BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Att det kommer nya influensa- och förkylningsvarianter och det artikeln beskriver är inte motsatsförhållanden.

Att massvaccinering med ett läckande vaccin inte skulle påverka vilka mutationer som sprids, är som att påstå att överanvändning av antibiotika inte har något att göra med hur multiresistenta bakterier blir vanligare och vanligare.
Nej, antibiotikafallet är inte särskilt likt.

Man vet ju att alfa-, beta-, gamma- och deltavarianten (och många fler) uppstod i ovaccinerade befolkningsgrupper eftersom de uppstod innan någon massvaccinering ägt rum. Gäller troligen även omikron eftersom det uppstod i Afrika.

En ny variant (mutation) kan bara spridas om den lyckas infektera många och det spelar ingen roll om folk är ovaccinerade eller vaccinerade. I och med att en stor majoritet hade omikron för knappt ett år sen så kan en ny variant bara spridas om den kommer runt immunsystemet hos folk som redan har haft omikron. Om de dessutom är vaccinerade spelar ingen roll i sammanhanget.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
optimum
Den här statistiken är klart intressant.
Från USA och visar hur variant XBB.1.5 tar över från andra varianter av Omikron
BA.5 är nere på mycket låg andel och även BQ.1 och BQ.1.1 trycks tillbaka.

Varianten XBB.1.5 är en combination av två olika BA.2 som delat med sig till en ny betydligt mer smittsam.

XBB.1.5 finns redan i Sverige och kommer troligen snabbt ta över här också.
Vad man hittills vet är att den inte är allvarligare än de andra Omikron men smittsammare.

OBS datum på sista stapeln så står det 1/14/2023 vilket nog borde stå 1/13/2023

Stapeldiagram som visar procentandel virusstammar över tid, färgkodade för identifiering, med veckovisa data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det som är så intressant med det.
Folk gillar att älta i sjukdommar

T TheGame skrev:
varför tittade du in på den här tråden då

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
varför tittade du in på den här tråden då
Fick en notis

optimum
T TheGame skrev:
Detta var inte ältande om sjukdommar utan hur viruset sprids.
Inte så svårt att förstå.
Den visar hur snabbt den nya varianten XBB.1.5 tar över och om du brytt dig lite mer om att se vad som händer hade du nog fattat innebörden.

Om den nya varianten tar sig förbi tidigare immunitet av Omikron och vaccin kommer vi få massvis med människor sjuka samtidigt och med problem för samhällsfunktioner och på företag.

Det vi hittills vet är att denna variant är betydligt mer smittsam än de tidigare varianterna.

Men om du inte är intresserad så varför läser du sådant här överhuvudtaget.

Längst upp i tråden så finns det en knapp som du kan stänga av bevakning i ämnet.
Ser ut så här

Forumdiskussion om COVID-19 med verktygsikoner och trådindikatorer.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Detta var inte ältande om sjukdommar utan hur viruset sprids.
Inte så svårt att förstå.
Den visar hur snabbt den nya varianten XBB.1.5 tar över och om du brytt dig lite mer om att se vad som händer hade du nog fattat innebörden.

Om den nya varianten tar sig förbi tidigare immunitet av Omikron och vaccin kommer vi få massvis med människor sjuka samtidigt och med problem för samhällsfunktioner och på företag.

Det vi hittills vet är att denna variant är betydligt mer smittsam än de tidigare varianterna.

Men om du inte är intresserad så varför läser du sådant här överhuvudtaget.

Längst upp i tråden så finns det en knapp som du kan stänga av bevakning i ämnet.
Ser ut så här

[bild]
Du missar ett par detaljer, dels verkar symtomen inte bli speciellt allvarlig med den nya varianten, dels är sjukdomen inte längre klassad som samhällsfarlig.

Till och med Tyskland tar bort de sista kraven på munskydd den 2 februari.

Det betyder att covid-19 egentligen inte är mer intressant än vilken influensa som helst, inte håller man på och ältar influensan på detta sättet…
Eller det kanske du gör?

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Nyhet om riskfaktorer som vissa kanske behöver oroa sig för.

[bild]
[länk]
Ja, det är bäst att du är försiktig…

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nyhet om riskfaktorer som vissa kanske behöver oroa sig för.

[bild]
[länk]
Att demens är en riskfaktor har man vetat väldigt länge. Denna artikel är visserligen låst men ingressen visar att man visste det åtminstone juni 2021: https://www.dn.se/sverige/demenssjukdom-okade-risken-att-do-med-covid/

Om man nu vill oroa sig så är väl följande mer oroväckande (från i höstas):
En nyligen genomförd studie, med fler än sex miljoner människor 65 år eller äldre medverkande, visar att seniorer med covid-19 löpte större risk att diagnostiseras med Alzheimers sjukdom inom ett år.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nissens Nissens skrev:
Du missar ett par detaljer, dels verkar symtomen inte bli speciellt allvarlig med den nya varianten, dels är sjukdomen inte längre klassad som samhällsfarlig.

Till och med Tyskland tar bort de sista kraven på munskydd den 2 februari.

Det betyder att covid-19 egentligen inte är mer intressant än vilken influensa som helst, inte håller man på och ältar influensan på detta sättet…
Eller det kanske du gör?
Inte missade Optimum det? Han skrev ju
Vad man hittills vet är att den inte är allvarligare än de andra Omikron men smittsammare.
Det intressant är väl just att den sprider sig så fort och tar över. XBB blir den nya varianten alla som brukar bli sjuka kommer att få i vinter.
Även det nya bivalenta vaccinet har blivit för gammalt. Inte ens infektion av nya varianter som BA.5.2 ger immuniserande antikroppar.

