1 014 314 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Om du tror att skattebetalarna vill ha ständig beredskap för en pandemi som statistiskt kommer typ vart hundrade år så tror du fel.M mickef skrev:Min minnesbild är att politiken insåg, redan för ett par decennier sedan, att vårdapparaten var eftersatt och att det var personalbristen som var problemet (utmaningen som det heter numera). Lösningen var att man skulle "rekrytera" utländsk arbetskraft som lösning på utmaningen, även om man visste att det reella problemet var usla arbetsförhållanden och att kvalificerad personal flyttade till bl a Norge för sin försörjning om de inte bytte profession.
Den nya "arbetskraften", som till stor del bestod av undersköterskor från segregerade förorter med deltidsarbeten och dåliga sjukförsäkringsvillkor, om jag förstod det rätt, hade inte råd att vara hemma för "lite förkylning". Befolkningen i dessa områden beskylldes dessutom för den kraftiga spridningen av smittan pga trångboddhet, dålig läsförståelse och i en del fall övertro på egna profeter som förklarade att man inte kunde drabbas.
I övrigt stämmer min bild med din med tillägget att, initialt var meningen med vaccinet att stoppa pandemin men kom senare att vara ett stöd för vården som du nämner.
Det skulle vara fullständigt oförsvarbart. Den bedömningen verkar resten av världen också göra.
Oavsett, så klarade sig Sverige bäst i Europa under pandemin, så var glad att du inte bodde i ett annat land.
Jag vet inte varför du väcker den diskussionen i min kommentar, men kan svara dig ändå. Det är nog inte många som tror att frekvensen på pandemier är 100 år framdeles och jag tror att Sveriges befolkning gärna skulle se en omfördelning av skatterna till förmån för beredskapen mot framtida epidemier.Nissens skrev:
Om du tror att skattebetalarna vill ha ständig beredskap för en pandemi som statistiskt kommer typ vart hundrade år så tror du fel.
Det skulle vara fullständigt oförsvarbart. Den bedömningen verkar resten av världen också göra.
Oavsett, så klarade sig Sverige bäst i Europa under pandemin, så var glad att du inte bodde i ett annat land.![]()
Tja, det var du som tog upp att vården var underdimensionerad.M mickef skrev:Jag vet inte varför du väcker den diskussionen i min kommentar, men kan svara dig ändå. Det är nog inte många som tror att frekvensen på pandemier är 100 år framdeles och jag tror att Sveriges befolkning gärna skulle se en omfördelning av skatterna till förmån för beredskapen mot framtida epidemier.
Jag har inte sett något från kunniga i området att svårare pandemier kommer oftare i framtiden. Varifrån har du fått den informationen? Tänker på pålitliga källor förstås.
Vad berodde köerna på då, kanske missuppfattade jag situationen.Nissens skrev:
Vet inte om jag har fått nån specifik info om just det men drar slutsatsen att med ökad population (jmf trångboddhet) ökar riskerna för epidemier.
Frågan är väl hur vi ska klara av liknande pandemier i framtiden.Tittar man på afrika exempel så klarade sig befolkningen bra från covid 19 och det beror på dom har yngre befolkning än övriga världen.Verkar som ålder har vädigt stor betydelse hur svårt sjuk man blir i covid 19.pratade med några grannar som blev sjuka i covid som är i 70 års ålder och har haft covid några gånger men för 2 månader sedan blev dom sjuka igen men har svårt att få tillbaka orken igen och är hurtiga annars men denna gång har dom problem med orken.Frugan åkte på covid för 4 månader sedan och eftersom hon jobbar inom sjukvården fick hon testa sig men inte jag så vet inte om jag åkte på covid.
Om du har rätt så kommer säkert något politiskt parti driva den linjen, men än så länge ser man ingenting sånt i svensk politik - alla partier inser så fort de kommer till makten att vården är en enorm utgiftspost, så istället blir det ständiga besparingskrav.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Men du märkte väl om du fick förkylningssymtom några dagar innan eller efter att hon fick det?V växelventil skrev:
Ja, det är ju därför man har vaccinerat de äldsta först och sen gått ner i åldrarna samt äldre erbjuds fler doser än yngre.V växelventil skrev:
Nope märkte inget så lite märkligt eftersom vi bor under samma tak.Hon fick feber som förkylning.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Corona idag är ju inte mer att prata om än en förkylning, så det är ju ingen som bryr sig..
Man har ju aldrig sprungit och testat sig varje gång man varit lite snuvig eller varje gång man hostat innan.. det gör man inte idag heller. Så det är ingen som har koll på hur många som får covid nu!
