BirgitS
Satsuki KristinaRT skrev:
Som sagt, bra med vaccin men om det inte levereras i tillräckliga volymer faller hela planeringen och de löften om att alla ska vara vaccinerade innan midsommar.
Det kvittar om det finns ett eller flera vaccin, om de ej är tillgängliga gör de ingen nytta (eller iaf inte tillräcklig nytta).
Ja, i Norge har hälsoministern sagt i veckan att vaccineringens kan bli fördröjd med 1-2 månader pga. att Pfizer och Astra Zeneca drar ner på leveranserna enligt DN:s liveflöde igår kväll 21.07.

Det innebär att i stället för att alla är vaccinerade till midsommar så blir det tills skolorna börjar. Även från Spanien har det rapporterats något liknande.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
I dagsläget är det största problemet vaccin, i andra hand sprutor och nålar.
Vaccinatörer är inte ett problem och inte heller plats då de flesta i dagsläget vaccineras hemma av hemsjukvård som ändå hade kommit på besök, av ansvarig ssk på vårdboenden eller på arbetsplatsen för vårdpersonal.

Jag tror inte vaccinatörer eller lokaler kommer bli ngt större problem framöver heller, det finns tillräckligt m aktörer för det. Det är vaccin och sprutor som blir problemet. Normalt levereras vaccin i förfyllda sprutor och man sätter bara på en nål. Detta är inte möjligt m Pfizer och Moderna av tekniska skäl, och jag tror inte AZs kommer förfyllt heller.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Om det redan är en flaskhals där så kanske det inte gör något att det är dålig tillgång på vaccinet då.
Vad är de trånga sektorerna? Sprutor, vaccin, personal, lokaler, personer villiga att vaccineras..
De här specialnålarna som nu krävs för att få ut 6 doser ur Pfizers flaskor verkar vara besvärliga att få tag i, det är väl tre regioner som saknar sådana. Pfizer har ju nu räknat om sina leveranser så att det antal flaskor de kommer att leverera förutsätter att alla kan få ut 6 doser. Detta var ju inte känt när regionerna la sina beställningar för några månader sen.

Åtminstone Skåne och Stockholm har ju gått ut med att de vill ha större leveranser av vaccin för de har allt annat på plats, det är bara vaccinet som saknas. Sen får man väl se hur det går om det verkligen kommer väldigt stora mängder på en gång, jag råkade se att det är väldigt många olika företag som nu söker sjuksköterskor för vaccinering.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det vaccinerades den 30 december på ett äldreboende i Ockelbo och ungefär efter två veckor fick de ett utbrott där. Då var det 13 boende som konstaterades vara smittade och sen ytterligare 9 st de två veckor som har gått sen dess. Av de 22 var 11 vaccinerade. Smittskyddsläkaren säger till P4 att vaccineringen antagligen gav många en lindrigare sjukdom, även om de inte var skyddade helt fast det hade gått mer än 2 veckor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...d-fall-konsterade-pa-bysjostrands-aldreboende
https://sverigesradio.se/artikel/fo...drade-covidutbrottet-pa-bysjostrand-i-ockelbo

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ang vaccinationer;
”Problemen tornar upp sig: Pfizer har nyss aviserat att det tar längre tid än planerat att komma upp i produktion, och vill börja ta betalt för sex doser i varje behållare.

Vaccinet från Moderna kommer i små volymer, men även de skjuter på leveranser.

AstraZenecas besked om att de kommer att leverera mindre vaccin är utlovat till EU-länderna har rört upp känslor på alla nivåer, eftersom Sverige köpt in stora mängder av det. Alla europeiska länder måste nu göra oönskade uppehåll i vaccineringen.”

[länk]

Som sagt, bra med vaccin men om det inte levereras i tillräckliga volymer faller hela planeringen och de löften om att alla ska vara vaccinerade innan midsommar.
Det kvittar om det finns ett eller flera vaccin, om de ej är tillgängliga gör de ingen nytta (eller iaf inte tillräcklig nytta).

Att AZ levererar 300 000 isf 1 000 000 doser är ett problem. Att Pfizer nu drar ner på leveranserna i många veckor är ett problem. Grupp 1 är inte klar och grupp 2 får vänta till mars (sägs det nu, kan bli senare också).
Om man inte tycker det är ett problem vet jag inte vilken planet man bor på....

För en månad sedan visste vi inte om det skulle finnas mer än 0 vacciner tillgängligt.

Nu kommer Sverige att ha fått 2 miljoner doser inom två månader.

Det räcker för att vaccinera en mycket stor del av alla riskgrupper och rädda ett mycket stort antal liv.

Men visst är det synd att det inte är 3,5 miljoner doser. En del av ansvaret ligger på EU som klantat sig med att starta godkännandeprocessen för Astra.

Vad är det vi diskuterar annat än hur extremt framgångsrik hela processen varit?

Trodde du processen skulle löpa utan minsta tänkbara motgång?

Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
För en månad sedan visste vi inte om det skulle finnas mer än 0 vacciner tillgängligt.

Nu kommer Sverige att ha fått 2 miljoner doser inom två månader.

Det räcker för att vaccinera en mycket stor del av alla riskgrupper och rädda ett mycket stort antal liv.

Men visst är det synd att det inte är 3,5 miljoner doser. En del av ansvaret ligger på EU som klantat sig med att starta godkännandeprocessen för Astra.

Vad är det vi diskuterar annat än hur extremt framgångsrik hela processen varit?

Trodde du processen skulle löpa utan minsta tänkbara motgång?
Sverige har hittills fått ca 450 000 doser under ca 1 månad. Att leveranserna skulle ökas upp så vi har 2 miljoner doser inom någon månad tror jag inte ett smack på. Om något aviseras leveransproblem hos ALLA tillverkare, och därmed lägre antal levererade doser än planeringen räknat med.

