Nissens
B b8q skrev:
Fast vi hade nog minst restriktioner i hela Europa.

Däremot är det ju tydligt att vaccinering haft en mycket bra effekt, och där ska vi som sagt vara glada att vi ändå har relativt få antivaxxers i Sverige.
Det är skillnad på att ha restriktioner som fungerar och inte. Och hur befolkningen följer dem.

Många länder förlitade sig tex på munskydd utan att utbilda människor istället för avstånd och annat som kanske fungerade bättre i praktiken..

Men självklart är vaccinationerna den enskilt största framgångsfaktorn. @Ulltand ’s förklaring till att Finland haft dubbel så hög överdödlighet som Sverige lär aldrig komma. Det motsäger ju det mantrat han ägnat sig åt i ett par år. :)
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Du orkar inte skrolla?
Jag har ju skrivit det flera ggr.
Tex i mess #18030 upprepar jag det.
Du får faktiskt läsa själv, det är bara att följa tråden.
Jag inser först nu att du driver med mig, det var ju det inlägget jag undrade vad du menade.
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Jag inser först nu att du driver med mig, det var ju det inlägget jag undrade vad du menade.
Verkar som att du missar helt vad det är du kommenterar.
Försökte få dig att självständigt hitta vad du själv skrivit och kommenterat, men det funkar tydligen inte..
Mitt ursprungsmeddelande som du kommenterat i två olika mess är #17989, dina två kommentarer där du säger att du inte funderat på den framlagda faktan och att du inte håller med om den är i mess #17993 och mess #18018.

Nu får du klara dig själv…
 
Nissens Nissens skrev:
Verkar som att du missar helt vad det är du kommenterar.
Försökte få dig att självständigt hitta vad du själv skrivit och kommenterat, men det funkar tydligen inte..
Mitt ursprungsmeddelande som du kommenterat i två olika mess är #17989, dina två kommentarer där du säger att du inte funderat på den framlagda faktan och att du inte håller med om den är i mess #17993 och mess #18018.

Nu får du klara dig själv…
Du lever tydligen ett rikt inre liv. Om du inte kan tala om, i ord, vad det är som jag inte håller med om så släpper vi det nu. De inlägg som du refererar till säger ingenting.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Du lever tydligen ett rikt inre liv. Om du inte kan tala om, i ord, vad det är som jag inte håller med om så släpper vi det nu. De inlägg som du refererar till säger ingenting.
Bättre att du berättar för mig vad det är som ”du inte tänkt på” och vad det är du ”inte håller med om” i det som står i meddelande #17989. För det är nog bara du som begriper det i så fall - kanske.

Det är mer än konstigt att du vill att jag skall gissa vad du menar…

Det verkar vara du som har ett väldigt rikt inre liv om du själv dels inte kan läsa meddelandena du kommenterat, men inte heller vet vad du själv menar i dina kommentarer…
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bättre att du berättar för mig vad det är som ”du inte tänkt på” och vad det är du ”inte håller med om” i det som står i meddelande #17989. För det är nog bara du som begriper det i så fall - kanske.

Det är mer än konstigt att du vill att jag skall gissa vad du menar…

Det verkar vara du som har ett väldigt rikt inre liv om du själv dels inte kan läsa meddelandena du kommenterat, men inte heller vet vad du själv menar i dina kommentarer…
Din fråga "Du har aldrig funderat över varför pandemin var klassad som samhällsfarlig?" på min kommentar att vården väl ska avlastas oavsett vilket som har orsakat överbelastning. Mitt svar på den yxskaftfrågan var "Nej, det har jag inte funderat över i det här sammanhanget."
Vad jag inte håller med om kanske du menar att jag inte ser vårdsituationen som det "stoora" problemet med Covid-19, men det är en spekulation från min sida. Det är ju jag som måste gissa vad du menar.
 
Ulltand Ulltand skrev:
DN har gjort en lite djupare analys av överdödligheten och kompenserat för diverse störningar. Inte helt oväntat hamnar Sverige då sist i dödsligan bland de nordiska länderna.

All beror på den dåliga staren där vi lyckades bli världsledande i smitta pga FHM (min notering).

[länk]
Hm hur kom du fram till denna analys att vi var sist... här kommer slutsatsen av artikeln.

Text om Sverige under pandemin: dödlighet, överdödlighetsstatistik jämfört med andra länder, vaccinernas effekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Texan och 6 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Hm hur kom du fram till denna analys att vi var sist... här kommer slutsatsen av artikeln.

[bild]
Läs under puntk 2 i ditt inlägg ovan. Sverige hade väsentligt högre överdödligt 2020 än de övriga nordiska länderna. De var väl ungefär det jag skrev?

Sedan följer det en naturligt underdödlighet som inte betyder att några liv räddas som några fått för sig här. Men det gamla och sköra som dog efter den dåliga starten kan inte gärna dö en gång till.

Stapeldiagram, olika länder, röd markör för Sverige, sannolikt statistik eller ranking, år 2020, nyhetskategorier högst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Läs under puntk 2 i ditt inlägg ovan. Sverige hade väsentligt högre överdödligt 2020 än de övriga nordiska länderna. De var väl ungefär det jag skrev?
Nej, verkligen inte.
Ulltand Ulltand skrev:
Sedan kommer den naturligt en underdödlighet som inte betyder att några liv räddas som några fått för sig här.
Nej, det kom inte någon underdödlighet sen.

Som framgår av DN:s artikel och många andra under åren så var det däremot en kraftig underdödlighet 2019 så många levde redan på lånad tid eftersom de normalt redan hade dött 2019 men nu fick leva till 2020.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Läs under puntk 2 i ditt inlägg ovan. Sverige hade väsentligt högre överdödligt 2020 än de övriga nordiska länderna. De var väl ungefär det jag skrev?

Sedan kommer den naturligt en underdödlighet som inte betyder att några liv räddas som några fått för sig här. Men det gamla och sköra som dog efter den dåliga starten kan inte gärna dö en gång till.

[bild]
Det intressanta är väl då vilka tre som hade lägre 2020-2022. Var det de övriga nordiska länderna?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som framgår av DN:s artikel och många andra under åren så var det däremot en kraftig underdödlighet 2019 så många levde redan på lånad tid eftersom de normalt redan hade dött 2019 men nu fick leva till 2020.
Saken är den att de hade kunnat leva ytterligare ett par år om inte FHM klantat sig.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sedan följer det en naturligt underdödlighet som inte betyder att några liv räddas som några fått för sig här. Men det gamla och sköra som dog efter den dåliga starten kan inte gärna dö en gång till.
Är det bättre eller sämre att färre dör?
På dig låter det ju som att det är bättre att fler dör totalt i andra nordiska länder än att färre gör det i Sverige.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Saken är den att de hade kunnat leva ytterligare ett par år om inte FHM klantat sig.
Nej. Saken är att de redan hade fått leva ett extra år.
Medellivslängden sjönk med ung. ett halvår och inte med ett par år.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Saken är den att de hade kunnat leva ytterligare ett par år om inte FHM klantat sig.
Med tanke på att överdödligheten i Sverige blev nästan lägst i hela Europa så är du nog rätt ensam om att se det som ett misslyckande. I så fall är ju hela Europa ett enda stort brakmisslyckande, inklusive dina favvisar Norge och Finland. :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.