Britterna varnar Sverige

""LONDON Sverige måste vara redo att ta i med hårdhandskarna mot de nya varianterna av coronaviruset, annars riskerar landet att råka ut för samma problem som Storbritannien. Varningen kommer från Deepti Gurdasani, epidemiolog och lektor på Queen Mary University i London. Hon har med oro studerat de senaste uppgifterna om smittspridningen i Storbritannien.

– Den brittiska varianten har hittats i Sverige. Det behövs kraftiga åtgärder för att stoppa den, säger Deepti Gurdasani till SvD.

Andra europeiska länder stänger ner för att undvika att drabbas av samma höga smittspridning som Storbritannien. Bland andra Tyskland, Frankrike och Danmark väljer att införa strängare åtgärder eller förlänger sina nedstängningar. I Tyskland blir munskydd med hög skyddsfaktor obligatoriska på arbetsplatser, i kommunala transportmedel och i butiker.

Storbritannien har nu det högsta antalet dödsfall av covid-19 i världen, per capita. I fredags sade premiärminister Boris Johnson att den brittiska varianten kan vara omkring 30 procent mer dödlig än andra varianter av viruset.

Regeringens forskare uppskattar att varianten, som fått namnet B.1.1.7, är mellan 30 och 90 procent mer dödlig än tidigare varianter av covid-19. Men regeringens egna rådgivare säger att studierna ännu är i ett tidigt skede."" SVD
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Viruset kommer förmodligen att finnas kvar i överskådlig framtid men det kan inte sprida sig i samhällen där folk är vaccinerade och R-talet är under 1.

Och när det inte finns någon samhällsspridning är det så klart ingen idé att hålla på med restriktioner
Jag tror att du kanske missar vad ett R-tal under 1 verkligen betyder. Det innebär bara att antalet smittade inte ÖKAR (eftersom varje smittad i genomsnitt sprider det vidare till färre än en person).

Men om du har 10 smittade i en by, och 9 av dem inte sprider det vidare alls, men den tionde sprider det till 5 nya, ja då har du ett R-tal på 0,5 MEN du har också fått fem nya smittade, varav några kanske blir sjuka och dör.
Dessa 5 kanske dessutom är turister och tar med sig smittan till helt nya delar av världen.

Över tid föds det också nya personer som inte har någon immunitet.

Så kontentan är att det ALLTID kommer att insjukna folk i Covid-19. Inte lika många som nu, men vi blir aldrig av med det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Andra europeiska länder stänger ner för att undvika att drabbas av samma höga smittspridning som Storbritannien. Bland andra Tyskland, Frankrike och Danmark väljer att införa strängare åtgärder eller förlänger sina nedstängningar. I
Okej
Så på vilket väsentligt sätt skiljer sig dessa andra länders restriktioner från de som råder i Sverige?
Än så länge så ser det väl ut som en avtagande smittspridning i Sverige. T.om. i Skåne som jag kring jul funderade på om det var den brittiska varianten som härjade där pga. utvecklingen där.

Sen har du glömt länken igen vilket förhindrar andra att vara källkritiska och dessutom kan det då vara upphovsrättsbrott. Det finns en citaträtt men det finns ju villkor kring den som begränsad omfattning och att upphovsmannen anges.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej
Så på vilket väsentligt sätt skiljer sig dessa andra länders restriktioner från de som råder i Sverige?
Än så länge så ser det väl ut som en avtagande smittspridning i Sverige. T.om. i Skåne som jag kring jul funderade på om det var den brittiska varianten som härjade där pga. utvecklingen där.

Sen har du glömt länken igen vilket förhindrar andra att vara källkritiska och dessutom kan det då vara upphovsrättsbrott. Det finns en citaträtt men det finns ju villkor kring den som begränsad omfattning och att upphovsmannen anges.

Låst artikel i SvD därför ingen länk.

Jag kan inte alla andra länders restriktioner och det är inte jag som uttrycker skillnaden i restriktioner det är SvD
 
B b8q skrev:
Jag tror att du kanske missar vad ett R-tal under 1 verkligen betyder. Det innebär bara att antalet smittade inte ÖKAR (eftersom varje smittad i genomsnitt sprider det vidare till färre än en person).

Men om du har 10 smittade i en by, och 9 av dem inte sprider det vidare alls, men den tionde sprider det till 5 nya, ja då har du ett R-tal på 0,5 MEN du har också fått fem nya smittade, varav några kanske blir sjuka och dör.
Dessa 5 kanske dessutom är turister och tar med sig smittan till helt nya delar av världen.

Över tid föds det också nya personer som inte har någon immunitet.

Så kontentan är att det ALLTID kommer att insjukna folk i Covid-19. Inte lika många som nu, men vi blir aldrig av med det.

Nej men du kanske har missförstått det.

Ett R-tal under gör att smittan alltid självdör.

Det är väl ganska självklart att det kan komma in ny smitta utifrån men den självdör ju då och de som valt att vaccinera sig blir inte sjuka.

