1 020 839 läst ·
19 655 svar
1021k läst
19,7k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det gläder mig att du säger så, jag läste boken i min ungdom och mitt minne är exakt det du beskriver men jag brukar tänka att det kan nog inte vara korrekt med tanke på vad som sedan hände, att så många köpte och trodde på "ologisk smörja".Mikael_L skrev:
Tyvärr har jag inte boken kvar och kan inte bekräfta mina minnesbilder , lånade ut den en gång och som oftast är så återvänder inte utlånade böcker till sin hylla.
Det där beror nog på vem man frågar.A Abies koreana skrev:Det du beskriver är detaljkunskap, inte allmänbildning. En person kan äga stor yrkeskunskap intill minsta detalj men sakna allmänbildning.
Allmänbildning är bredd som t.ex. förmågan att tolka information och se samband, en god allmänbildning bidrar till ett kritiskt tänkande.
Allmänbildning är inte heller att ha läst bibeln utan snarare att förstå religionens påverkan på våra samhällen.
Som kuriosa kan jag berätta att jag läst Mein kampf men den detaljen gör mig inte till en allmänbildad person 😉
Att känna till skapelseberättelsen i stora drag, kanske även att John (inte Jonathan) Carters författare var Edgar Rice Burroughs och inte någon "obskyr knappt känd författare" är allmänbildande. Att kalla Tarzans författare för "knappt känd" vittnar istället om @VidarH s mycket dåliga allmänbildning vilket får en att undra vad mer i den digra listan om påstådda allmänbildade ämnen som är direkt felaktiga.
Morsan är den mest allmänbildade personen jag känner till. Hon har tillbringat sitt liv läsandes om allt möjligt från samlingen Romerska rikets uppgång och fall till Egualias döttrar och allt däremellan. Däremot visste hon inte när the Big Bopper dog i en flygplanskrach men när slaget vid Brunkebers ås och en hel drös andra årtal rabblar hon upp utan problem likaså de europeiska ländernas fasansfulla invasionskrig och plundringar på vanligtvis försvarslösa nationer och stammar. Som Boerkriget till exempel.
Det anser hon tillhöra allmänbildningen att kunna.
Så vad som är allmänbildning är nog en högst personlig uppfattning och inget som är hugget i sten.
Själv försökte även jag läsa Main kampf i tron om att det var en intressant och allmänbildade bok skiven av någon som uppenbarligen var en god retoriker. Men ack vad jag bedrog mig. Kom knappt halvvägs innan jag gav upp på det sömnpiller.
Att lyssna igenom förhöret i sin helhet skulle kräva en ängels tålamod, Fauchi upprepade över hundra gånger sin rätt att tiga enligt femte tillägget i författning.P pmd skrev:Jag har inte lyssnat på hela förhöret. Det är över tre timmar långt (hittills). Om du har lyssnat på det kanske du kan redogöra för vilka anklagelser som senatskommittén "Senate Homeland Security and Governmental Affairs Committee" har riktat mot Dr. Anthony Fauci och vilka bevis den har lagt fram som stödjer anklagelseran.
Du kan kanska kan redogöra för det, om du har lyssnat på hela förhöret?
Han har ju också fått fullständig immunitet av Biden, vaccin behöver han inte men en stadig dos sanningsserum skulle nog göra honom gott 😆
Ljög han någon gång, menar du?B Bitterhetsakademin skrev:Att lyssna igenom förhöret i sin helhet skulle kräva en ängels tålamod, Fauchi upprepade över hundra gånger sin rätt att tiga enligt femte tillägget i författning.
