Danska tullen beslagtar sjukvårdsmateriel på väg till Sverige. Nu får transporterna ta omvägar runt Danmark.
Danmark stoppar vaccinsprutor på väg till Blekinge, SR
 
E
blackarrow blackarrow skrev:
Danska tullen beslagtar sjukvårdsmateriel på väg till Sverige. Nu får transporterna ta omvägar runt Danmark.
Danmark stoppar vaccinsprutor på väg till Blekinge, SR
Finns inget att göra, annars får vi med Nato att göra.
Jo, vi kan få kabel fel och exportera all el till Finland istället en vindstilla dag.

Givetvis blott en nation i världen som kan tillverka dessa högteknologiska plastklumpar och de går på 3 veckors semester för att fira in det nya året nu.
 
South African virus variant may resist antibody drugs; Pfizer/BioNTech vaccine seems to work vs UK variant, [Reuters 20/1-21]
Mycket läsvärd sammanfattning om de senaste rapporterna om mutationer, antikroppar, vaccinernas effekt. Ger några korta kommentarer till länkade rapporter nedan.

Så länge som vaccinerna fungerar mot Spike-proteinet, så ger vaccinerna ett bra skydd. Utvalda och klonade antikroppscocktailer fungerar sämre. Men visst, det vore en ny mardröm om vaccinen slutade fungera nu.

Den sydafrikanska virusvarianten kan stå emot antikroppsmediciner (odlade, klonade antikroppar).
Viruset kan överleva antikroppar från donerat blod.
SARS-CoV-2 501Y.V2 escapes neutralization by South African COVID-19 donor plasma, [bioRxiv

Pfizer/Biontech vaccinet tycks ändå vara lika effektivt
Neutralization of SARS-CoV-2 lineage B.1.1.7 pseudovirus by BNT162b2 vaccine-elicited human sera, bioRxiv 18/1-21]

Pfizer vaccine appears effective against coronavirus variant found in Britain - study, [Reuters 20/1-21]


Evolution of antibody immunity to SARS-CoV-2, [ Nature 18/1-21]
Det är känt att antikroppsnivåerna sjukner med tiden med nivåer av B-minnes celler och kvaliteten på dess antikroppar har inte tidigare studerats. Man konstaterade att nivån av RBD (spike) specifika B-minnesceller inte sjönk och att de fortsatt utvecklares 1,3 till 6,2 månader efter infektionen. 87 personer studerades.

En annan intressant iakttagelse. Risken att dö på ICU i USA fördubblades när beläggningen steg från 25% till 75%.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Finns inget att göra, annars får vi med Nato att göra.
Jo, vi kan få kabel fel och exportera all el till Finland istället en vindstilla dag.

Givetvis blott en nation i världen som kan tillverka dessa högteknologiska plastklumpar och de går på 3 veckors semester för att fira in det nya året nu.
Hur kommer NATO in i bilden?
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tänkte att du inte förstått fördelningen 60/40 då du gillade ett inlägg som inte gjort det.
Det inlägget var väl ett svar på ditt inlägg som var felaktigt (syftningsfel, tankefel eller vad som var orsaken vet inte jag utan det får ju du svara på) och utifrån vad du skrev så var inlägget korrekt så vitt jag kan se. Att inlägget inte var korrekt utifrån rapporten är en annan sak, men man ska inte vara tvungen att läsa rapporten för att kunna förstå vad det borde ha stått i ditt inlägg.
 
BirgitS
B b8q skrev:
Sverige ligger just nu på plats 23 av världens länder när det gäller hur stor andel av befolkningen som fått vaccin.
Och så ska man tänka på att Sveriges siffra är sen i måndags medan flera andra länder har uppdaterat sina siffror med hur många som har vaccinerats under denna vecka.
 
