BirgitS
M mickef skrev:
Sunt förnuft.
Vad du tycker är förnuftigt behöver verkligen inte vara så enligt en majoritet av befolkningen.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Synd att diskussionerna i tråden så fort blir språkligt käbbel.
Tex vad betyder usel, är betydelsen av usel sämre än dålig?
Eller vad betyder egentligen immunitet?
Att man inte blir sjuk och inte smittar eller att man inte blir svårt sjuk eller rentav dör?
Ett rabiesvaccin som gjorde att man inte dog, men ändå smittade vidare skulle väl inte bli så populärt?

Vad är ett bra eller dåligt vaccin? (Fast det är en svår fråga. Ett vaccin som är 50 ggr bättre än ett gammalt beprövat kan ändå vara uselt, ja så dåligt att det (med i-lands mått) är oetiskt att använda, fast polio-vaccin är ju off topic).
Kan inte någon snällt fråga vad skribenten menar isf direkt hugga emot? Ni som varit med i tråden ett tag vet vilka som skriver tydligt respektive otydligt. :rolleyes:
Har någon missat det så vill mickef ha högre bemanning inom sjukvården oavsett. Lätt att hålla med där även om det nog går att jobba lite smartare också. Vi har långa köer och tex kirurger som inte kan operera pga personalbrist.

Visst upptäckte man att Immuniteten från vaccinet mot att insjukna avtog redan innan sars-cov-2 viruset förändrades så att vaccinet fungerade sämre. (Men immuniteten mot svår sjukdom och död varade längre).
Det har t.o.m. diskuterats om det beror på mRNA-vaccintekniken, fast de traditionella (kinesiska) vaccinen var ju ännnu sämre!? (Usla?)

Fairlane Fairlane skrev:
Fast några perfekta vaccin eller några perfekta behandlingsformer finns inte, vare sig mot Covid eller något annat. Det finns bara usla vaccinationer och usla behandlingsformer, om man benämner allt icke-perfekt som uselt.
Visst finns det vacciner som är bra och väldigt effektiva.
Hur många vaccinerade får barnsjukdomar i Sverige?
Fungerar inte Allmäna Vaccinations Programmets vacciner bra?

Typer av sjukdomar som är bekämpade och som än idag bekämpas med AVP

I början av pandemin var det stort fokus på smittspridning och att vaccin skulle stoppa pandemin.
Visst predikade Tegnell om att platta till kurvan och ”rädda vården”, men det användes en matematisk smittspridningsmodell (R) och vaccinets effektivitet/skydd för att beräkna vilken vaccinationsgrad som skulle behövas för att stoppa pandemin.

Visst fanns det en övertro på vaccinets skydd innan man visste bättre.
Hoppfullt för några, konspiration för andra.

Det studeras forfarande…
Durability of Vaccine-Induced and Natural Immunity Against COVID-19: A Narrative Review,
https://link.springer.com/article/10.1007/s40121-022-00753-2
Waning protection is driven by both waning immunity over time since vaccination or initial infection, and the evolution of new variants of SARS-CoV-2.
:oops:

D djac skrev:
Ja, det var ju i princip det enda som sas från allra första början, det handlade hela tiden om att plana ut kurvan, det kan inte ha missats.
Fast den diskussionen hängde ju framförallt ihop med veckovisa presentationer om läget och restriktioner för folket.
Inte stod Tegnell & Co och sade att nu har vi ett vaccin, men ni kan ändå bli smittade och smitta vidare utan att bli sjuka?

I min värld så ändrades iaf vaccinets effektivitet (och biverkningar) allt eftersom det beprövade vaccinet blev allt mer beprövat så man lärde sig hur det fungerade.

Vad sades? när sades det? ändrades budskapet?
Vad kommer folk ihåg?

Vad kommer folk att komma ihåg inframtiden?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad du tycker är förnuftigt behöver verkligen inte vara så enligt en majoritet av befolkningen.
Jag tror inte att man kan tycka lite som man vill om förnuft. Antingen är man förnuftig eller så är man inte det, det är inte en fråga för demokratiskt avgörande. Vad tror du om framtida pandemier och människors önskan om bättre beredskap?
 
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Kan inte någon snällt fråga vad skribenten menar isf direkt hugga emot?
Jag har försökt fråga vad vissa som skriver kryptiskt menar men då sällan fått en bra förklaring.
blackarrow blackarrow skrev:
Visst upptäckte man att Immuniteten från vaccinet mot att insjukna avtog redan innan sars-cov-2 viruset förändrades så att vaccinet fungerade sämre.
Att effekten av vaccinet skulle avta med tiden tror jag att experterna ansåg så fort man visste att effekten av att ha varit sjuk avtog med tiden. Det hänger ihop.
blackarrow blackarrow skrev:
Inte stod Tegnell & Co och sade att nu har vi ett vaccin, men ni kan ändå bli smittade och smitta vidare utan att bli sjuka?
Jo, först när vaccinet kom så visste man ju inte alls hur stor risken för asymtomatisk sjukdom var eftersom det inte var något som undersöktes under fas 3. Det talades om att man skulle fortsätta vara försiktig när man träffade äldre vaccinerade eftersom man inte kunde veta säkert. Det var ju först när man såg hur effektivt smittspridningen på äldreboendena avtog som man förstod att risken för asymtomatisk sjukdom var liten (men inte obefintlig) efter vaccinering.

