1 014 664 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Som jag minns det var det kontroversiella hans tråkiga ton och aggressiva kommentarer men om någon minns mer detaljer så är detta säkert rätt.M mickef skrev:
Jag förstod att "uselt" skulle ifrågasättas varför jag förklarade att det var att det inte skyddade mot smittspridning.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Då gäller det ju fortfarande något vaccin som inte har använts här.M mickef skrev:
Som djac skrev så var det inte åsikterna som för extrema utan sättet att gång på gång förstöra nyhetstråden med tjafs om ovidkommande saker, typ som du nu håller på med att än en gång ta upp munskydd och vaccin fast du inte har någon nyhet gällande det och det dessutom finns särskilda trådar för de ämnena.M mickef skrev:
Jag kommenterade ett inlägg av djac, utan nyhetsvärde, som följdes upp av en diskussion som du nu är del av, fortfarande utan nyhetsvärde. I och för sig verkar det som om det är en nyhet för dig att vaccinet inte verkade vara speciellt effektivt mot smittspridning.BirgitS skrev:
Då gäller det ju fortfarande något vaccin som inte har använts här.
Som djac skrev så var det inte åsikterna som för extrema utan sättet att gång på gång förstöra nyhetstråden med tjafs om ovidkommande saker, typ som du nu håller på med att än en gång ta upp munskydd och vaccin fast du inte har någon nyhet gällande det och det dessutom finns särskilda trådar för de ämnena.
Jag tror att det skulle vara en nyhet för många, åtminstone för mig, om du kan förklarar dels varför man inte kan ta på munskyddet och varför ett "torkat" munskydd är verkningslöst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Så vitt jag kan se var det du som började med att ta upp vaccin i inlägg #18173. Men det är många som inte respekterar att detta är nyhetstråden.M mickef skrev:
Det var ingen deltavåg i Sverige tack vare att så många hade hunnits vaccinera sig innan det blev höst. I länder som fick in deltavarianten redan i maj blev det en våg pga. den.M mickef skrev:
När det gäller omikron så verkar du ha väldigt svårt att ta in den engelska statistik som jag så väldigt många gånger har länkat till och som motsäger ditt påstående.
Nej, jag tänker inte tjata om det igen, och ändå mindre i nyhetstråden. Det är meningen att diskussioner ska gå framåt och inte i cirklar enligt forumägaren.M mickef skrev:
Så det var en bisats i munskyddskommentaren som triggade igång dig och några till?BirgitS skrev:
Så vitt jag kan se var det du som började med att ta upp vaccin i inlägg #18173. Men det är många som inte respekterar att detta är nyhetstråden.
Det var ingen deltavåg i Sverige tack vare att så många hade hunnits vaccinera sig innan det blev höst. I länder som fick in deltavarianten redan i maj blev det en våg pga. den.
När det gäller omikron så verkar du ha väldigt svårt att ta in den engelska statistik som jag så väldigt många gånger har länkat till och som motsäger ditt påstående.
Nej, jag tänker inte tjata om det igen, och ändå mindre i nyhetstråden. Det är meningen att diskussioner ska gå framåt och inte i cirklar enligt forumägaren.
Jag har förstått att vaccinet i sig lindrar smittspridning men kanske ökar spridningen i samhället genom övertron på dess effektivitet, enligt djacs teori.
Om du inte tänker svara på mina frågor kanske du iaf kan länka till något som stillar min nyfikenhet, det tror jag nog att forumägaren också skulle uppskatta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Vad som satte igång andra kan jag inte uttala mig om. Det första (så vitt jag kan se) jag skrev idag om vaccin var inlägg #18179 och det jag citerade där var ingen bisats i en munskyddskommentar utan ett helt inlägg av dig som bara handlade om vaccin.M mickef skrev:
Jag tror du är lika bra som jag på att söka.M mickef skrev:
Inlägget var en kommentar till djacs teorier om ett "uselt" vaccin där vi verkar vara överens även om vi kanske inte har samma krav på ett perfekt vaccin.BirgitS skrev:
Du tror kanske fel om min förmåga att söka information ang. problem med munskyddshantering, jag hittar inget. Du har fortfarande möjlighet att briljera.
Du kan kika på överdödligheten per land och se att där munskydden var spridda drabbades man hårt. Det är lite som att hoppa bungyjump med en imaginär lina, då är det bättre att få veta att linan inte är där, då avstår de flesta hoppet.M mickef skrev:Inlägget var en kommentar till djacs teorier om ett "uselt" vaccin där vi verkar vara överens även om vi kanske inte har samma krav på ett perfekt vaccin.
Du tror kanske fel om min förmåga att söka information ang. problem med munskyddshantering, jag hittar inget. Du har fortfarande möjlighet att briljera.
Sen är jag inte naiv och tror att det är hela svaret men eftersom mitt arbete tar mig till många länder i Europa så kunde jag notera skillnaden i beteenden, den falska säkerheten munskyddet gav inbjöd till att ta större risker. För att inte tala om de civiliserade kollegorna i Italien som var noga med sina munskydd, tills de behövde hälsa på någon, kindpussas och ta ett snack. Då tog de självfallet av det, av artighet och för den ökade hörbarheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag tror att djac inte avsåg något vaccin som har använts i Sverige med orden uselt vaccin eftersom det är bra vaccin som har använts och används här.M mickef skrev:
Åter igen, det viktigaste var att vaccinen räddade liv och stoppade en kollaps i vården. Hade det stoppat smittspridningen hade ju varit ännu bättre, men att kalla det som räddade så många för uselt är dumheter.M mickef skrev:
Nej, vad jag vet, inte sakkunnig i detta, så var det väl bara Kina och Ryssland som hade sämre vacciner, de vi använde i västvärlden var ju alla bra.BirgitS skrev:
Vad djac avsåg tänker jag inte spekulera om då mina gissningar hånas så fort jag presenterar dem. Det var inte vaccinet som mitt inlägg handlade om utan teorin om att dåligt vaccin kan öka spridningen och motverka den positiva effekten därvidlag.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg