1 014 024 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nu tror jag faktiskt du överdriver Mikael_L.Mikael_L skrev:
Rätt ska ändå vara rätt.
Nu börjar Zombiinvasionen:
En läkare i Kina har knivdödats av en covid-19-patient, rapporterar Daily mail. Den nedstuckne doktorn, en 38-årig kardiolog, behandlade en coronasmittad patient för ett år sedan. Patienten blev dock aldrig bra, utan fick återfall i sjukdomen. Det ska ha varit motivet till det blodiga överfallet. Läkaren avled till följd av sina skador under onsdagen.
Redigerat:
Det är i Sveriges ansvarsområde.B b8q skrev:
Den mängd vaccin vi får ska väl inte vara ett problem att använda.
Och klarar vi inte av detta på ett snabbt och rationellt sätt är det skamligt då vi haft så lång tid på oss att sätta upp arbetssätt med vaccinationer.
Hur svårt kan det vara?
De lovade att alla som skulle vaccineras var klara fram till midsommar då har de förhoppningsvis satt upp det rätt.
Kör bara.
Jag funderar över alla som enträget försvarat myndigheternas många tidigare misstag nu verkar misstro dem för att inte klara av vad de lovat.
Jag förväntar mig att de håller vad de lovar annars behöver de se sig om efter något annat jobb.
Så funkar det inom privata arbeten, klarar man inte av vad man ska göra får man skaffa sig ett annat enklare arbete.
Jag tror inte att vi inte hinner med att vaccinera, risken för förseningar ligger snarare i första hand på att vi inte får leveranser i utlovad tid, och i andra hand att det blir global brist på sprutor.optimum skrev:
Det är i Sveriges ansvarsområde.
Den mängd vaccin vi får ska väl inte vara ett problem att använda.
Och klarar vi inte av detta på ett snabbt och rationellt sätt är det skamligt då vi haft så lång tid på oss att sätta upp arbetssätt med vaccinationer.
Hur svårt kan det vara?
De lovade att alla som skulle vaccineras var klara fram till midsommar då har de förhoppningsvis satt upp det rätt.
Kör bara.
Jag funderar över alla som enträget försvarat myndigheternas många tidigare misstag nu verkar misstro dem för att inte klara av vad de lovat.
Jag förväntar mig att de håller vad de lovar annars behöver de se sig om efter något annat jobb.
Så funkar det inom privata arbeten, klarar man inte av vad man ska göra får man skaffa sig ett annat enklare arbete.
(Sen förväntar jag mig aldrig att politiker håller vad de lovar - jag har hört för många vallöften för det).
Redigerat:
Nu hänger jag inte med. Ska AT ”avgå” för att den privata industrin inte kan producera och leverera utlovad mängd vaccin?optimum skrev:
Möjligen beror det på att dessa ”alla” kanske klarar av att skilja mellan sak och person.optimum skrev:
Dessa ”alla” har kanske inget behov av att kategoriskt smutskasta en viss myndighet eller en person bara för vad den är och måste inte envist misstolka allt som sägs i syfte att bara få rikta kritik åt ett visst håll.
Dessa ”alla” kanske klarar av att inte reflexmässigt med magkänslan reagera på Aftonbladets klick-beten och kanske vet bättre än att reflexmässigt alltid skjuta budbäraren.
Men det är bara en gissning.
För att förhindra sjukdom behövs det så mycket ”neutraliserande antikroppar” som fastnar på spikarnas toppar att viruset inte kan infektera någon cell.BirgitS skrev:
Det vaccinerades den 30 december på ett äldreboende i Ockelbo och ungefär efter två veckor fick de ett utbrott där. Då var det 13 boende som konstaterades vara smittade och sen ytterligare 9 st de två veckor som har gått sen dess. Av de 22 var 11 vaccinerade. Smittskyddsläkaren säger till P4 att vaccineringen antagligen gav många en lindrigare sjukdom, även om de inte var skyddade helt fast det hade gått mer än 2 veckor.
[länk]
[länk]
Blir celler infekterade behöver hela immunförsvaret aktiveras och det tar lite tid att bekämpa viruset och de infekterade cellerna.
Det fanns tydligen många ovaccinerade som kunde sprida smittan. Kanske många var skeptiska och avstod vaccinet i december?
Jag har svårt att avgöra om det är en bra eller dålig nyhet.
Det framgick inte hur många som varit sjuka dvs inte bara testat positivt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte låta bli att länka AB...
Ska vi lyssna på vad professorn har att säga?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Om man vill veta mer om vad som hänt på äldreboendet så står det här: https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...å-vårdboende-trots-två-vaccindoser-1.40583659blackarrow skrev:
Min tolkning av meningen "– De flesta mår efter omständigheterna bra" är att det förekommer symtom. Dessutom antar jag att det var för att någon hade symtom som man började testa under helgen.
Men man smittspårar mm. så det kommer nog mer information.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Problemet är att de tre regionerna inte kan köpa fler nålar av denna mer ovanliga typ för de är slut hos tillverkaren. Att de andra regionerna har den typen av nålar nu när det vaccineras under 100 000 personer i veckan betyder inte att de kommer att ha det om några månader när det ska vaccineras många gånger fler och alla länder som vaccinerar med Pfizers vaccin håller på och beställer fler av just dessa ovanliga nålar.P Pin skrev:
Jag tror att det är osannolikt att de 18 regionerna i höstas bara beställde denna ovanliga typ och det i sån mängd att det räcker för att vaccinera de flesta i Sverige.
