1 014 524 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Finns inget att göra, annars får vi med Nato att göra.blackarrow skrev:
Jo, vi kan få kabel fel och exportera all el till Finland istället en vindstilla dag.
Givetvis blott en nation i världen som kan tillverka dessa högteknologiska plastklumpar och de går på 3 veckors semester för att fira in det nya året nu.
South African virus variant may resist antibody drugs; Pfizer/BioNTech vaccine seems to work vs UK variant, [Reuters 20/1-21]
Mycket läsvärd sammanfattning om de senaste rapporterna om mutationer, antikroppar, vaccinernas effekt. Ger några korta kommentarer till länkade rapporter nedan.
Så länge som vaccinerna fungerar mot Spike-proteinet, så ger vaccinerna ett bra skydd. Utvalda och klonade antikroppscocktailer fungerar sämre. Men visst, det vore en ny mardröm om vaccinen slutade fungera nu.
Den sydafrikanska virusvarianten kan stå emot antikroppsmediciner (odlade, klonade antikroppar).
Viruset kan överleva antikroppar från donerat blod.
SARS-CoV-2 501Y.V2 escapes neutralization by South African COVID-19 donor plasma, [bioRxiv
Pfizer/Biontech vaccinet tycks ändå vara lika effektivt
Neutralization of SARS-CoV-2 lineage B.1.1.7 pseudovirus by BNT162b2 vaccine-elicited human sera, bioRxiv 18/1-21]
Pfizer vaccine appears effective against coronavirus variant found in Britain - study, [Reuters 20/1-21]
Evolution of antibody immunity to SARS-CoV-2, [ Nature 18/1-21]
Det är känt att antikroppsnivåerna sjukner med tiden med nivåer av B-minnes celler och kvaliteten på dess antikroppar har inte tidigare studerats. Man konstaterade att nivån av RBD (spike) specifika B-minnesceller inte sjönk och att de fortsatt utvecklares 1,3 till 6,2 månader efter infektionen. 87 personer studerades.
En annan intressant iakttagelse. Risken att dö på ICU i USA fördubblades när beläggningen steg från 25% till 75%.
Mycket läsvärd sammanfattning om de senaste rapporterna om mutationer, antikroppar, vaccinernas effekt. Ger några korta kommentarer till länkade rapporter nedan.
Så länge som vaccinerna fungerar mot Spike-proteinet, så ger vaccinerna ett bra skydd. Utvalda och klonade antikroppscocktailer fungerar sämre. Men visst, det vore en ny mardröm om vaccinen slutade fungera nu.
Den sydafrikanska virusvarianten kan stå emot antikroppsmediciner (odlade, klonade antikroppar).
Viruset kan överleva antikroppar från donerat blod.
SARS-CoV-2 501Y.V2 escapes neutralization by South African COVID-19 donor plasma, [bioRxiv
Pfizer/Biontech vaccinet tycks ändå vara lika effektivt
Neutralization of SARS-CoV-2 lineage B.1.1.7 pseudovirus by BNT162b2 vaccine-elicited human sera, bioRxiv 18/1-21]
Pfizer vaccine appears effective against coronavirus variant found in Britain - study, [Reuters 20/1-21]
Evolution of antibody immunity to SARS-CoV-2, [ Nature 18/1-21]
Det är känt att antikroppsnivåerna sjukner med tiden med nivåer av B-minnes celler och kvaliteten på dess antikroppar har inte tidigare studerats. Man konstaterade att nivån av RBD (spike) specifika B-minnesceller inte sjönk och att de fortsatt utvecklares 1,3 till 6,2 månader efter infektionen. 87 personer studerades.
En annan intressant iakttagelse. Risken att dö på ICU i USA fördubblades när beläggningen steg från 25% till 75%.
Hur kommer NATO in i bilden?E El-Löken66 skrev:
Sverige ligger just nu på plats 23 av världens länder när det gäller hur stor andel av befolkningen som fått vaccin.
