B b8q skrev:
Som alla vet går det inte (rent ekonomiskt) att ha en beredskap för extremfall. Lite som att man inte bygger dagvattensystem för att klara 1000-årsregn. Man tar hellre en katastrofal översvämning väldigt sällan, än kostnaden för att undvika den. Samma med smittskyddsberedskapen.
Kostnaden tar vi, vi får bara inte resultatet av den
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Suck ska hobbyepidemiologerna starta igång igen
Problemet är väl att människan inte är mogen för fri informationsspridning som internet, internetforum och internetplattformar ger.
Utbildningsnivå, Msc, PhD, dr, spelar heller ingen roll.
Det skall överdrivas, cherrypickas och bara de som tycker som jag har rätt.

En ”verksamhet” som växt med pandemin är debunking. Ofta självutnämnda experter som egentligen bara är journalister och alla vet väl hur mycket man kan lita på journalister. :rolleyes:

Youtubern dr John Campbell ser ut att ha drabbats av covidinfosyndromet med sekundär effekt att han tycks vara lite deprimerad och bara fortsätter rapportera men allt mer negativt han hittar om covid. Han lyfter fram studier om biverkningar, (tveksamheter om) nyttan med vaccinet, skillnader i vaccinationspolicy mellan länder där vissa länder tycker över 65 år och riskgrupper är lämpligt medan andra ligger kvar på alla över 5 år eller var det till och med 0,5 år i något land i väster, medan andra tycker pandemin är över.

Det är speciellt en sak som han gjort sig känd för som har t.o.m. jag lite svårt för.
Aspirerandet.
Föst stannade mRNA vaccinet i armen vid stället sprutan ges. Sen är man helt säker på att om man skulle råka ge vaccinet i ett blodkärl så ger det inte biverkningar eftersom det är så osannolikt att det händer.
Det är lite som att gå ut i skogen med en hagelbössa med blyhagel. Man skjuter något och säger att haglet träffar bara det jag siktar på och inget annat. Blyhaglet har heller inga andra negativa effekter var de än tar vägen om de missar målet.

Bland debunkande YouTubers har det i mitt flöde dykt upp en dr som förespråkar vetenskap (eller är det bara en hundägare med en skruv lös)?
Freedom of (DIS)information revelation from Dr John Campbell
Med Dr Susan Oliver assisterad av Julie the dog :oops:

Youtubeflödet kan vara svårt att göra något åt. Mina favoriter numera är Lex Friedman och Sleep learning(språk) som fått ersätta ”godnattsagorna” från John Campbell. Får se om jag vaknar upp och talar ett annat språk någon dag.

Den här tråden kan man dock enkelt slippa genom att klicka på

Skärmbild av ett webbforum om coronaviruset med trådövervakningsfunktion markerad.


;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nalleman64 skrev:
Kritiken avser alltså den förra regeringen.
Mars-april 2020 var det inget riksdagsparti som hade någon annan åsikt än vad regeringen hade. De verkade mest glada över att slippa ta ansvaret för att göra något.
 
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Mars-april 2020 var det inget riksdagsparti som hade någon annan åsikt än vad regeringen hade. De verkade mest glada över att slippa ta ansvaret för att göra något.
Ändå är det den förra regeringen som får kritik. Fast att skylla ifrån sig är ju lite av en specialitet för de flesta politiker.
Nåja jag skall inte älta detta vidare eftersom min avsikt från början bara var att påpeka att det inte är den nuvarande regeringen som fått kritik i utredningen.
 
D
N Nalleman64 skrev:
Ändå är det den förra regeringen som får kritik. Fast att skylla ifrån sig är ju lite av en specialitet för de flesta politiker.
Nåja jag skall inte älta detta vidare eftersom min avsikt från början bara var att påpeka att det inte är den nuvarande regeringen som fått kritik i utredningen.
Det var självklart för alla, precis som att de inte klandrar någon annan regering som kommer efter heller.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nalleman64 skrev:
Ändå är det den förra regeringen som får kritik. Fast att skylla ifrån sig är ju lite av en specialitet för de flesta politiker.
Nåja jag skall inte älta detta vidare eftersom min avsikt från början bara var att påpeka att det inte är den nuvarande regeringen som fått kritik i utredningen.
Riksrevisionen kan inte kritisera tidigare regeringar, det är inte deras uppdrag i det här fallet.

För den som inte vill nöja sig med en mycket kort resumé från Aftonbladet och Text-TV så kan man läsa Riksrevisionens pressmeddelande eller för den delen hela rapporten.
https://www.riksrevisionen.se/om-ri...es-nationella-smittskydd-behover-starkas.html

Från pressmeddelandet:
Rekommendationer i korthet
Regeringen rekommenderas bland annat att
  • samla det nationella ansvaret för vårdhygienfrågor vid en myndighet
  • utreda Folkhälsomyndighetens och Socialstyrelsens rättsliga förutsättningar för att samla in och hantera vårddata.
Folkhälsomyndigheten rekommenderas bland annat att
  • använda lärdomar och erfarenheter från covid-19-pandemin till att vidareutveckla smittskyddet, däribland uppföljning och kunskapsstöd
 
N
BirgitS BirgitS skrev:
Riksrevisionen kan inte kritisera tidigare regeringar, det är inte deras uppdrag i det här fallet.

