1 014 096 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Från TT:
t.ex. via https://www.svd.se/mer-an-varannan-80-aring-pa-intensiven-overlever/i/senasteEn förklaring kan vara att det är friskare 80-åringar som läggs in i dag, jämfört med i våras. Alternativt att vården har förbättrats. En sådan förbättring skulle kunna vara att det i dag inte är alla patienter på intensiven som får en slang nerstoppad i halsen, så kallad intubering. I stället får många syrgas i högflödesgrimma, vilket inte är en lika tuff behandling.
Sydafrikanska och Brasilianska mutaionen
""Jean-François Delfraissy är professor i immunologi och ordförande i det vetenskapliga råd som vägleder Frankrikes regering. Han målar en dyster bild av de kommande månaderna, både i Europa och i resten av världen.
– Viruset har muterat konstant från första början, men fram tills nu har det rört sig om små mutationer som inte har lett till ett allvarligare sjukdomsförlopp eller att det spridits snabbare. Nu plötsligt, efter ett år, har vi fått flera virusvarianter som sprids mycket snabbare. Det är inte en slump, säger Delfraissy i en intervju i den franska tv-kanalen BFM.
Han pekar på att de nya varianterna uppkommit oberoende av varandra och på platser där man börjat närma sig flockimmunitet.
– Det som slår mig är att vi talar om två, tre stora städer i världen, Manaus i Brasilien och Kapstaden i Sydafrika, som anses vara städer som nått en hög kollektiv immunitetsnivå. I Manaus beräknas den ha varit runt 70 procent och i Kapstaden omkring 45 procent. Det är där mutationerna sker, som för att undkomma ett selektionstryck, säger Delfraissy.
– Jag tror inte att det är en slump. Vi har att göra med ett virus som är diaboliskt och mycket mer ”intelligent” än vad vi trott. Det finner sätt att kämpa emot och undkomma det selektionstryck som uppstår, säger han.""
""Jean-François Delfraissy är professor i immunologi och ordförande i det vetenskapliga råd som vägleder Frankrikes regering. Han målar en dyster bild av de kommande månaderna, både i Europa och i resten av världen.
– Viruset har muterat konstant från första början, men fram tills nu har det rört sig om små mutationer som inte har lett till ett allvarligare sjukdomsförlopp eller att det spridits snabbare. Nu plötsligt, efter ett år, har vi fått flera virusvarianter som sprids mycket snabbare. Det är inte en slump, säger Delfraissy i en intervju i den franska tv-kanalen BFM.
Han pekar på att de nya varianterna uppkommit oberoende av varandra och på platser där man börjat närma sig flockimmunitet.
– Det som slår mig är att vi talar om två, tre stora städer i världen, Manaus i Brasilien och Kapstaden i Sydafrika, som anses vara städer som nått en hög kollektiv immunitetsnivå. I Manaus beräknas den ha varit runt 70 procent och i Kapstaden omkring 45 procent. Det är där mutationerna sker, som för att undkomma ett selektionstryck, säger Delfraissy.
– Jag tror inte att det är en slump. Vi har att göra med ett virus som är diaboliskt och mycket mer ”intelligent” än vad vi trott. Det finner sätt att kämpa emot och undkomma det selektionstryck som uppstår, säger han.""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Ja, det går inte att gå tillbaks till det normal bara för att många är vaccinerade.blackarrow skrev:
Fohm har ju tydligen länge planerat att skala upp detekteringen av virusvarianter i samband med vaccineringarna just för att kunna upptäcka om vaccinet inte biter dåligt på några särskilda varianter. I linje med ECDC:s rekommendationer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Norge har nu öppnat Vinmonopolet eftersom när det stängdes i kommunerna med mest smittade ledde det till långa köer i andra kommuner, vilket man befarande skulle riskera mer smittspridning där.B b8q skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 02.55
Jag tror inte viruset är intelligent för fem öre (vad tror du själv?), men däremot muterar det hela tiden, så risken att farligare mutationer råkar uppstå, är förstås större på platser där man har mycket smittspridning och alltså mer virus i omlopp.Ulltand skrev:
Sydafrikanska och Brasilianska mutaionen
""Jean-François Delfraissy är professor i immunologi och ordförande i det vetenskapliga råd som vägleder Frankrikes regering. Han målar en dyster bild av de kommande månaderna, både i Europa och i resten av världen.
– Viruset har muterat konstant från första början, men fram tills nu har det rört sig om små mutationer som inte har lett till ett allvarligare sjukdomsförlopp eller att det spridits snabbare. Nu plötsligt, efter ett år, har vi fått flera virusvarianter som sprids mycket snabbare. Det är inte en slump, säger Delfraissy i en intervju i den franska tv-kanalen BFM.
Han pekar på att de nya varianterna uppkommit oberoende av varandra och på platser där man börjat närma sig flockimmunitet.
