1 014 014 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
För oss med lite ringrostig tyska...BirgitS skrev:
Vaccinationskommissionen rekommenderar AstraZeneca-vaccin endast för under 65-åringar
Litet klipp... ’Stiko motiverade sin bedömning med att det för närvarande var "otillräckliga uppgifter" tillgängliga för att bedöma vaccinets effektivitet från 65 års ålder. "Bortsett från denna begränsning anses detta vaccin också vara lika lämpligt", heter det.
AstraZeneca har ännu inte EU-godkännande för sitt vaccin, men förväntas få det på fredag. Det är tänkbart att initialt använda vaccinet främst med medicinsk personal som också är i gruppen med högsta vaccinationsprioritet.’
Spännande dag i morron.
Jag tycker det verkar rimligt att vara avvaktande, men det finns nog en hel del som tycker att eftersom det visat sig vara effektivt på de yngre åldersgrupperna i studien så kommer det självklart fungera även på äldre så det är bara att köra på och vaccinera, finns ingen anledning att vänta på mer data.BirgitS skrev:
Men det kanske är någon form av förhandlingsknep för att uppnå något annat med tanke på att det verkar utvecklas en del friktionsvärme mellan EU och Astra.
Vi får väl se vart detta tar vägen...
blackarrow skrev:
För oss med lite ringrostig tyska...
Vaccinationskommissionen rekommenderar AstraZeneca-vaccin endast för under 65-åringar
Litet klipp... ’Stiko motiverade sin bedömning med att det för närvarande var "otillräckliga uppgifter" tillgängliga för att bedöma vaccinets effektivitet från 65 års ålder. "Bortsett från denna begränsning anses detta vaccin också vara lika lämpligt", heter det.
AstraZeneca har ännu inte EU-godkännande för sitt vaccin, men förväntas få det på fredag. Det är tänkbart att initialt använda vaccinet främst med medicinsk personal som också är i gruppen med högsta vaccinationsprioritet.’
Spännande dag i morron.
Ja det är det. Det lär nog betyda att FHM får snickra ihop en ny priogrupp. Ser man till dödligheten så borde man prioritera 50-65 år.
Redigerat:
Tydligen var det på perrongen, inte på tåget.optimum skrev:
Vem är förvånad. Gör väl bara som övriga som struntar i rekommendationerna,
Sätter upp sina egna regler.
Nu även Johan Carlsson. Generaldirektör för FHM. Skamligt.
Tydligen skillnad på folk och folk.
[bild]
"Efter flera månaders debatt infördes munskyddskrav i kollektivtrafiken under rusningstrafik.
Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson har brutit mot riktlinjerna minst två gånger den senaste veckan.
– Det var naturligtvis genant, säger han till SVT Nyheter."
https://texttv.nu/110/arkiv/2021-1-28/29337125/
För att använda din egen ton, (nä förresten, den är för tråkig)... Jag tror inte och har därför heller inte skrivit att det är Optimum som ligger bakom munskyddstramset på bussarna.optimum skrev:
Det är inte jag som hittat på att man rekommenderas att använda munskydd i kollektivtrafiken vid tider mellan 16-18 då han åkte utan. Han är själv medveten om sitt misstag.
Detta handlar inte om munskydd fungerar eller inte utan myndigheterna har detta det som rekommendation.
Svårt att ta till dig deras rekommendationer?
Du kanske borde läsa på vad vi får för råd av dem för att minska smittspridningen.
Munskydd på bussarna tillkom för att det eventuellt kan fungera som ljuddämpare på människor som tjajar mer än de har föstånd. Den eventuella ökade smittan dessa medför får det vara värt, Jag antar att han har vett att inte prata så mycket strunt och därför behöver han inte ett sådant.
Det är nog mer komplicerat än så. Om det finns ett vaccin som man vet fungerar bra på äldre är ju det att föredra. Om det inte finns så är ju ett begränsat skydd bättre än inget skyddtusenett skrev:Jag tycker det verkar rimligt att vara avvaktande, men det finns nog en hel del som tycker att eftersom det visat sig vara effektivt på de yngre åldersgrupperna i studien så kommer det självklart fungera även på äldre så det är bara att köra på och vaccinera, finns ingen anledning att vänta på mer data.
.
Just nu är det väl lite mitt emellan. Man har tillgång till Pfizer och Modernas vacciner men den är ju begränsad.
Sedan är det ju intressant att britterna inte har någon begränsning i användandet.
Är man konspiratorisk lagd så innebär EUs tolkning av data ett rättfärdigande av deras långsamma process. Typ "Vi hittade någont som britterna missat, bra att vi tog oss tid"
Ett godkännande rakt av skulle ju i efterhand väcka frågor som "Varför tog det så lång tid? det tillförde ju inget och ledde till 10.000 onödiga dödsfall"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu pågår det ju en studie i USA som gäller just vaccinet från Astra Zeneca och äldre. Den förväntas tydligen vara klar i samband med månadsskiftet och sen tar det väl ett par veckor innan det finns en färdig rapport. Eftersom leveranserna av vaccinet börjar tidigast om 10 dagar så behöver man inte hålla på och spekulera, gissa och ha alternativa planer utan det är bara att vänta och se ett litet tag.