För den som inte vill nöja sig med en mycket kort resumé från Aftonbladet och Text-TV så kan man läsa Riksrevisionens pressmeddelande eller för den delen hela rapporten.
[länk]

Från pressmeddelandet:
Ha det så kul med läsningen då! F.ö. verkar det ytterst märkligt om inte Riksrevisionen skulle kunna kritisera tidigare regeringar eftersom en revision rimligen görs för det som varit bakåt i tiden men vad vet jag.
Sedan är ju kritik mot Socialdemokraterna något alltför många har väldigt svårt att ta.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nalleman64 skrev:
Ha det så kul med läsningen då! F.ö. verkar det ytterst märkligt om inte Riksrevisionen skulle kunna kritisera tidigare regeringar eftersom en revision rimligen görs för det som varit bakåt i tiden men vad vet jag.
Jag tänker inte läsa mer än pressmeddelandet eftersom jag inte tycker det är särskilt intressant.

Riksrevisionen har väl fått ett särskilt uppdrag att granska visa aspekter av pandemihanteringen. Det är ju en tidigare regering och inte dagens regering som de har granskat.
 
Snailman
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självfallet.
Hade jag också vaxat mig så skulle jag nog också försvarat det valet, det är ju liksom inget som går att göra ogjort..
 
Snailman
blackarrow blackarrow skrev:
Problemet är väl att människan inte är mogen för fri informationsspridning som internet, internetforum och internetplattformar ger.
Utbildningsnivå, Msc, PhD, dr, spelar heller ingen roll.
Det skall överdrivas, cherrypickas och bara de som tycker som jag har rätt.

En ”verksamhet” som växt med pandemin är debunking. Ofta självutnämnda experter som egentligen bara är journalister och alla vet väl hur mycket man kan lita på journalister. :rolleyes:

Youtubern dr John Campbell ser ut att ha drabbats av covidinfosyndromet med sekundär effekt att han tycks vara lite deprimerad och bara fortsätter rapportera men allt mer negativt han hittar om covid. Han lyfter fram studier om biverkningar, (tveksamheter om) nyttan med vaccinet, skillnader i vaccinationspolicy mellan länder där vissa länder tycker över 65 år och riskgrupper är lämpligt medan andra ligger kvar på alla över 5 år eller var det till och med 0,5 år i något land i väster, medan andra tycker pandemin är över.

Det är speciellt en sak som han gjort sig känd för som har t.o.m. jag lite svårt för.
Aspirerandet.
Föst stannade mRNA vaccinet i armen vid stället sprutan ges. Sen är man helt säker på att om man skulle råka ge vaccinet i ett blodkärl så ger det inte biverkningar eftersom det är så osannolikt att det händer.
Det är lite som att gå ut i skogen med en hagelbössa med blyhagel. Man skjuter något och säger att haglet träffar bara det jag siktar på och inget annat. Blyhaglet har heller inga andra negativa effekter var de än tar vägen om de missar målet.

Bland debunkande YouTubers har det i mitt flöde dykt upp en dr som förespråkar vetenskap (eller är det bara en hundägare med en skruv lös)?
Freedom of (DIS)information revelation from Dr John Campbell
Med Dr Susan Oliver assisterad av Julie the dog :oops:

Youtubeflödet kan vara svårt att göra något åt. Mina favoriter numera är Lex Friedman och Sleep learning(språk) som fått ersätta ”godnattsagorna” från John Campbell. Får se om jag vaknar upp och talar ett annat språk någon dag.

Den här tråden kan man dock enkelt slippa genom att klicka på

[bild]


;)
Avsaknad av aspirerande skulle ju kunna gå ihop med att en hel del elitidrottare inte gått så bra ihop med vaccinet, elitidrottare borde ju ha fler blodkärl i kroppen än vi vanliga soffliggare har.

Att John är lite deppig nu, tror jag kan ha att göra med att han förmodligen personligen har vaccinerat flera tusen personer då i början när vaccinet fanns att tillgå.

Fri information är det väl numera rätt många makthavare som inte gillar så mycket.
Tex försöken att stänga ner TikTok, eller göra det amerikanskägt. Musks köp och förändringar av Tvitter har jag inte heller läst så mycket jubel över.
 
Snailman Snailman skrev:
Avsaknad av aspirerande skulle ju kunna gå ihop med att en hel del elitidrottare inte gått så bra ihop med vaccinet, elitidrottare borde ju ha fler blodkärl i kroppen än vi vanliga soffliggare har.

Att John är lite deppig nu, tror jag kan ha att göra med att han förmodligen personligen har vaccinerat flera tusen personer då i början när vaccinet fanns att tillgå.

Fri information är det väl numera rätt många makthavare som inte gillar så mycket.
Tex försöken att stänga ner TikTok, eller göra det amerikanskägt. Musks köp och förändringar av Tvitter har jag inte heller läst så mycket jubel över.
ag älskar verkligen att läsa det som konspirationsteoretiker skriver.
Det får mig att känna mig smart och utbildad.
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
ag älskar verkligen att läsa det som konspirationsteoretiker skriver.
Det får mig att känna mig smart och utbildad.
Bot-varning på det inlägget du svarade på!
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Snailman
G gaidin skrev:
ag älskar verkligen att läsa det som konspirationsteoretiker skriver.
Det får mig att känna mig smart och utbildad.
Grattis att du känner dig smartare än en civilingenjör, känner du dig det ofta?
 
G gaidin skrev:
ag älskar verkligen att läsa det som konspirationsteoretiker skriver.
Det får mig att känna mig smart och utbildad.
Då har du mycket att lära för här är alla både läkare och vetenskapsmän.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Grattis att du känner dig smartare än en civilingenjör, känner du dig det ofta?
Ja.
I princip varje dag.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.