1 014 085 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag hoppas du skämtar. Om de är de enda orsakerna du kan tänka dig till varför ett inlägg inte får en massa ”likes”, bör du nog försöka vidga ditt perspektiv lite.optimum skrev:
Kan bara tolka ointresset av att inte klicka gilla på detta positiva inlägg om att AZ vaccinet är bra som att vi har rätt många som ogillar att vi bör vaccinera oss.
För inte kan det vara så illa att man inte kan skilja på sak och person.
Hoppas ni verkligen att vaccinet ska vara kass?
I så fall trivs ni med att leva isolerade för lång tid.
Jag brukar t.ex. själv inte bry mig om att ”gilla” inlägg som tar upp självklarheter, eller saker jag själv redan noterat i mitt nyhetsflöde.
Se dig omkring på forumet - det finns mängder av inlägg som har rätt i sak, men som inte får ett enda like.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Jag föreslår att du funderar över 1) om detta verkligen är lagligt, 2) vad som krävs för och vilka kontinuerliga prövningar det görs av tvångsvård i Sverige och 3) om du verkligen vill leva i ett land där man tvångsvårdar individer utan rättssäkerhet baserat på vad folk på gatan ”anser”....Ulltand skrev:
..eller så har många ett ointresse för kvällstidningsrubriker?optimum skrev:
Kan bara tolka ointresset av att inte klicka gilla på detta positiva inlägg om att AZ vaccinet är bra som att vi har rätt många som ogillar att vi bör vaccinera oss.
För inte kan det vara så illa att man inte kan skilja på sak och person.
Hoppas ni verkligen att vaccinet ska vara kass?
I så fall trivs ni med att leva isolerade för lång tid.
KristinaRT skrev:
Inlägget skall inte tolkas bokstavligen!
Du vet jag ville bara vända på ett tillspetsat ingägg där någon förslog att vi skull sätta dem i karantän med dåliga sanitära förhållanden.
Långtidscovid,
Studie på möss där man sett att viruset är aktivt i hjärnan efter det att det försvunnit från lungorna.
https://www.newsweek.com/covid-19-m...xE_Qjhhdirs9nSze6b1PWqDXU_Ev21qZTxYXv3WEr7fQU
Studie på möss där man sett att viruset är aktivt i hjärnan efter det att det försvunnit från lungorna.
https://www.newsweek.com/covid-19-m...xE_Qjhhdirs9nSze6b1PWqDXU_Ev21qZTxYXv3WEr7fQU
Sverige har nu fler fall av det muterade viruset än Norge.
Runt 100 fall har hittat med vi kollar bara 10% vilket då gör 1000 fall på alla prover. Om häften testar sig generellt blir det rur 2000 fall i samhället. Sätter vi R=1,5 så kan man räkna ut utvecklingen framöver. Quick and dirty 30.000 fall om 35-40 dagar.
Samtidigt så har vi ju viss immunitet som också ökar snabbt och hela tiden sänker R-värdet.
Runt 100 fall har hittat med vi kollar bara 10% vilket då gör 1000 fall på alla prover. Om häften testar sig generellt blir det rur 2000 fall i samhället. Sätter vi R=1,5 så kan man räkna ut utvecklingen framöver. Quick and dirty 30.000 fall om 35-40 dagar.
Samtidigt så har vi ju viss immunitet som också ökar snabbt och hela tiden sänker R-värdet.
Nu kan vi se Skånes överdödlighet per kommun
Källa: https://www.sydsvenskan.se/2021-01-27/pandemins-dodlighet-drabbade-skanes-kommuner-olika
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källa: https://www.sydsvenskan.se/2021-01-27/pandemins-dodlighet-drabbade-skanes-kommuner-olika
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Man sekvenserar inte ett slumpmässigt valt urval av alla PCR-prov utan man testar framför allt de som har rest in från de aktuella länderna och de personer som dessa inresande har träffat samt sådana fall som under den vanliga PCR-analysen flaggas som misstänkt mutation. Det går därför inte att uttala sig om spridningen i samhället utifrån antalet funna fall, dvs. din beräkning kan inte göras.Ulltand skrev:
Sverige har nu fler fall av det muterade viruset än Norge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det står inget om att det skulle ge upphov till långtidscovid hos mössen utan bara att viruset finns i deras hjärna efter de tre dagar som det tog innan det försvann från lungorna.Ulltand skrev:
Sen ska ju inte studier på möss tolkas som att det även gäller människan vilket ju står i artikeln:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Studie som har presenterats i Nature och som har jämfört elva patienter som drabbades av mild sjukdom med tio patienter som fick betydligt värre symtom.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/sverige/annorlunda-immunsvar-hos-patienter-med-svår-covid-1.40524567
Kan få klinisk betydelse om man kan hämma det bildandet.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/sverige/annorlunda-immunsvar-hos-patienter-med-svår-covid-1.40524567
Om det stämmer att det inte görs en slumpmässig sekvensering så har du helt rätt. Vi har ingen aning som samhällsspridningen.BirgitS skrev:
Man sekvenserar inte ett slumpmässigt valt urval av alla PCR-prov utan man testar framför allt de som har rest in från de aktuella länderna och de personer som dessa inresande har träffat samt sådana fall som under den vanliga PCR-analysen flaggas som misstänkt mutation. Det går därför inte att uttala sig om spridningen i samhället utifrån antalet funna fall, dvs. din beräkning kan inte göras.
Så illa skött trodde jag inte det kunde vara.
Det tror jag alla vet.BirgitS skrev:
Men anledningen till att man gör studier på möss är inte att forskningen är speciellt oroad över mössens hälsa.
Det man ser hos möss stämmer ofta bra in på människa
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det har sagts vid ett flertal presskonferenser.Ulltand skrev:
Nja, nu är det ju som så att om man aktivt letar upp just de PCR-tester som har något som tyder på att de har en mutation av de tre aktuella typerna så får man snarare en överdriven bild av samhällsspridningen. Men inte heller Norge sekvenserar en stor del av alla prover utan det råkade bara bli så att de råkade hitta det utbrott de känner till. Samma sak i andra länder som rapporterar om att de har ett begränsat antal fall med dessa tre mutationer.
Sen håller man sen början av december på att skala upp volymen av prover att sekvensera, liksom i andra europeiska länder, eftersom det anses vara väldigt viktigt när vaccinering har pågått ett tag. ECDC har gått ut med att målet är att nå 10 % av alla PCR-tester vilket ska räcka för att man ska hitta varianter som finns hos 2 % av befolkningen.