Nissens
M mickef skrev:
Det var själva smittspridningseffekten som avsågs.
Vad var det som avsågs då?

BirgitS BirgitS skrev:
Smittspridningen minskar med de vaccin som har använts här, mer ju bättre vaccinet är anpassat till aktuella varianter, precis som med influensavaccin.
Det var väl vad jag sa i nåt av inläggen du började att hacka på.

Nissens Nissens skrev:
Vad var det som avsågs då?
Om jag inte minns fel så var det sån här taktik du med flera fick Staffans2000 på fall.

BirgitS
M mickef skrev:
Det var väl vad jag sa i nåt av inläggen du började att hacka på.
Det var i alla fall inte så som jag förstod något av dina inlägg idag.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Det gäller att utrycka sig klart o tydligt, utan att vara svepande. När vaccinet rullades ut så är jag säker på att många hade en tro att det även skulle minska smittspridningen ordentligt. Nu kom ju detta på skam, vilket var synd. Men det innebar ju inte att vaccinet var uruselt ur alla aspekter. Tycker att det var fantastiskt att ett vaccin -er togs fram på då kort tid.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
När vaccinet rullades ut så är jag säker på att många hade en tro att det även skulle minska smittspridningen ordentligt.
Det gjorde ju vaccinet tills omikronvarianten dök upp.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gjorde ju vaccinet tills omikronvarianten dök upp.
Ja så kanske det var. Tack för upplysningen

Nissens
M mickef skrev:
Om jag inte minns fel så var det sån här taktik du med flera fick Staffans2000 på fall.
Vad menar du?
Jag har inte fått någon på fall…

Försöker bara förstå vad som menas med usla vaccin. I Sverige räddade vaccinen hela situationen så jag begriper inte vad som var uselt. I min värld är något uselt något som är dåligt…

BirgitS BirgitS skrev:
Det var i alla fall inte så som jag förstod något av dina inlägg idag.
"Det skyddar mot svår sjukdom och död, att vaccinerade smittbärare smittar i mindre grad än andra smittbärare, vaccineringens största mål var att skydda vården från kollaps mm. Därför är det bättre med ett uselt vaccin än inget"

D
M mickef skrev:
"Det skyddar mot svår sjukdom och död, att vaccinerade smittbärare smittar i mindre grad än andra smittbärare, vaccineringens största mål var att skydda vården från kollaps mm. Därför är det bättre med ett uselt vaccin än inget"
Haha, ja det är ju det där ordet uselt som jag känner inte har sin självklara definition i detta, eller annat, sammanhang. Det skulle ju kunna vara så uselt att man faller ihopa död inom kort, det spar väl iofs på sjukvården, också på längre sikt, men det hade iaf jag tyckt varit riktigt uselt att ta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Det gäller att utrycka sig klart o tydligt, utan att vara svepande. När vaccinet rullades ut så är jag säker på att många hade en tro att det även skulle minska smittspridningen ordentligt. Nu kom ju detta på skam, vilket var synd. Men det innebar ju inte att vaccinet var uruselt ur alla aspekter. Tycker att det var fantastiskt att ett vaccin -er togs fram på då kort tid.
När det "rullades ut" sas det att det var en förutsättning för att pandemin skulle stoppas, inte minska ordentligt. Alla vet att det inte fungerade och Gieseckes förutspådd att alla kommer att drabbas av viruset blev sann.

D djac skrev:
Haha, ja det är ju det där ordet uselt som jag känner inte har sin självklara definition i detta, eller annat, sammanhang. Det skulle ju kunna vara så uselt att man faller ihopa död inom kort, det spar väl iofs på sjukvården, också på längre sikt, men det hade iaf jag tyckt varit riktigt uselt att ta.
Jag har förklarat att det jag menar med usel är att det inte stoppar en epidemi utan kanske t o m underblåser den genom falsk övertro på smittskyddseffekten, inte att den skadar den vaccinerade.

P
Hej på er! Jag har inte deltagit här på bra länge, men kan meddela att Giesecke hade fel. Viruset har inte drabbat mig.

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hej på er! Jag har inte deltagit här på bra länge, men kan meddela att Giesecke hade fel. Viruset har inte drabbat mig.
Kanske omärkt.
Välkommen tillbaka.

BirgitS
M mickef skrev:
Eftersom de två meningarna inte hänger ihop eller tom. kan uppfattas som motstridiga så gick det ju då inte att förstå va du menar egentligen, det kunde t.ex. ha varit ironi. Nu har du ju förklarat att du inte menar usel utan kunde ha varit bättre men det är ju så dags.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.