1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Demokrati ska ju göra att förändringar går långsamt. I USA åker det nu omkring svarta bilar med svartklädda "Proud Boys" och arresterar folk, tom på gatan där de kan bete sig våldsamt och provocerande. De är anonyma utan synlig id och bär mask. Mammor, studerande, razzior mot affärer/stormarknaderP pmd skrev:
De säger heller inte om det är ICE, DEA, NOA, FBI, delstatspolis eller Nationalgardet.
Redigerat:
Men ska vi inte återgå till nyheter om coronaviruset och dess härjningar?
Svenska nyheter från KI.
Danska och Svenska barn som behandlats och överlevt cancer har minskad risk att få Covid-19, men 58% ökad risk att få svår Covid.
Det är ju intressant och man måste inse att immunsystemet är komplext 🤔
Svenska nyheter från KI.
Danska och Svenska barn som behandlats och överlevt cancer har minskad risk att få Covid-19, men 58% ökad risk att få svår Covid.
Det är ju intressant och man måste inse att immunsystemet är komplext 🤔
Vuxna som överlevt barncancer löper ökad risk för svår covid-19
https://nyheter.ki.se/vuxna-som-overlevt-barncancer-loper-okad-risk-for-svar-covid-19Personer som överlevt cancer som barn har högre risk att drabbas av svår covid-19, även flera decennier efter sin diagnos. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet publicerad i tidskriften The Lancet Regional Health – Europe.
Tack vare medicinska framsteg överlever allt fler barn cancer. Men även långt efter att behandlingen är avslutad kan hälsorisker finnas kvar. I en ny registerstudie har forskare undersökt hur vuxna barncanceröverlevare i Sverige och Danmark påverkades av covid-19-pandemin.
Studien omfattade över 13 000 personer som fått en cancerdiagnos före 20 års ålder och som var minst 20 år gamla när pandemin började. Dessa jämfördes med både syskon och slumpmässigt utvalda personer från befolkningen med samma kön och födelseår.
Resultaten visar att barncanceröverlevare hade lägre risk att få en covid-19-infektion, men löpte 58 procent högre risk att drabbas av svår sjukdom om de väl blev smittade. Svår covid-19 definierades som att patienten fick sjukhusvård, intensivvård eller dödsfall kopplat till infektionen.
....
Det kanske är en fråga om färgseende.kashieda skrev:
Tycker du att ljusrött och mörkrött är två extremer, så förstår jag dig och "andra"😀.
För mig är vitt som består av alla färger och svart som inte är en färg över huvud taget, två extremer.
I ett land där alla partier accepterar EU och gillar NATO, försäkringskassan, fackföreningar, välansade rondeller, allmän sjukvård, skola och småbarnsomsorg kan per definition inte bestå av två motsatta extremer och allt däremellan.
Finns det något land där dina önskade extremer finns, jag tror faktiskt aldrig det funnits ett sådant, med två partier som tycker exakt motsatta i allt?Intet skrev:
Det kanske är en fråga om färgseende.
Tycker du att ljusrött och mörkrött är två extremer, så förstår jag dig och "andra"😀.
För mig är vitt som består av alla färger och svart som inte är en färg över huvud taget, två extremer.
I ett land där alla partier accepterar EU och gillar NATO, försäkringskassan, fackföreningar, välansade rondeller, allmän sjukvård, skola och småbarnsomsorg kan per definition inte bestå av två motsatta extremer och allt däremellan.
Jag tycker också att det är svårt att skilja mellan fascism och kommunism. Fascism uppfyller närmast definitionsmässigt Umberto Ecos kriterier för fascism, men kommunism bockar för de flesta av rutorna också.kashieda skrev:
Båda är auktoritära system som inte tillåter fri debatt eller opposition.
Nej, SvT beskriv båda sakligt.Intet skrev:
På vilket sätt vilseledde SvT oss under covidpandemin?Intet skrev:
Fascism fungerar dock dåligt i stort sett oavsett förutsättning. Med "fungerar" menas här ungefär "gör gott för medborgarna".B Bitterhetsakademin skrev:
Fascism är inte ett bra alternativ till demokrati.
"[…] democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time". – Winston Churchill, 11 November 1947