Och vi ligger före både Norge och Finland
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRpvPB/sa-ska-planen-hallas-56-miljoner-vaccineras-pa-14-veckor
Bäst i landet är region Jämtland och sämst Halland.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/
Och vi ligger före både Norge och Finland
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRpvPB/sa-ska-planen-hallas-56-miljoner-vaccineras-pa-14-veckor
Bäst i landet är region Jämtland och sämst Halland.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det inlägget var väl ett svar på ditt inlägg som var felaktigt (syftningsfel, tankefel eller vad som var orsaken vet inte jag utan det får ju du svara på) och utifrån vad du skrev så var inlägget korrekt så vitt jag kan se. Att inlägget inte var korrekt utifrån rapporten är en annan sak, men man ska inte vara tvungen att läsa rapporten för att kunna förstå vad det borde ha stått i ditt inlägg.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det har varit problem med kylkedjan under transporterna av Modernas vaccin till åtminstone fem regioner.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.03
Kan ha lett till att de måste kasseras. SVT försöker få svar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.03
Kan ha lett till att de måste kasseras. SVT försöker få svar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Brasilien-resenärer ska nu följa samma restriktioner som de som kommer från Storbritannien och Sydafrika. Införs efter att ECDC har kommit med en ny riskbedömning.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...dationer-for-resenarer-som-varit-i-brasilien/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...dationer-for-resenarer-som-varit-i-brasilien/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ett österrikiskt företag har 3D-skannat viruset i dess verkliga miljö och man kan se bilder på resultatet här: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-har-ser-coronaviruset-ut-egentligen
Inte alls så symmetriskt som man brukar se det avbildat utan spikarna är ojämnt fördelade samt sneda och vajande.
Inte alls så symmetriskt som man brukar se det avbildat utan spikarna är ojämnt fördelade samt sneda och vajande.
BirgitS skrev:
Det inlägget var väl ett svar på ditt inlägg som var felaktigt (syftningsfel, tankefel eller vad som var orsaken vet inte jag utan det får ju du svara på) och utifrån vad du skrev så var inlägget korrekt så vitt jag kan se. Att inlägget inte var korrekt utifrån rapporten är en annan sak, men man ska inte vara tvungen att läsa rapporten för att kunna förstå vad det borde ha stått i ditt inlägg.
Vad ser du fel här?
"In this basecase,59%of all transmission came from asymptomatic transmission,
comprising 35% from presymptomatic individuals and 24%from individuals who never develop
symptoms
VS
"Ny studie hittar att 59% av all coronasmittspridning sker från symtomfria.
Av dem får 35% symtom senare i sjukdomen och 24 % utvecklar aldrig några symtom."
Notera att forskrarna i asymtomaisk smittsprdning inkluderar presymtomatisk smittsprdning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag tycker det är svårt att förstå om allt Moderna-vaccin till de regionerna har haft kylproblem eller om det bara gäller en del doser. Det är väldigt kortfattat.B b8q skrev:
Nu hittade jag originalet: https://www.regiongavleborg.se/nyheter/modernas-vaccin-har-transporterats-for-kallt/
Man kommer att utreda om det innebär att vaccinet har blivit overksamt och i så fall vaccinerar man om de personer som har fått det. De doser som inte har använts än sätts i karantän.
blackarrow skrev:
South African virus variant may resist antibody drugs; Pfizer/BioNTech vaccine seems to work vs UK variant, [Reuters 20/1-21]
Mycket läsvärd sammanfattning om de senaste rapporterna om mutationer, antikroppar, vaccinernas effekt. Ger några korta kommentarer till länkade rapporter nedan.
Så länge som vaccinerna fungerar mot Spike-proteinet, så ger vaccinerna ett bra skydd. Utvalda och klonade antikroppscocktailer fungerar sämre. Men visst, det vore en ny mardröm om vaccinen slutade fungera nu.
Den sydafrikanska virusvarianten kan stå emot antikroppsmediciner (odlade, klonade antikroppar).
Viruset kan överleva antikroppar från donerat blod.
SARS-CoV-2 501Y.V2 escapes neutralization by South African COVID-19 donor plasma, [bioRxiv
Pfizer/Biontech vaccinet tycks ändå vara lika effektivt
Neutralization of SARS-CoV-2 lineage B.1.1.7 pseudovirus by BNT162b2 vaccine-elicited human sera, bioRxiv 18/1-21]
Pfizer vaccine appears effective against coronavirus variant found in Britain - study, [Reuters 20/1-21]
Evolution of antibody immunity to SARS-CoV-2, [ Nature 18/1-21]
Det är känt att antikroppsnivåerna sjukner med tiden med nivåer av B-minnes celler och kvaliteten på dess antikroppar har inte tidigare studerats. Man konstaterade att nivån av RBD (spike) specifika B-minnesceller inte sjönk och att de fortsatt utvecklares 1,3 till 6,2 månader efter infektionen. 87 personer studerades.
En annan intressant iakttagelse. Risken att dö på ICU i USA fördubblades när beläggningen steg från 25% till 75%.
Lite goda nyheter men vad jag ser vet man ännu inte hur bra vaccinet klarar den sydafrikanska och brasilianska varianten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Som jag läser det syftar ordet "dem" på ordet "symtomfria", alltså av de symtomfria (som har smittat vidare) så är det 35 % som får symtom efteråt och 24 % utvecklar inga symtom. Därav frågan vad hände med de andra symtomfria som varken får symtom eller inga symtom.Ulltand skrev:
