B b8q skrev:
Tvärtom, överdödlighet bör jämföras över lite längre tid. Du kan ju inte jämföra dag för dag, eller månad för månad, då blir det för mycket slump.
Ett år kan vara lagom. Längre än så blir problematisk på grund av efterkommande underdödlighet och andra störningar.

Ett exempel i extremen. Ponera att alla över 60 är dör av en infektion i ett land. Man får då en extrem överdödlighet det året. Efterföljande 20 år kommer man ha nästan ingen dödlighet alls. Därefter säger statistiken för hela perioden att inget har hänt.

Bra va!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vem vet, men uppenbarligen har färre avlidit senare av Covid eftersom så många dog tidigt i pandemin.
Det framgår ju av DN-artikeln så det är ju verkligen något som många vet.

Vad är uppenbarligen?
Det är ingen naturlag att färre avlider av covid senare bara för att många dog tidigt.
Se denna jämförelse mellan Spanien och Sverige där skillnaden i relativt antal avlidna ökar ytterligare under hösten 2020.

Linjediagram visar COVID-19-dödsfall per miljon invånare i Spanien och Sverige över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=SWE~ESP
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Längre än så blir problematisk på grund av efterkommande underdödlighet och andra störningar.
Och efterkommande överdödlighet ska man ju då inte heller glömma bort.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Tips, världen har gått vidare. Sluta älta.
 
  • Gilla
  • Älska
fusion och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ett år kan vara lagom. Längre än så blir problematisk på grund av efterkommande underdödlighet och andra störningar.

Ett exempel i extremen. Ponera att alla över 60 är dör av en infektion i ett land. Man får då en extrem överdödlighet det året. Efterföljande 20 år kommer man ha nästan ingen dödlighet alls. Därefter säger statistiken för hela perioden att inget har hänt.

Bra va!
Då måste extremt många trillat av pinnen i Finland!
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
"Efter en överdödlighet följer ofta en underdödlighet." Anders Tegnell SvD
Norge hade en överdödlighet under 2019, så det är naturligt med en underdödlighet 2020, eller gäller det bara är siffrorna stämmer med dina tankar?
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det känns lite som en hockeymatch (säg mellan Sverige-Finland).
Period 1: Sverige släpper in 4 mål, Finland 2
Period 2: Sverige släpper in 1 mål, Finland 2
Period 3: Sverige släpper in 2 mål, Finland 4

Ulltand tycker att Sverige gjorde en värdelös första period och är besviken på laginsatsen.
Alla andra är glada över segern.
Sveriges taktik i första perioden var väl inte godkänd? Det verkar som om det bättrade sig efter periodvilan.
 
D
Till den överdödlighet som populistiska och vidskepliga covidrestriktioner har gett ska ju läggas alla andra relaterade skador, som nog egentligen är större i mina ögon. I denna diskuteras det om den ökade förekomsten av diabetes inte hänger samman med Covid men med lockdown och isolering, detta är sannolikt bara toppen på berget av skador som restriktionerna har medfört: https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(23)00041-4/fulltext
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tips, världen har gått vidare. Sluta älta.
Beklagar att du inte har förstått att det kommer att bli fler pandemier i framtiden och att man behöver lära sig av tidigare för att göra de bästa möjliga valen under nästa.

Men om du inte är intresserad så kan du ju låta bli att läsa och skriva i den här tråden.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Beklagar att du inte har förstått att det kommer att bli fler pandemier i framtiden och att man behöver lära sig av tidigare för att göra de bästa möjliga valen under nästa.

Men om du inte är intresserad så kan du ju låta bli att läsa och skriva i den här tråden.
Tror vi klarar oss bra utan hobbyepidemiologer.
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror vi klarar oss bra utan hobbyepidemiologer.
Det här är en nyhetstråd så här rapporteras det om vad forskare och andra insatta har kommit fram till.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sluta älta.
Du håller ju på och ältar t.ex. dina lunchvanor så då kan ju andra få älta andra saker.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Hård kritik från Riksrevisionen till FHM och regeringen presenteras idag. Förhoppningsvis leder det till framtida förbättringar.

"Enligt granskningen brister smittskyddet både när det gäller lagar och regelverk liksom system och data för nationell övervakning och uppföljning.

Folkhälsomyndigheten har inte haft en tillräcklig bra beredskap för ett läge med stor och omfattande smittspridning i landet, så som under pandemin.

Bland annat saknas ett digitalt system för smittspårning och testning, ett heltäckande system för uppföljning av vaccinationer och snabba och robusta vårddata.

Regeringen har inte heller varit förberedd på en pandemi. Dess insatser kom för sent, enligt granskningen.

– Regeringens styrning har inte tagit höjd för att smittskyddet behöver fungera effektivt både i ett normalläge och vid pandemier. Dessutom är inte smittskyddslagen utformad för att kunna hantera lägen med omfattande smittspridning, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande." Aftonbladet/Riksrevisionen
 
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Hård kritik från Riksrevisionen till FHM och regeringen presenteras idag. Förhoppningsvis leder det till framtida förbättringar.

"Enligt granskningen brister smittskyddet både när det gäller lagar och regelverk liksom system och data för nationell övervakning och uppföljning.

Folkhälsomyndigheten har inte haft en tillräcklig bra beredskap för ett läge med stor och omfattande smittspridning i landet, så som under pandemin.

Bland annat saknas ett digitalt system för smittspårning och testning, ett heltäckande system för uppföljning av vaccinationer och snabba och robusta vårddata.

Regeringen har inte heller varit förberedd på en pandemi. Dess insatser kom för sent, enligt granskningen.

– Regeringens styrning har inte tagit höjd för att smittskyddet behöver fungera effektivt både i ett normalläge och vid pandemier. Dessutom är inte smittskyddslagen utformad för att kunna hantera lägen med omfattande smittspridning, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande." Aftonbladet/Riksrevisionen
Den kritiken kan hela världen ta till sig. Alla länder hade uppenbarligen helt glömt av förra pandemin. :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hård kritik från Riksrevisionen till FHM och regeringen presenteras idag. Förhoppningsvis leder det till framtida förbättringar.

"Enligt granskningen brister smittskyddet både när det gäller lagar och regelverk liksom system och data för nationell övervakning och uppföljning.

Folkhälsomyndigheten har inte haft en tillräcklig bra beredskap för ett läge med stor och omfattande smittspridning i landet, så som under pandemin.

Bland annat saknas ett digitalt system för smittspårning och testning, ett heltäckande system för uppföljning av vaccinationer och snabba och robusta vårddata.

Regeringen har inte heller varit förberedd på en pandemi. Dess insatser kom för sent, enligt granskningen.

– Regeringens styrning har inte tagit höjd för att smittskyddet behöver fungera effektivt både i ett normalläge och vid pandemier. Dessutom är inte smittskyddslagen utformad för att kunna hantera lägen med omfattande smittspridning, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande." Aftonbladet/Riksrevisionen
Man undrar vad SD gör egentligen, svek efter svek?
 
Nissens Nissens skrev:
Den kritiken kan hela världen ta till sig. Alla länder hade uppenbarligen helt glömt av förra pandemin. :)
Precis så. Alla kan alltid bli bättre men nu befinner jag mig Sverige och fokuserar främst på vad vi kunde ha gjort bättre för att vara bättre rustade nästa gång.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.