Så länge man inte behöver akut hjälp. så sköter de flesta sig själva (som vanligt). Man tar nässpray, alvedon, hostmediciner.. håller sig hemma (fast en jäkla massa ska ändå ut och springa och jobba med sina förkylningar.. men det är ju precis som vanligt).
I vardagsmun är Corona borta/slut.. men vi ältar gärna om tiden då Corona faktiskt påverkade samhället/oss..
Presen/media, regeringen och folkhälsomyndigheten är inte alls lika aktiva på att lyfta fram alla nackdelar som börjat dyka upp i forskningen. Vilket är förståeligt, allt var inte så bra som DE trodde.. men det fyllde sin funktion.
Det minskade pressen på sjukvården, vi tog oss igenom allt.. nu är det bara "uppstädning efter festen som gäller".. (dvs lösa de problem som uppkommer efter allt..)
Och nej, näst gång vi får en pandemi, kommer vi göra precis samma sak.. går inte att förbereda sig för någon som man inte vet något om (man kan ha hundra planer för hur man ska gå tillväga.. men det hjälper inte alltid)
Man har ju aldrig sprungit och testat sig varje gång man varit lite snuvig eller varje gång man hostat innan.. det gör man inte idag heller. Så det är ingen som har koll på hur många som får covid nu!
Så länge man inte behöver akut hjälp. så sköter de flesta sig själva (som vanligt). Man tar nässpray, alvedon, hostmediciner.. håller sig hemma (fast en jäkla massa ska ändå ut och springa och jobba med sina förkylningar.. men det är ju precis som vanligt).
I vardagsmun är Corona borta/slut.. men vi ältar gärna om tiden då Corona faktiskt påverkade samhället/oss..
Presen/media, regeringen och folkhälsomyndigheten är inte alls lika aktiva på att lyfta fram alla nackdelar som börjat dyka upp i forskningen. Vilket är förståeligt, allt var inte så bra som DE trodde.. men det fyllde sin funktion.
Det minskade pressen på sjukvården, vi tog oss igenom allt.. nu är det bara "uppstädning efter festen som gäller".. (dvs lösa de problem som uppkommer efter allt..)
Och nej, näst gång vi får en pandemi, kommer vi göra precis samma sak.. går inte att förbereda sig för någon som man inte vet något om (man kan ha hundra planer för hur man ska gå tillväga.. men det hjälper inte alltid)
Vad baserar du denna tro på? Finns det någon opinionsundersökning om saken? En fråga som måste ställas i en sådan undersökning är vilka delar av välfärden som ska minska för att pandemiberedskapen ska kunna vara högre.M mickef skrev:Jag vet inte varför du väcker den diskussionen i min kommentar, men kan svara dig ändå. Det är nog inte många som tror att frekvensen på pandemier är 100 år framdeles och jag tror att Sveriges befolkning gärna skulle se en omfördelning av skatterna till förmån för beredskapen mot framtida epidemier.
Jag tror att man skulle få ganska hög procent ja på frågan om pandemiberedskapen bör vara högre, om man ställer frågan idag (men inte lika hög om man tar med extrafrågan som jag nämnde ovan). Om några decennier skulle dock ja-svaren vara färre.
Blev du sjuk ungefär samtidigt som din fru? I så fall är det troligt att du hade covid-19, men utan ett test kan man förstås inte veta.V växelventil skrev:
Om du inte blev sjuk i samband med att din fru fick covid-19 så fick du inte covid-19.
Nej precis blev nog inte smittad av frugan så klarade mig.Frugan fick feber och småhostade i ca 2 veckor men ingen hög feber men väldigt trött och hört flera som blivit sjuka på senare tid så verkar denna variant vara längre och segare sjukdomstillstånd men mindre påverkan.P pmd skrev:
Sunt förnuft.P pmd skrev:Vad baserar du denna tro på? Finns det någon opinionsundersökning om saken? En fråga som måste ställas i en sådan undersökning är vilka delar av välfärden som ska minska för att pandemiberedskapen ska kunna vara högre.
Jag tror att man skulle få ganska hög procent ja på frågan om pandemiberedskapen bör vara högre, om man ställer frågan idag (men inte lika hög om man tar med extrafrågan som jag nämnde ovan). Om några decennier skulle dock ja-svaren vara färre.
Om det måste vara välfärdskontot nödvändigtvis så kan jag tänka mig att begränsa utlänningars tillgång till det.
