D djac skrev:
Tyvärr ser det ut så i verkligheten, läkevetenskapen är inte så exakt, bla eftersom grundmaterielet, människorna, varierar för mycket, tar man bort patienten är allt toppen!
Det vore förödande för industrin, kanske därför man misstänker att den ligger lite på gränsen.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är snarare du som uttrycker dig onyanserat. Du kan fråga vem som helst, något som är uselt är riktigt dåligt. Vilket vaccinerna inte är.
Jag har förklarat i alla påhopp att jag inte har åsikter om vaccinet annat än immunitetsnivån och smittspridningseffekten och den är usel.
Jag har aldrig rekommenderat ngn att avstå vaccineringen och alla jag känner inkl. mina närstående har fullvaccinerat sig.
 
P
M mickef skrev:
Och i min värld är det, i det här fallet, bristfälligt i skydd mot smitta och smittspridning. Jag vet att jag inte får uttrycka mig på sätt som kan misstolkas men jag tycker att tröskeln är väl låg.
Nu slår jag väl en död häst, som det heter på svengelska, men den viktigaste effekten av covid-19-vaccin var/är att minska belastningen på sjukvården, och det lyckades rätt bra. Sånt som sysselsätter sjukvården när det inte råder pandemi upphör ju inte magiskt under pandemier.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Vilken spruta är du inne på +5 :rofl:.
Nej du. 2 fick räcka för mig. Tror jag blivit erbjuden en tredje men inte tagit
 
P pmd skrev:
Nu slår jag väl en död häst, som det heter på svengelska, men den viktigaste effekten av covid-19-vaccin var/är att minska belastningen på sjukvården, och det lyckades rätt bra. Sånt som sysselsätter sjukvården när det inte råder pandemi upphör ju inte magiskt under pandemier.
Rädda vården var ju argumentet som dök upp för att hålla grytan kokande när det visade sig att vaccinet inte kunde stoppa smittan.
 
P
Nej, det var ett mål från början.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Nej, det var ett mål från början.
Ja, det var ju i princip det enda som sas från allra första början, det handlade hela tiden om att plana ut kurvan, det kan inte ha missats.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, det var ett mål från början.
När vaccinet lanserades möjligtvis och man insåg att det inte stoppade smittspridning, men i pandemins början var det det allena saliggörande vaccinet som skulle stoppa pandemin varför det fick ett snabbspår genom fasstudierna.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det var ju i princip det enda som sas från allra första början, det handlade hela tiden om att plana ut kurvan, det kan inte ha missats.
Vi har olika minnesbilder.
 
D
M mickef skrev:
Vi har olika minnesbilder.
Jag är ledsen men då minns du fel. Detta var ju i sammanfattning hela skillnaden mellan den svenska, vetenskapligt baserade, strategin och den populistiska strategin som de flesta länder använde och som inte helt oväntat har lett till sämre resultat. Vår baserades på att spridning inte gick att stoppa oavsett men att man skulle fokusera på att hålla nere takten och om möjligt lindra sjukdomsförloppen, allt för att den vårdapparat vi har skulle klara att ta hand om de som hade vårdbehov, vaccinet var en av de metoderna och eftersom vi är ett relativt modernt land med utbildad befolkning så fick vi en hög vaccinationsgrad. Jag är helt övertygad om att det blivit långt värre utan vaccin.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Och MIN minnesbild är att i början av pandemin insåg Fohm att detta var ett virus som var mycket smittsamt och att sannolikt "alla" skulle bli smittade och många dessutom kräva sjukhusvård. Därför var det viktigt att sänka smittspridningshastigheten ("plana ut kurvan") så att inte alla blev sjuka samtidigt, vilket både skulle överbelasta sjukvården men också många andra viktiga samhällsfunktioner (inte så bra om alla brandmän och poliser är sjuka samtidigt, typ).

Initialt var inte vaccin en faktor för att plana ut kurvan, för där i början trodde man fortfarande att vaccin skulle ta flera år att forska fram, som "vanligt". Men nu gjorde ju mRNA-tekniken att nya vaccin kunde tas fram betydligt snabbare än normalt, så när vaccin blev tillgängliga var det fortfarande så att de flesta svenskar ännu inte hade smittats, och därför blev vaccinering ytterligare ett sätt att minska belastningen på sjukvården och rädda fler liv.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Jag har förklarat i alla påhopp att jag inte har åsikter om vaccinet annat än immunitetsnivån och smittspridningseffekten och den är usel.
Min bil är usel!
Alltså den tar mig ju från punkt A till punkt B utan problem, men den kan inte flyga! Uselt! Usel bil!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Min bil är usel!
Alltså den tar mig ju från punkt A till punkt B utan problem, men den kan inte flyga! Uselt! Usel bil!
Då är vi överens, har den marknadsförts som en flygomobil så borde man kunna räkna med att den åtminstone skulle kunna lätta över några besvärliga bilköer.
 
B b8q skrev:
Och MIN minnesbild är att i början av pandemin insåg Fohm att detta var ett virus som var mycket smittsamt och att sannolikt "alla" skulle bli smittade och många dessutom kräva sjukhusvård. Därför var det viktigt att sänka smittspridningshastigheten ("plana ut kurvan") så att inte alla blev sjuka samtidigt, vilket både skulle överbelasta sjukvården men också många andra viktiga samhällsfunktioner (inte så bra om alla brandmän och poliser är sjuka samtidigt, typ).

Initialt var inte vaccin en faktor för att plana ut kurvan, för där i början trodde man fortfarande att vaccin skulle ta flera år att forska fram, som "vanligt". Men nu gjorde ju mRNA-tekniken att nya vaccin kunde tas fram betydligt snabbare än normalt, så när vaccin blev tillgängliga var det fortfarande så att de flesta svenskar ännu inte hade smittats, och därför blev vaccinering ytterligare ett sätt att minska belastningen på sjukvården och rädda fler liv.
Min minnesbild är att politiken insåg, redan för ett par decennier sedan, att vårdapparaten var eftersatt och att det var personalbristen som var problemet (utmaningen som det heter numera). Lösningen var att man skulle "rekrytera" utländsk arbetskraft som lösning på utmaningen, även om man visste att det reella problemet var usla arbetsförhållanden och att kvalificerad personal flyttade till bl a Norge för sin försörjning om de inte bytte profession.
Den nya "arbetskraften", som till stor del bestod av undersköterskor från segregerade förorter med deltidsarbeten och dåliga sjukförsäkringsvillkor, om jag förstod det rätt, hade inte råd att vara hemma för "lite förkylning". Befolkningen i dessa områden beskylldes dessutom för den kraftiga spridningen av smittan pga trångboddhet, dålig läsförståelse och i en del fall övertro på egna profeter som förklarade att man inte kunde drabbas.
I övrigt stämmer min bild med din med tillägget att, initialt var meningen med vaccinet att stoppa pandemin men kom senare att vara ett stöd för vården som du nämner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.