BirgitS BirgitS skrev:
Verkar vara synnerligen osäkert än så länge:
[länk]

Säkert är det så. Men igen, det är nog de bästa data som finns och måste då beaktas.

Brittiska varianten är ju ett otyg med sin höga smittsamhet men det verkliga hotet kommer från Brasilien och Sydafrika. Speciellt nu när man sett att tidigare coronasjukdom inte ger skydd.
 
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum
Nuläge på leveranser av vaccin och vad man åstadkommer i vaccineringar.
Jag känner ingen oro för leveranserna, däremot inkompetenta planeringen för vaccineringen
Jo vi som jobbar i modern produktion är vana vid att kunna växla upp.
Amatörer.


Statistik över Covid-19 med smittade, döda, nya fall, vaccindoser givna och levererade enligt FHM.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nuläge på leveranser av vaccin och vad man åstadkommer i vaccineringar.
Jag känner ingen oro för leveranserna, däremot inkompetenta planeringen för vaccineringen
Jo vi som jobbar i modern produktion är vana vid att kunna växla upp.
Amatörer.


[bild]
Vet inte var du hittade den där men antalet givna vaccindoser är det som gällde i måndags, alltså innan denna veckas leverans.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror man skall läsa att av 100 % av alla de som smittar är 59 % symtomfria.

41% har symtom när de smittar.

Vad tror du BrigittS?
Så kan det säkert vara, men det var inte så du skrev. Av de som smittade så fick vissa symptom senare och andra inte. Rimligt är att det blir 100% inte 59%.
Inte så viktigt, men helt klart stämde inte det du skrev.
 
optimum
Idag årsdagen för första rapporten om lockdown i Wuhan
Något att fira?
Troligen inväntar jag dagen då jag får vaccin för då ska det bli fest.


Skärmdump av ett foruminlägg om årsdagen för lockdown i Wuhan och nya COVID-19-fall.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Säkert är det så. Men igen, det är nog de bästa data som finns och måste då beaktas.
De som står bakom den preliminära sammanställningen av några studier anger att sannolikheten för att de har rätt är 40-50 %.

En studie visar på 1,08 - 1,68 gånger högre risk för död inom 28 dagar efter test.
En på 1.18-1.56 eller 1.07-1.54 beroende på vilken metod de använder.
En på 1.35 - 2.71.
En på 1.21-2.25

Det står att samtliga studier har många begränsningar.

En sjukhusundersökning har inte visat på någon ökad risk för att dö bland dem som har lagts in.
https://assets.publishing.service.g...paper_on_variant_of_concern__VOC__B.1.1.7.pdf
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är ju EU lite på efterkälken i sin godkännandeprocess vilket gör att Astras lager av vaccin gått till snabbare aktörer.
Leveransförseningen beror på problem hos en underleverantör. Det blir 60 % färre doser till EU under första kvartalet. Under de 4 veckorna efter mitten av februari motsvarar det 700 000 i stället för 1 000 000 doser till Sverige. Astra Zeneca står inte heller fast vid sin tidigare uppgift om leverans av mer än 80 miljoner doser under kvartal 2.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/leveransproblem-for-astra-zeneca-vantas-leverera-farre-vaccin

Kommer du ihåg att jag i slutet av förra året varnade för att vaccineringen inte skulle bli i den takt som det pratades om bl.a. för att det troligen skulle uppstå leveransproblem av olika skäl?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är ju EU lite på efterkälken i sin godkännandeprocess vilket gör att Astras lager av vaccin gått till snabbare aktörer.
med tanke på att astras har 70% skydd så är det kanske bättre att det hamnar utanför EU
 
BirgitS
T tergo skrev:
med tanke på att astras har 70% skydd så är det kanske bättre att det hamnar utanför EU
Det är AZ som står för de största leveranserna till EU även nu när de drar ner på dem.
 
D
a.o.f a.o.f skrev:
Inslag värd att läsa/se. I Mölndal snabbtestar man all personal på äldreboenden innan de börjar jobbet. Har för mig att man också gör så på vissa boenden i Göteborg.

[länk]
Mer frekvent än vanligt, 2ggr i veckan verkar mer normalt.
 
D djac skrev:
Mer frekvent än vanligt, 2ggr i veckan verkar mer normalt.
Fast betydligt mer effektivt. De har upptäckt ett 50-tal som har varit smittade.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.