BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Okej, jag läser inte längre om Corona här på Byggahus, det är liksom ingen mening.
Det är i huvudsak de som är emot vaccin som inte kan lägga covid bakom sig utan ska älta saken då och då, vilket leder till att någon av trådarna väcks till liv.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 5 till
  • Laddar…
R
Snailman Snailman skrev:
Om du är idiot eller ej baserar jag på dina argument
Ok, du får tycka vad du vill. Kan vi släppa det nu eller vill du fortsätta tjata om det?

Snailman Snailman skrev:
Campbell är en sjuksköterska som har doktorerat och brukar läsa vad forskare har skrivit,
Sjuksköterska, varför skulle det trumpa de som faktiskt är verksamma i relevant ämne? Det ser inte heller ut som om han doktorerat i något ämne som skulle vara speciellt tillämpligt i denna fråga.

Är han inte bara ytterligare en äldre man som tror att han är expert på lite allt möjligt?

Snailman Snailman skrev:
så varför det har någon betydelse om han publicerar det på youtube eller någon annanstans?
För att om han publicerar det "någon annanstans" och går genom peer review så har helt plötsligt hans påståenden granskats av sakkunniga. Det är helt enkelt så man gör om man vill framföra något vetenskapligt.

Snailman Snailman skrev:
Själv är jag bara civilingenjör, vad har du själv för utbildning?
Irrelevant eftersom jag inte påstått något. Men jag tror redan att jag skrivit i tråden vid ett flertal tillfällen att min formella utbildning inom detta område är noll.
 
  • Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Nu har man utvärderat perioden 2020-2022 ur överdödlighet och så visar det sig att Sverige har lägst överdödlighet i hela Europa. Detta kan väl inte stämma!!!!!!!!!!!! Vi är ju skitsämst. Ska bli spännande o höra vad som ändå var fel. Det finns en djupare artikel i Svd och enklare i DN.
 
  • Gilla
Jocke Best och 7 till
  • Laddar…
D
trähandtag trähandtag skrev:
Nu har man utvärderat perioden 2020-2022 ur överdödlighet och så visar det sig att Sverige har lägst överdödlighet i hela Europa. Detta kan väl inte stämma!!!!!!!!!!!! Vi är ju skitsämst. Ska bli spännande o höra vad som ändå var fel. Det finns en djupare artikel i Svd och enklare i DN.
Ja det är förbluffande att evidensbaserad vetenskap slår både vidskepelse, nationalism och politisk opportunism, den kunde väl ingen se komma!
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Nu har man utvärderat perioden 2020-2022 ur överdödlighet och så visar det sig att Sverige har lägst överdödlighet i hela Europa. Detta kan väl inte stämma!!!!!!!!!!!! Vi är ju skitsämst. Ska bli spännande o höra vad som ändå var fel. Det finns en djupare artikel i Svd och enklare i DN.
Nej det stämmer heller inte, vi är fortsatt sämst i det avseendet, Men det där med överdödlighet tycks vara lite svårt att greppa för gemene man. Anders Tegnell förstår det dock själv och kommenterar det i artikeln i SvD

""Så vad är förklaringen till att Sverige ändå har relativt låg överdödlighet?

– Har man haft hög överdödlighet under en period så brukar den ofta bli lägre en tid efteråt.
En annan förklaring är att vi har varit väldigt bra på att vaccinera riskgrupper. Vi nådde ut till rätt personer tidigt."" Tegnell


Och så är det. De som avled i den stora överdödligheten i början av pandemin kan inte gärna dö igen så där följer en naturlig underdödlighet. I realiteten så har dock en väldig massa levnadsår gått förlorade som aldrig kan återfås.

Sedan har nog vaccineringen också gått relativt bra vilket självklart håller nere dödstalen i Covid numera.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
D
Okej, ja jag trodde färre döda över hela perioden var bättre än fler döda men nu var det ju bara någon specifik vecka som var viktig, synd, annars ser det ju bra ut..
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Okej, ja jag trodde färre döda över hela perioden var bättre än fler döda men nu var det ju bara någon specifik vecka som var viktig, synd, annars ser det ju bra ut..
Nu talar vi om överdödlighet, det är en skillnad som jag nyss förklarade.