Nej det har jag inte. Det går att läsa den stängda tråden så var så god backa till påståendeMikael_L skrev:
Jag säger det igen. Forskarna i Oxford bedömde att vaccinet i bästa fall kan finns klart till HÖSTEN.
Jag påpekade då att SEMPTEMBER är en höstmånad och alltså den tidigaste möjliga tidpunkten.
Nu kom det vaccin i början DECEMBER. Forskarna hade allttås fel på 11 DAGAR.
Det kom inget vaccin till hösten för NOVEMBER är det sista höstmånaden.
Du kanske lyssnade på Anders Tegnell? Han sa att vaccin ligger mycket längre bort än vad ni tror. Utifrån bla den felbedömningen byggdes senare Sverige strategi. I början var det mer uttalat att flockimmunitet skulle komma relativt snabbt och Sverige ligga bra till internationellt. När detta inte inträffade ändrades det till en strategi att sjukvården skulle klara kurvan, Nu försöker man skriva om historien och säger att strategin är att nå så få smittande som möjligt.
Hade men valt den strategin från början istället hade så klar dödstalen sett helt annorlunda ut.
blackarrow skrev:
För att förhindra sjukdom behövs det så mycket ”neutraliserande antikroppar” som fastnar på spikarnas toppar att viruset inte kan infektera någon cell.
Blir celler infekterade behöver hela immunförsvaret aktiveras och det tar lite tid att bekämpa viruset och de infekterade cellerna.
Det fanns tydligen många ovaccinerade som kunde sprida smittan. Kanske många var skeptiska och avstod vaccinet i december?
Jag har svårt att avgöra om det är en bra eller dålig nyhet.
Det framgick inte hur många som varit sjuka dvs inte bara testat positivt.
Det blir iaf intressant att följa hur bra vaccinet skyddar mot sjukdom.
13 personer är ju ett mycket litet antal men i den här gruppen är ju sjukligheten annars väldigt hög.
Ja, och det allra bästa hade ju varit om Sverige stängt gränserna innan pandemin bröt ut. Det är också lätt att säga i efterhand.Ulltand skrev:
Nej det har jag inte. Det går att läsa den stängda tråden så var så god backa till påstående
Jag säger det igen. Forskarna i Oxford bedömde att vaccinet i bästa fall kan finns klart till HÖSTEN.
Jag påpekade då att SEMPTEMBER är en höstmånad och alltså den tidigaste möjliga tidpunkten.
Nu kom det vaccin i början DECEMBER. Forskarna hade allttås fel på 11 DAGAR.
Det kom inget vaccin till hösten för NOVEMBER är det sista höstmånaden.
Du kanske lyssnade på Anders Tegnell? Han sa att vaccin ligger mycket längre bort än vad ni tror. Utifrån bla den felbedömningen byggdes senare Sverige strategi. I början var det mer uttalat att flockimmunitet skulle komma relativt snabbt och Sverige ligga bra till internationellt. När detta inte inträffade ändrades det till en strategi att sjukvården skulle klara kurvan, Nu försöker man skriva om historien och säger att strategin är att nå så få smittande som möjligt.
Hade men valt den strategin från början istället hade så klar dödstalen sett helt annorlunda ut.
Hela världen är imponerad och överraskad av att vaccinet kom fram så snabbt.
Nya Zeeland som är ett välordnat land har inte ens börjat vaccinera ännu... så inget är självklart...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
700 000 doser under första månaden gäller inte längre.Ulltand skrev:
Det är vår vaccinationssamordnare Richard Bergström bedömningen och då med Astras reducerade kapacitet inkluderat. En del tillverkares leveransbegränsningar beror av att men bygger ut kapaciteten. Det betyder att man kommer att leverera mer en stund senare
Vi kommer får att mycket stort antal doser från Astra i närtid även efter deras begränsning.
Slutligen är RBs prognos att vi fortsatt kan erbjuda alla svenskar vaccin till sommaren. Jag vet inte vad du grundar din prognos på men har du bättre data än RB är jag intresserad!
""Produktionsstörningarna skapar problem även för den svenska vaccinationsplaneringen. ”Astra Zeneca kommer under första månaden efter godkännandet bara att kunna leverera cirka 700 000 doser till Sverige ""
700 + 400 är väl ungefär en miljon doser nästa månad?
Nu är det 30 miljoner i stället för 80 miljoner innan sista mars till EU som gäller, en mycket större sänkning än den som först blev känd. Sverige får 2 % av dessa, alltså 600 000 sammanlagt under februari och mars.
https://sverigesradio.se/artikel/7656985
Naturligtvis påverkar mer än en halvering hur många som blir vaccinerade under kvartal 1 och eftersom det gäller folk över 70 år och riskgrupper som blir vaccinerade senare påverkar det även antalet som avlider.
Jag har inte sett någon ny redovisning från vaccinsamordnaren efter att AZ gick ut med denna nya sänkning.