1 014 493 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Astra Zeneca kan inte leverera som man tidigare har kommit överens om enligt tidningen Bild rapporterar https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.10
Det vaccinet är ju planerat att godkännas om en vecka och står för de riktigt stora leveranserna till EU.
Det vaccinet är ju planerat att godkännas om en vecka och står för de riktigt stora leveranserna till EU.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det verkar vara något sånt:B b8q skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fem-regioner-drabbade-av-kylstrul-oklart-om-vaccinet-paverkats
Det är tråkiga nyheter.BirgitS skrev:
Nu är ju EU lite på efterkälken i sin godkännandeprocess vilket gör att Astras lager av vaccin gått till snabbare aktörer.
Detta har också potential att igen lyfta frågan om man istället skall vänta med dos nr 2 i 6 eller 12 veckor som britterna och danskarna gör.
Gissar att israelerna snart kan presentera 3 veckorsdata som kan vara till ledning.
Vet inte det men aktut Corona kan påverka ögon och syn.optimum skrev:
"Viral conjunctivitis can make the eyes water and feel gritty and uncomfortable, rather than painful.
It does not usually interfere greatly with eyesight.
But if the front of the pupil and the iris (the coloured part of the eye), is also affected, there can be some blurring of vision.
Prof Robert MacLaren, an eye expert at the University of Oxford, said a recent study in Wuhan, China, where the coronavirus outbreak began, reported a range of eye problems, including swelling and sticky eye.
"Any of the above symptoms may affect vision and affected patients would be advised to drive with caution or not at all if there was significant blurring of vision or double vision," he said."
BirgitS skrev:
Nu kommer det lite mer info. Astra gör om vaccinet för att passa nya mutationer!
""Dels beror det på att företaget kan behöva anpassa vaccinet till mutationerna från Storbritannien, Sydafrika och Brasilien.""
Bra eller dåligt?
Om det stämmer så vet Astra förmodligen att vaccinet fungerar sämre på mutationerna. Å andra sidan vet ingen om Modernas och Pfizers vaccin fungerar för den sydafrikanska och brasilianska varianten.
Ett fullt möjligt scenario är att de inte fungerar och vi snart har en ny pandemi eller i värsta fall två parallella. Då är det ju bra om Astra har ett nytt anpassat vaccin om några månader.
En annan trist nyhet. Det ser ut som den brittiska varianten är upp till 30% mer dödligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Verkar vara synnerligen osäkert än så länge:Ulltand skrev:
https://www.bbc.com/news/health-55768627
Tillägg:
Även med den mer lättspridda varianten verkar England ha fått bukt med smittspridningen:
https://www.bbc.co.uk/news/health-55768033
