D
M mickef skrev:
Staffans2000 var tydligen för kontroversiell för den här tråden och fick en hel del klagomål från opponenter. Jag tänker inte leta i trådarna hur resonemanget utvecklades men om du har koll på vilket sätt hans metod är förkastlig får du gärna dela med dig.
Som jag minns det var det kontroversiella hans tråkiga ton och aggressiva kommentarer men om någon minns mer detaljer så är detta säkert rätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet inte vad du pratar om för vaccin för i Sverige varken finns eller har funnits några usla vaccin. Allt som du påstår har sagts om vaccin i forumet gäller ju inte usla vaccin utan de vaccin som används i Sverige.
Jag förstod att "uselt" skulle ifrågasättas varför jag förklarade att det var att det inte skyddade mot smittspridning.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag förstod att "uselt" skulle ifrågasättas varför jag förklarade att det var att det inte skyddade mot smittspridning.
Då gäller det ju fortfarande något vaccin som inte har använts här.
M mickef skrev:
Staffans2000 var tydligen för kontroversiell för den här tråden och fick en hel del klagomål från opponenter.
Som djac skrev så var det inte åsikterna som för extrema utan sättet att gång på gång förstöra nyhetstråden med tjafs om ovidkommande saker, typ som du nu håller på med att än en gång ta upp munskydd och vaccin fast du inte har någon nyhet gällande det och det dessutom finns särskilda trådar för de ämnena.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då gäller det ju fortfarande något vaccin som inte har använts här.

Som djac skrev så var det inte åsikterna som för extrema utan sättet att gång på gång förstöra nyhetstråden med tjafs om ovidkommande saker, typ som du nu håller på med att än en gång ta upp munskydd och vaccin fast du inte har någon nyhet gällande det och det dessutom finns särskilda trådar för de ämnena.
Jag kommenterade ett inlägg av djac, utan nyhetsvärde, som följdes upp av en diskussion som du nu är del av, fortfarande utan nyhetsvärde. I och för sig verkar det som om det är en nyhet för dig att vaccinet inte verkade vara speciellt effektivt mot smittspridning.
Jag tror att det skulle vara en nyhet för många, åtminstone för mig, om du kan förklarar dels varför man inte kan ta på munskyddet och varför ett "torkat" munskydd är verkningslöst.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag kommenterade ett inlägg av djac, utan nyhetsvärde, som följdes upp av en diskussion som du nu är del av, fortfarande utan nyhetsvärde.
Så vitt jag kan se var det du som började med att ta upp vaccin i inlägg #18173. Men det är många som inte respekterar att detta är nyhetstråden.
M mickef skrev:
I och för sig verkar det som om det är en nyhet för dig att vaccinet inte verkade vara speciellt effektivt mot smittspridning.
Det var ingen deltavåg i Sverige tack vare att så många hade hunnits vaccinera sig innan det blev höst. I länder som fick in deltavarianten redan i maj blev det en våg pga. den.

När det gäller omikron så verkar du ha väldigt svårt att ta in den engelska statistik som jag så väldigt många gånger har länkat till och som motsäger ditt påstående.
M mickef skrev:
Jag tror att det skulle vara en nyhet för många, åtminstone för mig, om du kan förklarar dels varför man inte kan ta på munskyddet och varför ett "torkat" munskydd är verkningslöst.
Nej, jag tänker inte tjata om det igen, och ändå mindre i nyhetstråden. Det är meningen att diskussioner ska gå framåt och inte i cirklar enligt forumägaren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag kan se var det du som började med att ta upp vaccin i inlägg #18173. Men det är många som inte respekterar att detta är nyhetstråden.

Det var ingen deltavåg i Sverige tack vare att så många hade hunnits vaccinera sig innan det blev höst. I länder som fick in deltavarianten redan i maj blev det en våg pga. den.

När det gäller omikron så verkar du ha väldigt svårt att ta in den engelska statistik som jag så väldigt många gånger har länkat till och som motsäger ditt påstående.