– Det som slår mig är att vi talar om två, tre stora städer i världen, Manaus i Brasilien och Kapstaden i Sydafrika, som anses vara städer som nått en hög kollektiv immunitetsnivå. I Manaus beräknas den ha varit runt 70 procent och i Kapstaden omkring 45 procent. Det är där mutationerna sker, som för att undkomma ett selektionstryck, säger Delfraissy.
– Jag tror inte att det är en slump. Vi har att göra med ett virus som är diaboliskt och mycket mer ”intelligent” än vad vi trott. Det finner sätt att kämpa emot och undkomma det selektionstryck som uppstår, säger han.""
Ren statistik alltså, ingen intelligens.
Det håller jag inte med om och inte Richard Bergström heller som bedömer att vi kan börja resa till sommaren igen.BirgitS skrev:
Förutsatt att vaccinet tar även på den Sydafrikanska varianten så är det väldigt sannolikt att smittsamheten går ner mycket. Då släcker flockimmuniteten ut pandemin. I kombination men värmen är det klart redan till sommaren.
Om vaccinet inte tar på Sydafrikanska varianten är läget ett helt annat
Många experter har ju gjort bedömningen att Covid-19 blir en endemi, dvs en sjukdom som alltid kommer arr finnas med mänskligheten. Och eftersom alla inte KAN vaccinera sig av olika skäl, och man dessutom har en (omdiskuterad) effektivitet på 90-95%, så kommer det ALLTID att finnas ett antal miljoner människor som kommer att kunna få Covid-19 även när hela världen vaccinerat klart.Ulltand skrev:
Det håller jag inte med om och inte Richard Bergström heller som bedömer att vi kan börja resa till sommaren igen.
Förutsatt att vaccinet tar även på den Sydafrikanska varianten så är det väldigt sannolikt att smittsamheten går ner mycket. Då släcker flockimmuniteten ut pandemin. I kombination men värmen är det klart redan till sommaren.
Om vaccinet inte tar på Sydafrikanska varianten är läget ett helt annat
Dessutom kommer det alltid att dyka upp nya pandemier - vi vet bara inte när. Nästa år, eller om 50 år (själv tror jag att man bör räkna med att de kommer tätare nuförtiden, pga mänsklighetens storlek och rörlighet).
Så kontentan är helt enkelt hur många vi accepterar ska dö, för att vi ska få leva "som vanligt". Vi accepterar ju (globalt sett) väldigt många döda i trafiken eller av luftföroreningar, så det är bara att komma fram till en rimlig siffra även för Covid-19. Vad ska vi dra till med - är det OK med 300 döda svenskar om året?
B b8q skrev:Många experter har ju gjort bedömningen att Covid-19 blir en endemi, dvs en sjukdom som alltid kommer arr finnas med mänskligheten. Och eftersom alla inte KAN vaccinera sig av olika skäl, och man dessutom har en (omdiskuterad) effektivitet på 90-95%, så kommer det ALLTID att finnas ett antal miljoner människor som kommer att kunna få Covid-19 även när hela världen vaccinerat klart.
Viruset kommer förmodligen att finnas kvar i överskådlig framtid men det kan inte sprida sig i samhällen där folk är vaccinerade och R-talet är under 1.
Och när det inte finns någon samhällsspridning är det så klart ingen idé att hålla på med restriktioner
Kanske men om man ser sig runt i Europa så kommer det att krävas mer och mer våld mot befolkningen för att hålla dessa i schack, det kan bli en mörk tid om vi får regeringar som vill fortsätta låsa in sina befolkningar framöver, speciellt om inte hotet upplevs som akut.blackarrow skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Med ett mer smittsamt virus som t.ex. den brittiska så är ju R-talet högre och därmed även nivån på andelen som måste vara immuna för att det ska bli flockimmunitet. Kommer vi ens nå upp till den nivån när närmare 2 miljoner barn inte är vaccinerade och kanske 1 miljon vuxna som inte vill vaccinera sig?Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Totalförsvarets forskningsinstitut i Umeå ska nu hjälpa till med att undersöka coronaprov som analyseras positivt av Norrlands universitetssjukhus för att se om de innehåller någon av de mer smittsamma varianterna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...rag-ska-hitta-muterade-viruset-i-vasterbotten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...rag-ska-hitta-muterade-viruset-i-vasterbotten
Så är det och det kan finnas en kritisk gräns.BirgitS skrev:
Med ett mer smittsamt virus som t.ex. den brittiska så är ju R-talet högre och därmed även nivån på andelen som måste vara immuna för att det ska bli flockimmunitet. Kommer vi ens nå upp till den nivån när närmare 2 miljoner barn inte är vaccinerade och kanske 1 miljon vuxna som inte vill vaccinera sig?
Men om vaccinet ensamt inte släcker smittan så blir en följd då att de 3 miljoner ovaccinerade smittas och utvecklar en egen immunitet. Det tar då lite längre tid men det kommer att ske.
En ytterligare faktor att räkna med är att de som vaccinerats och får infektionen utan sjukdom får en bost av immunförsvaret och immuniteten ökar.