B b8q skrev:
Det intressanta är väl då vilka tre som hade lägre 2020-2022. Var det de övriga nordiska länderna?
Nej det är inte intressant om man skall väga FHMs insats i början av pandemin av precis de skäl jag skrev ovan. Efter en överdödlighet kommer en naturlig underdödlighet som inte räddar några liv men som sätter myror i huvudet på många som försöker tolka statistiken.

Sedan var också vaccineringen i full gång och där verkat det som om Sverige lyckats bra.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är inte intressant om man skall väga FHMs insats i början av pandemin av precis de skäl jag skrev ovan. Efter en överdödlighet kommer en naturlig underdödlighet som inte räddar några liv men som sätter myror i huvudet på många som försöker tolka statistiken.

Sedan var också vaccineringen i full gång och där verkat det som om Sverige lyckats bra.
Inte ens ett Fohm på steroider hade nog kunnat hålla liv i gamlingar som redan levde på lånad tid.
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej. Saken är att de redan hade fått leva ett extra år.
Medellivslängden sjönk med ung. ett halvår och inte med ett par år.
Det kan du väl ändi inte tro på själv? Att alla som som överlevde extra under 2019 och som råkade dö i Corona 2020 skulle ha dött iaf 2020 av ålderdom?

Sanning är att det förlorades en väldans massa levnadsår mot vad utfallet kunde ha blivit om man vakt en mer försiktig linje än flockimmunitet genom sjukdom.
 
B b8q skrev:
Inte ens ett Fohm på steroider hade nog kunnat hålla liv i gamlingar som redan levde på lånad tid.
Vi vet snittåldern på de som dog och den förväntade genomsnittsmedellivssländen för ålderskruppen så det är lätt att göra ett estimat. Har för mig att man hamnar i spannet 2-5 förlorade levnadsår per avliden i Covid.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är inte intressant om man skall väga FHMs insats i början av pandemin av precis de skäl jag skrev ovan. Efter en överdödlighet kommer en naturlig underdödlighet som inte räddar några liv men som sätter myror i huvudet på många som försöker tolka statistiken.

Sedan var också vaccineringen i full gång och där verkat det som om Sverige lyckats bra.
Du får lära dig att se helheten. Sverige klarade sig genom pandemin med en väldigt låg överdödlighet, bättre än våra grannländer.
Det kan inte ens du ändra på.
 
  • Stapeldiagram över överdödlighet i Europa 2020-2022, jämförelse, statistik SCB, Eurostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan du väl ändi inte tro på själv? Att alla som som överlevde extra under 2019 och som råkade dö i Corona 2020 skulle ha dött iaf 2020 av ålderdom?

Sanning är att det förlorades en väldans massa levnadsår mot vad utfallet kunde ha blivit om man vakt en mer försiktig linje än flockimmunitet genom sjukdom.
Begriper du inte att en exceptionellt låg dödlighet 2019 innebar att vi hade ovanligt många äldre och därmed mer sköra 2020?
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får lära dig att se helheten. Sverige klarade sig genom pandemin med en väldigt låg överdödlighet, bättre än våra grannländer.
Det kan inte ens du ändra på.
Läser du övht det jag skriver?

Testar en gång till.

Att det ser bra ut över ett större tidsspann beror på att vi hade en stor överdödlighet i början och att man inte kan dö två gånger. Samt på att vi varit bra på att vaccinera.

Det finns ingen motsättning i detta med att vi var dåliga i början och att många fick sätta livet till i onödan
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Vi vet snittåldern på de som dog och den förväntade genomsnittsmedellivssländen för ålderskruppen så det är lätt att göra ett estimat. Har för mig att man hamnar i spannet 2-5 förlorade levnadsår per avliden i Covid.
Framförallt vet vi att dödligheten var fantastiskt låg i Sverige, var glad att FHM med Tegnell i spetsen gjorde ett så bra jobb trots alla belackare som klagade oavbrutet. Det finns till och med de som fortfarande klagar… tro det eller ej…
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Läser du övht det jag skriver?

Testar en gång till.

Att det ser bra ut över ett större tidsspann beror på att vi hade en stor överdödlighet i början och att man inte kan dö två gånger. Samt på att vi varit bra på att vaccinera.

Det finns ingen motsättning i detta med att vi var dåliga i början och att många fick sätta livet till i onödan
Du kan tydligen inte acceptera att det gått så bra. Alla de länder som fick en högre överdödlighet måste ju ha gjort något mindre bra än vad Sverige gjorde.

Det viktiga är helheten, om det var någon svacka på må vara hänt. Tur du inte bodde i Norge eller ännu värre Finland, de måste ju ha gjort mycket mer fel.

För övrigt tror jag inte någon dog två gånger i övriga Europa heller faktiskt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det gäller att också förstå vad man läser Nissens.