Nej, jag tänker inte tjata om det igen, och ändå mindre i nyhetstråden. Det är meningen att diskussioner ska gå framåt och inte i cirklar enligt forumägaren.
Så det var en bisats i munskyddskommentaren som triggade igång dig och några till?
Jag har förstått att vaccinet i sig lindrar smittspridning men kanske ökar spridningen i samhället genom övertron på dess effektivitet, enligt djacs teori.
Om du inte tänker svara på mina frågor kanske du iaf kan länka till något som stillar min nyfikenhet, det tror jag nog att forumägaren också skulle uppskatta.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Så det var en bisats i munskyddskommentaren som triggade igång dig och några till?
Vad som satte igång andra kan jag inte uttala mig om. Det första (så vitt jag kan se) jag skrev idag om vaccin var inlägg #18179 och det jag citerade där var ingen bisats i en munskyddskommentar utan ett helt inlägg av dig som bara handlade om vaccin.
M mickef skrev:
Om du inte tänker svara på mina frågor kanske du iaf kan länka till något som stillar min nyfikenhet, det tror jag nog att forumägaren också skulle uppskatta.
Jag tror du är lika bra som jag på att söka.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad som satte igång andra kan jag inte uttala mig om. Det första (så vitt jag kan se) jag skrev idag om vaccin var inlägg #18179 och det jag citerade där var ingen bisats i en munskyddskommentar utan ett helt inlägg av dig som bara handlade om vaccin.

Jag tror du är lika bra som jag på att söka.
Inlägget var en kommentar till djacs teorier om ett "uselt" vaccin där vi verkar vara överens även om vi kanske inte har samma krav på ett perfekt vaccin.
Du tror kanske fel om min förmåga att söka information ang. problem med munskyddshantering, jag hittar inget. Du har fortfarande möjlighet att briljera.
 
D
M mickef skrev:
Inlägget var en kommentar till djacs teorier om ett "uselt" vaccin där vi verkar vara överens även om vi kanske inte har samma krav på ett perfekt vaccin.
Du tror kanske fel om min förmåga att söka information ang. problem med munskyddshantering, jag hittar inget. Du har fortfarande möjlighet att briljera.
Du kan kika på överdödligheten per land och se att där munskydden var spridda drabbades man hårt. Det är lite som att hoppa bungyjump med en imaginär lina, då är det bättre att få veta att linan inte är där, då avstår de flesta hoppet.

Sen är jag inte naiv och tror att det är hela svaret men eftersom mitt arbete tar mig till många länder i Europa så kunde jag notera skillnaden i beteenden, den falska säkerheten munskyddet gav inbjöd till att ta större risker. För att inte tala om de civiliserade kollegorna i Italien som var noga med sina munskydd, tills de behövde hälsa på någon, kindpussas och ta ett snack. Då tog de självfallet av det, av artighet och för den ökade hörbarheten.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Inlägget var en kommentar till djacs teorier om ett "uselt" vaccin där vi verkar vara överens även om vi kanske inte har samma krav på ett perfekt vaccin.
Jag tror att djac inte avsåg något vaccin som har använts i Sverige med orden uselt vaccin eftersom det är bra vaccin som har använts och används här.
 
Nissens
M mickef skrev:
Jag förstod att "uselt" skulle ifrågasättas varför jag förklarade att det var att det inte skyddade mot smittspridning.
Åter igen, det viktigaste var att vaccinen räddade liv och stoppade en kollaps i vården. Hade det stoppat smittspridningen hade ju varit ännu bättre, men att kalla det som räddade så många för uselt är dumheter.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att djac inte avsåg något vaccin som har använts i Sverige med orden uselt vaccin eftersom det är bra vaccin som har använts och används här.
Nej, vad jag vet, inte sakkunnig i detta, så var det väl bara Kina och Ryssland som hade sämre vacciner, de vi använde i västvärlden var ju alla bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Åter igen, det viktigaste var att vaccinen räddade liv och stoppade en kollaps i vården. Hade det stoppat smittspridningen hade ju varit ännu bättre, men att kalla det som räddade så många för uselt är dumheter.
Det var själva smittspridningseffekten som avsågs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att djac inte avsåg något vaccin som har använts i Sverige med orden uselt vaccin eftersom det är bra vaccin som har använts och används här.
Vad djac avsåg tänker jag inte spekulera om då mina gissningar hånas så fort jag presenterar dem. Det var inte vaccinet som mitt inlägg handlade om utan teorin om att dåligt vaccin kan öka spridningen och motverka den positiva effekten därvidlag.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Det var själva smittspridningseffekten som avsågs.
Smittspridningen minskar med de vaccin som har använts här, mer ju bättre vaccinet är anpassat till aktuella varianter, precis som med influensavaccin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.