Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det var för övrigt rätt många som ansåg att FHM gjorde helt fel i början av pandemin så visst fanns det reella möjligheter till vi skulle kunna gort allt rätt. Dvs bromsa i början och sedan vaccinera smart.
Till skillnad från dig som kritiserat och hånat Tegnell under hela pandemin… men nu står du inte lika rakryggad…
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
I vilket inlägg då?
I det före du skrev att du inte håller med mig står det vad du inte höll med om.. Du kan följa tråden lika bra som jag
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Dvs det du säger är alltså att Norge, Danmark och Finland som du hyllat hela tiden som förebilder inte klarade av att vaccinera sin befolkning?
Trots de vid tillfället många rapporterna om hur mycket bättre de var på att just rulla ut vaccinerna, glöm inte att vi var sämst på detta också?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I det före du skrev att du inte håller med mig står det vad du inte höll med om.. Du kan följa tråden lika bra som jag
Kan du inte bara säga vad jag inte håller med dig om så att vi kan reda ut det?
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
D djac skrev:
Trots de vid tillfället många rapporterna om hur mycket bättre de var på att just rulla ut vaccinerna, glöm inte att vi var sämst på detta också?
Jo nu har vi flera tegelstenar med text och ett slutbetänkande från Coronakommisionen.
https://coronakommissionen.com/publikationer/slutbetankande-sou-2022-10/
Sen om vi lärt oss någonting får framtiden utvisa? Jag ser klart en total marknadsliberalism som det stora hotet.
"Va har vi ingen skyddsutrustning?" "Har vi ingen tillverkning av mediciner" osv...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo nu har vi flera tegelstenar med text och ett slutbetänkande från Coronakommisionen.
[länk]
Sen om vi lärt oss någonting får framtiden utvisa? Jag ser klart en total marknadsliberalism som det stora hotet.
"Va har vi ingen skyddsutrustning?" "Har vi ingen tillverkning av mediciner" osv...
Det enkla svaret är ju såklart ekonomi, det finns oändligt med potentiella katastrofer och det innebär att det skulle vara oändligt dyrt att vara förbereda sig för alla, det blir vanliga riskhanteringsmetoder som får gälla och det betyder att man får samma klagosång vid nästa händelse.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det enkla svaret är ju såklart ekonomi, det finns oändligt med potentiella katastrofer och det innebär att det skulle vara oändligt dyrt att vara förbereda sig för alla, det blir vanliga riskhanteringsmetoder som får gälla och det betyder att man får samma klagosång vid nästa händelse.
Jo det blir intressant att se om vi lärt oss något? Finland var ju ett föredöme med beredskapslager.
Sen för just olika mediciner så fungerar det då inte så bra just nu.
Europe is running out of medicines
https://www.politico.eu/article/hea...t-of-medicines-and-whats-being-done-about-it/
 
D
P paralun skrev:
Jo det blir intressant att se om vi lärt oss något? Finland var ju ett föredöme med beredskapslager.
Sen för just olika mediciner så fungerar det då inte så bra just nu.
Europe is running out of medicines
[länk]
Tror jag inte, det skulle isf vara att man skaffar sig mer tur, dvs man har förberett sig på exakt den oväntade och osannolika katastrofen som kommer. Även om någon skulle göra ett ryck och dra upp beredskapen för ngt speciellt så kommer det nog rätt snabbt normaliseras efter att några gånger malts genom sannolikhets och budgetkvarnen. Passar iofs mig bra, jag köper heller inte en massa exotiska försäkringar privat.
 
D djac skrev:
Tror jag inte, det skulle isf vara att man skaffar sig mer tur, dvs man har förberett sig på exakt den oväntade och osannolika katastrofen som kommer. Även om någon skulle göra ett ryck och dra upp beredskapen för ngt speciellt så kommer det nog rätt snabbt normaliseras efter att några gånger malts genom sannolikhets och budgetkvarnen. Passar iofs mig bra, jag köper heller inte en massa exotiska försäkringar privat.
Jo men ser man medicinfrågan så är det ju inte klokt att vi har ett system där det mesta produceras utanför EU, tex av Indien och vi inom EU är beroende av en perfekt leveranskedja som lätt brister.
Sen i panik fick man då öppna fabriker för Covid-vaccin. Det måste vara "robustare", imho.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
finns lager
  • EU har totalt 9 olika lager runt om i Europa. Lagren finns i Tyskland, Rumänien, Grekland, Belgien, Sverige, Danmark, Ungern, Slovenien och Nederländerna.
  • EU:s beredskapslager för sjukvårdsmateriel (msb.se)
Jo nu har man vaknat.... det är ju en av de viktigaste erfarenheterna.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
T tergo skrev:
finns lager
Dom innehåller väl ingen medicin ?
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men ser man medicinfrågan så är det ju inte klokt att vi har ett system där det mesta produceras utanför EU, tex av Indien och vi inom EU är beroende av en perfekt leveranskedja som lätt brister.
Sen i panik fick man då öppna fabriker för Covid-vaccin. Det måste vara "robustare", imho.
Jag förstår men att vi har detta på medvetandet för stunden förhindrar ju inte att det ser likadant ut inom andra områden och skulle vi fokusera på just detta så gör vi mindre för något annat, detta är verkligen fördelningsval för jag tror inte vi kommer se någon gå fram med kraftigt förändrade finansieringsmodeller, läs skatter.
 
Nissens Nissens skrev:
Man skall inte glömma bort alla restriktionerna vi hade också…
Fast vi hade nog minst restriktioner i hela Europa.

Däremot är det ju tydligt att vaccinering haft en mycket bra effekt, och där ska vi som sagt vara glada att vi ändå har relativt få antivaxxers i Sverige.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Kan du inte bara säga vad jag inte håller med dig om så att vi kan reda ut det?
Du orkar inte skrolla?
Jag har ju skrivit det flera ggr.
Tex i mess #18030 upprepar jag det.
Du får faktiskt läsa själv, det är bara att följa tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.