Ah, jag hörde det där på radion idag.optimum skrev:
Vem är förvånad. Gör väl bara som övriga som struntar i rekommendationerna,
Sätter upp sina egna regler.
Nu även Johan Carlsson. Generaldirektör för FHM. Skamligt.
Tydligen skillnad på folk och folk.
[bild]
"Efter flera månaders debatt infördes munskyddskrav i kollektivtrafiken under rusningstrafik.
Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson har brutit mot riktlinjerna minst två gånger den senaste veckan.
– Det var naturligtvis genant, säger han till SVT Nyheter."
Och jag tänkte genast att nu blir optimum glad !!
Du hann t.o.m skriva innan jag ens hört det.
Nåja, inte bara gnäll.G gaidin skrev:
Rätt ofta framhålls även optimums förträfflighet, glöm inte det.
Samt vad duktiga en del (privata) företag är, mycket mycket bättre än hela länder ...
Nu var det tydligen perrongen han stod på.D djac skrev:För att använda din egen ton, (nä förresten, den är för tråkig)... Jag tror inte och har därför heller inte skrivit att det är Optimum som ligger bakom munskyddstramset på bussarna.
Munskydd på bussarna tillkom för att det eventuellt kan fungera som ljuddämpare på människor som tjajar mer än de har föstånd. Den eventuella ökade smittan dessa medför får det vara värt, Jag antar att han har vett att inte prata så mycket strunt och därför behöver han inte ett sådant.
KristinaRT skrev:
Men skall man vara petig (och det ska man ju när det kommer till avtal) så har de inte "lovat".
Det står att Astra kommer att göra sitt allra bästa för att kunna leverera x-doser vid y tidpunkt.
Hade inte EU varit så saktfärdiga i sin process kunde vaccinet godkänts samtidigt som britterna godkände det. ( Men britterna jobbade ju dygnet runt med detta enligt egen utsago). Då hade EU och Sverige också haft samtidig tillgång till vaccinet och kunnat ta del av det lager som fanns.
Jag varnade för detta en tid tillbaka.
"Nu går Astras lager till de som godkänt vaccinet"
Ur ett humanistisk perspektiv gör Astra helt rätt. Fler liv räddas. Men det är brittiska liv.
Omvänt skulle Astra ha sparat doser för EU (som inte godkänt vaccinet) och låtit britter (som godkänt vaccinet) dö i brist på vaccin?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu är ju inte hela avtalet offentligt (än) så då är det ju dumt att spekulera. Dessutom kanske det är så att den juridiska engelskan i avtalet har en annan betydelse än vad du tror att ett lösryckt citat betyder. Det anser i alla fall EU:s förhandlare.Ulltand skrev:
Men skall man vara petig (och det ska man ju när det kommer till avtal) så har de inte "lovat".
Det står att Astra kommer att göra sitt allra bästa för att kunna leverera x-doser vid y tidpunkt.
Hade inte EU varit så saktfärdiga i sin process kunde vaccinet godkänts samtidigt som britterna godkände det. ( Men britterna jobbade ju dygnet runt med detta enligt egen utsago). Då hade EU och Sverige också haft samtidig tillgång till vaccinet och kunnat ta del av det lager som fanns.
Jag varnade för detta en tid tillbaka.
"Nu går Astras lager till de som godkänt vaccinet"
Ur ett humanistisk perspektiv gör Astra helt rätt. Fler liv räddas. Men det är brittiska liv.
Storbritannien gjorde ett nödgodkännande vilket ju innebär att man inte behöver ha allting klarlagt på samma sätt. I EU gäller ett fullständigt och normalt godkännande t.ex. för att få färre vaccinvägrare, vilket bör ligga i alla andras intresse.
Det kommer antagligen utföras kompletterande studier på detta, jag tror att det nu mest stupar på att vaccingrupp/kontrollgrupp varit få små, så det inte blir tillförlitliga data.tusenett skrev:Jag tycker det verkar rimligt att vara avvaktande, men det finns nog en hel del som tycker att eftersom det visat sig vara effektivt på de yngre åldersgrupperna i studien så kommer det självklart fungera även på äldre så det är bara att köra på och vaccinera, finns ingen anledning att vänta på mer data.
Men det kanske är någon form av förhandlingsknep för att uppnå något annat med tanke på att det verkar utvecklas en del friktionsvärme mellan EU och Astra.
Vi får väl se vart detta tar vägen...
Problemet med sådana här studier är ... håll i er nu, ni som inte tänkt på detta ...
Om man nappar på att vara med i en sådan här studie så vet man från början att man bara har halva chansen att få verksamt vaccin, men 50% risk att få placebo, och därmed måste man då gå ovaccinerad en längre tid, den tid som de vill köra studien, som troligtvis är minst 4 månader, men troligare 6 till 12 månader.
Och det är en grej man kan tänka sig i en tid då det inte finns några färdiga verksamma vaccin, men ifall man garanterat få ett vaccin ifall man hoppar att vara med i studien och istället vaccinerar sig "på riktigt" så väljer nog många det senare.
Så det kommer ju hända nu, alla vaccinkandidater som inte har passerat fas 2 än, kommer få mycket svårare att utföra fas3, dvs att locka en tillräcklig stor andel försökspersoner. Och det kommer också drabba redan godkända vaccin, ifall de vill göra kompletterande tester.