1 014 524 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS skrev:
De som står bakom den preliminära sammanställningen av några studier anger att sannolikheten för att de har rätt är 40-50 %.
En studie visar på 1,08 - 1,68 gånger högre risk för död inom 28 dagar efter test.
En på 1.18-1.56 eller 1.07-1.54 beroende på vilken metod de använder.
En på 1.35 - 2.71.
En på 1.21-2.25
Det står att samtliga studier har många begränsningar.
En sjukhusundersökning har inte visat på någon ökad risk för att dö bland dem som har lagts in.
[länk]
Jag trodde inte det kunde finnas några oklarheter i den här typen av studier innehåller osäkerheter.
Men igen så är det bästa data som finns. Och de är tillräckligt bra för att publiceras.
BirgitS skrev:
Eftersom ingen kunde räkna med att alla tre vacciner skulle bli godkända så går vaccineringen betydligt snabbare än vad man kunde hoppas på i ett bästa scenario.
VD:n påstår det har jag läst, men har de lyckats återskapa resultatet från misstaget de gjorde med doseringen i sin fas3-studie som visade 90% effektivitet och fått det publicerat någonstans? Vet du vart då i så fall, det skulle vara intressant att ta del av resultaten?Ulltand skrev:
Nej jag vet inte var det publicerats. Misstänker att det kan vara en delanalys av hela studien. Eller kanske att effektiviteten förbättrats över längre tid.tusenett skrev:
Känner mig dock övertygad om att Astra har på fötterna av flera skäl som tex badwill och att man inte tjänar några pengar på vaccinet.
För mig får han snacka hur mycket han vill. Visa siffrorna tycker jag han ska göra istället för att snacka.Ulltand skrev:
Det var väl för övrigt han som sa att vaccinet skulle vara klart i September vilket många trodde på, sen visade det sig att det inte riktigt blev så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Okej, min minnesbild är att du under slutet av förra året var helt säker på att alla vuxna skulle vara vaccinerade innan sommaren och att du tyckte det var självklart att alla vacciner skulle bli godkända. Vaccinsamordnaren har väl tidigare pratat om innan första juli eller så men det var ju innan dessa leveransproblem började. Pfizer verkar ju kunna rädda sina leveranser genom att en minskning nu blir en ökning senare men Astra Zeneca verkar ju prata om en minskning även under kvartal 2.Ulltand skrev:
Det har publicerats väldig mycket under senaste året som inte har stämt med senare kunskap så publicering innebär inte alls att något är tillräckligt bra (vad det nu ska betyda).Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
Okej, min minnesbild är att du under slutet av förra året var helt säker på att alla vuxna skulle vara vaccinerade innan sommaren och att du tyckte det var självklart att alla vacciner skulle bli godkända. Vaccinsamordnaren har väl tidigare pratat om innan första juli eller så men det var ju innan dessa leveransproblem började. Pfizer verkar ju kunna rädda sina leveranser genom att en minskning nu blir en ökning senare men Astra Zeneca verkar ju prata om en minskning även under kvartal 2.
Min minnesbild är att många här inte trodde på ett vaccin alls förrän tidigast i slutet av 2021 utifrån privata bedömningar om tillståndshantering och produktionskapacitet. Som tur var fanns det ingen substans alls i det.
Jag det stämmer nog jag har varit ganska optimistisk men självklart är utfallet att alla vacciner blir godkända klart över vad man kunde förvänta sig utifrån statistiska data.
Nu är det ju också ytterligare vaccin som Sverige räknar med skall bli godkända under våren som jag minns så det finns nog fortsatt hopp om att alla kan bli vaccinerande före sommaren.
Det stora hotet just nu är dock inte om det drar ut på tiden någon månad utan om vaccinet skyddar för dåligt mot den sydafrikanska varianten. Här säger Astra att man i förseningen tar höjd för att tweeka vaccinet så det fungerar mot mutationen. Så förseningen behöver per automatik inte bara vara dålig.
Bad News
Abstract
""SARS-CoV-2 501Y.V2, a novel lineage of the coronavirus causing COVID-19, contains multiple mutations within two immunodominant domains of the spike protein. Here we show that this lineage exhibits complete escape from three classes of therapeutically relevant monoclonal antibodies. Furthermore 501Y.V2 shows substantial or complete escape from neutralizing antibodies in COVID-19 convalescent plasma. These data highlight the prospect of reinfection with antigenically distinct variants and may foreshadow reduced efficacy of current spike-based vaccines""
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.01.18.427166v1
Eftersom vi knappt får någon vanlig influensa i år, så riskerar nästa vinters influensa att få betydligt värre effekt än vanligt, enligt SvD.
Vi kan alltså se fram emot hög dödlighet hos äldre även nästa år, men inte av Covid-19 utan av vanlig influensa.