Gissningsvis kommer leveranserna fortsätta som nu, vilket gör att det tar ca 4,5 månad från nu till vi fått några 2 miljoner doser.

Sverige har hittills fått ca 450 000 doser under ca 1 månad. Att leveranserna skulle ökas upp så vi har 2 miljoner doser inom någon månad tror jag inte ett smack på. Om något aviseras leveransproblem hos ALLA tillverkare, och därmed lägre antal levererade doser än planeringen räknat med.

Gissningsvis kommer leveranserna fortsätta som nu, vilket gör att det tar ca 4,5 månad från nu till vi fått några 2 miljoner doser.
Det är vår vaccinationssamordnare Richard Bergström bedömningen och då med Astras reducerade kapacitet inkluderat. En del tillverkares leveransbegränsningar beror av att men bygger ut kapaciteten. Det betyder att man kommer att leverera mer en stund senare

Vi kommer får att mycket stort antal doser från Astra i närtid även efter deras begränsning.

Slutligen är RBs prognos att vi fortsatt kan erbjuda alla svenskar vaccin till sommaren. Jag vet inte vad du grundar din prognos på men har du bättre data än RB är jag intresserad!

""Produktionsstörningarna skapar problem även för den svenska vaccinationsplaneringen. ”Astra Zeneca kommer under första månaden efter godkännandet bara att kunna leverera cirka 700 000 doser till Sverige ""

700 + 400 är väl ungefär en miljon doser nästa månad?

Redigerat:
Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Det är vår vaccinationssamordnare Richard Bergström bedömningen och då med Astras reducerade kapacitet inkluderat. En del tillverkares leveransbegränsningar beror av att men bygger ut kapaciteten. Det betyder att man kommer att leverera mer en stund senare

Vi kommer får att mycket stort antal doser från Astra i närtid även efter deras begränsning.

Slutligen är RBs prognos att vi fortsatt kan erbjuda alla svenskar vaccin till sommaren. Jag vet inte vad du grundar din prognos på men har du bättre data än RB är jag intresserad!

""Produktionsstörningarna skapar problem även för den svenska vaccinationsplaneringen. ”Astra Zeneca kommer under första månaden efter godkännandet bara att kunna leverera cirka 700 000 doser till Sverige ""
Det är trevligt med optimism i denna tråden, ont om den varan.
Tyvärr delar jag inte den i detta fallet. Men vi kommer få facit inom kort och ingen blir gladare än jag om ett mirakel inträffar och vi får 2 miljoner doser innan sista mars....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är trevligt med optimism i denna tråden, ont om den varan.
Tyvärr delar jag inte den i detta fallet. Men vi kommer få facit inom kort och ingen blir gladare än jag om ett mirakel inträffar och vi får 2 miljoner doser innan sista mars....
Ja visst är det och speciellt i kontrast till den blytunga pessimism som rått kring vaccin här i tråden.

Men man kan nog inte beskriva det förväntade som ett mirakel om det inträffar

Men du tänker att alla fejlar och Richard Bergström inte har koll på sitt område som vaccinationssamordnare?

Ja det kan inträffa men jag håller det för otroligt på mirakelnivå.

• Gilla
lob
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De här specialnålarna som nu krävs för att få ut 6 doser ur Pfizers flaskor verkar vara besvärliga att få tag i, det är väl tre regioner som saknar sådana. Pfizer har ju nu räknat om sina leveranser så att det antal flaskor de kommer att leverera förutsätter att alla kan få ut 6 doser. Detta var ju inte känt när regionerna la sina beställningar för några månader sen.

Åtminstone Skåne och Stockholm har ju gått ut med att de vill ha större leveranser av vaccin för de har allt annat på plats, det är bara vaccinet som saknas. Sen får man väl se hur det går om det verkligen kommer väldigt stora mängder på en gång, jag råkade se att det är väldigt många olika företag som nu söker sjuksköterskor för vaccinering.
Om 18 regioner har nålarna är det inget problem.

Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Ja visst är det och speciellt i kontrast till den blytunga pessimism som rått kring vaccin här i tråden.

Men man kan nog inte beskriva det förväntade som ett mirakel om det inträffar

Men du tänker att alla fejlar och Richard Bergström inte har koll på sitt område som vaccinationssamordnare?

Ja det kan inträffa men jag håller det för otroligt på mirakelnivå.
Jag är oroad över tillförlitligheten i leveranserna, inte över planeringen. Ingen kedja är starkare än den svagaste länk och just nu är det företagens förmåga att leverera det de har lovat....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Även om vi skulle få 2 000 000 doser i månaden, skulle det ta nära 8 månader att vaccinera alla över 16 år med två doser var.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Det är godkänt i England.
Känns det inte lite krystat att diskutera när "till" eller "under" hösten är? Och några veckor hit eller dit?
Är det inte av större värde att diskutera hur FHM kunde ha så totalt fel? Och om det påverkade strategin?
Inte i denna tråd i alla fall.

E
B b8q skrev:
Även om vi skulle få 2 000 000 doser i månaden, skulle det ta nära 8 månader att vaccinera alla över 16 år med två doser var.
Vilka alla. Var glad om du når 65%.

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Nej du fel igen. Ursprunget var en artikel som jag postade från en forskare i Oxford (Astra) som sa att i bästa fall kan vaccinet vara kart till/under hösten.
Någon gång har du påstått att det skulle finnas vaccin i augusti 2010. I den stängda tråden.
Jag ska inte slå mig för bröstet med att haft någon bättre prognos, vid samma tidpunkt trodde jag det skulle ligga några år framåt i tiden. :)

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.