1 014 363 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag har förklarat i alla påhopp att jag inte har åsikter om vaccinet annat än immunitetsnivån och smittspridningseffekten och den är usel.Nissens skrev:
Jag har aldrig rekommenderat ngn att avstå vaccineringen och alla jag känner inkl. mina närstående har fullvaccinerat sig.
Nu slår jag väl en död häst, som det heter på svengelska, men den viktigaste effekten av covid-19-vaccin var/är att minska belastningen på sjukvården, och det lyckades rätt bra. Sånt som sysselsätter sjukvården när det inte råder pandemi upphör ju inte magiskt under pandemier.M mickef skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Rädda vården var ju argumentet som dök upp för att hålla grytan kokande när det visade sig att vaccinet inte kunde stoppa smittan.P pmd skrev:
Jag är ledsen men då minns du fel. Detta var ju i sammanfattning hela skillnaden mellan den svenska, vetenskapligt baserade, strategin och den populistiska strategin som de flesta länder använde och som inte helt oväntat har lett till sämre resultat. Vår baserades på att spridning inte gick att stoppa oavsett men att man skulle fokusera på att hålla nere takten och om möjligt lindra sjukdomsförloppen, allt för att den vårdapparat vi har skulle klara att ta hand om de som hade vårdbehov, vaccinet var en av de metoderna och eftersom vi är ett relativt modernt land med utbildad befolkning så fick vi en hög vaccinationsgrad. Jag är helt övertygad om att det blivit långt värre utan vaccin.M mickef skrev:
Och MIN minnesbild är att i början av pandemin insåg Fohm att detta var ett virus som var mycket smittsamt och att sannolikt "alla" skulle bli smittade och många dessutom kräva sjukhusvård. Därför var det viktigt att sänka smittspridningshastigheten ("plana ut kurvan") så att inte alla blev sjuka samtidigt, vilket både skulle överbelasta sjukvården men också många andra viktiga samhällsfunktioner (inte så bra om alla brandmän och poliser är sjuka samtidigt, typ).
Initialt var inte vaccin en faktor för att plana ut kurvan, för där i början trodde man fortfarande att vaccin skulle ta flera år att forska fram, som "vanligt". Men nu gjorde ju mRNA-tekniken att nya vaccin kunde tas fram betydligt snabbare än normalt, så när vaccin blev tillgängliga var det fortfarande så att de flesta svenskar ännu inte hade smittats, och därför blev vaccinering ytterligare ett sätt att minska belastningen på sjukvården och rädda fler liv.
Initialt var inte vaccin en faktor för att plana ut kurvan, för där i början trodde man fortfarande att vaccin skulle ta flera år att forska fram, som "vanligt". Men nu gjorde ju mRNA-tekniken att nya vaccin kunde tas fram betydligt snabbare än normalt, så när vaccin blev tillgängliga var det fortfarande så att de flesta svenskar ännu inte hade smittats, och därför blev vaccinering ytterligare ett sätt att minska belastningen på sjukvården och rädda fler liv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Min minnesbild är att politiken insåg, redan för ett par decennier sedan, att vårdapparaten var eftersatt och att det var personalbristen som var problemet (utmaningen som det heter numera). Lösningen var att man skulle "rekrytera" utländsk arbetskraft som lösning på utmaningen, även om man visste att det reella problemet var usla arbetsförhållanden och att kvalificerad personal flyttade till bl a Norge för sin försörjning om de inte bytte profession.B b8q skrev:Och MIN minnesbild är att i början av pandemin insåg Fohm att detta var ett virus som var mycket smittsamt och att sannolikt "alla" skulle bli smittade och många dessutom kräva sjukhusvård. Därför var det viktigt att sänka smittspridningshastigheten ("plana ut kurvan") så att inte alla blev sjuka samtidigt, vilket både skulle överbelasta sjukvården men också många andra viktiga samhällsfunktioner (inte så bra om alla brandmän och poliser är sjuka samtidigt, typ).
Initialt var inte vaccin en faktor för att plana ut kurvan, för där i början trodde man fortfarande att vaccin skulle ta flera år att forska fram, som "vanligt". Men nu gjorde ju mRNA-tekniken att nya vaccin kunde tas fram betydligt snabbare än normalt, så när vaccin blev tillgängliga var det fortfarande så att de flesta svenskar ännu inte hade smittats, och därför blev vaccinering ytterligare ett sätt att minska belastningen på sjukvården och rädda fler liv.
Den nya "arbetskraften", som till stor del bestod av undersköterskor från segregerade förorter med deltidsarbeten och dåliga sjukförsäkringsvillkor, om jag förstod det rätt, hade inte råd att vara hemma för "lite förkylning". Befolkningen i dessa områden beskylldes dessutom för den kraftiga spridningen av smittan pga trångboddhet, dålig läsförståelse och i en del fall övertro på egna profeter som förklarade att man inte kunde drabbas.
I övrigt stämmer min bild med din med tillägget att, initialt var meningen med vaccinet att stoppa pandemin men kom senare att vara ett stöd för vården som du nämner.