1 014 448 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS skrev:
Säkert är det så. Men igen, det är nog de bästa data som finns och måste då beaktas.
Brittiska varianten är ju ett otyg med sin höga smittsamhet men det verkliga hotet kommer från Brasilien och Sydafrika. Speciellt nu när man sett att tidigare coronasjukdom inte ger skydd.
Fullständigt utbrott av corona på ett äldreboende i Herrljunga.
https://herrljunga.se/covid-19/nyhe...ronautbrott-pa-sarskilt-boende-for-aldre.html
Nu söker man tillstånd via länstyrelsen och FHM att införa besöksförbud.
Kanske är den preventiva effekten av ett besöksförbud när man redan har ett omfattande utbrott inte så stor. Möjligen hindrar det besökande från att smittas.
https://herrljunga.se/covid-19/nyhe...ronautbrott-pa-sarskilt-boende-for-aldre.html
Nu söker man tillstånd via länstyrelsen och FHM att införa besöksförbud.
Kanske är den preventiva effekten av ett besöksförbud när man redan har ett omfattande utbrott inte så stor. Möjligen hindrar det besökande från att smittas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Vet inte var du hittade den där men antalet givna vaccindoser är det som gällde i måndags, alltså innan denna veckas leverans.optimum skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Så kan det säkert vara, men det var inte så du skrev. Av de som smittade så fick vissa symptom senare och andra inte. Rimligt är att det blir 100% inte 59%.Ulltand skrev:
Inte så viktigt, men helt klart stämde inte det du skrev.
Nya restriktioner i Finland fr.o.m. 27.01.
https://www.hbl.fi/artikel/inresor-...-nya-virusvarianter-vi-star-vid-en-vandpunkt/
https://www.hbl.fi/artikel/inresor-...-nya-virusvarianter-vi-star-vid-en-vandpunkt/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
De som står bakom den preliminära sammanställningen av några studier anger att sannolikheten för att de har rätt är 40-50 %.Ulltand skrev:
En studie visar på 1,08 - 1,68 gånger högre risk för död inom 28 dagar efter test.
En på 1.18-1.56 eller 1.07-1.54 beroende på vilken metod de använder.
En på 1.35 - 2.71.
En på 1.21-2.25
Det står att samtliga studier har många begränsningar.
En sjukhusundersökning har inte visat på någon ökad risk för att dö bland dem som har lagts in.
https://assets.publishing.service.g...paper_on_variant_of_concern__VOC__B.1.1.7.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Leveransförseningen beror på problem hos en underleverantör. Det blir 60 % färre doser till EU under första kvartalet. Under de 4 veckorna efter mitten av februari motsvarar det 700 000 i stället för 1 000 000 doser till Sverige. Astra Zeneca står inte heller fast vid sin tidigare uppgift om leverans av mer än 80 miljoner doser under kvartal 2.Ulltand skrev:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/leveransproblem-for-astra-zeneca-vantas-leverera-farre-vaccin
Kommer du ihåg att jag i slutet av förra året varnade för att vaccineringen inte skulle bli i den takt som det pratades om bl.a. för att det troligen skulle uppstå leveransproblem av olika skäl?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Inslag värd att läsa/se. I Mölndal snabbtestar man all personal på äldreboenden innan de börjar jobbet. Har för mig att man också gör så på vissa boenden i Göteborg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/snabbtester-in-om-aldreomsorgen-i-molndal-raddar-liv
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/snabbtester-in-om-aldreomsorgen-i-molndal-raddar-liv

