1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Kostnaden tar vi, vi får bara inte resultatet av denB b8q skrev:
Problemet är väl att människan inte är mogen för fri informationsspridning som internet, internetforum och internetplattformar ger.AndersMalmgren skrev:
Utbildningsnivå, Msc, PhD, dr, spelar heller ingen roll.
Det skall överdrivas, cherrypickas och bara de som tycker som jag har rätt.
En ”verksamhet” som växt med pandemin är debunking. Ofta självutnämnda experter som egentligen bara är journalister och alla vet väl hur mycket man kan lita på journalister.
Youtubern dr John Campbell ser ut att ha drabbats av covidinfosyndromet med sekundär effekt att han tycks vara lite deprimerad och bara fortsätter rapportera men allt mer negativt han hittar om covid. Han lyfter fram studier om biverkningar, (tveksamheter om) nyttan med vaccinet, skillnader i vaccinationspolicy mellan länder där vissa länder tycker över 65 år och riskgrupper är lämpligt medan andra ligger kvar på alla över 5 år eller var det till och med 0,5 år i något land i väster, medan andra tycker pandemin är över.
Det är speciellt en sak som han gjort sig känd för som har t.o.m. jag lite svårt för.
Aspirerandet.
Föst stannade mRNA vaccinet i armen vid stället sprutan ges. Sen är man helt säker på att om man skulle råka ge vaccinet i ett blodkärl så ger det inte biverkningar eftersom det är så osannolikt att det händer.
Det är lite som att gå ut i skogen med en hagelbössa med blyhagel. Man skjuter något och säger att haglet träffar bara det jag siktar på och inget annat. Blyhaglet har heller inga andra negativa effekter var de än tar vägen om de missar målet.
Bland debunkande YouTubers har det i mitt flöde dykt upp en dr som förespråkar vetenskap (eller är det bara en hundägare med en skruv lös)?
Freedom of (DIS)information revelation from Dr John Campbell
Med Dr Susan Oliver assisterad av Julie the dog
Youtubeflödet kan vara svårt att göra något åt. Mina favoriter numera är Lex Friedman och Sleep learning(språk) som fått ersätta ”godnattsagorna” från John Campbell. Får se om jag vaknar upp och talar ett annat språk någon dag.
Den här tråden kan man dock enkelt slippa genom att klicka på
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Ändå är det den förra regeringen som får kritik. Fast att skylla ifrån sig är ju lite av en specialitet för de flesta politiker.BirgitS skrev:
Nåja jag skall inte älta detta vidare eftersom min avsikt från början bara var att påpeka att det inte är den nuvarande regeringen som fått kritik i utredningen.
Det var självklart för alla, precis som att de inte klandrar någon annan regering som kommer efter heller.N Nalleman64 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Riksrevisionen kan inte kritisera tidigare regeringar, det är inte deras uppdrag i det här fallet.N Nalleman64 skrev:
För den som inte vill nöja sig med en mycket kort resumé från Aftonbladet och Text-TV så kan man läsa Riksrevisionens pressmeddelande eller för den delen hela rapporten.
https://www.riksrevisionen.se/om-ri...es-nationella-smittskydd-behover-starkas.html
Från pressmeddelandet:
Rekommendationer i korthet
Regeringen rekommenderas bland annat att
Folkhälsomyndigheten rekommenderas bland annat att
- samla det nationella ansvaret för vårdhygienfrågor vid en myndighet
- utreda Folkhälsomyndighetens och Socialstyrelsens rättsliga förutsättningar för att samla in och hantera vårddata.
