Ulltand Ulltand skrev:
I teorin kan det vara det om det uppstår kristallisering av något ämne
Inte om det redan är i ett fruset media.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
Nu ska det ju utredas så det är ju bara att vänta för att få reda på om vaccinet fortfarande är verksamt fast det har blivit kallare än det får enligt databladet.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är bra att vara chef för ett vårdboende - då kan man ge vaccin till sin egen familj istället för till sin personal:
[länk]
Hoppas personen blir entledigad från sitt uppdrag.
 
B b8q skrev:
Nja, de vaccinerades väl mest i PR-syfte; för att visa de gamla kungatrogna åldringarna att vaccinet inte är något att vara rädd för...
Jo förstås, tänkte inte på det...

..det och alla andra utsatta invandrargrupper i sjunde generationen som kan förväntas vara skeptiska (y)
 
optimum
Bra nyheter för oss som tror på framtiden. Synd för alla antivaxxers

Artikel om Moderna-vaccinet med person som ser på lager av vaccindos och en annan får vaccination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Jo, jag noterade just det. Kanske leverantören blandat ihop dem? Eller transporterat båda i samma leverans?
Det verkar vara något sånt:
– Tyvärr har leverantören gjort fel och levererat vaccinet alldeles för kallt, alltså på samma nivå som man skulle ha gjort med Pfizers vaccin.
Under eftermiddagen meddelade Apotekets presstjänst att Läkemedelsverket bekräftat att vaccinet i sig inte tar skada av den låga temperaturen. Det föreligger därmed ingen risk för de som fått en av de aktuella vaccindoserna, enligt myndigheten. Dessa personer behöver heller inte vaccineras om.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fem-regioner-drabbade-av-kylstrul-oklart-om-vaccinet-paverkats
 
optimum
Någon som sett nyheter om att de som haft covid-19 kan få påverkan på synen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Astra Zeneca kan inte leverera som man tidigare har kommit överens om enligt tidningen Bild rapporterar [länk] kl. 17.10

Det vaccinet är ju planerat att godkännas om en vecka och står för de riktigt stora leveranserna till EU.
Det är tråkiga nyheter.

Nu är ju EU lite på efterkälken i sin godkännandeprocess vilket gör att Astras lager av vaccin gått till snabbare aktörer.

Detta har också potential att igen lyfta frågan om man istället skall vänta med dos nr 2 i 6 eller 12 veckor som britterna och danskarna gör.

Gissar att israelerna snart kan presentera 3 veckorsdata som kan vara till ledning.
 
optimum optimum skrev:
Någon som sett nyheter om att de som haft covid-19 kan få påverkan på synen?
Vet inte det men aktut Corona kan påverka ögon och syn.

"Viral conjunctivitis can make the eyes water and feel gritty and uncomfortable, rather than painful.

It does not usually interfere greatly with eyesight.

But if the front of the pupil and the iris (the coloured part of the eye), is also affected, there can be some blurring of vision.

Prof Robert MacLaren, an eye expert at the University of Oxford, said a recent study in Wuhan, China, where the coronavirus outbreak began, reported a range of eye problems, including swelling and sticky eye.

"Any of the above symptoms may affect vision and affected patients would be advised to drive with caution or not at all if there was significant blurring of vision or double vision," he said."
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Någon som sett nyheter om att de som haft covid-19 kan få påverkan på synen?
Menar du alltså efter att man har haft covid någon vecka eller långt efter?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Astra Zeneca kan inte leverera som man tidigare har kommit överens om enligt tidningen Bild rapporterar [länk] kl. 17.10

Det vaccinet är ju planerat att godkännas om en vecka och står för de riktigt stora leveranserna till EU.

Nu kommer det lite mer info. Astra gör om vaccinet för att passa nya mutationer!

""Dels beror det på att företaget kan behöva anpassa vaccinet till mutationerna från Storbritannien, Sydafrika och Brasilien.""

Bra eller dåligt?

Om det stämmer så vet Astra förmodligen att vaccinet fungerar sämre på mutationerna. Å andra sidan vet ingen om Modernas och Pfizers vaccin fungerar för den sydafrikanska och brasilianska varianten.

Ett fullt möjligt scenario är att de inte fungerar och vi snart har en ny pandemi eller i värsta fall två parallella. Då är det ju bra om Astra har ett nytt anpassat vaccin om några månader.


En annan trist nyhet. Det ser ut som den brittiska varianten är upp till 30% mer dödligt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
- - - En annan trist nyhet. Det ser ut som den brittiska varianten är upp till 30% mer dödligt.
Det vore bra med en källa så man kan läsa mer om det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En annan trist nyhet. Det ser ut som den brittiska varianten är upp till 30% mer dödligt.
Verkar vara synnerligen osäkert än så länge:
"I want to stress that there's a lot of uncertainty around these numbers and we need more work to get a precise handle on it, but it obviously is a concern that this has an increase in mortality as well as an increase in transmissibility."
but analysing only hospital data has found no increase in the death rate.
https://www.bbc.com/news/health-55768627

Tillägg:
Även med den mer lättspridda varianten verkar England ha fått bukt med smittspridningen:
The government's scientific advisors have estimated the virus is reproducing at a rate of between 0.8 and 1.
https://www.bbc.co.uk/news/health-55768033
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det vore bra med en källa så man kan läsa mer om det.

Det finns tyvärr inte så mycket mer. En kortis i AB tror jag. Boris Jonhsson säger att det är det man sett så långt.

Kommer förmodligen mer och utförligare i närtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.