Därför är det ingen mening med fortsatta restriktioner då. Der är mest en grej som FHM driver för att misskreditera vaccin som lösning eftersom de tidigt sa att det inte kommer något vaccin på åratal.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Låst artikel i SvD därför ingen länk.

Jag kan inte alla andra länders restriktioner och det är inte jag som uttrycker skillnaden i restriktioner det är SvD
Det finns ju faktiskt folk som prenumererar på SVD även om jag inte gör det (förutom kraven för att det inte ska vara ett upphovsrättsbrott). Men oavsett om artikeln är låst eller inte så ger ju även kunskapen om varifrån citatet viss möjlighet att vara källkritisk.

Antog att du hade något syfte/tanke med just det citatet om andra länder.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju faktiskt folk som prenumererar på SVD även om jag inte gör det (förutom kraven för att det inte ska vara ett upphovsrättsbrott). Men oavsett om artikeln är låst eller inte så ger ju även kunskapen om varifrån citatet viss möjlighet att vara källkritisk.

Antog att du hade något syfte/tanke med just det citatet om andra länder.

Det framgår i texten att det är från SvD. Jag har testat att länka till låst material tidigare, det var inte populärt :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nej men du kanske har missförstått det.

Ett R-tal under gör att smittan alltid självdör.

Det är väl ganska självklart att det kan komma in ny smitta utifrån men den självdör ju då och de som valt att vaccinera sig blir inte sjuka.

Därför är det ingen mening med fortsatta restriktioner då. Der är mest en grej som FHM driver för att misskreditera vaccin som lösningen eftersom de tidigt sa att det inte kommer något vaccin på åratal.
- Om smittan självdör, varför tror du att det kan bli en endemi då?
- De som inte KAN vaccinera sig (pga allergi eller annat) kan fortfarande bli smittade
- De 5-10% (eller var vi nu hamnar, testerna i Israel visade ju mycket mer) som vaccinerats MEN där vaccinet inte gett någon immunitet, kan fortfarande bli smittade.

Jag håller med i sak - när vaccinationen är klar är det ingen mening att fortsätta med restriktioner, MEN det kommer fortfarande att dö några hundra svenskar (eller så) varje år av Covid-19, det får vi acceptera. Eller tror du att vi plötsligt klarar oss hela bunten, trots ovanstående punkter???
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ett R-tal under gör att smittan alltid självdör.
Det är väl ganska självklart att det kan komma in ny smitta utifrån men den självdör ju då och de som valt att vaccinera sig blir inte sjuka.
Det ger upphov till utbrott på samma sätt som vi idag har utbrott av t.ex. mässling då och då, vilket ju förstås kan leda till både sjukhusinläggningar och dödsfall.
Även en del som har vaccinerat sig blir sjuka eftersom effektiviteten på vaccinet inte är 100 %.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det framgår i texten att det är från SvD. Jag har testat att länka till låst material tidigare, det var inte populärt :)
Ingen har klagat när jag har länkat till låsta artiklar och skrivit att det är till en låst artikel.
 
B b8q skrev:
- Om smittan självdör, varför tror du att det kan bli en endemi då?
- De som inte KAN vaccinera sig (pga allergi eller annat) kan fortfarande bli smittade
- De 5-10% (eller var vi nu hamnar, testerna i Israel visade ju mycket mer) som vaccinerats MEN där vaccinet inte gett någon immunitet, kan fortfarande bli smittade.

Det är svårt att utrota virus globalt.

Men smittan kommer att självdö där vaccinationen är tillräckligt hög och en del av de som inte vaccinerar sig kommer att få ett skydd genom sjukdom.

Globalt framställs vaccin så det räcker till världens befolkning under 2020 tror jag mig ha sett.

Det kan också vara så att även om vaccinet bara skyddar till 95 % mot sjukdom så kan det i teorin skydda 100 % mot svår sjukdom/död. Vaccintillverkare tycker sig ha sett detta men data är begränsade.

Det som kan sabba allt är en mutation som är resistent. Den risken ökar linjärt med smittan i samhället. Bra därför att begränsa smittan så mycket det går till vaccinet.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Globalt framställs vaccin så det räcker till världens befolkning under 2020 tror jag mig ha sett.
Och vilket årtal hade du tänkt att skriva?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är svårt att utrota virus globalt.

Men smittan kommer att självdö där vaccinationen är tillräckligt hög och en del av de som inte vaccinerar sig kommer att få ett skydd genom sjukdom.

Globalt framställs vaccin så det räcker till världens befolkning under 2020 tror jag mig ha sett.

Det som kan sabba allt är en mutation som är resistent. Den risken ökar linjärt med smittan i samhället. Bra därför att begränsa smittan så mycket det går till vaccinet.
Ja, men låt oss anta att vi klarar oss från nya elaka mutationer där vaccinet inte hjälper. Det skulle vara intressant att veta hur många döda svenskar årligen i Covid-19 som du kan acceptera?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och vilket årtal hade du tänkt att skriva?

Just det, 2021 skulle det vara!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det som kan sabba allt är en mutation som är resistent.
Eller att antikropparna avtar för mycket för alltför många på alltför kort tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.