BirgitS BirgitS skrev:
Som jag läser det syftar ordet "dem" på ordet "symtomfria", alltså av de symtomfria (som har smittat vidare) så är det 35 % som får symtom efteråt och 24 % utvecklar inga symtom. Därav frågan vad hände med de andra symtomfria som varken får symtom eller inga symtom.
Vilka andra symtomfria?

59% smittas av symtomfria.

Gruppen kan delas in två undergrupper om 35% och 24% En delgrupp som senare får symtom (men då har de redan smittatt) och en delgrupp aldrig får symtom.

Återstår en grupp på 41 % som blivit smittade av någon som hade symtom vid smittotillfället.
 
Staffans2000
Här är Bidens Coronarådgivares uppfattning om Vår starke man. Nazist!:D

President Joe Biden säger att han tänker ta itu med pandemin.Andy Slavitt är Bidens nye covidrådgivare och han har starka åsikter om Anders Tegnell:

”Din strategi kan inte ta livet av folk hur länge som helst innan du antingen får sparken eller jämförs med en nazist”.

Källa på det? Självklart!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...re-om-tegnell-geniet-bakom-ignorera-strategin

Lite kul att det inte är Trumps handplockade, som uttrycker sin uppfattning om vår (och Belgiens?) räddare. För då hade det avfärdats som "fake news" och lite förlöjliganden. Men nu är det, hur obegripligt det än kan vara, en i Sverige uppskattad efterträdare, nämligen Bidens rådgivare.

Staffan
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här är Bidens Coronarådgivares uppfattning om Vår starke man. Nazist!:D

President Joe Biden säger att han tänker ta itu med pandemin.Andy Slavitt är Bidens nye covidrådgivare och han har starka åsikter om Anders Tegnell:

”Din strategi kan inte ta livet av folk hur länge som helst innan du antingen får sparken eller jämförs med en nazist”.

Källa på det? Självklart!

[länk]

Lite kul att det inte är Trumps handplockade, som uttrycker sin uppfattning om vår (och Belgiens?) räddare. För då hade det avfärdats som "fake news" och lite förlöjliganden. Men nu är det, hur obegripligt det än kan vara, en i Sverige uppskattad efterträdare, nämligen Bidens rådgivare.

Staffan
Godmorgon Staffan! Detta avhandlade vi tidigare på morgonen i Strategitråden.

https://www.byggahus.se/forum/threa...i-diskussionstrad.399024/page-70#post-4044648
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Godmorgon Staffan! Detta avhandlade vi tidigare på morgonen i Strategitråden.

[länk]
God morgon på dig/er också. :D

Staffan "Night hawk"
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vilka andra symtomfria?

59% smittas av symtomfria.

Gruppen kan delas in två undergrupper om 35% och 24% En delgrupp som senare får symtom (men då har de redan smittatt) och en delgrupp aldrig får symtom.

Återstår en grupp på 41 % som blivit smittade av någon som hade symtom vid smittotillfället.
Det var fortfarande inte så jag läste ditt inlägg. Jag läste ditt inlägg så här:
"... sker från symtomfria och av dessa symtomfria får 35% symtom senare i sjukdomen och 24 % utvecklar aldrig några symtom."

Det är skillnad på procent och procentenheter. Av de 59 % var det "35 procentenheter som ..." och inte "35 % som ..." . Man kan också formulera det som de gjorde i artikeln.

Om du fortfarande inte förstår hur ditt inlägg lästes kan jag nog inte förklara bättre.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är bra att vara chef för ett vårdboende - då kan man ge vaccin till sin egen familj istället för till sin personal:
[länk]
Var det alltså kungahuset det handlar om? :crysmile:
 
P Pin skrev:
Var det alltså kungahuset det handlar om? :crysmile:
Nja, de vaccinerades väl mest i PR-syfte; för att visa de gamla kungatrogna åldringarna att vaccinet inte är något att vara rädd för...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är svårt att förstå om allt Moderna-vaccin till de regionerna har haft kylproblem eller om det bara gäller en del doser. Det är väldigt kortfattat.

Nu hittade jag originalet: [länk]
Man kommer att utreda om det innebär att vaccinet har blivit overksamt och i så fall vaccinerar man om de personer som har fått det. De doser som inte har använts än sätts i karantän.
Nu hittade jag det här; inte konstigt att det blir fel om regionen själv tror att det ska förvaras i -70 grader!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/asta-93-maste-aka-14-mil-for-att-ta-sitt-vaccin

Eller har man kanske blandat ihop vad som gäller för de olika vaccinen? Pfizers ska hålla -70, men Modernas bara -20.
 
Redigerat:
BirgitS
B b8q skrev:
Nu hittade jag det här; inte konstigt att det blir fel om regionen själv tror att det ska förvaras i -70 grader!
[länk]
Nåja, det verkar ju ha varit Apoteket AB som tydligen står för transporten till och/eller inom de aktuella regionerna som har gjort fel.
Apoteket har påbörjat en utredning om orsakerna till den felaktiga hanteringen av vaccinet under transporterna
https://www.regiongavleborg.se/nyheter/modernas-vaccin-har-transporterats-for-kallt/

Tillägg:
Pfizers vaccin ska förvaras i -70 grader och Modernas i vanlig frystemperatur.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tillägg:
Pfizers vaccin ska förvaras i -70 grader och Modernas i vanlig frystemperatur.
Jo, jag noterade just det. Kanske leverantören blandat ihop dem? Eller transporterat båda i samma leverans?
 
BirgitS
B b8q skrev:
Jo, jag noterade just det. Kanske leverantören blandat ihop dem? Eller transporterat båda i samma leverans?
Ja, säg det?
Pfizer står för transporten till regionerna av sitt vaccin men annars har det ju inte skrivits så mycket om transporterna (delar av det försöker man ju hålla hemligt av säkerhetsskäl). Vi får väl vänta och se vad Apotekets utredning kommer fram till.
 
Nu är ju för kall temperatur inget faktiskt problem, utan bara ett formellt sådant. Förhoppningsvis löses det snart så att de kan användas.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nu är ju för kall temperatur inget faktiskt problem, utan bara ett formellt sådant. Förhoppningsvis löses det snart så att de kan användas.
I teorin kan det vara det om det uppstår kristallisering av något ämne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.