Han har ju också fått fullständig immunitet av Biden, vaccin behöver han inte men en stadig dos sanningsserum skulle nog göra honom gott 😆
Ja, kanske för att han inte har något att förlora själv på att redogöra fakta som han ser dem. Nu har jag iofs aldrig sett en seriös utfrågning i detta forum - allt verkar handla om att man stället tusen ledande frågor där de flesta svaren är självklara, bara för att frågeställaren sedan ska dra en egen slutsats och torgföra en subjektiv åsikt. De är oseriösa hela bunten.D DanielSt81 skrev:
Att ha kunskap om tonvis av faktabitar utan att kunna sätta dem i ett större sammanhang är inte särskild intressant.Intet skrev:
Det där beror nog på vem man frågar.
Att känna till skapelseberättelsen i stora drag, kanske även att John (inte Jonathan) Carters författare var Edgar Rice Burroughs och inte någon "obskyr knappt känd författare" är allmänbildande. Att kalla Tarzans författare för "knappt känd" vittnar istället om @VidarH s mycket dåliga allmänbildning vilket får en att undra vad mer i den digra listan om påstådda allmänbildade ämnen som är direkt felaktiga.
Morsan är den mest allmänbildade personen jag känner till. Hon har tillbringat sitt liv läsandes om allt möjligt från samlingen Romerska rikets uppgång och fall till Egualias döttrar och allt däremellan. Däremot visste hon inte när the Big Bopper dog i en flygplanskrach men när slaget vid Brunkebers ås och en hel drös andra årtal rabblar hon upp utan problem likaså de europeiska ländernas fasansfulla invasionskrig och plundringar på vanligtvis försvarslösa nationer och stammar. Som Boerkriget till exempel.
Det anser hon tillhöra allmänbildningen att kunna.
Så vad som är allmänbildning är nog en högst personlig uppfattning och inget som är hugget i sten.
Själv försökte även jag läsa Main kampf i tron om att det var en intressant och allmänbildade bok skiven av någon som uppenbarligen var en god retoriker. Men ack vad jag bedrog mig. Kom knappt halvvägs innan jag gav upp på det sömnpiller.
När dessa faktabitar används till att besvara frågor som "Vad föranledde detta?" och "Vad leder det till?" är de användbara, då är de inte bara fakta utan kunskap.
Att slänga ut fiskkrokar för att visa hur upprörd man är... well, skitpostare skitpostar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 408 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 408 inlägg
Det är meningslöst att argumentera och försvara sig mot någon som anklagar med helt påhittade saker. Personen kommer bara att hitta på något annat. Vi tar det en gång till:B Bitterhetsakademin skrev:Att lyssna igenom förhöret i sin helhet skulle kräva en ängels tålamod, Fauchi upprepade över hundra gånger sin rätt att tiga enligt femte tillägget i författning.
För tillfället är det vad vissa republikaner vill att Fauci ska göra. Om Fauci hade varit så lättlurad att han försökte sig på det, skulle han bara bemötas med att han ljuger och att det i själva verket förhöll sig på något annat (påhittat) sätt.kashieda skrev:
Det är därför det enligt normal och traditionell rättspraxis gäller att det är åklagaren eller motsv. som ska bevisa skulden. Inte tvärtom.
I USA är det väl helt normalt att anklagade inte svarar på frågor.
På samma sätt som vi i forumet rekommenderar de personer som blir beskyllda för att ha sålt ett hus med dolt fel, att inte bemöta anklagelserna utan bara svara att det bestrides. Svarar man kan andra sidan alltid försöka vända det mot en själv, oavsett svar.
Gibbon ska nog inte ses som en historiker i modern mening. Hans verk om Rom gavs ut för cirka 250 år sen.Intet skrev:
Det var så historieundervisning bedrevs förr. Årtal för kungar och krig var viktiga att kunna.Intet skrev:
Fakta är att Intet presenterade en, som de flesta svenskar nog ser det, nyhet. Attackerna lät inte vänta, en Trumpmotståndare måste försvaras då byts fokus.BirgitS skrev:
Åh fan. Jag tyckte att Intet presenterade sin okunskap och antog att alla andra också var oinformerade.M mickef skrev:
Konstigt, det där med hur det skrivna ordet tolkas.