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Det har varit problem med kylkedjan under transporterna av Modernas vaccin till åtminstone fem regioner.
[länk] kl. 11.03

Kan ha lett till att de måste kasseras. SVT försöker få svar.
Fast det verkar som om man vaccinerat en del med dem också?
Skärmdump av nyhetstext om att flera regioner fått vaccin för kallt, med undantag för Östergötland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det inlägget var väl ett svar på ditt inlägg som var felaktigt (syftningsfel, tankefel eller vad som var orsaken vet inte jag utan det får ju du svara på) och utifrån vad du skrev så var inlägget korrekt så vitt jag kan se. Att inlägget inte var korrekt utifrån rapporten är en annan sak, men man ska inte vara tvungen att läsa rapporten för att kunna förstå vad det borde ha stått i ditt inlägg.

Vad ser du fel här?

"In this basecase,59%of all transmission came from asymptomatic transmission,
comprising 35% from presymptomatic individuals and 24%from individuals who never develop
symptoms

VS

"Ny studie hittar att 59% av all coronasmittspridning sker från symtomfria.
Av dem får 35% symtom senare i sjukdomen och 24 % utvecklar aldrig några symtom."


Notera att forskrarna i asymtomaisk smittsprdning inkluderar presymtomatisk smittsprdning.
 
BirgitS
B b8q skrev:
Fast det verkar som om man vaccinerat en del med dem också?
[bild]
Jag tycker det är svårt att förstå om allt Moderna-vaccin till de regionerna har haft kylproblem eller om det bara gäller en del doser. Det är väldigt kortfattat.

Nu hittade jag originalet: https://www.regiongavleborg.se/nyheter/modernas-vaccin-har-transporterats-for-kallt/
Man kommer att utreda om det innebär att vaccinet har blivit overksamt och i så fall vaccinerar man om de personer som har fått det. De doser som inte har använts än sätts i karantän.
 
blackarrow blackarrow skrev:
South African virus variant may resist antibody drugs; Pfizer/BioNTech vaccine seems to work vs UK variant, [Reuters 20/1-21]
Mycket läsvärd sammanfattning om de senaste rapporterna om mutationer, antikroppar, vaccinernas effekt. Ger några korta kommentarer till länkade rapporter nedan.

Så länge som vaccinerna fungerar mot Spike-proteinet, så ger vaccinerna ett bra skydd. Utvalda och klonade antikroppscocktailer fungerar sämre. Men visst, det vore en ny mardröm om vaccinen slutade fungera nu.

Den sydafrikanska virusvarianten kan stå emot antikroppsmediciner (odlade, klonade antikroppar).
Viruset kan överleva antikroppar från donerat blod.
SARS-CoV-2 501Y.V2 escapes neutralization by South African COVID-19 donor plasma, [bioRxiv

Pfizer/Biontech vaccinet tycks ändå vara lika effektivt
Neutralization of SARS-CoV-2 lineage B.1.1.7 pseudovirus by BNT162b2 vaccine-elicited human sera, bioRxiv 18/1-21]

Pfizer vaccine appears effective against coronavirus variant found in Britain - study, [Reuters 20/1-21]


Evolution of antibody immunity to SARS-CoV-2, [ Nature 18/1-21]
Det är känt att antikroppsnivåerna sjukner med tiden med nivåer av B-minnes celler och kvaliteten på dess antikroppar har inte tidigare studerats. Man konstaterade att nivån av RBD (spike) specifika B-minnesceller inte sjönk och att de fortsatt utvecklares 1,3 till 6,2 månader efter infektionen. 87 personer studerades.

En annan intressant iakttagelse. Risken att dö på ICU i USA fördubblades när beläggningen steg från 25% till 75%.

Lite goda nyheter men vad jag ser vet man ännu inte hur bra vaccinet klarar den sydafrikanska och brasilianska varianten?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
"Ny studie hittar att 59% av all coronasmittspridning sker från symtomfria.
Av dem får 35% symtom senare i sjukdomen och 24 % utvecklar aldrig några symtom."
Som jag läser det syftar ordet "dem" på ordet "symtomfria", alltså av de symtomfria (som har smittat vidare) så är det 35 % som får symtom efteråt och 24 % utvecklar inga symtom. Därav frågan vad hände med de andra symtomfria som varken får symtom eller inga symtom.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.