Vi kan alltså se fram emot hög dödlighet hos äldre även nästa år, men inte av Covid-19 utan av vanlig influensa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Katastrof ju, och så munskyddstvång på det så alla utgifter studsar ner i magen igen!B b8q skrev:
Nu stänger Norge ner Vinmonopolet, dvs sitt Systembolag. Det skulle nog aldrig hända i Sverige, här anses det väl lika nödvändigt som matbutiker och apotek...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg48d1/efter-beskedet--har-koar-norrmannen-till-vinmonopolet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg48d1/efter-beskedet--har-koar-norrmannen-till-vinmonopolet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det beror nog på vilken tidsperiod du tänker på, under sommaren hävdade väl du att det skulle finnas vaccin till hösten medan jag och många andra skrev att kring årsskiftet (det som nyss varit) är det som WHO m.fl. insatta anger. Det blev årsskiftet.Ulltand skrev:
Och ändå ansåg du att det var självklart?Ulltand skrev:
Sen är det ju en vaccintillverkare som rätt nyligen stoppade utvecklingen i fas 1 eller 2 (?) därför att det hade för dålig effekt, så det kom ju inte ens till prövning.
Så vitt jag minns är det några som ev. kan bli godkända i april och då är det typ bara 1-2 månader kvar innan sommaren och först brukar inte leveranserna vara särskilt stora. Men även de är väl redan inräknade i vaccinsamordnarens plan.Ulltand skrev:
Nu är det väl inte så att de säger att det inte blir några leveranser alls under en månad utan att det blir mindre leveranser hela tiden från mitten av februari till 1 juli. Tror du verkligen kan börja leverera ett förändrat vaccin om 3 veckor från nu?Ulltand skrev:
Det stora hotet just nu är dock inte om det drar ut på tiden någon månad utan om vaccinet skyddar för dåligt mot den sydafrikanska varianten. Här säger Astra att man i förseningen tar höjd för att tweeka vaccinet så det fungerar mot mutationen. Så förseningen behöver per automatik inte bara vara dålig.
I denna 10 dagar gamla artikel låter det mer som att de behöver några veckor på sig innan de ens vet om nuvarande vaccin skyddar eller inte: https://www.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-britain-vaccines-v-idUSKBN29I18P
Hösten slutar vid novembers utgång, jag hade 11 dagar fel. Jag tar inte äran av den precisa skattningen. Jag lyssnade bara på rätt personer.BirgitS skrev:
Det beror nog på vilken tidsperiod du tänker på, under sommaren hävdade väl du att det skulle finnas vaccin till hösten medan jag och många andra skrev att kring årsskiftet (det som nyss varit) är det som WHO m.fl. insatta anger. Det blev årsskiftet.
Och ändå ansåg du att det var självklart?
Sen är det ju en vaccintillverkare som rätt nyligen stoppade utvecklingen i fas 1 eller 2 (?) därför att det hade för dålig effekt, så det kom ju inte ens till prövning.
Så vitt jag minns är det några som ev. kan bli godkända i april och då är det typ bara 1-2 månader kvar innan sommaren och först brukar inte leveranserna vara särskilt stora. Men även de är väl redan inräknade i vaccinsamordnarens plan.
Nu är det väl inte så att de säger att det inte blir några leveranser alls under en månad utan att det blir mindre leveranser hela tiden från mitten av februari till 1 juli. Tror du verkligen kan börja leverera ett förändrat vaccin om 3 veckor från nu?
I denna 10 dagar gamla artikel låter det mer som att de behöver några veckor på sig innan de ens vet om nuvarande vaccin skyddar eller inte: [länk]
Vad menar du med att jag tror något tar 3 veckor? Det måste vara något missförstånd. Jag vet inte hur lång tid det tar att göra om vaccinet mer än att det kan göras på runt 6 veckor. Men fungerar inte vaccinet inte så är det ju bra om en stor aktör börjar så tidigt som möjligt.
Allt mer talar för att vaccinet kommer att ge ett sämre skydd för mutationen. Genomgången sjukdom med Covid19 ger inget eller dåligt skydd mot den Sydafrikanska varianten. Men vaccinationer stimulera ju till fler typer av antikroppar än sjukdom så det behöver ju inte vara helt kört.
Kommer du ihåg när du/ni hävdade att det inte var möjligt i våras? Sjukdom gav bäst skydd. Inom snart kan hela den uppnådda flockimmuniteten genom sjukdom vara bortblåst
Och nej jag har aldrig sagt att det är självklart att alla vacciner blir godkända. Slutta hitta på tack.
B b8q skrev:
Du måste förstå att det i så fall i grunden kan vara något positivt.
Noll döda i influensa detta år och dubbelt det normala nästa år har gett en grupp människor ett extra levnadsår.