hösten betyder inte augusti i mitt huvud. Jag utgår ifrån att ni läste artikeln och uttalande från de brittiska forskarna. Det är min tolkning att de menade någon gång under hösten.
När detta tilldrog sig våras var eran ståndpunkt att vaccinet tidigast skulle komma mot slutet av 2021 av ungefär 100 olika skäl som inte föll ut.
”Jag påminner igen om det Covid vaccin som kan vara klart till september 2020. ”
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-710#post-3667441
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Min minnesbild är att de brittiska forskarna pratade om september, sen om de sa just den månaden eller lite mer vagt som början av hösten är jag inte säker på men det kunde i alla fall inte tolkas som november.Ulltand skrev:
Till hösten betyder inte augusti i mitt huvud. Jag utgår ifrån att ni läste artikeln och uttalande från de brittiska forskarna. Det är min tolkning att de menade någon gång under hösten.
Om du nu ansåg att det var någon gång under hösten så undrar jag varför du inte skrev det.
Under våren var det WHO:s ståndpunkt att det inte skulle gå så fort men det var inte under den perioden som tidpunkten diskuterades som mest i gamla tråden utan det var senare och jag vet att jag ett oräkneligt antal gånger har skrivit "i början av 2021", "i januari" och liknande samt då att du har svarat typ "nej, det blir till hösten".
BirgitS skrev:
Jag skrev det men det ligger ju inte i allas intresse att återge saker och ting korret.
Långt senare i ett annat inlägg förklarade jag att hösten kan innebära redan i september
Så klart valde några då att medvetet missförstå och det har säker skrivit 100 inlägg om att Ulltand säger att vaccin finns redan i september. Trist men så stängdes ju tråden också
Redigerat: