1 014 148 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Synd att diskussionerna i tråden så fort blir språkligt käbbel.
Tex vad betyder usel, är betydelsen av usel sämre än dålig?
Eller vad betyder egentligen immunitet?
Att man inte blir sjuk och inte smittar eller att man inte blir svårt sjuk eller rentav dör?
Ett rabiesvaccin som gjorde att man inte dog, men ändå smittade vidare skulle väl inte bli så populärt?
Vad är ett bra eller dåligt vaccin? (Fast det är en svår fråga. Ett vaccin som är 50 ggr bättre än ett gammalt beprövat kan ändå vara uselt, ja så dåligt att det (med i-lands mått) är oetiskt att använda, fast polio-vaccin är ju off topic).
Kan inte någon snällt fråga vad skribenten menar isf direkt hugga emot? Ni som varit med i tråden ett tag vet vilka som skriver tydligt respektive otydligt.
Har någon missat det så vill mickef ha högre bemanning inom sjukvården oavsett. Lätt att hålla med där även om det nog går att jobba lite smartare också. Vi har långa köer och tex kirurger som inte kan operera pga personalbrist.
Visst upptäckte man att Immuniteten från vaccinet mot att insjukna avtog redan innan sars-cov-2 viruset förändrades så att vaccinet fungerade sämre. (Men immuniteten mot svår sjukdom och död varade längre).
Det har t.o.m. diskuterats om det beror på mRNA-vaccintekniken, fast de traditionella (kinesiska) vaccinen var ju ännnu sämre!? (Usla?)
Hur många vaccinerade får barnsjukdomar i Sverige?
Fungerar inte Allmäna Vaccinations Programmets vacciner bra?
Typer av sjukdomar som är bekämpade och som än idag bekämpas med AVP
I början av pandemin var det stort fokus på smittspridning och att vaccin skulle stoppa pandemin.
Visst predikade Tegnell om att platta till kurvan och ”rädda vården”, men det användes en matematisk smittspridningsmodell (R) och vaccinets effektivitet/skydd för att beräkna vilken vaccinationsgrad som skulle behövas för att stoppa pandemin.
Visst fanns det en övertro på vaccinets skydd innan man visste bättre.
Hoppfullt för några, konspiration för andra.
Det studeras forfarande…
Durability of Vaccine-Induced and Natural Immunity Against COVID-19: A Narrative Review,
https://link.springer.com/article/10.1007/s40121-022-00753-2

Inte stod Tegnell & Co och sade att nu har vi ett vaccin, men ni kan ändå bli smittade och smitta vidare utan att bli sjuka?
I min värld så ändrades iaf vaccinets effektivitet (och biverkningar) allt eftersom det beprövade vaccinet blev allt mer beprövat så man lärde sig hur det fungerade.
Vad sades? när sades det? ändrades budskapet?
Vad kommer folk ihåg?
Vad kommer folk att komma ihåg inframtiden?
Tex vad betyder usel, är betydelsen av usel sämre än dålig?
Eller vad betyder egentligen immunitet?
Att man inte blir sjuk och inte smittar eller att man inte blir svårt sjuk eller rentav dör?
Ett rabiesvaccin som gjorde att man inte dog, men ändå smittade vidare skulle väl inte bli så populärt?
Vad är ett bra eller dåligt vaccin? (Fast det är en svår fråga. Ett vaccin som är 50 ggr bättre än ett gammalt beprövat kan ändå vara uselt, ja så dåligt att det (med i-lands mått) är oetiskt att använda, fast polio-vaccin är ju off topic).
Kan inte någon snällt fråga vad skribenten menar isf direkt hugga emot? Ni som varit med i tråden ett tag vet vilka som skriver tydligt respektive otydligt.
Har någon missat det så vill mickef ha högre bemanning inom sjukvården oavsett. Lätt att hålla med där även om det nog går att jobba lite smartare också. Vi har långa köer och tex kirurger som inte kan operera pga personalbrist.
Visst upptäckte man att Immuniteten från vaccinet mot att insjukna avtog redan innan sars-cov-2 viruset förändrades så att vaccinet fungerade sämre. (Men immuniteten mot svår sjukdom och död varade längre).
Det har t.o.m. diskuterats om det beror på mRNA-vaccintekniken, fast de traditionella (kinesiska) vaccinen var ju ännnu sämre!? (Usla?)
Visst finns det vacciner som är bra och väldigt effektiva.Fairlane skrev:
Hur många vaccinerade får barnsjukdomar i Sverige?
Fungerar inte Allmäna Vaccinations Programmets vacciner bra?
Typer av sjukdomar som är bekämpade och som än idag bekämpas med AVP
I början av pandemin var det stort fokus på smittspridning och att vaccin skulle stoppa pandemin.
Visst predikade Tegnell om att platta till kurvan och ”rädda vården”, men det användes en matematisk smittspridningsmodell (R) och vaccinets effektivitet/skydd för att beräkna vilken vaccinationsgrad som skulle behövas för att stoppa pandemin.
Visst fanns det en övertro på vaccinets skydd innan man visste bättre.
Hoppfullt för några, konspiration för andra.
Det studeras forfarande…
Durability of Vaccine-Induced and Natural Immunity Against COVID-19: A Narrative Review,
https://link.springer.com/article/10.1007/s40121-022-00753-2
Fast den diskussionen hängde ju framförallt ihop med veckovisa presentationer om läget och restriktioner för folket.D djac skrev:
Inte stod Tegnell & Co och sade att nu har vi ett vaccin, men ni kan ändå bli smittade och smitta vidare utan att bli sjuka?
I min värld så ändrades iaf vaccinets effektivitet (och biverkningar) allt eftersom det beprövade vaccinet blev allt mer beprövat så man lärde sig hur det fungerade.
Vad sades? när sades det? ändrades budskapet?
Vad kommer folk ihåg?
Vad kommer folk att komma ihåg inframtiden?
Jag tror inte att man kan tycka lite som man vill om förnuft. Antingen är man förnuftig eller så är man inte det, det är inte en fråga för demokratiskt avgörande. Vad tror du om framtida pandemier och människors önskan om bättre beredskap?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag har försökt fråga vad vissa som skriver kryptiskt menar men då sällan fått en bra förklaring.blackarrow skrev:
Att effekten av vaccinet skulle avta med tiden tror jag att experterna ansåg så fort man visste att effekten av att ha varit sjuk avtog med tiden. Det hänger ihop.blackarrow skrev:
Jo, först när vaccinet kom så visste man ju inte alls hur stor risken för asymtomatisk sjukdom var eftersom det inte var något som undersöktes under fas 3. Det talades om att man skulle fortsätta vara försiktig när man träffade äldre vaccinerade eftersom man inte kunde veta säkert. Det var ju först när man såg hur effektivt smittspridningen på äldreboendena avtog som man förstod att risken för asymtomatisk sjukdom var liten (men inte obefintlig) efter vaccinering.blackarrow skrev:
Min minnesbild.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag tror att intresset för att lägga pengar på beredskap avtar med tiden, precis som efter tidigare pandemier. Det var väl drygt 10 år efter svininfluensan som t.ex. beredskapslager började försvinna ur regioners och kommuners handlingsplaner. När politiker ställs inför frågan om de ska lägga saker för ett visst belopp i lager för eventuellt framtida behov eller använda pengarna för att höja sköterskelönerna nu för att få behålla dem så kommer det senare alltmer att väljas med tiden eftersom det är så de kommer att uppleva att den allmänna opinionen svänger.M mickef skrev:
Ja, förnuftet är ibland en färskvara. Ställt inför valet mot sköterskelöner kanske det förnuftiga lutar åt lönerna.BirgitS skrev:
Jag tror att intresset för att lägga pengar på beredskap avtar med tiden, precis som efter tidigare pandemier. Det var väl drygt 10 år efter svininfluensan som t.ex. beredskapslager började försvinna ur regioners och kommuners handlingsplaner. När politiker ställs inför frågan om de ska lägga saker för ett visst belopp i lager för eventuellt framtida behov eller använda pengarna för att höja sköterskelönerna nu för att få behålla dem så kommer det senare alltmer att väljas med tiden eftersom det är så de kommer att uppleva att den allmänna opinionen svänger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Ja, det är nog sådana val som har gjort att regionerna har valt att inte lägga pengar på t.ex. beredskapslager, ska det vara vård idag eller i en framtid som vi inte vet något om. Troligen med förhoppningen om att deras ekonomi ska bli bättre om några år så att det då går att lägga pengar på sånt som är för framtiden.M mickef skrev:
Jag är övertygad om att både Flat Earthers och bibeltrogna som tror att Jorden är 6000 år gammal tycker att deras eget resonemang är mycket förnuftigt. Vad tror du?M mickef skrev:
Nä där har du såklart rätt, det är inte sunt förnuft att överspendera beredskapspengar och resurser på något som är osannolikt istället för på något sannolikt, men så blir det om folks känsloliv får styra populister, hoppas vi inte hamnar där.M mickef skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Visst är de bra, men inte perfekta och är de inte perfekta så är de usla enligt mickef.blackarrow skrev:
Det finns bara två lägen, perfekt eller uselt och något helt perfekt finns inte så...
Lite ot, men man kan dra en parallell till vår försvarsmakt. Den har väl alltid varit nedbantad när vi behövt den som mest, och vice versa. Åtminstone de senaste 110 åren…BirgitS skrev:
Jag tror att intresset för att lägga pengar på beredskap avtar med tiden, precis som efter tidigare pandemier. Det var väl drygt 10 år efter svininfluensan som t.ex. beredskapslager började försvinna ur regioners och kommuners handlingsplaner. När politiker ställs inför frågan om de ska lägga saker för ett visst belopp i lager för eventuellt framtida behov eller använda pengarna för att höja sköterskelönerna nu för att få behålla dem så kommer det senare alltmer att väljas med tiden eftersom det är så de kommer att uppleva att den allmänna opinionen svänger.
Om du hade frågat mig så hade jag meddelat att det finns betygen allt från: ok, bra till perfekta i vissa avseenden men även usla i andra.Fairlane skrev: