BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Precis så. Alla kan alltid bli bättre men nu befinner jag mig Sverige och fokuserar främst på vad vi kunde ha gjort bättre för att vara bättre rustade nästa gång.
Och Fohm har redan uppdaterat sitt stöd för pandemiberedskap enligt deras pressmeddelanden.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Och Fohm har redan uppdaterat sitt stöd för pandemiberedskap enligt deras pressmeddelanden.
De har alltså blivit bra på att utforma pressmeddelanden, undrar om de gjort någon ändring i verkligheten också, betvivlar det..:thinking:

Alla länder saknade väl inte beredskap, var väl några som hade beredskap, men de stupade väl till slut på alla nya mer lättsmittande varianter på viruset, tex HongKong? Singapore?
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Suck ska hobbyepidemiologerna starta igång igen
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
De har alltså blivit bra på att utforma pressmeddelanden, undrar om de gjort någon ändring i verkligheten också, betvivlar det..:thinking:
Du behöver inte undra och gissa utan du kan ju läsa det nya dokumentet om pandemiberedskap så vet du i stället. Däremot är det ju varken då eller nu de som ska se till att det finns t.ex. finns lager av skyddsutrustning.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Suck ska hobbyepidemiologerna starta igång igen
Hur vore det om du slutade att bry dig om tråden?
Om man är ointresserad av en tråds innehåll så behöver man inte läsa den. Det gäller denna tråd liksom alla andra trådar i forumet.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Precis så. Alla kan alltid bli bättre men nu befinner jag mig Sverige och fokuserar främst på vad vi kunde ha gjort bättre för att vara bättre rustade nästa gång.
Du kan vara lugn för att Sverige och världen har glömt bort denna pandemin också när nästa kommer. :)
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
N
Ulltand Ulltand skrev:
Hård kritik från Riksrevisionen till FHM och regeringen presenteras idag. Förhoppningsvis leder det till framtida förbättringar.

"Enligt granskningen brister smittskyddet både när det gäller lagar och regelverk liksom system och data för nationell övervakning och uppföljning.

Folkhälsomyndigheten har inte haft en tillräcklig bra beredskap för ett läge med stor och omfattande smittspridning i landet, så som under pandemin.

Bland annat saknas ett digitalt system för smittspårning och testning, ett heltäckande system för uppföljning av vaccinationer och snabba och robusta vårddata.

Regeringen har inte heller varit förberedd på en pandemi. Dess insatser kom för sent, enligt granskningen.

– Regeringens styrning har inte tagit höjd för att smittskyddet behöver fungera effektivt både i ett normalläge och vid pandemier. Dessutom är inte smittskyddslagen utformad för att kunna hantera lägen med omfattande smittspridning, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande." Aftonbladet/Riksrevisionen
Kritiken avser alltså den förra regeringen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Du kan vara lugn för att Sverige och världen har glömt bort denna pandemin också när nästa kommer. :)
För en gångs skull är vi helt överens, min gissning är att absolut ingenting, zero, nada, kommer att ändras, det skulle innebära att man behöver ta resurser från beredskap för någonting som händer ofta och lägga det på något som händer sällan, won't happen!

-move on, nothing to see!
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
D
N Nalleman64 skrev:
Kritiken avser alltså den förra regeringen.
..och den förra, och den förra, och den förra, osv, osv, osv, det var alltså inte en beredskap som var hög innan pandemin och sen monterades ner i precis det ögonblicket vi såg den komma. Din kommentar antydde att du inte insåg det.
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
N
D djac skrev:
..och den förra, och den förra, och den förra, osv, osv, osv, det var alltså inte en beredskap som var hög innan pandemin och sen monterades ner i precis det ögonblicket vi såg den komma. Din kommentar antydde att du inte insåg det.
Vad min kommentar eventuellt antydde förtar inte det faktum att det är den föregående regeringen som kritiseras i den nu aktuella rapporten.
 
  • Skärmdump av text-TV, kritik mot Sveriges smittskyddshantering, nyhetsartikel, Riksrevisionens rapport, mobiltelefon, laddning 51%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Suck ska hobbyepidemiologerna starta igång igen
Du har vaxat dig förstår jag? :rofl:
 
N Nalleman64 skrev:
Vad min kommentar antydde eller inte förtar inte det faktum att det är den föregående regeringen som kritiseras i den nu aktuella rapporten.
Det kommer lite historierevisionism lösa. På samma sätt som att lotteriet inte är korruption, sossarna har alltid varit för kärnkraft och Nato
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Du har vaxat dig förstår jag? :rofl:
Självfallet.
 
Som alla vet går det inte (rent ekonomiskt) att ha en beredskap för extremfall. Lite som att man inte bygger dagvattensystem för att klara 1000-årsregn. Man tar hellre en katastrofal översvämning väldigt sällan, än kostnaden för att undvika den. Samma med smittskyddsberedskapen.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Nissens
N Nalleman64 skrev:
Vad min kommentar eventuellt antydde förtar inte det faktum att det är den föregående regeringen som kritiseras i den nu aktuella rapporten.
Lite märkligt, för någon beredskap för en pandemi har väl inte funnits på typ 100år. Hur kan man lasta en enskild regering för det?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.