1 015 819 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det är som DN skriver meningslöst att mäta överdödlighet över en för lång period om man vill att resultatet skall säga något användbart.Nissens skrev:
Du verkar ju inte begripa vad jag skrev, utan fortsätter med din ”suboptimering”.
Eftersom du älskar att gräva i sådant som du uppfattar är dåligt. Kan du beskriva vad Norge och framför allt Finland gjorde för grova fel, de fick ju högre överdödlighet än Sverige…liksom resten av Europa.
Det är andra gången jag frågar dig nu…
Till och med Anders Tegnell förstår det och skriver att överdödlighet ofta följs av en efterkommande underdödlighet. Och det betyder ändå förlorade levnadsår, netto. Åldringarna dog av redan år 1 men inte i resten av norden. Där dog de ett par år senare istället.
Sverige klarade sig klart sämst i norden det första året men lyckades bra senare med vaccineringen. Simple as that.
Tänker du svara på frågan?Ulltand skrev:
Det som DN skriver meningslöst att mäta överdödlighet över en för lång period om man vill att resultatet skall säga något användbart.
Till och med Anders Tegnell förstår det och skriver att överdödlighet ofta följs av en efterkommande underdödlighet. Och det betyder ändå förlorade levnadsår, netto. Åldringarna dog av redan år 1 men inte i resten av norden. Där dog de ett par år senare istället.
Sverige klarade sig klart sämst i norden det första året men lyckades bra senare med vaccineringen. Simple as that.
Vad var det som Finländarna gjorde så uselt dåligt att de fick så mycket högre överdödlighet än Sverige?
Norge hade ju högre överdödlighet än Sverige per capita på äldreboendena ett tag kommer jag ihåg.
Obegripligt att du håller på och zoomar in på månader hit o dit. Det viktiga var ju att hålla nere överdödligheten, och det lyckades Sverige fabulöst med trots att vi hade ovanligt många äldre i landet 2020.
Självklart är det intressant att mäta överdödligheten genom hela pandemin. Det du snackar om att det blir underdödlighet efter en period med överdödlighet gäller väl i så fall alla länder? Eftersom pandemin i stort sett flukturerade samtidigt i Europa så är siffrorna naturligtvis fullt jämförbara över perioden.
Redigerat:
Vilket tidsspann passar exakt det du vill uppnå, det verkar viktigare för dig än oss andra att välja ett där Sverige framstår som extra dåligt, och vad är den exakt vetenskapliga motiveringen för just ditt intervall?Ulltand skrev:
Det är som DN skriver meningslöst att mäta överdödlighet över en för lång period om man vill att resultatet skall säga något användbart.
Till och med Anders Tegnell förstår det och skriver att överdödlighet ofta följs av en efterkommande underdödlighet. Och det betyder ändå förlorade levnadsår, netto. Åldringarna dog av redan år 1 men inte i resten av norden. Där dog de ett par år senare istället.
Sverige klarade sig klart sämst i norden det första året men lyckades bra senare med vaccineringen. Simple as that.
Resten av världen har gått vidare och ser Sverige som bäst i Europa men mest för att försöka förstå vad du anser är rätt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Du missar att det finns två olika sorters överdödlighet, en bra, och en dålig.Nissens skrev:
Du verkar ju inte begripa vad jag skrev, utan fortsätter med din ”suboptimering”.
Eftersom du älskar att gräva i sådant som du uppfattar är dåligt. Kan du beskriva vad Norge och framför allt Finland gjorde för grova fel, de fick ju högre överdödlighet än Sverige…liksom resten av Europa.
Det är andra gången jag frågar dig nu…
Den dåliga skedde i början på pandemin i Sverige, medan den bra hände i alla andra länder i ett senare skede i pandemin.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Nyss hemkommen från tjänsteresa till Shanghai, jo de som nyss körde lockdown.
Varit där några veckor nu.
Undrar hur de överhuvudtaget kunde köra lockdown i en stad med 30 miljoner invånare.
Där kör massor fortfarande med munskydd. På flyget dit och hem var det obligatoriskt med munskydd.
När man åker kollektivt, buss, taxi mm så är det munskydd på. De flesta man möter ute har munskydd även om det inte behövs där, men kan bero på luftföroreningar också.
PCR test före man ska checka in och hälsodeklaration, visum med allt möjligt, en lunta på ca 15 A4 som ska fyllas i. Var men varit de senaste åren, alltså länder.. Vad man jobbar med, Vem mina föräldrar är och var de bor. När jag frågade om gravplats måste anges så såg de lite skamsna ut. Fingeravtryck ska man registrera ihop med visumansökan som sedan kontrolleras vid immigration kontroll. En QR kod man får (kollas på flygplatsen) efter inskickad hälsodeklaration där de återigen vill ha massa olika uppgifter. Foto givetvis ihop med visum och sedan foto vid både in och ut.
Massor som kan gå fel.
GDPR verkar vara uteslutet. Allt sparas nog på någon server för framtida behov.
På flyget fick vi det vanliga kortet med massa personuppgifter, passnummer mm som givetvis var fel version så det var bara att fylla i en ny som man fick vid Immigration Control.
Ett måste med helt ombokningsbara flygbiljetter.
OBS åker man Lufthansa så gäller PCR test för hemresan också och visar det testet positivt så är det en vecka inlåst på hotell som gäller före nytt försök. (nu åkte vi med annat bolag så vi slapp)
Och en massa olika saker på nätet som är blockat, Facebook, Messenger, Google, Expressen mm.
Men nu äntligen hemma.
Visum och PCR test kostade 7000kr
Nu återstår att se om man fick med sig något nytt virus hem.
Har en hög med covid snabbtest som blivit över att kolla om jag börjar få symptom.
Tycker det tillhör nyheter att sprida info om hur läget är för resor till Kina och efterdyningar av pandemin där.
Till det positiva är att jag har ätit massa god äkta kinesisk mat så det blev några kilo extra.
Jag har sagt upp bekantskapen med badrumsvågen nu. Får se om några veckor om vi kan bli sams igen.
Sedan har jag träffat helt fantastisk människor som verkligen gjorde resan till en mycket bra resa.
Varit där några veckor nu.
Undrar hur de överhuvudtaget kunde köra lockdown i en stad med 30 miljoner invånare.
Där kör massor fortfarande med munskydd. På flyget dit och hem var det obligatoriskt med munskydd.
När man åker kollektivt, buss, taxi mm så är det munskydd på. De flesta man möter ute har munskydd även om det inte behövs där, men kan bero på luftföroreningar också.
PCR test före man ska checka in och hälsodeklaration, visum med allt möjligt, en lunta på ca 15 A4 som ska fyllas i. Var men varit de senaste åren, alltså länder.. Vad man jobbar med, Vem mina föräldrar är och var de bor. När jag frågade om gravplats måste anges så såg de lite skamsna ut. Fingeravtryck ska man registrera ihop med visumansökan som sedan kontrolleras vid immigration kontroll. En QR kod man får (kollas på flygplatsen) efter inskickad hälsodeklaration där de återigen vill ha massa olika uppgifter. Foto givetvis ihop med visum och sedan foto vid både in och ut.
Massor som kan gå fel.
GDPR verkar vara uteslutet. Allt sparas nog på någon server för framtida behov.
På flyget fick vi det vanliga kortet med massa personuppgifter, passnummer mm som givetvis var fel version så det var bara att fylla i en ny som man fick vid Immigration Control.
Ett måste med helt ombokningsbara flygbiljetter.
OBS åker man Lufthansa så gäller PCR test för hemresan också och visar det testet positivt så är det en vecka inlåst på hotell som gäller före nytt försök. (nu åkte vi med annat bolag så vi slapp)
Och en massa olika saker på nätet som är blockat, Facebook, Messenger, Google, Expressen mm.
Men nu äntligen hemma.
Visum och PCR test kostade 7000kr
Nu återstår att se om man fick med sig något nytt virus hem.
Har en hög med covid snabbtest som blivit över att kolla om jag börjar få symptom.
Tycker det tillhör nyheter att sprida info om hur läget är för resor till Kina och efterdyningar av pandemin där.
Till det positiva är att jag har ätit massa god äkta kinesisk mat så det blev några kilo extra.
Jag har sagt upp bekantskapen med badrumsvågen nu. Får se om några veckor om vi kan bli sams igen.
Sedan har jag träffat helt fantastisk människor som verkligen gjorde resan till en mycket bra resa.
Munskydd skyddar ju fantastiskt bra, så du är safe. Underligt att de har problem där fortfarande trots munskydd.optimum skrev:
Nyss hemkommen från tjänsteresa till Shanghai, jo de som nyss körde lockdown.
Varit där några veckor nu.
Undrar hur de överhuvudtaget kunde köra lockdown i en stad med 30 miljoner invånare.
Där kör massor fortfarande med munskydd. På flyget dit och hem var det obligatoriskt med munskydd.
När man åker kollektivt, buss, taxi mm så är det munskydd på. De flesta man möter ute har munskydd även om det inte behövs där, men kan bero på luftföroreningar också.
PCR test före man ska checka in och hälsodeklaration, visum med allt möjligt, en lunta på ca 15 A4 som ska fyllas i. Var men varit de senaste åren, alltså länder.. Vad man jobbar med, Vem mina föräldrar är och var de bor. När jag frågade om gravplats måste anges så såg de lite skamsna ut. Fingeravtryck ska man registrera ihop med visumansökan som sedan kontrolleras vid immigration kontroll. En QR kod man får (kollas på flygplatsen) efter inskickad hälsodeklaration där de återigen vill ha massa olika uppgifter. Foto givetvis ihop med visum och sedan foto vid både in och ut.
Massor som kan gå fel.
GDPR verkar vara uteslutet. Allt sparas nog på någon server för framtida behov.
På flyget fick vi det vanliga kortet med massa personuppgifter, passnummer mm som givetvis var fel version så det var bara att fylla i en ny som man fick vid Immigration Control.
Ett måste med helt ombokningsbara flygbiljetter.
OBS åker man Lufthansa så gäller PCR test för hemresan också och visar det testet positivt så är det en vecka inlåst på hotell som gäller före nytt försök. (nu åkte vi med annat bolag så vi slapp)
Och en massa olika saker på nätet som är blockat, Facebook, Messenger, Google, Expressen mm.
Men nu äntligen hemma.
Visum och PCR test kostade 7000kr
Nu återstår att se om man fick med sig något nytt virus hem.
Har en hög med covid snabbtest som blivit över att kolla om jag börjar få symptom.
Tycker det tillhör nyheter att sprida info om hur läget är för resor till Kina och efterdyningar av pandemin där.
Till det positiva är att jag har ätit massa god äkta kinesisk mat så det blev några kilo extra.
Jag har sagt upp bekantskapen med badrumsvågen nu. Får se om några veckor om vi kan bli sams igen.
Sedan har jag träffat helt fantastisk människor som verkligen gjorde resan till en mycket bra resa.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Fast i resten av Norden dog det totalt fler åldringar. Menar du att det är bättre?Ulltand skrev:
Kommer du inte ihåg att du klagade under våren 2021 på hur dåliga Sverige var på att vaccinera jämfört med t.ex. Danmark?Ulltand skrev:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-blev-danmark-bast-i-norden-pa-vaccineringar
https://www.expressen.se/nyheter/experterna-darfor-ligger-sverige-sist-i-norden/
Det höll du på och tjatade om hela den våren.
Så det stämmer ju inte att Sverige var bättre på att vaccinera än grannländerna.
Det är också mindre andel av den svenska befolkningen som har vaccinerats än i grannländerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
"Sverige hade väsentlig överdödlighet 2020 (vilket skulle kunna bero på problem med pandemibekämpning) men betydligt lägre 2021 och 2022 (vilket skulle kunna bero på en effektiv vaccinutrullning). Dessa dubbla budskap går lätt förlorade om vi enbart tittar på 2020–2022 som helhet."" DNBirgitS skrev:
Fast i resten av Norden dog det totalt fler åldringar. Menar du att det är bättre?
Kommer du inte ihåg att du klagade under våren 2021 på hur dåliga Sverige var på att vaccinera jämfört med t.ex. Danmark?
[länk]
[länk]
Det höll du på och tjatade om hela den våren.
Så det stämmer ju inte att Sverige var bättre på att vaccinera än grannländerna.
Det är också mindre andel av den svenska befolkningen som har vaccinerats än i grannländerna.