""Sverige hade väsentlig överdödlighet 2020 (vilket skulle kunna bero på problem med pandemibekämpning) men betydligt lägre 2021 och 2022 (vilket skulle kunna bero på en effektiv vaccinutrullning). Dessa dubbla budskap går lätt förlorade om vi enbart tittar på 2020–2022 som helhet."" DN
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sedan var också vaccineringen i full gång och där verkat det som om Sverige lyckats bra.
Så på vilket sätt misslyckades vaccineringen i våra nordiska grannländer?
Så vitt jag vet hade de hög vaccinationstäckning. Har för mig att det tom. var bättre än Sverige i en del fall (du klagade väl som vanligt på det då).

Det är framför allt 2022 som det är hög dödlighet i grannländerna.

Överdödlighet per åldersgrupp i Sverige, Danmark, Finland och Norge för 2020, 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men man kan konstatera att överdödligheten 2020 i gruppen 60-69 år är lika hög i Finland som i Sverige.

Ulltand Ulltand skrev:
Det kan du väl ändi inte tro på själv? Att alla som som överlevde extra under 2019 och som råkade dö i Corona 2020 skulle ha dött iaf 2020 av ålderdom?
En stor andel hade antagligen dött i influensa eller andra infektioner som knappt fanns längre.
Ulltand Ulltand skrev:
Sanning är att det förlorades en väldans massa levnadsår mot vad utfallet kunde ha blivit om man vakt en mer försiktig linje än flockimmunitet genom sjukdom.
Som sagt du får engagera dig politiskt för att ändra Sveriges lagar.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
P
Någon som sett en åldersfördelningskurva på de avlidna de senaste åren?
Även en överviktsfördelningkurva. Det sas tidigt att överviktiga låg högt av de som var inlagda och avled.

Sen sa Tegnell ofta att vi hade problem med äldreboenden där smittan kom in ofta och tidigt. Det hade varit intressant att läsa om varför det blev så. Våra grannländer hade väl inte detta problem lika frekvent.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS
P PappasHammare skrev:
Även en överviktsfördelningkurva. Det sas tidigt att överviktiga låg högt av de som var inlagda och avled.
Att ha ett BMI över 40 (fet, inte bara överviktig) är en riskfaktor i sig.
När det gäller lägre BMI kunde man under 2020 inte se det men överviktig samvarierar med andra riskfaktorer som högt blodtryck och en del andra sjukdomar. Det var framför allt de andra riskfaktorerna som påverkade risken.
P PappasHammare skrev:
Sen sa Tegnell ofta att vi hade problem med äldreboenden där smittan kom in ofta och tidigt. Det hade varit intressant att läsa om varför det blev så. Våra grannländer hade väl inte detta problem lika frekvent.
Under första vågen var ju smittspridningen i grannländerna lägre än snittet i Sverige och det minskar ju risken för att en som är anställd på ett äldreboende tar med sig viruset in och smittar de äldre. Det är ju skillnader i Sverige också, t.ex. har ju Västerbotten både haft låg smittspridning och ingen överdödlighet, vad jag minns av tidigare information.

Där det var störst smittspridning i Sverige under första vågen var i de delar som hade sportlov vecka 9. I Norge och Danmark var sportlovet vecka 8 så de, liksom de delar av Sverige som hade sportlov vecka 8 klarade sig bättre. Enligt Coronakommissionen.
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Läs under puntk 2 i ditt inlägg ovan. Sverige hade väsentligt högre överdödligt 2020 än de övriga nordiska länderna. De var väl ungefär det jag skrev?

Sedan följer det en naturligt underdödlighet som inte betyder att några liv räddas som några fått för sig här. Men det gamla och sköra som dog efter den dåliga starten kan inte gärna dö en gång till.

[bild]
Kan du inte ta körsbärsplockningen ett steg till och hitta en dag som vi var skandalöst högre än alla andra, det måste finnas en sån dag väl?
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det gäller att också förstå vad man läser Nissens.

""Sverige hade väsentlig överdödlighet 2020 (vilket skulle kunna bero på problem med pandemibekämpning) men betydligt lägre 2021 och 2022 (vilket skulle kunna bero på en effektiv vaccinutrullning). Dessa dubbla budskap går lätt förlorade om vi enbart tittar på 2020–2022 som helhet."" DN
Du verkar ju inte begripa vad jag skrev, utan fortsätter med din ”suboptimering”.
Eftersom du älskar att gräva i sådant som du uppfattar är dåligt. Kan du beskriva vad Norge och framför allt Finland gjorde för grova fel, de fick ju högre överdödlighet än Sverige…liksom resten av Europa.

Det är andra gången jag frågar dig nu…
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.