1 014 074 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
I början av pandemin visste inte immunologer och virologer så mycket om SARS-CoV-2, vilket inte var ett dugg konstigt. Det handlade ju om ett virus som var helt nytt för människor.blackarrow skrev:
Efter en tid pekade motvallskäringar och konspirationsteoretiker finger mot vetenskapen och hånade forskarna för att de hade "fel" i början av pandemin. Dessa s.k. "kritiska" människor som kunde "tänka själva" kanske kunde ha talat om från början vad som var rätt?
Något av det värsta jag vet är människor som inte begriper sig på den vetenskapliga metoden och samtidigt kritiserar vetenskapliga forskare med irrelevanta argument.
Det var väl 3 saker som fick honom avstängd tillslut.M mickef skrev:
- Det var tufft att vara vaccinmotståndare i coronatrådarna, stå upp för sin åsikt och alltid vilja ha sista ordet.
- Han använde sig av dåliga källor, ofta rent av konspiratoriska(?) som SwebbTV.
- När det blev mycket tjafs(?) försökte han lätta upp stämningen med att posta musikvideos. Det uppskattades inte heller utan kan nog ha gett en och annan OT anmälan.
Hans skräck för spikprotein och vad de skulle kunna ställa till med var väl det värsta och som han baserade på ”sanningar” han hört på SwebTV men som till stor del var missuppfattningar.
Något som varit notoriskt svårt genom pandemin är att skilja på sådant som är fastställt och preliminära resultat (preprint) från (små) studier som indikerar något samband.
Till och med John Campbell gjorde bort sig igen när han nyligen påstod att WHO gått ut med att mRNA vaccin kan orsaka MS och att han därmed kunde prata om och publicera studien eftersom WHO stod bakom den. (Han har fått problem med att han får Youtube-klipp raderas).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad han egentligen visar är en rapport i databas med Covd-19 forskning, inte någon pressrelease från WHO.
I aktuella studien studeras 2 fall av MS som uppstått efter vaccination.
I studien hittade man immunceller som kände igen och reagerade på(angrep) både både spikprotein och myelinhöljet runt nervcellerna. (Något förenklat. Vill ni har mer detaljer eller länk till en seriösare doktors kommentarer, så får ni fråga).
En väsentlig detalj är dessutom att spikproteinet även finns i och kommer från själva viruset så följaktligen borde en covid-19 infektion också kunna ge MS. Men man måste ha rejäl otur för att immunförsvaret ska bilda immunitet mot en bit protein som råkar vara samma i en cell som skyddar nerverna men som också finns i spikproteinet.
Det är iaf inte vanligt.
Det finns många forskningsrapporter där spikproteinet visar sig dyka upp på oväntade ställen eller ställa till det, så Staffan var något på spåren när han skrev illbattingar? Det var källan och slutsatserna som var tokiga.
@mickef ett exempel
Jag kom på en sak till som Staffans2000 gjorde som gjorde folk upprörda.Staffans2000 skrev:
Han gick ut i solen, köpte och åt glass ute utan att vara vaccinerad.
Tja, rent generellt tycker och tror jag inte att man ska bli avstängd för att man är okunnig, lätt vilseledd, och kanske lite korkad, det var väl mer det slängiga uttrycket och hans stänga inblandningar av den mörka delen av populismen?blackarrow skrev:
Det var väl 3 saker som fick honom avstängd tillslut.
- Det var tufft att vara vaccinmotståndare i coronatrådarna, stå upp för sin åsikt och alltid vilja ha sista ordet.
- Han använde sig av dåliga källor, ofta rent av konspiratoriska(?) som SwebbTV.
- När det blev mycket tjafs(?) försökte han lätta upp stämningen med att posta musikvideos. Det uppskattades inte heller utan kan nog ha gett en och annan OT anmälan.
Hans skräck för spikprotein och vad de skulle kunna ställa till med var väl det värsta och som han baserade på ”sanningar” han hört på SwebTV men som till stor del var missuppfattningar.
Något som varit notoriskt svårt genom pandemin är att skilja på sådant som är fastställt och preliminära resultat (preprint) från (små) studier som indikerar något samband.
Till och med John Campbell gjorde bort sig igen när han nyligen påstod att WHO gått ut med att mRNA vaccin kan orsaka MS och att han därmed kunde prata om och publicera studien eftersom WHO stod bakom den. (Han har fått problem med att han får Youtube-klipp raderas).
[bild]
Vad han egentligen visar är en rapport i databas med Covd-19 forskning, inte någon pressrelease från WHO.
I aktuella studien studeras 2 fall av MS som uppstått efter vaccination.
I studien hittade man immunceller som kände igen och reagerade på(angrep) både både spikprotein och myelinhöljet runt nervcellerna. (Något förenklat. Vill ni har mer detaljer eller länk till en seriösare doktors kommentarer, så får ni fråga).
