1 016 295 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ett år kan vara lagom. Längre än så blir problematisk på grund av efterkommande underdödlighet och andra störningar.B b8q skrev:
Ett exempel i extremen. Ponera att alla över 60 är dör av en infektion i ett land. Man får då en extrem överdödlighet det året. Efterföljande 20 år kommer man ha nästan ingen dödlighet alls. Därefter säger statistiken för hela perioden att inget har hänt.
Bra va!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Det framgår ju av DN-artikeln så det är ju verkligen något som många vet.Ulltand skrev:
Vad är uppenbarligen?
Det är ingen naturlag att färre avlider av covid senare bara för att många dog tidigt.
Se denna jämförelse mellan Spanien och Sverige där skillnaden i relativt antal avlidna ökar ytterligare under hösten 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=SWE~ESP
Renoverare
· Stockholm
· 20 243 inlägg
Tips, världen har gått vidare. Sluta älta.
Då måste extremt många trillat av pinnen i Finland!Ulltand skrev:
Ett år kan vara lagom. Längre än så blir problematisk på grund av efterkommande underdödlighet och andra störningar.
Ett exempel i extremen. Ponera att alla över 60 är dör av en infektion i ett land. Man får då en extrem överdödlighet det året. Efterföljande 20 år kommer man ha nästan ingen dödlighet alls. Därefter säger statistiken för hela perioden att inget har hänt.
Bra va!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 891 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 891 inlägg
Sveriges taktik i första perioden var väl inte godkänd? Det verkar som om det bättrade sig efter periodvilan.B b8q skrev:Det känns lite som en hockeymatch (säg mellan Sverige-Finland).
Period 1: Sverige släpper in 4 mål, Finland 2
Period 2: Sverige släpper in 1 mål, Finland 2
Period 3: Sverige släpper in 2 mål, Finland 4
Ulltand tycker att Sverige gjorde en värdelös första period och är besviken på laginsatsen.
Alla andra är glada över segern.
Till den överdödlighet som populistiska och vidskepliga covidrestriktioner har gett ska ju läggas alla andra relaterade skador, som nog egentligen är större i mina ögon. I denna diskuteras det om den ökade förekomsten av diabetes inte hänger samman med Covid men med lockdown och isolering, detta är sannolikt bara toppen på berget av skador som restriktionerna har medfört: https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(23)00041-4/fulltext
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Beklagar att du inte har förstått att det kommer att bli fler pandemier i framtiden och att man behöver lära sig av tidigare för att göra de bästa möjliga valen under nästa.AndersMalmgren skrev:
Men om du inte är intresserad så kan du ju låta bli att läsa och skriva i den här tråden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 243 inlägg
Tror vi klarar oss bra utan hobbyepidemiologer.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Hård kritik från Riksrevisionen till FHM och regeringen presenteras idag. Förhoppningsvis leder det till framtida förbättringar.
"Enligt granskningen brister smittskyddet både när det gäller lagar och regelverk liksom system och data för nationell övervakning och uppföljning.
Folkhälsomyndigheten har inte haft en tillräcklig bra beredskap för ett läge med stor och omfattande smittspridning i landet, så som under pandemin.
Bland annat saknas ett digitalt system för smittspårning och testning, ett heltäckande system för uppföljning av vaccinationer och snabba och robusta vårddata.
Regeringen har inte heller varit förberedd på en pandemi. Dess insatser kom för sent, enligt granskningen.
– Regeringens styrning har inte tagit höjd för att smittskyddet behöver fungera effektivt både i ett normalläge och vid pandemier. Dessutom är inte smittskyddslagen utformad för att kunna hantera lägen med omfattande smittspridning, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande." Aftonbladet/Riksrevisionen
"Enligt granskningen brister smittskyddet både när det gäller lagar och regelverk liksom system och data för nationell övervakning och uppföljning.
Folkhälsomyndigheten har inte haft en tillräcklig bra beredskap för ett läge med stor och omfattande smittspridning i landet, så som under pandemin.
Bland annat saknas ett digitalt system för smittspårning och testning, ett heltäckande system för uppföljning av vaccinationer och snabba och robusta vårddata.
Regeringen har inte heller varit förberedd på en pandemi. Dess insatser kom för sent, enligt granskningen.
– Regeringens styrning har inte tagit höjd för att smittskyddet behöver fungera effektivt både i ett normalläge och vid pandemier. Dessutom är inte smittskyddslagen utformad för att kunna hantera lägen med omfattande smittspridning, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande." Aftonbladet/Riksrevisionen
Den kritiken kan hela världen ta till sig. Alla länder hade uppenbarligen helt glömt av förra pandemin.Ulltand skrev:
Hård kritik från Riksrevisionen till FHM och regeringen presenteras idag. Förhoppningsvis leder det till framtida förbättringar.
"Enligt granskningen brister smittskyddet både när det gäller lagar och regelverk liksom system och data för nationell övervakning och uppföljning.
Folkhälsomyndigheten har inte haft en tillräcklig bra beredskap för ett läge med stor och omfattande smittspridning i landet, så som under pandemin.
Bland annat saknas ett digitalt system för smittspårning och testning, ett heltäckande system för uppföljning av vaccinationer och snabba och robusta vårddata.
Regeringen har inte heller varit förberedd på en pandemi. Dess insatser kom för sent, enligt granskningen.
– Regeringens styrning har inte tagit höjd för att smittskyddet behöver fungera effektivt både i ett normalläge och vid pandemier. Dessutom är inte smittskyddslagen utformad för att kunna hantera lägen med omfattande smittspridning, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande." Aftonbladet/Riksrevisionen
Man undrar vad SD gör egentligen, svek efter svek?Ulltand skrev:
Hård kritik från Riksrevisionen till FHM och regeringen presenteras idag. Förhoppningsvis leder det till framtida förbättringar.
"Enligt granskningen brister smittskyddet både när det gäller lagar och regelverk liksom system och data för nationell övervakning och uppföljning.
Folkhälsomyndigheten har inte haft en tillräcklig bra beredskap för ett läge med stor och omfattande smittspridning i landet, så som under pandemin.
Bland annat saknas ett digitalt system för smittspårning och testning, ett heltäckande system för uppföljning av vaccinationer och snabba och robusta vårddata.
Regeringen har inte heller varit förberedd på en pandemi. Dess insatser kom för sent, enligt granskningen.
– Regeringens styrning har inte tagit höjd för att smittskyddet behöver fungera effektivt både i ett normalläge och vid pandemier. Dessutom är inte smittskyddslagen utformad för att kunna hantera lägen med omfattande smittspridning, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande." Aftonbladet/Riksrevisionen