Du kan ta Tegnell på orden när han säger att senare underdödlighet beror vanligen av den tidigare överdödligheten. Förlorade levnadsår i slutänden. Men det är ju välkänt att statistik är den västra lögnen av alla och ett bättre bevis på hur den lurar folk nu går väl knappast att få. :)
 
  • Gilla
  • Älska
optimum och 1 till
  • Laddar…
D
Perioden innefattar hela Coronaperioden, vi skulle alltså i förebyggande syfte ha avlivat folk så att pandemitalen skulle bli bra?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Perioden innefattar hela Coronaperioden, vi skulle alltså i förebyggande syfte ha avlivat folk så att pandemitalen skulle bli bra?
Men att det går bra för Sverige i ett senare skede beror på vaccinationen. Och det är ju bra men räddar tyvärr ingen som dog i början av pandemin pga FHM missbedömningar.
 
  • Haha
Jockebanan
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Men att det går bra för Sverige i ett senare skede beror på vaccinationen. Och det är ju bra men räddar tyvärr ingen som dog i början av pandemin pga FHM missbedömningar.
Det säger ju sig själv, men även de som dog i början är ju medräknade.
Det låter lite på dig som att det dog många i början och så tittar man på överdödlighet när vi väl börjat vaccinera, men det är ju inte det man talar om, utan man talar om hela perioden.

Sen är det såklart bättre om folk dött 2022 än 2020, men sett över hela perioden har Sverige klarat sig bra.
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det säger ju sig själv, men även de som dog i början är ju medräknade.
Det låter lite på dig som att det dog många i början och så tittar man på överdödlighet när vi väl börjat vaccinera, men det är ju inte det man talar om, utan man talar om hela perioden.

Sen är det såklart bättre om folk dött 2022 än 2020, men sett över hela perioden har Sverige klarat sig bra.
Nej det går inte att mäta överdödlighet över en så lång period att men får med den efterkommande underligheten. Precis som Tegnell själv påpekar.

Man kan däremot mäta totala antalet dödsfall som en indikator på hur det har gått. Där tror jag vi kan ligga bra till (är inte påläst) men det beror i så fall på vaccinationen. Tidigare misslyckanden kan aldrig göras ogjorda. Men vi kan lära oss av dem och glädjas av att iaf vaccination har varit lyckad.

Intressant i sammanhanget att tex Kina som hanterade utbrottet väldigt bra senare misslyckades med vaccineringen.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det går inte att mäta överdödlighet över en så lång period att men får med den efterkommande underligheten. Precis som Tegnell själv påpekar.

Man kan däremot mäta totala antalet dödsfall som en indikator på hur det har gått. Där tror jag vi kan ligga bra till (är inte påläst) men det beror i så fall på vaccinationen. Tidigare misslyckanden kan aldrig göras ogjorda. Men vi kan lära oss av dem och glädjas av att iaf vaccination har varit lyckad.

Intressant i sammanhanget att tex Kina som hanterade utbrottet väldigt bra senare misslyckades med vaccineringen.
Som vanligt bortser du ifrån att dödligheten var historiskt låg 2019, vilket betyder att vi dessutom hade ovanligt många sköra i Sverige 2020…

Och självklart kan man mäta dödlighet över långa perioder oavsett om den är över, under eller neutral…
 
  • Gilla
Heij83 och 7 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
..Kina som hanterade utbrottet väldigt bra senare misslyckades med vaccineringen.
Här lyckas du bli globalt unik, inte ens i Kina finns det någon som tycker de hanterade det bra!
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Så här såg datan ut SvD. Stapeldiagram över överdödlighet i Europeiska länder mellan 2020 och 2022, jämfört med 2017–2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det går inte att mäta överdödlighet över en så lång period att men får med den efterkommande underligheten.
Vilken underdödlighet?
Det har inte varit någon större underdödlighet under någon längre period sen pandemin började däremot så var det så mellan augusti 1918 och pandemistarten.

Med samma resonemang som du för så kan man alltså inte heller mäta överdödligheten under pandemin så som man brukar göra eftersom en del av överdödligheten beror på att det var underdödlighet tidigare.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...4d1438/rapport_overdodlighet_vecka_2023-6.pdf
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.