En väsentlig detalj är dessutom att spikproteinet även finns i och kommer från själva viruset så följaktligen borde en covid-19 infektion också kunna ge MS. Men man måste ha rejäl otur för att immunförsvaret ska bilda immunitet mot en bit protein som råkar vara samma i en cell som skyddar nerverna men som också finns i spikproteinet.
Det är iaf inte vanligt.
Det finns många forskningsrapporter där spikproteinet visar sig dyka upp på oväntade ställen eller ställa till det, så Staffan var något på spåren när han skrev illbattingar? Det var källan och slutsatserna som var tokiga.
@mickef ett exempel
Jag kom på en sak till som Staffans2000 gjorde som gjorde folk upprörda.
Han gick ut i solen, köpte och åt glass ute utan att vara vaccinerad.![]()
![]()
Hoppar rätt in från ingenstans och håller med, men av senaste inläggen att dömma låter problemet mindre som att han hade egen åsikt mer som att han bidrog till att sprida vilseledande information genom att sprida info som inte var baserad på fakta/forskning. Hade det varit klockren dokumentation som backade upp påståendena och inte swebbtv(? korttidsminnet är dåligt, efter min covid) så vill jag tro att han inte hade blivit avstängd.D djac skrev:
Du har nog isolerat dig för länge då ordmärkeri verkar vara ett av dina stora nöjen.P pmd skrev:
Det är sunt och förnuftigt att förhålla sig till vetenskapliga och vedertagna fakta t ex. Det skulle nog Voltaire också hålla med om.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Och därför var det sunt förnuft att alla vaccinerade sig sommaren och hösten 2021, men du tyckte ju inte att du skulle vaccinera dig och enligt mig uppvisade du då inte sunt förnuft. Men du tyckte väl själv att du följde sunt förnuft. För att ta ett exempel på att olika människor anser att sunt förnuft är olika saker.M mickef skrev:
Jag kräver kanske mer av vetenskapen än vad som hade skapats vid den tiden. Voltaire kanske hade betecknat det som osunt förnuft eller nåt.BirgitS skrev:
Och därför var det sunt förnuft att alla vaccinerade sig sommaren och hösten 2021, men du tyckte ju inte att du skulle vaccinera dig och enligt mig uppvisade du då inte sunt förnuft. Men du tyckte väl själv att du följde sunt förnuft. För att ta ett exempel på att olika människor anser att sunt förnuft är olika saker.
Jag gamblade väl på den tiden men med vetskapen om att jag inte drabbades speciellt hårt vid första infektionen så var inte oddsen emot mig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Vi hade ju då uppenbarligen olika syn på vad som var sunt förnuft. Jag hoppas att du håller med om det och alltså att det inte finns ett sunt förnuft som gäller alla.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Jag tror inte att det är kraven i generella termer som vetenskapliga och vedertagna fakta som skiljer utan i hur man gör bedömningen av vilka som är viktigast. Du var beredd att "gambla" med vaccineringen pga. viss erfarenhet, andra ansåg i stället att det var dumt av dig att "gambla" på det sättet, dvs. motsatsen till sunt förnuft.M mickef skrev:
Nästan allting här i världen är relativt och kan belysas från olika sidor.
Jag tror det blir svårt att definiera ett "sunt förnuft" som är allmängiltigt. Det är nog till och med så att det blir svårare att komma överens om sådant (även lokalt) för var år som går eftersom vårt samhälle och även andra samhällen tenderar att bli mer och mer fragmenterade (i alla fall ur min synvinkel).
Jag vill hävda att detta även gäller "sanningen" utanför grundläggande fysik, matematik och kemi.
Här på Byggahus kan vi nog inte ens komma överens om att var och en blir salig på sin fason.
Jag tror det blir svårt att definiera ett "sunt förnuft" som är allmängiltigt. Det är nog till och med så att det blir svårare att komma överens om sådant (även lokalt) för var år som går eftersom vårt samhälle och även andra samhällen tenderar att bli mer och mer fragmenterade (i alla fall ur min synvinkel).
Jag vill hävda att detta även gäller "sanningen" utanför grundläggande fysik, matematik och kemi.
Här på Byggahus kan vi nog inte ens komma överens om att var och en blir salig på sin fason.
Det var ju detta som blev fascinerande tydligt under pandemin, i de länder där man förlitade sig på corona-populism så flyttades sunt förnuft till att vara antivetenskap och kunskapsförakt, jag tycker att man kan se att pandemin förflyttade dessa värderingar ett steg och att vi ser beteendet hänga kvar inom allt fler områden, har väl till viss del alltid varit så men nu gör man det helt öppet, förkastar kunskap till fördel för populasens ogrundade uppfattningar, det tycker jag är bekymmersamt.BirgitS skrev:
Jag tror inte att det är kraven i generella termer som vetenskapliga och vedertagna fakta som skiljer utan i hur man gör bedömningen av vilka som är viktigast. Du var beredd att "gambla" med vaccineringen pga. viss erfarenhet, andra ansåg i stället att det var dumt av dig att "gambla" på det sättet, dvs. motsatsen till sunt förnuft.