Byggahus.se
E
Ulltand Ulltand skrev:
Du måste förstå att det i så fall i grunden kan vara något positivt.

Noll döda i influensa detta år och dubbelt det normala nästa år har gett en grupp människor ett extra levnadsår.
Svårt att vara den som leker Gud och ska bedöma detta. Sängliggande med kroniska smärtor och inga besök förutom när sköterskorna vänder en i sängen och en ges sin veckoliga dusch, ja det vette tusan, hoppas pillrena är roliga när man kommer dit bara.

I annat fall hade jag kunnat vara utan det där bonusåret.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Svårt att vara den som leker Gud och ska bedöma detta. Sängliggande med kroniska smärtor och inga besök förutom när sköterskorna vänder en i sängen och en ges sin vecklkga dusch, ja det vette tusan, hoppas pillrena är roliga när man kommer dit bara.

Kan inte annat, än att hålla med.

Staffan

tusenett skrev:
För mig får han snacka hur mycket han vill. Visa siffrorna tycker jag han ska göra istället för att snacka.

Det var väl för övrigt han som sa att vaccinet skulle vara klart i September vilket många trodde på, sen visade det sig att det inte riktigt blev så.
Nej det är ett missförstånd som tycks vara omöjligt att reda ut. Iaf för den som inte vill förstå.

Astra gjorde bedömningen att vaccinet i bästa fall kan vara klart till hösten.

Hösten sträcker sig mellan september och november.

Nu blev det något senare men som bekant började man vaccineras med andra vaccin i början av december.

Ulltand Ulltand skrev:
Hösten slutar vid novembers utgång, jag hade 11 dagar fe
i skåne slutade hösten 11/1-21

• Haha
BirgitS
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Svårt att vara den som leker Gud och ska bedöma detta. Sängliggande med kroniska smärtor och inga besök förutom när sköterskorna vänder en i sängen och en ges sin vecklkga dusch, ja det vette tusan, hoppas pillrena är roliga när man kommer dit bara.

Samma här i det tillståndet och som äldrevården tycks fungera,

Men nu kan ju inte se det på gruppnivå. Helt säkert finns det individer som får ett extra år i en helt ok livskvalitet

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Nu stänger Norge ner Vinmonopolet, dvs sitt Systembolag. Det skulle nog aldrig hända i Sverige, här anses det väl lika nödvändigt som matbutiker och apotek...
[länk]
Men systembolaget är inte problemet. De gånger jag varit där så hanterar man distans mm på ett bra sätt.
Problemet blir om folk har fester och i onyktert tillstånd tappar kontrollen.
Om herr och fru hemma delar en flaska vin till en god måltid är inget problem utan ett sätt att bibehålla livskvalitet i dessa tider.

Jag tycker Norge gör fel i detta fall att stänga deras vinmonopol. Möjligen begränsa inköpen så man undviker större privata fester.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T tergo skrev:
i skåne slutade hösten 11/1-21
Precis, det var den meteorologiska hösten som avsågs ;)

• Gilla
tergo
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är ett missförstånd som tycks vara omöjligt att reda ut. Iaf för den som inte vill förstå.

Astra gjorde bedömningen att vaccinet i bästa fall kan vara klart till hösten.

Hösten sträcker sig mellan september och november.

Nu blev det något senare men som bekant började man vaccineras med andra vaccin i början av december.
Visst, visst.

”Svensk-brittiska läkemedelsföretaget Astra Zeneca har tagit emot 1 miljard dollar, motsvarande 9,6 miljarder kronor, från amerikanska myndigheter för att fortsätta utveckla ett vaccin mot coronaviruset. Bolaget har nu skrivit avtal om att producera minst 400 miljoner doser med start i september.”

https://www.di.se/nyheter/astra-zeneca-far-miljardstod-fran-usa-for-att-utveckla-coronavaccin/

Jag anser det lite naivt att tro på det en VD säger, en sund skepsis kan vara rimligt att ha till deras uttalanden.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du måste förstå att det i så fall i grunden kan vara något positivt.

Noll döda i influensa detta år och dubbelt det normala nästa år har gett en grupp människor ett extra levnadsår.
Lovar du att inte gå i taket över den usla svenska vården nästa år då, om 2000 dör i influensa? ;)

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hösten slutar vid novembers utgång, jag hade 11 dagar fel.
Du skrev "till hösten" vilket inte är samma sak som "någon gång under hösten". Kring årsskiftet är ju vad WHO och europeiska myndigheter sa så varför klagade du varje gång som någon skrev det?

Nu börjar Astra Zeneca leverera om 3 veckor om allt går enligt plan. Kanske innan dess att de vet om deras vaccin fungerar mot sydafrikanska varianten. Det dröjer sen då ung. 6 veckor innan vaccinet är omgjort om det stämmer och under den tiden kommer gamla och riskgrupperna att vaccineras med ett vaccin som inte skyddar dem mot den sydafrikanska varianten. Bör då de vaccineras om när ett modifierat vaccin kommer?
I så fall kommer ju tiden tills alla är vaccinerade att skjutas framåt i alla fall ett par månader.

Ulltand Ulltand skrev:
Och nej jag har aldrig sagt att det är självklart att alla vacciner blir godkända.
Du räknade ju så i din tidplan med att alla vuxna skulle vara vaccinerade innan sommaren. Annars hade det ju varit omöjligt att det skulle gå så fort.

Ulltand Ulltand skrev:
Allt mer talar för att vaccinet kommer att ge ett sämre skydd för mutationen. Genomgången sjukdom med Covid19 ger inget eller dåligt skydd mot den Sydafrikanska varianten. Men vaccinationer stimulera ju till fler typer av antikroppar än sjukdom så det behöver ju inte vara helt kört.
Källa på det?
Det borde vara tvärs om. Antikroppar passar som nycklar i ett lås. Ändrar sig formen på nyckeln så passar den inte i låset.

Vaccinen styrka är att man valt ut ett stabilt område i ”spiken” och får mycket antikroppar av denna typ.

Vid infektion kan det bildas antikroppar mot andra delar av viruset som inte finns med i vaccinen, men dessa kanske inte är lika effektiva. Kanske de fungerar mot ett muterat virus, kanske inte. Är de inte effektiva förhindrar de inte sjukdom.

För mig känns det som en tuff test på vaccinutvecklarnas strategi när de valde ut hur viruset skulle angripas.

E
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[länk]

"Bakgrunden till det framgångsrika projektet är dels aktivt agerande av landets ledare, främst premiärminister Benjamin Netanyahu som har legat på tillverkarna med ideliga telefonsamtal – och som har tänkt sig att vinna valet i mars med hjälp av vaccinet. "

[bild]
Hur är fördelningen här, nästan uteslutande Pfizer eller?

BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Hur är fördelningen här, nästan uteslutande Pfizer eller?
Ja, som jag har förstått det så satsade Israel för något halvår sen eller så allt på ett kort, dvs. de beställde bara Pfizers vaccin så om det hade misslyckats hade de inte haft några vaccin alls.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Och de fick så många doser för att de betalar mer och har gått med på att dela alla data.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.