Så XBB kan få samhällspåverkan om många blir sjuka samtidigt. Det är själva nyheten.
Inte ens bivalenta vacciner ger rätt antikroppar för att förhindra sjukdom.
Ännu värre för de som hamnar på sjukhus och skulle behöva antikropscocktails. Behandlingen fungerar inte då antikropparna inte passar pga den nya mutationen.

Paxlovd funkar dock forfarande bra. Den verkar på annat sätt.

XBB Omicron variant evades vaccine-induced immunity, https://www.news-medical.net/news/20221212/XBB-Omicron-variant-evades-vaccine-induced-immunity.aspx
The Lancet: Omicron sublineage recombinant XBB evades neutralising antibodies in recipients of BNT162b2 or CoronaVac vaccines, https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(22)00335-4/fulltext

Grafer visar neutraliserande antikroppstitrar mot olika Omikron-varianter efter vaccination och infektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte mycket fungerande antikroppar längre.
Om vaccinet gav typ e30% skydd mot infektion linan XBB, vad blir det då nu?

Många (studier, läkare mfl) pratar forfarande om antalet vaccindoser isf hur många månader sedan man vaccinerade sig eller hade infektion senast och vilken variant det var och hur mycket immunitet man kan förvänta sig ha kvar.

Så om det blir problem så beror det på omfattningen och farten på smittspridningen , inte att folk blir sjukare.

Nä, nu måste jag tork mig om näsan.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Att demens är en riskfaktor har man vetat väldigt länge. Denna artikel är visserligen låst men ingressen visar att man visste det åtminstone juni 2021: [länk]

Om man nu vill oroa sig så är väl följande mer oroväckande (från i höstas):

[länk]
Svärmor var dement se sista åren innan hon gick bort strax före jul nu. Vi var väldigt noga med att inte råka vara sjuka när vi besökte henne. Jag tyckte därför den artikel som publicerades på min länk kunde vara till hjälp för att man bör vara lite försiktig med de äldre och speciellt om de är dementa.
Svärmor blev 92 år och gick inte bort med covid utan det var kroppen som tog slut. Troligen något med hjärtat. Men alltså om man har någon dement släkting eller vän bör man nog vara lite försiktig om man misstänker att man kan råka vara smittad med SARS-CoV-2

Jag själv oroar mig inte alls då jag nu har 4 doser covid vaccin samt även influensavaccin som nu blev nr 29.
Även fyllt på TBE med ny dos.
Nej oroa sig ska man inte göra men iakttaga försiktighet vid tillfällen det behövs.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Hur är det med smittsamheten? Vad jag förstått finns det inte många virus som är så smittsamma som C19 och varje ny variant verkar var smittsammare. ….eller har jag fel, i så fall ber jag om ursäkt.

Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Inte missade Optimum det? Han skrev ju

Det intressant är väl just att den sprider sig så fort och tar över. XBB blir den nya varianten alla som brukar bli sjuka kommer att få i vinter.
Även det nya bivalenta vaccinet har blivit för gammalt. Inte ens infektion av nya varianter som BA.5.2 ger immuniserande antikroppar.

Så XBB kan få samhällspåverkan om många blir sjuka samtidigt. Det är själva nyheten.
Inte ens bivalenta vacciner ger rätt antikroppar för att förhindra sjukdom.
Ännu värre för de som hamnar på sjukhus och skulle behöva antikropscocktails. Behandlingen fungerar inte då antikropparna inte passar pga den nya mutationen.

Paxlovd funkar dock forfarande bra. Den verkar på annat sätt.

XBB Omicron variant evades vaccine-induced immunity, [länk]
The Lancet: Omicron sublineage recombinant XBB evades neutralising antibodies in recipients of BNT162b2 or CoronaVac vaccines, [länk]

[bild]

Inte mycket fungerande antikroppar längre.
Om vaccinet gav typ e30% skydd mot infektion linan XBB, vad blir det då nu?

Många (studier, läkare mfl) pratar forfarande om antalet vaccindoser isf hur många månader sedan man vaccinerade sig eller hade infektion senast och vilken variant det var och hur mycket immunitet man kan förvänta sig ha kvar.

Så om det blir problem så beror det på omfattningen och farten på smittspridningen , inte att folk blir sjukare.

Nä, nu måste jag tork mig om näsan.
Ok, men min poäng är att det numera inte är mer intressant att följa än att följa influensavirusets utveckling.

Och hur intressant är det?

optimum
trähandtag trähandtag skrev:
Hur är det med smittsamheten? Vad jag förstått finns det inte många virus som är så smittsamma som C19 och varje ny variant verkar var smittsammare. ….eller har jag fel, i så fall ber jag om ursäkt.
Tidigare när Omikron dök upp gjordes jämförelser med mässlingen som är mycket smittsam och då var Omikron BA.1 och 2 mycket smittsamma. Ungefär samma nivå.
Sedan dök BA.5 upp som var ytterligare smittsam än 1 och 2 och nu XBB.1.5 som även den slår de andra.

Men det är vad jag kan förstå virus naturliga utveckling, mindre farligt men mer smittsamt vid nya mutationer/varianter.

Vi får se hur det utvecklas nu när 1,4 miljarder från Kina har släppt smittspridningen fri och kanske vi får nya varianter som blir mer smittsamma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.