[bild]
[länk]
Ja varför Sverige klarade sig bra senare i pandemin är nog inte fullt utrett men att vi klarade det exceptionellt dålig i början inser nog alla. Det är vidare lätt att förstå att den dåliga starten inte gagnat oss i senare i pandemin annat med en minskad överdödlighet då många redan gått bort. Kanske var vi snabbare i att vaccinera äldre också? Jag vet inte och det har heller inte varit något huvudämne för diskussionen som ju tidigt polariserades i de som hyllade FHM initiala insats och de som inte gjorde det.
För den som önskar skönmåla FHM insats ser framtiden ljus ut. Ju fler år man lägger statistiken ju bättre ser det ut, för ett otränat öga. Den initialt höga dödligheten blurras ut över tid och man behöver inte lära sig något av sina misstag.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Alltså, jag har inga problem med ett kritiskt synsätt, och självklart ska Sveriges insats i pandemin granskas, men att hävda att vi var "exceptionellt dåliga" i början, när all info tyder på att det överlag gick betydligt bättre för oss än många andra länder är ju bara löjligt.Ulltand skrev:
"Sverige hade väsentlig överdödlighet 2020 (vilket skulle kunna bero på problem med pandemibekämpning) men betydligt lägre 2021 och 2022 (vilket skulle kunna bero på en effektiv vaccinutrullning). Dessa dubbla budskap går lätt förlorade om vi enbart tittar på 2020–2022 som helhet."" DN
Ja varför Sverige klarade sig bra senare i pandemin är nog inte fullt utrett men att vi klarade det exceptionellt dålig i början inser nog alla. Det är vidare lätt att förstå att den dåliga starten inte gagnat oss i senare i pandemin annat med en minskad överdödlighet då många redan gått bort. Kanske var vi snabbare i att vaccinera äldre också? Jag vet inte och det har heller inte varit något huvudämne för diskussionen som ju tidigt polariserades i de som hyllade FHM initiala insats och de som inte gjorde det.
För den som önskar skönmåla FHM insats ser framtiden ljus ut. Ju fler år man lägger statistiken ju bättre ser det ut, för ett otränat öga. Den initialt höga dödligheten blurras ut över tid och man behöver inte lära sig något av sina misstag.
Som att hävda att skolan misslyckats om en elev får F i alla ämnen i årskurs 7, och sen slutar nian med godkända betyg i alla ämnen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Läste du ens inlägget du citerade och dess länkade sidor?Ulltand skrev:
Som sagt du klagade våren 2021 på hur urdålig Sverige var på att vaccinera, och då just äldre.
Det visste du minsann våren 2021.Ulltand skrev:
Jo, det diskuterades en massa om vaccinationsläget under 2021. Enligt dig var det då urdåligt i Sverige.
Det är ingen som hyllar Fohm utan bara många som försöker moderera dina överdrivna negativa uttryck. Men du har som alltid svårt för att förstå att bara för att man inte håller med dig i din överdrivet negativa syn på Sverige så betyder inte det att man tycker att allt är toppen toppen. Det finns nivåer mellan urdåligt och jättebra.
Nej, Sverige var inte exceptionellt dåliga våren 2020. Kan du inte ens förstå grafen för överdödlighet 2020 i DN:s artikel?Ulltand skrev:
Mer än hälften av länderna där var sämre än Sverige.
Och att det då ser bättre ut för Sverige än våra grannländer över detta tidsspann (20-22), hur förklarar du det? Vi var ju sämre (mer överdödlighet) 2020, men alltså mycket bättre än dem 2021 och 2022, vad gjorde de för ”fel” de åren?Ulltand skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Jag håller med Ulltabd, man kan bara dö en gång, ja det gäller inte för norrmän och danskar, de dog två gånger under 2021 och 2022 för hur skulle de annars kunna få en högre överdödlighet?
För att ni inte förstår bättre. Men det gjorde inte Alex Schulman heller när han förklarade att Sverige var bäst.Fairlane skrev:
"Sverige hade väsentlig överdödlighet 2020 (vilket skulle kunna bero på problem med pandemibekämpning) men betydligt lägre 2021 och 2022 (vilket skulle kunna bero på en effektiv vaccinutrullning). Dessa dubbla budskap går lätt förlorade om vi enbart tittar på 2020–2022 som helhet."" DN
Testat och ringa?