- använda lärdomar och erfarenheter från covid-19-pandemin till att vidareutveckla smittskyddet, däribland uppföljning och kunskapsstöd
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Ha det så kul med läsningen då! F.ö. verkar det ytterst märkligt om inte Riksrevisionen skulle kunna kritisera tidigare regeringar eftersom en revision rimligen görs för det som varit bakåt i tiden men vad vet jag.BirgitS skrev:
Sedan är ju kritik mot Socialdemokraterna något alltför många har väldigt svårt att ta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Jag tänker inte läsa mer än pressmeddelandet eftersom jag inte tycker det är särskilt intressant.N Nalleman64 skrev:
Riksrevisionen har väl fått ett särskilt uppdrag att granska visa aspekter av pandemihanteringen. Det är ju en tidigare regering och inte dagens regering som de har granskat.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Avsaknad av aspirerande skulle ju kunna gå ihop med att en hel del elitidrottare inte gått så bra ihop med vaccinet, elitidrottare borde ju ha fler blodkärl i kroppen än vi vanliga soffliggare har.blackarrow skrev:
Problemet är väl att människan inte är mogen för fri informationsspridning som internet, internetforum och internetplattformar ger.
Utbildningsnivå, Msc, PhD, dr, spelar heller ingen roll.
Det skall överdrivas, cherrypickas och bara de som tycker som jag har rätt.
En ”verksamhet” som växt med pandemin är debunking. Ofta självutnämnda experter som egentligen bara är journalister och alla vet väl hur mycket man kan lita på journalister.
Youtubern dr John Campbell ser ut att ha drabbats av covidinfosyndromet med sekundär effekt att han tycks vara lite deprimerad och bara fortsätter rapportera men allt mer negativt han hittar om covid. Han lyfter fram studier om biverkningar, (tveksamheter om) nyttan med vaccinet, skillnader i vaccinationspolicy mellan länder där vissa länder tycker över 65 år och riskgrupper är lämpligt medan andra ligger kvar på alla över 5 år eller var det till och med 0,5 år i något land i väster, medan andra tycker pandemin är över.
Det är speciellt en sak som han gjort sig känd för som har t.o.m. jag lite svårt för.
Aspirerandet.
Föst stannade mRNA vaccinet i armen vid stället sprutan ges. Sen är man helt säker på att om man skulle råka ge vaccinet i ett blodkärl så ger det inte biverkningar eftersom det är så osannolikt att det händer.
Det är lite som att gå ut i skogen med en hagelbössa med blyhagel. Man skjuter något och säger att haglet träffar bara det jag siktar på och inget annat. Blyhaglet har heller inga andra negativa effekter var de än tar vägen om de missar målet.
Bland debunkande YouTubers har det i mitt flöde dykt upp en dr som förespråkar vetenskap (eller är det bara en hundägare med en skruv lös)?
Freedom of (DIS)information revelation from Dr John Campbell
Med Dr Susan Oliver assisterad av Julie the dog
Youtubeflödet kan vara svårt att göra något åt. Mina favoriter numera är Lex Friedman och Sleep learning(språk) som fått ersätta ”godnattsagorna” från John Campbell. Får se om jag vaknar upp och talar ett annat språk någon dag.
Den här tråden kan man dock enkelt slippa genom att klicka på
[bild]
![]()
Att John är lite deppig nu, tror jag kan ha att göra med att han förmodligen personligen har vaccinerat flera tusen personer då i början när vaccinet fanns att tillgå.
Fri information är det väl numera rätt många makthavare som inte gillar så mycket.
Tex försöken att stänga ner TikTok, eller göra det amerikanskägt. Musks köp och förändringar av Tvitter har jag inte heller läst så mycket jubel över.
ag älskar verkligen att läsa det som konspirationsteoretiker skriver.Snailman skrev:
Avsaknad av aspirerande skulle ju kunna gå ihop med att en hel del elitidrottare inte gått så bra ihop med vaccinet, elitidrottare borde ju ha fler blodkärl i kroppen än vi vanliga soffliggare har.
Att John är lite deppig nu, tror jag kan ha att göra med att han förmodligen personligen har vaccinerat flera tusen personer då i början när vaccinet fanns att tillgå.
Fri information är det väl numera rätt många makthavare som inte gillar så mycket.
Tex försöken att stänga ner TikTok, eller göra det amerikanskägt. Musks köp och förändringar av Tvitter har jag inte heller läst så mycket jubel över.
Det får mig att känna mig smart och utbildad.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