Min minnesbild.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag tror inte att man kan tycka lite som man vill om förnuft. Antingen är man förnuftig eller så är man inte det, det är inte en fråga för demokratiskt avgörande. Vad tror du om framtida pandemier och människors önskan om bättre beredskap?
Jag tror att intresset för att lägga pengar på beredskap avtar med tiden, precis som efter tidigare pandemier. Det var väl drygt 10 år efter svininfluensan som t.ex. beredskapslager började försvinna ur regioners och kommuners handlingsplaner. När politiker ställs inför frågan om de ska lägga saker för ett visst belopp i lager för eventuellt framtida behov eller använda pengarna för att höja sköterskelönerna nu för att få behålla dem så kommer det senare alltmer att väljas med tiden eftersom det är så de kommer att uppleva att den allmänna opinionen svänger.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att intresset för att lägga pengar på beredskap avtar med tiden, precis som efter tidigare pandemier. Det var väl drygt 10 år efter svininfluensan som t.ex. beredskapslager började försvinna ur regioners och kommuners handlingsplaner. När politiker ställs inför frågan om de ska lägga saker för ett visst belopp i lager för eventuellt framtida behov eller använda pengarna för att höja sköterskelönerna nu för att få behålla dem så kommer det senare alltmer att väljas med tiden eftersom det är så de kommer att uppleva att den allmänna opinionen svänger.
Ja, förnuftet är ibland en färskvara. Ställt inför valet mot sköterskelöner kanske det förnuftiga lutar åt lönerna.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Ja, förnuftet är ibland en färskvara. Ställt inför valet mot sköterskelöner kanske det förnuftiga lutar åt lönerna.
Ja, det är nog sådana val som har gjort att regionerna har valt att inte lägga pengar på t.ex. beredskapslager, ska det vara vård idag eller i en framtid som vi inte vet något om. Troligen med förhoppningen om att deras ekonomi ska bli bättre om några år så att det då går att lägga pengar på sånt som är för framtiden.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag tror inte att man kan tycka lite som man vill om förnuft. Antingen är man förnuftig eller så är man inte det, det är inte en fråga för demokratiskt avgörande. Vad tror du om framtida pandemier och människors önskan om bättre beredskap?
Jag är övertygad om att både Flat Earthers och bibeltrogna som tror att Jorden är 6000 år gammal tycker att deras eget resonemang är mycket förnuftigt. Vad tror du?
 
  • Gilla
Tubes och 7 till
  • Laddar…
D
M mickef skrev:
Jag tror inte att man kan tycka lite som man vill om förnuft. Antingen är man förnuftig eller så är man inte det, det är inte en fråga för demokratiskt avgörande. Vad tror du om framtida pandemier och människors önskan om bättre beredskap?
Nä där har du såklart rätt, det är inte sunt förnuft att överspendera beredskapspengar och resurser på något som är osannolikt istället för på något sannolikt, men så blir det om folks känsloliv får styra populister, hoppas vi inte hamnar där.
 
  • Gilla
Tubes och 5 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Sunt förnuft.
Sunt förnuft är oftast varken sunt eller förnuftigt, sa François-Marie Arouet, mer känd som Voltaire. Det hade han troligen ganska rätt i.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
blackarrow blackarrow skrev:
Visst finns det vacciner som är bra och väldigt effektiva.
Hur många vaccinerade får barnsjukdomar i Sverige?
Fungerar inte Allmäna Vaccinations Programmets vacciner bra?
Visst är de bra, men inte perfekta och är de inte perfekta så är de usla enligt mickef.
Det finns bara två lägen, perfekt eller uselt och något helt perfekt finns inte så...
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag är övertygad om att både Flat Earthers och bibeltrogna som tror att Jorden är 6000 år gammal tycker att deras eget resonemang är mycket förnuftigt. Vad tror du?
Det är inte förnuftigt vad jag än tror.
 
P pmd skrev:
Sunt förnuft är oftast varken sunt eller förnuftigt, sa François-Marie Arouet, mer känd som Voltaire. Det hade han troligen ganska rätt i.
Jag kan inte gå i polemik med honom men vad anser du, egentligen.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att intresset för att lägga pengar på beredskap avtar med tiden, precis som efter tidigare pandemier. Det var väl drygt 10 år efter svininfluensan som t.ex. beredskapslager började försvinna ur regioners och kommuners handlingsplaner. När politiker ställs inför frågan om de ska lägga saker för ett visst belopp i lager för eventuellt framtida behov eller använda pengarna för att höja sköterskelönerna nu för att få behålla dem så kommer det senare alltmer att väljas med tiden eftersom det är så de kommer att uppleva att den allmänna opinionen svänger.
Lite ot, men man kan dra en parallell till vår försvarsmakt. Den har väl alltid varit nedbantad när vi behövt den som mest, och vice versa. Åtminstone de senaste 110 åren…
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst är de bra, men inte perfekta och är de inte perfekta så är de usla enligt mickef.
Det finns bara två lägen, perfekt eller uselt och något helt perfekt finns inte så...
Om du hade frågat mig så hade jag meddelat att det finns betygen allt från: ok, bra till perfekta i vissa avseenden men även usla i andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.